Hallå!

Förra veckan i onsdags gjorde vi ytterligare en vandring efter jobbet som jag tänkte berätta lite om. Denna gång åkte vi till ett ställe som kallas Mission Peak och ligger i Fremont, vilket är hyfsat nära här vi bor. Vi startade vandringen runt 17-tiden och det första vi uppmärksammar är när vi ska börja promenera att det finns varningsskyltar som varnar för skallerormar och mountain lions. Ni som känner mig vet att jag inte är ett stort fan av ormar, så det kändes ju lagom bra att veta att jag ska vandra längs en led där det kan förekomma giftiga ormar...

Vandringen upp till toppen var verkligen tuff och det förekom många branta backar på vägen upp. Dessutom var det rätt så varmt fortfarande, men det stoppade inte oss. När vi vandrat ungefär halvvägs så hör vi något som prasslar i gräset, men eftersom jag befinner mig en bit längre upp i backen ser jag inte vad det är. Dock ser Nour en stor orm slingra sig i gräset, och dessutom hör hon skallrandet som just är typiskt för skallerormar. När jag får reda på detta springer jag en bra bit uppför backen innan jag tillslut stannar. Har nog inte varit såhär rädd på väldigt länge...

Efter att ha vandrat i cirka 90min kom vi äntligen upp till toppen och knäppte en massa bilder och njöt av en mindre fika. Vi hade utsikt över hela San Jose och Sillicon Valley-dalen, så att ta sig upp till toppen var verkligen värt. Bjussar även på lite bilder som jag tog längs promenaden.

Största delen av förra helgen spenderade vi i Yosemite National Park. Resan började med att vi på fredagskvällen efter jobbet körde till en liten stad kallad Couterville där vi hade bokat boende. Detta var inte vilket boende som helst, utan vi hade reserverat ett tält på campingområdet. Så istället för att behöva ha med sig eget tält med sovsäck och annat dylikt försåg hotellet oss med all utrustning. Detta var mycket smidigt, men ändå fick vi testa på campingkänslan.

På lördagsmorgonen steg vi upp tidigt, käkade frukost på boendet och sedan fortsatte vi körningen. Det tog oss cirka 2h att ta oss till Yosemite. Vårt första stopp blev Glacier Point som var en utsiktsplats cirka 2000 m.ö.h. Utsikten var FANTASTISK och alla vyer såg ut som de var tagna direkt ur ett vykort. Det gick att se verkligen långt bort, bland annat den kända halvklippan Half Dome och ner i Yosemite Valley. Bilderna nedan ger inte verkligheten någon rättvisa, för detta är något som måste upplevas med blotta ögat.

Efter att ha besökt Glacier Point körde vi vidare mot Yosemite Valley, vilket är den mest kända delen av nationalparken. Detta märktes verkligen eftersom det var köer in i dalen och dessutom verkade det nästan omöjligt ett tag att hitta någon parkeringsplats. Dock var vi envisa och ställde oss in på att verkligen hitta en plats och tillslut gjorde vi det efter 90-minuters letande. När vi väl hade parkerat bestämde vi oss för att vandra upp mot Upper Yosemite Falls. Vandringen var tuff då det stigen gick uppåt hela tiden, men det var mödan värt när vi äntligen kunde se vattenfallet. Med utsikt över fallet tog vi en matpaus och satt och njöt av vyerna samt naturen. Efter pausen vandrade vi tillslut ner igen och tog bilen hemåt.

Förra tisdagen åkte vi över till Palo Alto och andra delar av Sillicon Valley för att kolla på lite olika företags huvudkontor. Vi besökte bland annat Facebooks, Googles och Apples huvudkontor och sedan avslutade vi kvällen med en glass på ett ställe vi blivit rekommenderade av en lokalbo. En sak som man lade märke till i detta område var att det var riktigt mångkulturellt, det fanns verkligen folk från alla världens delar. Antar att det blir så när alla människor inom teknikbranschen vill söka sig till Sillicon Valley och göra karriär. Såklart knäppte vi även en del bilder, bland annat vid den obligatoriska Facebook.-skylten.

Hej på er!

Nu tänkte jag äntligen sätta ihop lite blogginlägg med bilder på vad vi har gjort de senaste veckorna. Detta är första kvällen på länge som jag och Nour inte är iväg och gör något efter jobbet, vilket känns väldigt skönt måste jag medge. Idag är jag hemma i huset och laddar om batterierna inför helgens resa, för tidigt imorgon bitti ska vi ge oss av med bilen mot San Diego. En 8-timmars lång bilresa väntar oss, så det gäller att vi är utvilade. Tanken är att jag ska börja köra första biten, sedan ska Nour ta över, men nu vidare till syftet med detta blogginlägg...

Förra veckan efter jobbet tog vi bilen till en utsiktsplats kallad Lick Obsevatrorium. Det tog oss cirka 90min att köra upp, vilket var helt klart värt körningen. Dock var sista biten av vägen mycket läskig att köra, den påminde verkligen mycket om serpentinvägarna som finns i Norge. Vi tog oss iallafall upp helskinnande och knäppte en hel del bilder innan vi rörde oss neråt igen. Utsikten däruppe var verkligen vacker och vi var lagom framme till solnedgången över San Jose och Sillicon Valley-dalen.. Nedanför ser ni lite blandade bilder från toppen och när vi sedan var på väg ner.

Hallå!

Förra söndagen spenderade jag och Nour på ett akvarium i Monterrey som ligger cirka 2h från vårt hus. Själva staden i sig var riktigt mysig och den var en typisk liten amerikansk strandstad. Tycker verkligen man bör åka hit om det är fint väder och promenera längs med strandpromenaden samtidigt som man njuter av vädret.

Till själva akvariet hade vi fått gratis entrébiljetter från en kollega på jobbet, vilket var jättebra då vi på så sätt själva slapp betala närmre 500kr i entréavgift. Inne på akvariet promenerade vi runt i några timmar och kollade på alla möjliga djur. Nedan ser ni lite blandade bilder från Monterrey.

Efter att vi var klara med besöket i Monterrey körde vi vidare mot Santa Cruz. Detta är en annan stad längs med kusten som är känd för bland annat all surfing. Vi strosade omkring på Santa Cruz strandpromenad där även en liten nöjespark var belägen. Dock åkte vi inga attraktioner eftersom klockan var rätt mycket, men känslan jag fick när jag befann mig där var verkligen som taget ur en typisk amerikansk film. Stranden och nöjesparken längs med havet, alla mysiga caféer och restauranger samt alla ungdomar/barnfamiljer som var där.

Lite bilder från Santa Cruz får avsluta detta inlägg för sedan måste jag verkligen sova. Ska även under veckan försöka skriva ihop några inlägg på allt annat vi gjort, men det är verkligen svårt att hinna blogga i och med att vi är igång hela tiden. Godnatt!

Tänkte uppdatera er om vad som hände förra helgen. Bättre sent än aldrig antar jag? Fredagskvällen spenderade jag, Linn och Nour med två arbetskollegor som vi bor med. Först åkte vi alla fem ut till en restaurang som kallas La Piñata för lite lätt käk och drinkar. Stället var supermysigt och jag tackar aldrig nej till mexikanskt. Drinkarna var även himmelskt goda!
Efter restaurangen drog jag och Nour vidare för att dansa.

På lördagen åkte vi tre svenskar ut till Big Basin där vi vandrade runt bland all Red Wood-skog. Träden i detta område är kända för att vara bland världens högsta träd och det var verkligen galet hur höga vissa av träden var. Vi vandrade till ett vattenfall som tog totalt runt 2-3h innan vi bestämde oss för att åka tillbaka hem. Det var verkligen skönt att komma ut och njuta av naturen eftersom alla andra helger har vi spenderat i städer.

Ovanför och nedanför ser ni bilder från Big Basin och Red Wood-träden. Dock ger inte fotona verkligheten rättvisa, detta är verkligen något som måste ses med blotta ögat. Vissa av träden var verkligen så höga, titta bara på en av bilderna där jag står framför ett av träden.

Efter att ha landat hemma och fixat oss bestämde jag och Nour oss för att ta bilen till San Francisco. Där mötte vi upp en kollegas kompis och hans vänner som vi förade med innan vi gick ut och dansade. Nattlivet i San Francisco var verkligen bra, det måste vi garanterat uppleva igen.

Godmorgon!

Efter jobbet igår gjorde jag och Nour en tripp ut till Berkeley som ligger norr om Oakland, cirka 30-40 minuters bilresa från vårt boende. Staden var verkligen liten och mysig och vi såg mycket av Berkeley-universitetets campus. Fick en känsla av att man var tillbaka på Chalmers igen och universitetslivet, men campuset i Berkeley var så mycket större i jämförelse med Chalmers campus. Det hade verkligen varit kul att få uppleva hur collegelivet är i USA.

Efter att vi hade strosat runt i några timmar satte vi oss på en mexikansk restaurang och käkade tacos. Jag får verkligen aldrig nog av mexikansk mat, även om jag äter det ofta. Efter restaurangen begav vi oss hem igen.

Idag är planen att vi alla tre ska åka ut till en utsiktsplats som kallas Lick Observatorium efter jobbet. Dock har vi hört att det kan vara en aning krångligt att ta sig dit med bil då det är rätt branta backar upp, så det lär ju bli en utmaning i sig med vår bil, men det löser sig säkert. Vad resten av kvällen har att erbjuda får vi se, vi har inte bestämt något mer än.

Hejdå så länge!

Hejsan!

Igår var det 4th of July här i USA vilket är landets nationaldag och den firas verkligen ordentligt. Det är verkligen en stor skillnad till hur vi firar vår dag hemma i Sverige, alla går in för det mycket mer här och en av de stora anledningarna som ligger bakom är nog patriotismen.

Jag, Linn och Nour var lediga från jobbet då dagen ses som en helgdag och vi valde att åka in till San Francisco och spendera vår lediga dag där. Denna gång åkte vi inte bil in till staden utan vi tog istället tunnelbanan då vi fått höra att det skulle vara ordentligt med trafik. Det var faktiskt vår första gång vi åkte kollektivtrafik här i Kalifornien, för annars brukar man ju ta bilen överallt.

Efter lite om och men kom vi äntligen fram till San Francisco runt 14-tiden. Till en början såg vi City Hall, strosade runt i China Town var vi också åt en sen lunch och gick sedan vidare mot hamnen. Väl nere vid hamnen och Ferry Building köpte vi mjukglass på Humphrey Slocombe som vi sedan avnjöt med utsikt över vattnet. Glassen smakade verkligen utsökt, vilket nog inte var konstigt med tanke på att detta ställe klassas som ett av de topp 5-glasställena i hela USA.

Efter att ha ätit vår mjukglass satte vi oss på en rickshaw och blev körda runt i lite olika delar av Downtown. När turen var slut promenerade vi längs med vattnet mot Pier 39 och Fisherman's Wharf. Kvällen avslutade vi med att se på en fyrverkerishow för att sedan ta tunnelbanan tillbaka hem.

Imorgon är planen att vi ska åka till Berkley efter jobbet och bland annat titta på universitets campus. Dock är det nu dags för mig att sova eftersom en tidig uppstigning för jobb väntar.

Ha de gott!

Ännu en helg har passerat och vi har verkligen varit igång hela tiden. I fredags efter jobbet tog jag, Nour och Linn några glas vin här hemma i huset innan vi gick ut och käkade koreanskt på en restaurang i området.

I lördags besökte vi San Jose, vilket är en stad som ligger cirka 30-minuters bilresa från var vi bor. Först besökte vi ett shoppingcentrum strax utanför stan och käkade på The Cheesecake Factory. Jag beställde en pasta och såklart en cheesecake som smakade gudomligt. Något man aldrig slutar fascineras av är hur stora alla portionerna är här när man äter på restaurang.

Efter att ha käkat på restaurangen tittade vi lite i affärer och sedan åkte vi vidare till Downtown San Jose. Detta område var verkligen supermysigt och där strosade vi omkring ett tag innan vi satte oss på en uteservering som serverade mexikanskt. Här hängde vi ett tag innan vi valde att åka tillbaka hem. När vi väl kommit hem fixade vi oss lite snabbt innan vi åkte vidare till en bar här i området.

Idag var vi på middag hos en av cheferna på företaget. Han var svensk och bodde i en stor villa ute i Los Gatos med sin familj. Huset var verkligen stort och de hade även en gård med hästar. Till en början satte vi ute på deras balkong och njöt av kvällssolen för att sedan förflytta oss in och äta. Middagen var verkligen jättetrevlig och det bjöds på grillat, vilket också smakade jättegott.

På tisdag är det 4th of July och då är alla lediga. Ska försöka uppdatera bloggen imorgon och berätta om våra planer för den dagen, men nu börjar det bli dags för mig att sova eftersom jag ska upp och jobba imorgon.

//Eveliina

Har inte hunnit uppdatera bloggen igen som ni märkt för har verkligen haft fyllt upp på jobbet och sedan har vi gjort grejer på eftermiddagarna. Hela förra veckan gick till åt att fixa massa administrativt och mecka med bilen.

Förra fredagen drack jag, Linn och Nour några glas vin här hemma för att fira att den intensiva arbetsveckan var över. Därefter drog vi vidare till en bar som låg lite utanför Newark.

På lördagen besökte vi San Francisco och planen var att vi skulle komma iväg tidigt, men vi vaknade tyvärr mycket senare än tänkt. På vägen in till San Francisco testade vi att käka på In n'Out som många rekommenderat och burgarna var verkligen supergoda! När vi nästan nått staden fick vi stå i bilköer i cirka 2h innan vi äntligen kunde komma fram. I själva San Francisco strosade vi längs med Lombard Street och tittade på Golden Gate-bron. Tyvärr kunde man inte se så mycket av bron eftersom det var såpass mulet. Vi körde även över bron och åkte ut till utsiktsplats på andra sidan för att kunna se hela staden. Slutligen avslutade vi kvällen med några glas på en bar.

I söndags käkade vi frukost ute på en mysig uteservering. Maten smakade gudomligt och efter det åkte vi ut till en sjö som hette Del Valle som låg i en dal mellan bergen. Det var verkligen varmt i vattnet och vyerna därborta var sjukt fina.