Solar,badar och har djupa samtal. Om förhållanden,jobb,utbildningar och den dära framtiden som är så oviss.

Taxichauffören kunde inte ett ord engelska så vi irrade runt i kanske 2 timmar i Krabi innan vi stannade till vid ett hotell och frågade om vägbeskrivning. Han kunde inte heller använda sin gps på sin mobil,eller vad landskoden var i sitt egna hemland så han kunde ringa vårt hotell...trög! Vi kom fram i mörkret och hade ingen aning om det var världens paradis eller bottennapp vi kommit fram till. 😝

Visade sig vara PARADISET! Helt folktom strand 20 m från vår bungalow,åh så härligt då jag tröttnat på turisttäta ställen. Nu vill jag bara ha sol,bad och lite lugn och ro.

Vår lilla mysiga,spartanska bungalow som bara har el mellan 18:00-05:00 och en sketfläkt men så skönt att bo lite enkelt nu. Solar,läser och badar i havet som är kanske 35 grader varmt och laddar batterierna lite granna. 🏝

Har aldrig längtat hem till familjen så mycket som jag gör nu. Hade ett videosamtal med mamma och syster igår kväll när jag kom tillbaka till hotellrummet och de berättade att mormor har dött. Vi grät allihop såklart och det känns helt absurt hela situationen. En del av mig vill såklart sätta mig på första bästa flyg hem och en annan vill fortsätta resan,och det kommer jag att göra. Men det är riktigt tufft nu.

Åt iaf en god phad thai på hotellets ena restaurang,var helt ensam vilket var skönt då jag blev tårögd mest hela tin. Hoppade sen in i en taxi mot flygplatsen Don Muang,flyger neråt landet till Krabi ikväll och möter upp Rebecca och Ellen där. Min käre mor vill inte att jag ska vara helt själv just nu så lyssnar på hennes goda råd. 💓

Taxichauffören försökte lura mig på pengar men se den gick jag inte på! Han var hur trevlig som helst i början,frågade vart jag var ifrån,vart jag skulle flyga till nu och bla bla bla. Men så sa jag åt han att sätta på taxametern och då ville han inte köra med taxametern på utan sa 500 baht. Jag sa nej,att jag vill ha taxametern på och då kontrade han med 400. Sa fortfarande nej då jag läst att det ska kosta kring 300 baht till flygplatsen. Han sa tillslut okej och satte på taxametern,men tillade att jag då får betala tullavgiften-fine by me då jag läst att den inte är så dyr alls. Körde igenom två tullstationer på 50 respektive 70 baht,och taxametern stannade på 260 baht. 380 totalt,man ska allt lita på magkänslan! Sånt här gör mig irriterad dock,att de försöker lura en bara för att man är turist. 😡 Var först inne på att inte köra på taxameter då vi blev blåsta en gång i Vietnam. Vi var tre då och notan slutade på 600 000 dong men när en av tjejerna gjorde samma rutt själv kostade det 150 000 dong,så de måste ha mixtrat med taxametern. Fy fan för oärligt folk alltså!

Efter en god natts sömn (inget oväntat besök från sviten intill,phu haha!) och hotellfrukost så hoppade jag in i en taxi för att kolla in shoppingen. Första stopp blev Terminal 21,ett sjukt stort shoppingcenter!

Riktiga high-tech toaletter hade de här inne,annat än stå/squat-toaletterna som är oh så vanliga här i asien. 😃

De hade delat upp varuhuset i olika storstäder världen över-San Francisco,Istanbul,London,Paris etc etc. Köpte lite presenter här och drog vidare till nästa mall,testade att åka Bangkoks Sky Train för 28 baht aka 5 spänn.

I nästa shoppingcenter,Siam Paragon,hade de byggt upp världens minneslund för kungen som dog för några veckor sedan. Mycket intressant att observera hur thailändarna fortfarande sörjer,köper blommor och ber för honom.

Detta var top noch av alla shoppingmalls där alla lyxmärken finns-Cartier,Hermes,Bvlgari,Chanel. Mycket fint center att strosa runt i men verkligen inte något att fynda i haha.

Köpte en svart klänning för 100 kr,på H&M  dock. 😛 Lite besviken över shoppingen i Bangkok då jag hört att det ska va sååå bra. Då var Kuala Lumpur tusen gånger bättre tycker jag. Ställde mig i taxikön och körde hemåt,helt slut i benen efter att ha upptäckt denna storstad själv. Stolt över mig själv,att jag vågar lixom 😊

Då var det dags att resa själv nu för första gången på denna resa vilket känns både kul, spännande och nervöst. Sa hejdå till tjejerna och tog en tuk tuk från hostelet i Vientiane till flygplatsen där jag köpte en så jäkla god kopp varm,vit choklad för mina sista kip. Mitt flyg var försenat en timme men nu sitter jag iaf på det på väg mot Thailands huvudstad,gah haha! Har bokat två nätter på ett fint 4-stjärnigt hotell som ligger sex gator bort från backpackergatan Khao San Road.

Fick t.om lite pad thai och en muffins trots att flyget bara tar en timme,sånt gillas!

Har en dubbelsäng och en enkelsäng,det var  billigare att ta detta rum än ett med bara en dubbelsäng 😛 En udda grej med rummet är dock att jag såg en dörr,tänkte att "jaha,det kanske är en garderob?" så öppnade den och klev rakt in till golden suite som är vägg i vägg hahaha! 😆 Dock renoveras den,frågade i receptionen. Känns liiite skumt dock att folk kan gå in i den och vidare in i mitt rum så drog fram det tunga soffbordet och ställde framför dörren så jag hör om nån smyger in när jag sover ehehe. 😝

Drog sen ut en sväng på Bangkoks gator,b.la ner till Khao San Road där alla turister ränner runt men jag är lite nojig över att bli rånad på mobilen så tog inga bilder där men iaf en från fikan på Starbucks där jag tog en mocka med vit choklad-fått dille på vit choklad här borta,sååå gott ju att de gör varm choklad på det istället för vanlig mjölkchoklad. ☕

Så var det dags att resa till sista staden här i Laos,nämligen huvudstaden Vientiane. Vid 09:00 kom en minivan som vi köpt biljetter till dagen innan och hämtade upp oss från hostelet,35 000 kip per pers så ca 35 kr för att åka i 4 timmar. Prisvärt! Denna chaffis körde dock så jäkla snabbt på de gropiga vägarna så t.om jag blev åksjuk,plus att han slängde de upp allas packning på taket och spände över ett nät så vi var liiite oroliga varenda gång vi flög över ett megagupp att nåns väska skulle trilla av 😝 Men allt gick bra och vi blev avsläppta typ 100 m från vårt hostel,sånt flyt ju! Jag tänkte ju att "faan,nu måste vi säkert irra runt och leta efter hostelet i evigheter" Men ikke=glada backpackers!

Ett mycket fint hostel bor vi på nu för 40 sek per natt,dock bara tre av oss då Olivia ska uppåt i landet och göra Gibbon experience. Vi fick vårt egna lilla rum här,trots att vi bokade tre bäddar i 8 bäddssal,ännu mera flyt! Har dock tröttnat på hostel nu,vill ha hotell framöver. Sen gick vi ut och utforskade city lite,åt en mycket god pad thai som dock var liiite väl stark för mesiga,lilla jag haha,måste lära mig att äta stark mat ju!

Vi hittade fram till floden lagom till solnedgången,på andra sidan ligger Thailand! Köpte mig en magnet i ett uråldrigt köpcentrum,jag köper en från varje land jag besökt som souvenirer då de tar minimalt med plats i backpacken ehe. 🙄

Okej,tubing är ju helt klart något av det roligaste jag testat!!! Vi bokade detta via hostelet ihop med en massa andra backpackers,det enda vi hade på oss var bikinis och en vattentålig plastficka med pengar i. Inte ens flipflops hade vi på oss haha,sååå udda att verkligen lämna ALLT hemma. Tuk tuken körde oss först till stället som hyr ut badringarna där vi fick betala 115 000 kip vilket är ca 115 kr,varav hälften var en deposition på badringen. Fick ett nummer nedskrivet på handen (för identifiering om man dör...?) i samma veva som man skrev på ett avtal om att "ifall jag dör så avsäger jag er ansvaret" bla bla bla,då det förr har varit ett jäkla hallå med många dödsfall då folk har supit skallen av sig och slängt sig ut i floden med gungorna och slagit huvudet i stenarna. Och nej,mamma och pappa,nu har det blivit reglerat så det är inte lika vilt som förr 😉

De spände fast badringarna på taket av tuk tuken,körde mot floden och släppte av oss. Sen var det bara att hoppa i ringen och låta strömmen ta en nerför floden och mot barerna. Nu finns det bara två stycken som har öppet-förr fanns det ett dussintals. När man närmade sig baren stod det folk där som kastade ut ett rep med en petflaska i änden på som man fick greppa tag i och så drog de in en mot land! 😀

Vi fyra tjejer delade på några whiskyhinkar,det lektes hela havet stormar med de stora badringarna vilket vart jäkligt lyckat det med,paniken när man slängde sig över alla för att få platsen i den sista tomma badringen 😅 Och självklart kördes det lerkrig haha! En svensk,go tjej Melissa tog detta kort på oss,kul att iaf ha en bild från tubingen. Det var b.la hon som också fick hela svenska delegationen på 10-12 pers att igårkväll stå mitt på gatan utanför en bar och dansa små grodorna,fullt normalt ju. 😂

Efter stoppen på de två barerna tubade vi nerför floden i 5 km i några timmar och det var så härligt att flyta ihop med random folk och bilda som små flytande dnamolekyler på 15 badringar som guppade runt där unisont med berget bredvid oss. "Watch out for the rocks,asses up everybody!!!" 😝 Testade att simma utan badringen och jäklar vad strömt det var,glad att man var nykter ändå! Slog bara i en gång i stenarna,och gick på grund titt som tätt. Men en sån sjuk upplevelse,älskade varenda minut.

Igår hyrde vi en tuk tuk från hostelet som körde oss till Blue Lagoon nr 3 istället för 1 och 2 då vi fick insidertips av andra backpackers på hostelet att den var den bästa,inte lika fullt med turister. Landskapet här omkring är så jäkla vackert så att vi studsade runt bak på flaket av tuk tuken gjorde inte så mycket höhö.

Vår tuk tuk ville av oklar anledning tydligen inte köra hela vägen fram till lagunen så helt plötsligt släppte han av oss vid nån damm och så var det bara att börja gå då 😛 Som tur var kom en annan tuk tuk med koreaner körandes efter en stund och tutade på oss så vi klättrade in där,och där satt ju vår tuk tuk chaufför hahaha va fan! Så vi fick skjuts sista biten iaf,win! Men denna logiken här borta alltså... 🤔🙃 Helt uppåt väggarna.

Bilden är oerhört missvisande då vattnet inte alls var inbjudande,en liten pöl typ haha! Vi har ju blivit bortskämda med riktigt turkost vatten nu så vi ba "eh...jaha,och detta tyckte folk va nåt å ha?" Träffade två svenska killar med som vi hängde med lite,drog sen till Blue Lagoon 1 och där var det fint iaf.

Åkte hemåt i skymningen,såna här vyer kommer jag minnas för evigt.

Vid 15:00 hoppade vi in i en minivan ihop med kanske 10 andra turister och lämnade Luang Prabang med siktet inställt på staden Vang Vieng. Vanen är proppfull och som vanligt alldeles för liten för mig och packningen ligger på golvet i gången mellan sätena pga platsbrist så vi är som packade sillar här i baksätet 😂

Klockan är nu 18:00 och vi åker på en liten,skumpig väg någonstans högt uppe i bergen på landsbygden i Laos. Helt sjukt att detta är deras "motorväg" ! Stannade nyss vid en rastplats med världens utsikt över bergen i skymningen,helt otroligt.

Detta är då den slingriga grusväg vi ska ner för,chauffören kör på ettan mest hela tin. Känns ju...tryggt detta haha,va fan är det här. 😝 I detta läge är jag glad bara vi kommer fram!

Har besökt två superfina vattenfall här i Luang Prabang,det första hette Tad Sae Waterfall och det är helt otroligt hur det kan finnas så här fina källor i naturen!

En bild tagen på Mekongfloden på väg till Tad Sae.

Nästa vattenfall är den största turistattraktionen i Luang Prabang,Kuang Si Waterfall som ligger ca 1 timme från city.