Och så led vår resa mot sitt slut. Vi har lämnat tågluffen och Grekland efter oss och sitter nu på Prags flygplats för en timmes mellanlandning. Om några timmar är allt över på riktigt. Jag tror varken jag eller Elin faktiskt insett att vi är hemma idag, efter att ha varit ute så pass länge. Allt är ganska så overkligt men tanken av att inatt kunna sova i sin egna säng och krama om sin lillasyster, äta laktris & såklart hänga med vänner gör allt ganska positivt.

Här tog vi ett eftermiddagsdopp igår! Vi anlände ganska sent, så vi fick privat strand ett tag innan en partybåt rullade in och ett hundratals fulla engelskmän hoppade av båten skrikandes. Det var väl en, låt oss säga, intressant syn haha. Och Xigia stranden var about it, det var det enda vi hann med igår. Vi var sånna slappisar (mest Elin och Johan, jag är morgonpigg efter tre år på Kitas) att vi var kvar hemma länge. Sen åt vi lunch i Zakynthos stad, åkte till stranden och sen hemma ganska sent. Så vi hann inte heller med att dra ut & festa!

Igår åkte vi runt på en heldagstur runt ön. Det var så värt det! Biljetten kostade 22 euro med något extra pris så vi kände absolut att vi fick valuta för pengarna. På östra sidan fanns det kanske inte jättemycket att se så första timman åkte vi bara, men sen fick vi bland annat se blue caves, en säl (haha), turtle island, badade vid bland annat shipwreck beach, Keri caves, och ett till badställe. Så det blev en del hoppande från båten och simning i grottorna. Vattnet var gudomligt fint och vi bara njöt i stunden av att få leva livet.

Efter 8 timmars båttur blev man ganska slutkörd, så vi bestämde oss för att bara ta en kort sväng runt i Zakynthos stad, äta middag och sen åka hem. Helt perfekt dag. Båtturen ÄR som alla andra också säger, helt klart värd att göra!

Just nu ligger vi på Laganas Beach och steker i solen, det är sjukt varmt här, men helt underbart! 32 grader och klar himmel, inte ska man klaga iallafall! Idag är det heldag i staden som gäller, så i eftermiddag blir det säkert lite shopping och äta ute på någon resturang.

Badplatsen här var också jättefin men jag tog inte lika många bilder här så dessa får duga. Är man på Zakynthos och på något vis kan ta sig runt ön är det definitivt värt att ta ett besök till denna stranden. Den utmärkte sig, enligt mig, med 1. Väldigt harmoniskt och mjukt vatten 2. Varmt vatten!! 3. Mysig strand med både skugga och solljus 4. Perfekt stenstrand att bada i även fast man inte har några bra badskor.

Så det var en bra stund. Vi var där ganska sent på eftermiddagen men jag skulle gissa att dagtid är stranden väldigt full. Det gäller nog att vara där väldigt tidigt om man vill ha bra platser för stranden var inte stor heller!

Första platsen vi tog mopparna till igår var badplatsen Porto igomoentso Den ligger på öns västra kust, ungefär i mitten. Där badade vi bland grottor och jag fick äntligen min önskan igenom - cliftjumping! Vi hoppade från två olika klippor, den som var bra låg en bit bort på andra sidan viken så där kunde jag inte ta några bilder (där det var finast oturligt nog). Och det var dessutom där klippan man hoppade ifrån var högre... Men men, sen solade vi och jag hoppade från den "vanliga klippan" som låg längst in i viken. Detta var inte lika kul eftersom klippan inte kan varit mer än typ 3 meter, men vad gör man inte för lite bilder haha.

De enda redigerade bilderna är dem från när jag hoppar, annars är alla andra helt oredigerade. Vill hellre lämna dem orörda, för tycker ändå dem är i så pass bra skick. Dock lite överexponerade men det får funka. Pillade inte så mycket med inställningarna hehe.

Efter att ha badat några timmar så åkte vi vidare med mopederna till Shipwreck's utsiktsplats. Asså när vi kom fram trodde jag inte mina ögon. Vattnet var överdrivet blått, det var galet. Hur vackert som helst. Har aldrig sett något så blått vatten innan, och hela platsen var så fridfull. Jag förstår varför stranden blivit en sådan turistattraktion. Så lovely. Vi vandrade iallafall ut till änden där det blir allra finast bilder och tog lite kort. Jag blev helt amazed av varje ny plats vi stannade på vägen ut till kanten.

Nåja, här är alla bilder orörda. Precis som de andra är bilderna en del överexponerade vilket är synd. Men så får det vara!

Klockan är redan kvart i 1 här, vi kom hem sent och jag är ganska trött. Men idag har vi iallafall haft fullt upp från strax efter åtta på morgonen tills nu, vi åkte iväg till tre av våra planerade destinationer, och alla var över förväntan. Sååå fint! Men mer om varje ställe i var sitt inlägg. Fixar dem imorgon bitti. Här är iallafall en bild från varje plats 😍

Incheckade och nöjda! Just nu är klockan strax efter midnatt och vi ska snart sova. Imorgon har vi massa planer, så vi ska upp och iväg efter nio.

Idag efter vi kommit fram till hostelet packade vi upp, tvättade och sen åkte in till Laganas för att käka middag, kolla runt lite och allra främst hyra moppar. Vi fick allt avklarat så det var ju åtminstone bra, så nu har vi full tillgång till hela ön. Laganas var la okej, inte najs strand för fem öre men alla andra vi ska se lär väl väga upp den. Annars verkar det vara mycket turism och en hel del att se i stan, plus ett rätt bra uteliv. Eftersom vi bor väldigt off så blir det nog inte mer än en utekväll, vi måste nämligen kunna ta mopparna hem de andra dagarna!