Heeej godingar!

Hoppas ni mår bra - det gör jag!

Förkylningen har nästan släppt nu, så det ör fantastiskt. Det jobbiga med att ha en förkylning är att det känns som att gå omkring med en guldfisk skål på huvudet. Man hör ingeinting för att det är lock i öronen och snuvan har totalt bäddat in sig omkring huvudet.

Men - nu är min första VLOGG uppe där ni kan följa oss under en hel dag där vi åker omkring på havet och besöker Venedig, Murano och Burano som är ett par av Italiens mest kända öar.

Här är den:

Här är en bild från när vi kom i i Venedig

Jag är faktiskt precis hemkommen från ett riktigt trevligt restaurangbesök - jag och Pär beställde in en flaska vin och delade på tillsammans med maten, Barnen var självklart superglada över att det fanns pasta att välja på :)

Barnen har lagt sig och jag och Pär har tänt ett par ljus och ska ha det lite mysigt innan vi också kryper ner i sängen.

Bilder från kvällen kommer upp i morgon :)

Har ni som bloggar också en youtube där ni vloggar?

Länka i så fall den här nedan så ska jag kika in hos er!

Sweet Dreams <3

Heeej fina ni!

I dag har vi varit borta nästan hela dagen.

Vi har varit på båttur runt till ett par av Italiens mest kända öar.

Jag älskar att se saker när jag är på semester och är inte den typen av person som kan ligga två veckor i en solstol på stranden och steka.

Så - i går bestämde vi oss för att vi skulle åka på båttur.

Först åkte vi med bilen till Punta Sabbioni som är en hamn som ligger ett par kilometer bort. Hade vi haft cyklar med oss så hade vi absolut cyklat dit för så nära är det.

När vi kom dit så gick vi ombord på båten som först tog oss till Venedig

Vi har varit i Venedig förut så för oss blev det mest ett kärt återseende med denna vackra plats.

Jag och Pär har pratat om att ta en vecka själva och åka ner till Venedig, bo på hotell där och bara mysa och strosa omkring. Venedig är inte direkt något barnvänligt ställe - utan lämpar sig bäst för vuxna.

Förra året vi var här tyckte barnen att det blev långtråkigt. Det finns inga direkta sevärdheter för barn so dom tycker är roligt.

Efter ett stopp i Venedig så gick resan vidare mot Murano som är känt för sitt handblåsta glas. Jag köpte faktiskt en vinkork i glas från Murano när vi var här förra året.

Men då köpte jag den i Venedig, så nu åkte vi och tittade på platsen där dom blåser glaset.

Efter att vi hade tittat på hur man tillverkar glas så fick vi gå runt och strosa lite på den lilla ön Murano. Det var verkligen en jättemysig ö!

Därefter gick båtturen vidare till ön Burano.

Det roliga med dom här öarna är att det inte är möjligt att åka bil ut till dom. Så det är därför det går som kanaler genom öarna där man kan åka med båt.

Burano är en gammal fiskeö och den är känd för sina många hus i olika färger.

Jag har filmat lite från när vi åkte mellan öarna och när vi besökte dom, så filmen kommer upp om någon dag.

Har ni något favorittips som ni älskar att åka till på semestern - eller en fantastisk plats som man borde se - dela gärna med er av det :)

Ha det bäst <3

Hej på er!

Hoppas ni mår bra, det gör jag. Eller, tja jag börjar att må bättre i alla fall från min förkylning.

I dag har vi mest hängt vid poolen i några timmar. Det var ett rejält regnväder igår men i dag skiner solen och graderna stiger snabbt igen till ca 35 grader.

Jag har nu lagt upp videon från modevisningen vi var på häromkvällen så här kommer den:

Jag lägger in lite bilder här nedanför också så att ni hinner med och se - det går undan på videon ibland ;)

I går kväll så skulle vi ha varit iväg på "den dansande fontänen" men på grund av det kraftiga regnet som var så blev det inställt - så vi ska se den i kväll istället.

Vi ska gå ut och äta i kväll på någon av restaurangerna som ligger här också. Barnen älskar maten i Italien (nutella och pasta - det har dom överallt). Till och med till frukost kan du beställa stekta pannkakor med nutella emellan.

Här kommer ett par bilder från gårdagens "poolhäng" också :)

Jag lägger upp ganska mycket bilder på bloggen för att jag tycker att bilderna enklare visar och ni som läser kan följa med på ett helt annat sätt än en blogg som bara har massor av text och så avslutar med en bild.

Personligen föredrar jag mycket bilder i en blogg!

Vad tycker ni? Mycket eller lite bilder?

Polområdet är gigantiskt så det är omöjligt att ta kort på hela anläggningen i samma bild. Här hade jag gått upp till toppen av vattenrutchbanorna och fotat ner :)

Bilden nedanför - där det står "Aquamarina Park" det är en vågbassäng. Så en gång i timmen kommer det vågor i den poolen. Det roliga med den är att vågorna "byter håll" och kommer inte bara framifrån utan även från sidorna. Jag har aldrig tidigare badat i en sån bassäng. Jag tror inte att det finns någon sådan i Sverige.

Ett par bilder från när vi satt på uteserveringen en kväll:

Hoppas ni har en fortsatt superhärlig dag <3

Heeej på er!

Här svängde vädret väldigt snabbt så nu spöregnar det. Men det är riktigt skönt för luften känns svalare och det är inte lika "tungt" i luften heller längre.

Så jag har ägnat dagen åt att klippa ihop det sista av resevideon ner hit - och här är den!

Jag har precis börjat att redigera och lägga upp filmer så det är väldigt basic än, men jag tar väldigt gärna emot tips på bra redigeringsprogram för filmer!

Så har ni några tips - skriv gärna dom här nedan i kommentarsfältet :)

Här är ett par bilder vi tog på stranden igår eftermiddags:

I dag har vi hängt nere på stranden - det är så sjukt varmt så man måste mer eller mindre bada!

Lilla Tova stackarn blev bränd av en manet. Jag visste inte ens att dom fanns här nere då vi inte såg en enda förra gången vi var här.

Jag gick upp till badvakten som satt i tornet och frågade om "Jelly Fishes" (så roligt namn) och då svarade badvakten att det kunde förekomma, men det var inte så vanligt.

Blev man bränd så gick det oftast över inom 10-15 min.

Nu ligger vi här i husvagnen på campingen och har siesta. Det har man alltid mellan kl 13-15.00 och då är det förbjudet att väsnas, köra bil eller på annat sätt störa omgivningen här.

Den campingen vi bor på är 4-stjärnig och jag kan lova er att jag aldrig tidigare har sett en camping i närheten av den höga standard som finns här!

Det är precis som att bo på hotell, fast vi bor i en husvagn istället.

Vi har nära till stranden, som är bevakad av badvakter och securityvakter.

Det finns ett enormt poolområde som vi kan gå till när vi vill. Och det är uppträdanden varje kväll på scenen uppe i "centrum".

Här kommer lite bilder från stranden:

I går kväll var vi uppe vid centrumet och tittade på när barnen dansade. Dom har alltid "barndisco" där varje kväll kl 20.30 och därefter var det modevisning. Den var riktigt rolig att se på! Jag har aldrig varit på en modevisning förut, så att få gå på en här nere i Italien - därifrån flera av dom största mode och klädföretagen har sitt urspung var häftigt!

Jag tog många bilder och filmade även en del så det kommer jag att visa er i ett senare inlägg.

Här sitter jag i skuggan uppe vid "centrum" - det är så varmt så det gäller att hålla sig i skuggan.

Här är minidiscot som är i full gång!

Instruktörerna står och visar och gör rörelser, och så gör barnen likadant. Jättekul tycker dom!

Och här sitter jag och tittar på Modevisningen

Dom visade upp "swimwear" "casual look" och "evening glamour look". Bland kläderna som visades upp var det bland annat Kelvin Clein, Diezel, Billabong med flera.

Nu ska jag slå ihop datorn jag med och sova en liten stund innan vi ska gå till poolen.

Nu har vi fått njuta av Italiens underbara väder i tre dagar och vetskapen om att vi har över två veckor kvar är så härlig!

Första dagen när vi kom ner så packade vi upp alla våra saker och fixade iordning lite.

Sen var det dags att gå och handla och fylla upp kylen.

Sen ville alla gå och bada så det gjorde vi!

Dom har ett jättefint och superstort poolområde här så där passar vi på och hänger en hel del :)

På kvällarna är det uppträdanden och "barndisco" på scenen uppe i centrumet som finns här, så där brukar vi sitta på en uteservering och mysa på kvällarna.

Den uteserveringen vi brukar gå till har grymt goda mohitos btw

Uppe i centrumet är det som en "gågata" med olika butiker och restauranger och cafeer - supermysigt är det att strosa runt där på kvällarna.

I dag var jag, Tova och Bianca uppe på turistbyrån för att hämta lite olika foldrar på aktiviteter man kan göra i närheten av Venezia. Det är roligt att komma ut lite också och hitta på andra saker.

Nu i kväll så ska vi snart gå upp till centrumet och sätta oss och slappna av lite.

Jag mår fortfarande kasst med den här förkylningen i kroppen.

Hoppas ni har en toppenkväll!

Heeej på er!

Sorry för den sena uppdateringen men jag åkte på en dunderförkylning och dagen efter att vi hade anlänt så vaknade jag och mådde riktigt kasst!

Vägen ner till Italien gick finfint och i Onsdags kväll var vi äntligen framme!

Men vi tar resan från början:

Här är det tisdag kväll och vi har anlänt till Trelleborg för att ta båten över till Sassnitz i Tyskland.

När vi kom till Tyskland så turades jag och Pär om att köra - så vi sträckkörde hela vägen ner till Italien men vi stannade då och då för att äta frukost och lunch eller bara ta en liten paus. Här är vi på gång - detta är "Någonstans i Tysklad".

När man har passerat Tyskland kommer man in i Österrike - och här är det så fantastiskt vackert!

Har man aldrig åkt bil genom Österrike - så gör det!

Och slutligen når vi Italien. Det märks direkt på arkitekturen när man tittar på husen, och på deras odlingar.

Det blev visst ett väldigt långt inlägg med bara bilder från resan ner :)

I dag har vi legat på stranden, det är runt 35 grader varmt i medelsnitt. Så himla härligt!

Det får bli ett inlägg till senare i kväll där ni får följa med in på själva området där vi bor, och så givetvis ta en titt på den helt fantastiska sandstranden vi har här i Venezia. Den är grym!

Tjingeling på er

heej finisar!

Nu har vi bilat i 14 timmar och vi har ca 4 timmar kvar att köra innan vi är framme.

Nu är vi mitt i Österrike och det är 27 grader varmt - så härligt!

Jag har lite problem att ladda upp bilderna här i bilen då det inte är världens snabbaste uppkoppning här bland bergen.

Men jag lovar er att bilder och uppdatering kommer i kväll eller i morgon :)

När vi kommer fram ska vi allihop byta om och kasta oss i Medelhavet.

Man känner sig lagom fräsch (or not!) nu efter 26 timmars resande!

Heeeej Finisar!

Hoppas ni mår bra - det gör vi :)

Nu har resan mot Italien äntligen startat och i skrivande stund sitter jag hos svärföräldrarna i deras glasveranda.

Vi håller nu på med sista förberedelserna innan det är dags att åka.

Färjan från Trelleborg avgår 18.00 i kväll.

På vägen ner så passerade vi Kosta Outlet för Pär behövde handla lite nya kläder.

Kosta är så bra för det ligger bara 10 minuter från Lessebo, där vi har våran hyres och lokalfastighet.

Här är våran fastighet med lägenheter och lokaler som vi äger.

Den lokalen längst ner med dom stora skyltfönstren och central ingång kommer att hyras ut.

Den är nyrenoverad och superfin! Ytan är 85 kvm och den ligger i Lessebo.

Har du ett företag eller känner någon som behöver en riktigt fräsch lokal i Lessebo - hör av dig så får du komma och titta!

Nu är det dags för oss att kasta i oss lite lunch innan vi ska åka mot Trelleborg.

Det kommer en rese Vlogg i slutet av veckan nör vi har kommit fram.

Ha en fantastisk fortsatt dag <3

Hej på er!

Jag hoppas att ni har haft en fin helg, jag hann faktiskt inte att uppdatera bloggen igår då vi hade gäster här igår kväll.

Men - jag började att packa min resväska som ska med till Italien, och där valde jag ut lite av mina "must have" plagg.

Så - här är den!

Nu ligger den enbart som en länk, men tanken är att ni ska kunna se mina videos direkt här på bloggen framöver.

Denna videon är inspelad igår eftermiddags :)

Nu ska jag gå och packa barnens resväskor - sen ska vi ha en riktig myskväll här hemma innan vi åker till Karlskrona i morgon förmiddag. Där ska vi mellanlanda innan vi åker vidare.