Nu har Alexandra skaffat en vagn så inlärningsprocessen har börjat på riktigt! Idag gick vi först och drog med linor bakom Billy när han hade selen på sig, sedan fäste vi ett däck bakom han fick dra och när han vant sig vid det satte jag mig på däcket och söndagsåkte lite:-))

Slutade skolan tidigt idag så jag och Alex drog ut på en uteritt, det var jättefint väder nu när det börjar bli höst ute. Blev dock vääldigt fotosugen!
Trodde Bonville skulle vara trött efter att ha både tävlat och gått lektion i helgen men när vi kom till galoppbacken började han gå sidvärts och ha sig iallafall haha.

Det finns både för- och nackdelar med Bonvilles uppmärksamhetsbehov. En nackdel är att han blir väldigt jobbig om han är själv. Om han är i boxen går han runt och ropar och om han står i gånget står han och skrapar med hovarna. En fördel istället är att han kan vara ganska gosig om han är på humör. Han kan stå med huvudet på ens axel och slappna av. Eller så är han jobbig ändå och står och biter i ens luva eller slickar en i håret.

Upplägget inför tävlingen i Åtvid blev inte det bästa. Han reds inte på över en vecka dagarna innan då han hade tappskor... Först tappade han ena framskon så vi missade en hopplektion. När den väl slogs på tappade han andra framskon två dagar senare. Den fick vi också på men två dagar efter det var det dags för helskoning vilket också gick ut över hopplektionen. Som tur var kunde Sara hålla en lektion för oss så vi hann genrepa på riktigt inför tävlingen och det gick ju bra till slut. Men nu hoppas vi att alla skor sitter kvar fram tills nästa skoning!

Igår var vi i Åtvidaberg, eller rättare sagt på Örsäterplan, och tävlade hoppning igen. Denna gång 0.90 bed. A och 1.00 A:0/A:0. Vi har många gånger tävlat på Åtvidabergs arrangemang men aldrig varit på Örsäterplan. Det är i princip två paddockar som ligger i skogen med lite mark runtikring. Tyckte det var ett bra ställe med undantag för att det hade regnat så det var väldigt blött eftersom de hade sand som underlag. Framhoppningen var värst, för förutom att det var stora vattenpölar över banan var det ridning i båda varven vilket irriterade Bonville vid nära möten när ryttare kom om båda sidor samt att det var svårt att ens komma fram till hinder utan att behöva avbryta för det kom ryttare. Så vi snålade med framhoppningen men det visade sig bara vara effektivt för han hade jättebra energi inne på banan, trots att jag tyckte han kändes lite tråkig på framridningen. Så första klassen nollade vi! Sedan blev det en paus, jag hoppade av, gick banan och kollade på några av de första ryttarna i nästa klass. Det var 22 startande och jag var nummer 18 vilket är till fördel då jag kan se hur det går för övriga och anpassa min ridning därefter. Vilket blev precis vad jag gjorde då det var väldigt få som dubbelnollade. Det var sex placerande i klassen och när jag red hade endast tre dubbelnollat, så oavsett om jag var långsam hade jag blivit placerad så länge jag dubbelnollade. Så jag red på säkerhet, inga omhoppningssvängar, bara hyfsat normalt. Men jag blev dubbelnollad på det och ingen efter mig dubbelnollade på det, så det slutade med en fjärdeplacering! Min första (avslutade)omhoppning samt placering i en hopptävling! Så vi fick rosett, plakett, anmälningsavgift tillbaka samt rida ärevarv såklart!
Jag är jättenöjd med Bonville, han var så lugn under hela tävlingsområdet men energisk när det väl behövdes på banan. Samt att han räddade mig när vi kom nära/stort på hinder. <3

På min födelsedag (18 år tjoho) åkte vi på tävling för första gången på fyra månader. En 90 bed. A på Vreta gymnasiet. Vi tog bara en klass eftersom det blivit lite av orutin att va iväg och hoppa. Vi fick en vägran av något oklar anledning på hinder nummer två men tror att hästen tyckte att ryttaren kanske trixade lite mycket. Av det fick vi fyra fel plus tre tidsfel till följd så totalt sju fel. Men okej resultat jag kan förbise eftersom det var första på länge.

I och med att Bonville i början av sommaren behandlades och tog det lugnt med igångsättning och allt vad det innebär samt att jag varit borta två gånger och ridningen legat lite lågt under sommaren. Känts som att vi tappat lite, han har regredierat lite i muskler och så vidare. Så vi har försökt komma igång igen genom massa lektioner!
Hopplektion med Ina har inte fåtts till mellan april-september, antingen har det varit för få intresserade eller så har inte hon kunnat/varit sjuk eller annat. Så istället har vi hoppat lite på egen hand eller så har Sara hjälpt oss. Vi har byggt lite på höjderna också, i september hoppade vi enkelhinder på både 110 och 120! I september när Ina kom tillbaka till Erikstad igen tyckte hon att det såg väldigt bra ut!
I dressyren har vi ridit för Inger några få gånger men också provat en ny tränare och det är Anette Solmell! Tycker hon varit väldigt bra, hon är pedagogisk och förklarar bra både utifrån häst- och ryttarperspektiv. Hon kommer på söndagar och Inger på måndagar nu för tiden vilket är lite synd men han får väl antingen gå varannan gång Inger/Solmell eller köra tvådagars dressyr. Han känns dock för tillfället inte redo att ta sig ut på dressyrbanorna än men det kommer snart tillbaka.

Utöver en vecka i Falsterbo var jag åter iväg från Bonville en vecka i somras när jag med tre kompisar åkte till Rhodos. Vi var där 9-16/8 och det var typ den bästa veckan i mitt liv. Vi har solat, badat, shoppat, ätit, åkt på utflykter, festat och allt därikring. Värt varenda krona spenderad och vi kollar nu på en resa till Ayia Napa istället, fast i samband med studentresa. Om det ens blir hälften så bra är jag nöjd!!

I våras skickade Natalie en förfrågan till mig. ''Ska vi inte ansöka som funktionärer till FHS i sommar?''. Jag tänkte att det kunde vara kul,, Falsterbo är ju hästsveriges höjdpunkt. Så vi drog iväg varsin ansökan men efter det fick vi ingen respons på flera månader. Så Natalie mejlade och frågade hur läget var om det innebar att vi inte fått någon plats, men till det fick vi svar att platser fanns kvar och att Denise skulle skriva upp oss på samma schema. Då kom den här reaktionen från oss:

Tåg bokades till tisdag morgon för att börja jobba onsdag och sedan vara kvar till måndagen därpå.. Vi insåg dock till vår besvikelse att vi skulle behöva tälta. För det första var det ett helvete att transportera all packning till hands, särskilt när vi gick från buss till campingen och vi gick fel och omvägar. Till sist kom vi på plats och nästa utmaning att sätta upp tältet kom. Samtidigt pratade vi en del med en kille som hette Emil som jobbade på campingen Falsterboveckan, han hängde en del med oss. Vi fick lära oss lite skånska och jag fick min östgötska mobbad, igen. Men tältet kom upp och resterande av dagen hämtade vi ut våra Crew-kläder och kollade på någon childrens klass som var kvar.

Vår jobbvecka bestod av två olika typer av jobb. Det ena var att stå i kassan för att ta betalt för inträdesbiljetter, ett hyfsat enformigt jobb, knappa in på datorn, knappa in på kortbetalaren, riva av biljett, tack och hej till kunden. Men jag tyckte det var ganska trevligt ändå, vi satt i bodar om fyra personer och fick prata med besökarna. Sen hade vi ju typ alltid problem med att servrarna kraschade så ibland stod vi jättelänge och bara beklagade att inget funkade men... Det andra var läktarvakt, vi skulle kolla att de hade biljett, ganska enkelt men det som var bra var att vi själva fick ju faktiskt läktarplats då också. Vi var läktarvakter på lite olika ställen, men det värsta från hela veckan var när vi fick jobba i Folksams monter. Tyckte de var otrevliga och hela posten kändes onödig vi gjorde nästan ingenting i flera timmar.

Men det var ju inte bara jobb som följde med att vi var där. Vi fick tillträde till hela området alla dagar och kunde därmed kolla på lite olika klasser, så länge de inte krockade med vårt schema såklart. Vi shoppade på mässan också. Sen gick vi lite promenader längst stranden, hade en photoshoot, gick på restaurang, solade och lite så. Vädret vissa dagar var väldigt varmt men vi hade också regn två/tre dagar då vi oroade oss för vårt tält ifall det skulle läcka in, men det gjorde det som tur var aldrig. Det värsta var nog all mygg, sjukt mycket och innan vi la oss varje kväll granskade vi tältet på flygfän. Varje kväll var det också fest på området men det var inte rätt umgänge för oss så vi var aldrig med.

Det var lite oroande när vi kom tillbaka till campingen sista jobbdagen (söndag). För när vi kom dit var det i princip bara vårt tält kvar. Alla andra hade packat och åkt, men vårt tåg gick ju inte fören nästa dag. Natalie började direkt med ''Aa vi kommer ju får sova på centralen inatt''. Men vi gick och pratade med killarna i receptionen som vi bekantat oss med och det var okej som tur var att vi stannade natten. Så det löste sig och nästa dag packade vi själva ihop, tog bussen till Malmö och sedan tåget till Linköping