Hej blogg!

I lördags lämnade jag och Josefin äntligen Innisfail och åkte till Cairns där vi mötte upp Josefins kompis Johanna som vi ska resa östkusten med. Det känns så skönt att äntligen vara fri från bananerna och ha en hel månads resande framför sig. Vi ska slappa, slappa, sen slappa lite mer och förhoppningsvis få tillbaka brännan.

Så dom senaste dagarna har vi spenderat i Cairns, i regnskogen och ute vid barriärrevet. I Cairns passade vi på att shoppa inför resan, gå ut på en ordentlig klubb för en gångs skull och säga "hejdå/ses senare" till personer jag inte kommer träffa på ett tag.

Söndagen spenderade vi snorklandes ute på barriärrevet, så nu kan även det bockas av på min bucketlist. Ett tips från coachen(och note till mig själv) är att om du vet med dig att du är sjösjuk från början, gå inte ut kvällen innan och somna alldeles försent för det kommer garanterat inte göra din sjösjuka bättre snarare motsatsen. Förutom lite sjösjuka och ett cyklop som läckte in så jag missade en sköldpadda får barriärrevet 5/5 toast.

Vi har också hunnit med att spendera två dagar och en natt i regskogen vid cape tribulation, platsen där regnskogen möter barriärrevet. Jag kan väl summera det hela med att jag nu förstår varför det heter REGNskog. Fast det regnade en väldig massa så hann vi simma i en fors/vattenfall, åka på en krokodil tur, äta glass gjord på råvaror från regnskogen och bada i ett "swimming hole".
Regnskogen får trots regnet 5/5 toasters.

Exakt just nu när jag skriver det här inlägget sitter vi på en buss från Cairns påväg till Townsville, därifrån ska vi ta en färja över till Magnetic Island och spendera våra kommande 2 nätter där. Vad som finns där eller vad vi ska göra vet jag inte riktigt men förmodligen slappa, slappa och slappa.

Massa pussar och kramar till mamma och Inger för jag antar att ni är dom enda som kollar in här på bloggen och läser<3

Så varför har jag spenderat dom senaste 15 veckorna i en liten håla kallad Innisfail i norra Queensland?

För att till mina föräldrars stora förtjusning få ett andra års visum i Australien så jag kan dra ut på tiden ytterligare lite mer innan jag kommer hem, om jag kommer hem igen dvs.

Det funkar så i Australien att om du kommer hit på ett ¨working holiday visa¨ så har du rätt att resa runt och jobba här i stort sätt helt fritt under ett års tid MEN du har även chansen att få ytterligare ett års visum om du gör nått typ av farmjobb i 13veckor. Det är här den lilla hålan Innisfail och mitt banan farmjobb kommer in i bilden. Jag hade redan innan jag åkte in i Australien bestämt mig för att jag ville göra farmjobb för att ha chansen att få stanna här ett andra år, så när vi i Juni var i ett Sydney som bara blev kallare och kallare passade det perfekt att röra sig uppåt i landet mot värmen och farmjobben. Så vi packade våra väskor och flög upp till Queensland och checkade in på ett ¨workinghostel¨. Ett ¨workinghostel¨ innebär att du bor på ett hostel som sen fixar farmjobbet åt dig, så alla vi 80-90 stycken som bor här på hostelet jobbar på olika farmar men vi bor tillsammans på hostelet.

Här i Innisfail jobbar 99% av oss backpackers med bananer för det är främst det dom odlar här men några få jobbar även med sockerrör eller papaya. Själva jobbet man gör varierar från farm till farm och vilken position man har men det är mest skitjobb och i stort sätt alla vill sluta och åka härifrån sin första vecka. Att dom skäller på en kallar en idiot och värdelös är mer vanligt än ovanligt på bananfarmerna och om du har ont någonstans säg det absolut inte till en chef för då kan du vara säker på att du får sparken. Glömde nästan nämna att få sparken här är ingen stor grej utan det är flera stycken varje vecka som får det, så då fixar hostelet en ny farm till en så man kan fortsätta sina farmveckor.

Lyckas man stå ut dom första tuffa veckorna så blir det tro det eller ej bättre. Att bo på ett hostel med ca 90 andra personer som är i samma sits som du och går igenom samma saker är nog en av dom bästa upplevelserna jag varit med om. Min första vecka här när jag grät varje dag trodde jag aldrig att jag min sista vecka skulle säga att jag faktiskt tycker det är tråkigt att vår tid här är över. Jag kommer absolut inte sakna jobbet och jag kommer aldrig komma tillbaka till denna skithåla men det här har ändå varit en av dom roligaste perioderna i mitt liv och jag kommer definitivt sakna människorna jag träffat här och kolla tillbaka på den här tiden med det största möjliga leendet på läpparna.

Men nu när våra veckor här är över har det blivit dags för nästa äventyr. Väskorna har börjat packas och om två dagar åker jag och Josefin upp till Cairns för att börja resa längst östkusten under en månad tillbaka ner till Sydney :)))

Pussar och kramar till nästa inlägg som inte kommer dröja för länge

Hej blogg!

Nu ska jag ta tag i bloggandet en gång för alla, på riktigt. Glömmer jag bort bloggen igen så blir det ingen ny comeback då blir det nedläggning istället. Men just nu låtsas jag som att det här är en nystart och jag ska göra allt jag kan för att komma ihåg och ta mig tid att uppdatera nån gång i veckan.

Så vad har hänt sen senast? En jäkla massa och ingenting kan man väl summera det med!

Jag och Josefin firade för nån vecka sen ett halvår i Australien vilket är helt sjukt för det känns som jag varit här i max tre månader. Men under vårt halvår här nere på andra sidan jorden har vi redan hunnit med att bo i Sydney dom första tre månader och dom senaste tre månaderna har vi bott i en liten håla kallad Innisfail. Här i Innisfail är vi för att göra farm jobb för att få ett andra årsvisum men bara det är en hel historia i sig, så det sparar jag till nästa inlägg.

Så nu har jag tittat in här och sagt hej och gett mig själv en spark i baken att ta tag i bloggen igen. Från och med nu ska jag göra mitt bästa för att uppdatera er alla hemma med allt som hänt och allt som kommer hända så ni kan följa med på mina äventyr igen!

Just ja jag har ju en blogg. Det kan jag ha glömt lite halvt sådär.

Senast jag uppdaterade satt jag nog på en buss någonstans i Kambodja och reste fortfarande runt i Sydostasien, sen dess har jag hunnit med att lämna Asien och åka ännu fler mil ifrån Sverige för att bosätta mig i Australien. Efter två månader här i Australienland märker man lite saker som aldrig skulle förekomma hemma så varför inte börja min blogg återkomst med en lista över saker som bara finns/händer i Australien(Sydney)!

Here we go:

- Att vara barfota här är helt normalt vare sig du ska till mataffären, ut och köra bil eller ta en promenad längs stranden men ska man gå ut på krogen brukar de flesta i alla fall ta på sig ett par flip-flops.

- I kranvattnet är det så mycket kemikalier och klor att man, förutom känner det på smaken när man dricker, känner det på lukten när man duschar.

- Om en främling börjar prata med dig på bussen eller i mataffären bli inte rädd, det är så dom gör här.

- Att möta en kille eller tjej endast iklädd en våtdräkt och med en surfbräda under armen händer 10 gånger om dagen här borta(notera att jag i och för sig bor i Bondi, 10 minuter ifrån stranden).

- Australien har inte riktigt fattat det här med 24/7 öppet än. De flesta gallerior stänger senast klockan 18, fiken stänger vid 15 och att gå ut och äta på en måndag kan du ju glömma för det mesta är stängt ändå.

- Husen här i Australien är inte isolerade och det finns inga element så när det blir kallt ute, ja det blir faktiskt kallt här tro det eller ej, så blir det dubbelt så kallt inomhus. I ett försök att få upp värmen lite inomhus har vi kommit på den smarta idén att sätta på ugnen och lämna luckan öppen och det har faktiskt hjälpt, någorlunda i alla fall.

- Att åka kommunalt här är svindyrt. Dyra månads eller säsongskort tänker ni? Nej det går inte ens att köpa, man måste betala för varje resa och kör endast på reskassa alltså.

- Om ni någon gång åker till Australien och får världens längtan efter Burger King, frukta inte det finns här men under ett annat namn. Här borta på andra sidan heter Burger King nämligen Hungry Jacks av någon konstig anledning.

- Det absolut konstigaste och sämsta här i Sydney(ja det här gäller främst för Sydney), är en lag som kallas *lock-out". Den innebär att efter 1.30 på kvällen/natten stänger alla klubbar och barer dörrarna och man får inte längre komma in även fast klubben kan ha öppet till kl 5. Drinkarna här innehåller alltid mindre alkohol än hemma och inga shots får serveras efter midnatt. Men det här gäller främst i centrala Sydney så tar min sig ut till vissa förorter så kan man undkomma den här lock-outen, jättekonstigt.

Hej bloggis!

När jag kom fram till Phnom Penh på kvällen så lämnade jag min väska på hostelet och åkte direkt och mötte Jim och Kalle för att gå på bio. Vi såg "concussion" med Will Smith, en helt okej film baserad på verkliga händelser. Efter filmen åkte vi till killarnas hostel och hängde lite innan klockan blev för mycket och jag åkte tillbaka till mitt hostel för att orka gå upp tidigt nästa dag och besöka S-21 och Killing Fields.

S-21 är ett gammalt tortyr fängelse från folkmordet i Kambodja på 70-talet som idag är ett museum. Killing Fields finns på flera platser runt om i Kambodja och var platser där dom avrättade och sedan massbegravde människor som inte passade in i Pol Pots kommunistiska Kambodja. Att besöka S-21 och Killing Fields var riktigt hemskt men lärorikt. Jag visste inte alls så mycket om Pol Pot och vad som hände i Kambodja under 70-talet innan jag kom till Kambodja så jag är "glad" över att jag åkte dit trots att det var väldigt deprimerande. Om ni som jag inte alls vet så mycket om Kambodjas historia rekommenderar jag er att läsa på om vad som hände i Kambodja för bara 30-40år sen. Kunskap om historian är det viktigaste redskapet för att det inte ska upprepas igen.

När vi(jag och några från mitt hostel) var klara på S-21 och Killing Fields åkte vi och åt och bestämde oss för att åka upp på en takbar för att muntra upp oss efter dagens deprimerande besök.

Så mycket mer tid än så hade jag inte i Phnom Penh för dagen efter satte jag mig på ytterligare en buss och åkte ner till Sihanoukville(den här staden kommer ni läsa ungefär 10 olika stavningar på för jag lär mig aldrig den rätta) i södra Kambodja.

Massa pussar och kramar hem hela vägen till Sverige!

Hej bloggen!

Igår var min sista dag här i Siem Reap och den spenderades vid poolen med några från hostelet. Efter ett par timmar fick jag dock små blåsor/bubblor över hela överarmarna som en diagnostiserade som solblåsor(?). Så då var det bara att gå in och gömma mig ifrån solen. Och ja jag använde solkräm! Efter en timme i ett svalt dorm och en kall dusch senare så försvann alla blåsor mystiskt så då var det fritt fram att gå ut i värmen för att äta middag.

Vi var 4st ifrån hostel gänget som fortfarande va kvar i Siem Reap vid middagstid så vi gick ut till en gaturestaurang och åt. Sen gick vi tillbaka till hostelet och hade spelkväll med Jenga och massa kortspel innan vi kröp till kojs.

Nu sitter jag och väntar på att min buss som ska ta mig vidare i Kambodja till Phnom Penh ska hämta upp mig. Det ska ta ungefär 5-6 timmar att åka dit vilket betyder att det kommer ta ca 8 timmar och att jag är framme först ikväll.

Pussar och kramar, vi hörs ifrån Phnom Penh nästa gång!

Hej :)

Tänkte slänga in ett snabbt inlägg innan jag alldeles strax ska gå och äta middag! Inläggen från senaste månaden är på G jag råkade bara ta en powernap på 3-4 timmar idag så nu har jag bråttom till middagen istället för tid att skriva klart inläggen.

Hursom så besökte jag Angkor idag som är en gammal ruinstad belägen utanför Siem Reap och som är med på UNESCOs världsarvslista. Angkor består av massvis med gamla tempelruiner och tusentals mindre ruiner beläget på ett flera kvadratkilometer stort område. Vi besökte 5 olika tempel varav ett var Angkor Wat som är det största och det mest kända templet. Angkor Wat och Bayon var dom två häftigaste templen enligt mig av dom vi såg. När vi kom till det femte och sista templet måste jag erkänna att vi inte såg så mycket av det. Svetten rann om oss och vi va trötta så vi tog en snabb runda i templet innan vi satte oss i skuggan och pratade om guldbranschen innan vi tog tuktuken tillbaka till hostelet.

Så jag hann aldrig publicera det här inlägget innan middagen igår, så jag kan lika gärna passa på att skriva om kvällen också.

Vi var ett stort gäng från hostelet som gick ut och åt pizza tillsammans. Jag och en britt delade på en pizza och det var tur det för det var det största pizzan jag sett och jag orkade inte ens äta upp min halva. Efter middagen var planen att gå på pubcrawl men jag känner mig inte helt frisk så medan halva gänget drog ut gick vi andra en runda på nattmarknaden innan vi gick tillbaka till hostelet och hängde här.

Massa pussar och kramar till alla er där hemma!

Nämen hej bloggen!

Dig har jag lite halvt glömt bort och lite halvt varit för lat för att uppdatera men nu ska jag försöka blogga ordentligt mina sista veckor i Asien.

Så vad har hunnit hända under den månad(?!) som jag inte bloggat? Ungefär allt och inget har väl hänt. Jag och killarna splittrades upp efter Vietnam för att åka åt olika håll, min biljett tog mig till Sri Lanka. Där mötte jag upp mamma, pappa och dom delar av lanka gänget som lyckats ta sig ner hit till värmen. Efter två amazeballs veckor på Sri Lanka tog nästa biljett mig till Bangkok, Thailand, där jag mötte upp Kalle och så åkte vi ner till Koh Phangan och mötte upp Willis, Jim och Sofia som hakade på resan några dagar. Efter lite födelsedagsfirande och ett full moon party på Koh Phangan rörde vi oss vidare till nästa ö, Koh Tao. På Koh Tao var vi bara fulltaliga några dagar innan Willis och Jim reste vidare medan jag stannade för att ta dykcert. Efter dykcertet bestämde jag mig för att stanna ytterligare några dagar för att hänga med människorna jag träffat medan Kalle började rulla upp mot Kambodja.

Så det är hur senaste månaden utspelat sig ungefär men jag ska beskriva varje resmål lite längre i separata inlägg.

Just nu sitter jag i en minibuss påväg mot Kambodja för att troligtvis möta upp killarna igen om inte dom redan åkt vidare från Siem Reap som är mitt första stopp. Jag vet att du oroar dig för att jag reser ensam mamma men du kan vara lugn, man är aldrig ensam här i Asien som backpacker. Sen jag flyttade själv till ett dorm för en vecka sen har jag varje dag träffat nya människor och jag har redan vänner i Kambodja utan att hunnit dit som jag ska möta upp om jag inte hinner ikapp killarna. Så du kan vara lugn mamma, det är nästan mer normalt att resa ensam än med vänner hemifrån här.

Pussar och kramar tills inläggen om senaste månaden börjar trilla in!

Idag är inte heller vilken dag som helst för idag är det världens bästa storebrors födelsedag. Min bästa bästa bästa brors födelsedag.

För några dagar sedan fick jag höra att man bara kan ha en bästa vän. Att ha flera går inte för då är det inte ens allra bästa vän men jag tror man kan ha flera bästa vänner men man kan bara ha en allra bästa vän. Min ALLRA bästa vän i alla lägen min storebror. Han står alltid på min sida, även fast vi är oense så är han alltid på min sida ändå. Han står ut med mig fast jag varit/är den jobbiga lillasystern som jag vet att han velat kasta ut i soptunnan ibland. Han finns alltid där för mig, det spelar ingen roll om det gäller att döda en spindel klockan tre på natten, diskutera problem i timmar, laga mat åt mig för att han helt enkelt är bäst på det, hålla mig sällskap när jag behöver handla eller säkerställa att det inte är en Alien i badrummet när jag är livrädd(ja det kan ha hänt en gång), vad det än är så ställer min bror alltid upp.

Min storebror är min klippa, trygghet och idol och jag kommer alltid se upp till honom. Att det skiljer flera tusentals kilometer mellan oss just nu skaver i hjärtat varje dag men varje dag som går är också en dag närmre tills jag kommer hem. En dag närmre tills jag kan krama min bror igen.

Grattis igen på födelsedagen världens bästa storebror! Jag älskar dig så sjukt helt otroligt mega mycket<3

Idag är ingen vanlig dag för idag är det min morfars födelsedag. Den absolut bästa morfarn i hela vida världens födelsedag.

Tack morfar för att du är världens bästa morfar. Tack för att du är världens snällaste morfar. Tack för att du är världens roligaste morfar. Tack för att du är väldens mest omtänksamma morfar. Tack för att du är världens finaste morfar. Tack för att du är världens mest generösa morfar. Tack för att du är världens smartaste morfar. Tack för att du är världens kärleksfullaste morfar.

Tack för att du är du!

Utan dig hade jag inte haft världens bästa föräldrar som gör allt för mig. Utan dig hade jag inte haft dom bästa syskonen som jag älskar över allt annat. Utan dig hade jag aldrig haft världens bästa moster som lärt mig allt om att förlust är oacceptabelt. Utan dig hade jag gått miste om alla skratt med världens bästa kusiner. Utan dig hade jag aldrig behövt göra kidnappningsplaner för hur jag ska sno världens sötaste kusinbarn.

Utan dig hade livet varit allt bra tråkigt!

Världens största grattis till dig på din dag morfar jag älskar och saknar dig så otroligt mycket<3

Ps. Den dagen jag kommer hem så tänkte jag bjuda in mig på lunch och äpplen med grädde hos dig och prata om allt och inget precis som vanligt.