Då har jag kommit dagen som alltid känts på långt borta, dagen då jag tar mina väskor och säger hejdå till landet och familjen som varit mitt hem de senaste 14 månaderna. Känns så svårt att sammanfatta allt som hänt, alla jobbiga stunder, alla underbara moments och en helt udda vardag men jag ska försöka.

Juli 2015

4 juli anlände jag på gatwick där min hostdad hämtade upp mig och hela månaden bestod av att lära känna min nya familj och träffade nya vänner från blant annat Tyskland, Italien och Finland

Augusti 2015

Flickorna hade sommarlov, njöt av tiden ihop, jag upptäckte London och Ida och Astrid kom på första besöket.

September 2015

Jag började hitta mig till rätta träffade massa underbara nya vänner, besökte för första gången brick lane och var på One Direction två gånger.

Oktober 2015

Von Gang kom till världen, jag och Angelika spontanköpte biljetter till musikalen Memphis, hade både mamma och pappa på besök medans familjen va på semester och hälsade på Frida i Richmond.

November 2015

Firade brittiska högtiden Guy Fawks med en av Londons vackraste utsikter på Ally pally, von Gang startade en podcast, vi gick på filmpremier, gick på julmarknad i svenska kyrkan och jag och Angelika hängde på Ikea i Croydon.

December 2015

Vi gick på winter wonderland, käkade pepparkakor på piccadilly cirus, gick på x-factor final, julshoppade och jag åkte hem första gången till Svergie på nästan 6 månader

Januari 2016

Startade de nya året på Westminster bridge, hade sleepover hos Vixter i crouch end, käkade semlor från bageriet, gick på play the whistle, firade Sabbe Gs birtday på KOKO och spenderade sedan halva natten på Victoria.

Februari 2016

Hade årets första picknick, firade kinesiskt nyår, va magsjuk, gick på tv-show med Hanna, drack gratis prosecco, gjorde belushis till ett stammisställe, åkte till Oxford och hade girlsweekend hos Sabbe i chatham.

Mars 2016

Saknade mina vänner i Sverige lite extra, gick på mello i svenska kyrkan, firade 6 månader med sparkle, Firade Angelikas birtday, hade en mysdag i Greenwich med den nyblivna 20 åringen och åkte hem till Svearike för att fira påsk.

April 2016

Gick på the Vamps på O2, hade Emma in town och gick på 5sos, hade en heldag i Clapham, förälskade mig ännu mer i mitt älskade fulham och gick på årets bästa konsert med Kygo på brixton academy.

Maj 2016

Besökte Kingston, hängde i Richmond med Hanna, firade en tidig födelsedag med bästa hostfamiljen, firade min riktiga birtday, sjöng karaoke med tyskar och Austalienare under eurovisionen och sa hejdå till Hanna

Juni 2016

Hänge ännu en dag i Richmond, köpte svenskt godis på sugers in, gick på underbaraste coldplay, hade tacokväll i Crouch end och firade midsommar med alla andra svenskar i hydepark

Juli 2016

Firade ett år i London, besökte Brighton för första gången, Dansade loss på EDC, spontanköpte biljetter till Wireless för att se både Kygo och Garrixan igen och tog med kidsen till en pick your own farm där vi plockade bär.

Augusti 2016

Hade pappa, Astrid och Ida på besökt , åkte till Bath, flög för första gången tillsammans med Sparkle när vi åkte till Dublin, Mamma kom på besök, åkte båt på themsen, gick på rooftop cinema, letade jars med kidsen, Sa hejdå till Vixter, spenderade 30 timmar i Cardiff, drack drinkar i skygarden och sa hejdå till soulis Angelika.

September 2016

Besökte Hampshire med familjen, gjorde en sista shopping, hämtade kidsen sista gången, gjorde sista jobbdagen hade en sista kvalle eftermiddag med minstingen och sa hejdå till familjen

​Kan inget annat säga en att detta varit de bästa året i mitt liv. Nu väntar ett nytt äventyr runt knuten och vi får se var livet tar mig.

Som en lite avslutning på mitt au pair år och en present till lilltjejen som fyller 5 år åkte hela familjen förra helgen till Hampshire. De hade bokat in oss på de helt underbar Four seasons hotellet och för första gången fick jag se riktig underbar brittisk natur. Vi spenderade två dagar med att bara ta de lugnt, äta god mat, gå på afternoon tea, flickorna fick rida och såklart gick vi på ett välbehövligt spa.

Har länge funderat på vilka mina top 10 moments detta året varit efter mycket funderande kom jag fram till att dessa är nog stunder jag kommer minnas för alltid

EDC Milton Keynes

Skumpa framför Somerset house

Weekend i Chatham hos Sabbe G

Hampshire med hostfamily

Då har helgen jag fruktat mest av allt de senaste året passerat.. Dagen då jag kramar min soulis hejdå,. Även om inte jag lämnar London på ytterligare ett tag skulle jag nog kalla detta min sista helg då de sista två helgerna kommer vara mest med familjen.

Angelika hade bokat in oss för att besöka Skygarden och hur kan man bättre avsluta sin tid i London ihop än med att kolla ut över världens finaste stad?

Efter de underbara men dyra drinkarna uppe vid molnen va de dags att göra ett baklänges hejdå. Första gången jag och Angelika träffades möttes vi i Herne hill och åkte sedan tillsammans till Victoria för att äta vårt första Nandos ihop.

De sjukaste va att vi fick exakt samma bord som första gången kändes så konstigt att nästan ett helt år senare sitta framför samma människa på samma plats fast denna gången med så måna minnen. Älskar denna människa inte visste jag att hon skulle bli min bästa vän när vi satt där för ett år sedan.

​Vi avslutade med att åka till Henre hill traska samma promenad som första gången och sedan kramas hejdå på perrongen. Kändes så overkligt att allt detta va över och vi nu faktiskt sa hejdå för att inte ses nästa helg... Men en sak vet jag att många fler äventyr kommer jag och denna Crazy girl åka på.

Förra förra helgen va Angelika sista helg innan hon åkte hem och detta (höll på att skriva fira..) avslutade vi med bravad. Vi försökte bocka av de sista sakerna på våra London listor och även besöka våra favoriter.

Abbey road, älskade Hampstead heath och lunchdejt på Spaniards inn

Ännu en favorit platsen

Vi lekte turister i vår egen stad en sista gång tillsammans

Vandrade genom Londons natt en sista gång och sa hejdå till vårt dark palce

För inte alls särskilt längesedan bestämde jag och Angelika oss för att vi skulle försöka komma en tur till Cardiff. Första tanken va att åka dit tidigt på morgonen och lämna sent på kvällen men efter att ha kollat priser tror jag vi båda var ganska chockade över att de knappt kostade något med boende. Vi fick tur och retur bussbiljetter och en natt boende med frukost för en summa på 600 kr...

Dagen började klockan 9 på Victoria station där jag och Angelika mötes för att handla lite frukost och kaffe innan vi begav oss till coach station för att hoppa på bussen. Resan gick snabbt och smidigt och klockan 13 var vi framme i Cardiff.

Kände ganska snabbt en vibe att jag gillade stan. Vi gick runt på de centrala gatorna, shoppade lite och käkade lunch på shake shack. Visst viste jag att Cardiff va stort eftersom de är en huvudstad men jag var förvånad att de va så pass STORT, de famns ju verkligen allt.

Även denna gång hade vi bokat boende via Airbnb. Vi bodde hemma hos ett jättetrevligt par denna gången i ett typiskt brittiskt radhus i utkanten av centrum. Måste säga att även denna gången hittade vi ett perfekt boende.

Efter att ha kollat in vårt boende, tagit en napp och fixat oss lite begav vi oss ut för en jätte mysig middag på pizza express. Vi traskade sedan runt i natten på de sommarfina gatorna innan vi landade i sängen och däckade snabbt vid ett tiden,

Sista dagen lämnade vi vårt airbnb vid 11 tiden och drog oss in mot centrum för att käka på Redhot vilket är en stor buffé restaurang. Jag har tidigare varit på samma kedja fast i Liverpool. dock blev jag lite besviken denna gången, kanske inte världens bästa mat.

Efter lunch promenerade vi genom Sophia Gardens, kollade in Cardiff Castle gick längs River Taff, och tittade på den mycket fräsiga Millennium stadium. Innan vi åter igen tog bussen hem mot London tog vi en sista runda i shoppingstråket och drack en kaffe på vårt älskade nero.

Måste säga att jag faktiskt verkligen gillade Cardiff. Jag kunde känna många likheter med min egen vackra hemstad Helsingborg, säker då de båda är kuststäder. Skulle verkligen vilja besöka Carre igen och få se mer och jag kan nog till och med se mig själv bo här en dag, vi får se ar framtiden tar mig.

Sedan Juli har de pågått en typ av utställning här på Londons gator i samband med premiären av filmen the bfg. Olika kända personer har fått designa en egen dreamjar som ställs ut och sedan kommer säljas till mån välgörenhet. Komiskt nog har jag aldrig läst original boken eller kollat på filmen men Angelika tipsade mig om detta spektakel så var ju tvungen att ta en titt.

Min tanke var egentligen att göra de själv på min lediga dag men efter att jag berättat om de för flickorna blev de sugna på att ta en titt när vi ändå var i central. Nästa vecka kommer nämligen deras nya au pair så vi båda kommer jobba mina två sista veckor. Flickorna har länge pratat om att de vill åka till de svenska bageriet i Covent Garden och jag tyckte detta kändes som den perfekt avslutning på vår tid som världens bästa trio.

Jag berättade inte för flickorna var vi skulle utan lät dem själva upptäcka de när vi klev in på de helt underbart doftande lilla bageriet. De båda hoppade av lycka och när jag berättade att de fick välja en sak var kändes de som dem hade hamnat i himmelriket... Älskar hur lätt de är att verkligen göra barn lyckliga. G 6 år valde en chokladboll (vilket är hennes favorit, hon har även lärt sig att baka dem själv där hemma) G 4 år sa direkt att hon skulle ha prinsesstårta utan att ens kolla på vad som fanns själv valde jag en vaniljbulle tror inte jag ätit de på en x antal år faktiskt.

Vi satte oss i Victoria Embankment park åt varsitt mealdeal och våra helt underbart smakande svenska bakverk.

Vi tog sedan bussen mot London bridge och promenerade runt i området och letade jars. Min 6 åring va så exalterad och de blev en liten tävling vem som kunde se dem först. Vi han med sex jars innan lilla G var helt slut i benen och vi tog tåget hem. Vi hann bland annat med att de The mayor of Londons, Zoellas, Simon Cowells

Måste säga att detta var en av de roligaste dagarna med flickorna. Om ni hänger runt i London innan den sista augusti rekommenderar jag verkligen att gå ut och leta lite burkar.

Får väl ge miss Johansson lite cred för de hela. Puss bästa du!

I söndags tog jag en liten sovmorgon och umgicks lite med familjen innan jag tog bussen till Woolwich för att käka lite söndags Nandos. Bussar i London är definitivt inget att lita på och Angelika blev 45 min sen.. Som tur var hade de OS på storbildsskärm precis vid busstationen så farligt va de faktiskt inte och vänta. Vi åt Nandos och försökte sedan ta oss till Woolwich pier för att åka båten in mot centrala, dock visade de sig att båtarna inte gick som vi trodde och vi fick ta bussen till North Greenwich och hoppa på båten.

Verkligen helt underbart att åka båt på Themsen något jag velat göra länge. Vi valde dessutom en helt perfekt dag med vacker väder. De mest fascinerande var när vi kom in i centrala och åkte under Tower bridge, kändes nästan lite magiskt på något vis.

VI hoppade av vid Embankment och tog sedan tube och overground till Peckham för att gå på Rooptop cinema. Vi har pratat om detta i evigheter men de har heller aldrig blivit av, så nu äntligen. Vi köpte biljetterna bara för några dagar sedan så vi fick nöja oss med vad som fanns kvar att välja på och valet föll på Little Miss Sunshine, kanske inte världens bästa film men de var ju mer helheten vi var där för. Verkligen super mysigt att höra bilarna och sireners i bakgrunden, se solnedgången och den halv kyliga sommarvindarna. Något jag verkligen aldrig tröttnar på heller är att titta ut över London från olika rooftops och högre höjder, fy vad jag älskar denna stad.

Efter några dagar av jobb va de dags för ytterliga ett besök denna gången av Mamsen. Hon landade på lördag eftermiddag och jag och Angelika mötte upp henne vid Victoria station. Vi tog oss mot Bayswater för att checka in på hotellet mamma hade bokat och käka lite lunch. Efter lunch tog vi oss mot Primros hill vilket nog faktiskt blivit ett av mina favorit ställen i London. Sa hejså till Angelika och åkte tillbaka till hotellet

Vöndag morgon blev de en tidig start för en liten dagstripp till Brighton. Vi hade en super mysig dag besökte The pavilion (en liten besvikelse), The lanes som är små shopping gator med söta affärer, så klart var vi ute på piren och denna gången promenerade vi hela vägen till Hove för att se de välkända badhytterna (även de en liten besvikelse, kanske för att jag är från badhytte metropolen Viken)

Måndagen innehöll lite shopping på helvetes gatan Oxford street, Nea's Yard som verkligen va lite speciellt men fint och vi besökte även One new change rooftop med en av de bästa utsikterna över St Paul´s. Stället min host familj visade mig när vi var ute för att fira min bithday. Efter en liten nap på hotellet promenerade vi ner mot Chelsea kollade lite butiker och vandrade runt bland de otroligt vackra husen. Vi passade även på att kolla läget i South Kensington ett område som enligt mig verkligen är super charmig och på något vis nästan lite hemtrevligt (vilket inte är helt lätt och hitta i denna staden)

Mammas flyg gick ganska tidigt så vi bestämde oss att ta en liten klassisk tur längs Southbank då mamma ändå skulle åka tåg från London Bridge. Man tröttnat aldrig på Southbank så mysigt även om de är väldigt turistigt. Innan jag vinkade av mamma passade vi på att käkade vi lite sushi. Känns så konstigt att kunna vinka av familjen och säga vi ses snart för nu är de ju mindre än en månad innan Jag miss Pråmell gör comeback på Sverige livet...

Ligger verkligen efter i bloggningen så nu är de väl dags att ta i fatt. Efter att pappa och de varit här några dagar tog jag och Angelika på tisdag morgonen flyget till Dublin, efter lite förvirring tog vi oss tillslut in till stan för att åka till vårt airbnb vi hyrt för vår vistelse. De va verkligen inte lätt att hitta dit men efter att ha läst vägbeskrivningen kanske femton gånger kom vi äntligen fram.

Dag nummer ett bestod mest av att upptäcka centrum lite, vi käkade lunch på en ur mysig pub som hade eget bryggeri och sedan tog vi oss till södra sidan av Liffey floden för att besöka Guinness storehouse, ett perfekt ställe för oss som verkligen ÄLSKAR öl...

Även om jag inte är personen som är mest intresserad av öl va de något jag verkligen skulle rekommendera. Häftigaste måste jag säga va när vi fick gå in i ett special byggt rum där de fyra ingredienserna som finns i Guinness mötes genom ånga.

Andra dagen tog vi lite sovmorgon och begav oss sedan mot croke park för lite turistande. De är verkligen enormt men tyvärr fanns de inte något riktigt ställe med en bra view. Vi gick runt lite i området när en tant kom fram och undrade om vi behövde hjälp efter att ha gett oss ett litet tips om den bästa viewn sänkte hon rösten och sa något i stil med att vi skulle hålla i våra väskor så tydligen va de ett skumis område vi hade hamnat i...

Vi gick ner käkade lite lunch i stan innan vi gjorde lite shopping, besökte en irländsk turistaffär och besökte Ha'penny bride, där de hängde massa kärlekslås. Vår tanke var egentligen att gå ut på kvällen men när vi insåg hur extremt dyrt alkohol va bestämde vi oss för att lägga oss hemma på vårt rum, käka take away nandos och ta de lite lugnt (snåljåpar vi är)

Tror vi båda var ganska glad när klockan ringde vid 9 tiden att vi stannat hemma kvällen innan då vi var tvungna att lämna rummet klockan 10. Vi lämnade kvar väskorna för att slippa släpa de hela dagen och begav oss åter igen till södra sidan av floden, för att besöka Dublin Castle. Slottet va en liten besvikelse måste jag nog säga skulle man gått förbi hade man nog knapp gissat att de va ett slott. De bästa där va nog den otroligt vackra blå gula flaga som hängde på borggården,

Vi promenerade sedan en lång promenad för att besöka en lite speciell pizzeria, Pizzeria Basil. Vi åt varsin fantastiskt god pizza innan vi började promenera tillbaka mot vårt Airbnb genom Dublin dockland. Oroligt vackert med vattnet och jag måste säga att Samuel Beckett Bridge va den mest udda men fantastiska bro jag sätt. Lätt min favorit dela av Dublin som vi besökte.

När man leker äkta turist!!

Summan av kardemumman skulle jag säga att Dublin inte är en favorit, som jag känner mig tvungen att besöka igen. Skulle dock vilja ge resten av Irland en an chans att visa vad de går för jag tror inte irländska naturen skulle göra en besviken. Sláinte!