London 2017

Vi tog lite sovmorgon eftersom att vi hade planerat för en sen frukost. Blir så jobbigt att vara vaken på fastande mage för länge. Simon somnade sent kvällen innan då han sprang runt på rummet halva natten och ringde pluggkompisar för att tillslut få reda på att han klarat båda sina tentor! Så roligt verkligen och han av alla förtjänar det så himla mycket! Efter allt slit och hårt arbete så lönade det sig. På morgonen fick även jag ett roligt samtal om jobberbjudande som gjorde mig jätteglad. Vi hade alltså lte att fira båda två.

Vi checkade ut vid tiotiden och tog med oss våra små rullväskor ut på Londons gator i regnet. Vi gick i några få affärer innan vi kom fram till Fortnum and Mason där vi bokat bord för afternoon tea. Vilket ställe alltså! Så "gulligt" och fint med pastellfärger och gulddetaljer. T.o.m vägguttagen var guldiga. Allt var verkligen så fixat. Vi beställde iallafall varsin klassisk meny som innehöll bl.a. Scones, snittar, förrätter, efterrätter och supergott te. Det var ganska dyrt, men helt klart ändå värt upplevelsen för en gång, samt i kombination med att vi hade lite att fira. Vi satt och åt i flera timmar och bara njöt. Väldigt trevligt och personalen var nog trevligare än vad jag någonsin varit med om tidigare.

När vi var mätta (och belåtna) gick vi vidare med en liten tårtlåda som en servitör insisterade på att vi skulle ta med oss hem. När vi skulle betala konstaterade han nämnligen att vi inte hade några efterrättstallrikar. "Jodå" sa vi och förklarade att vi ätit MASSOR. Han pekade då på det ytterligare desertbordet utöver själva menyn vi beställde. Med tanke på hur mätta vi var (man kunde beställa obegränsat med påfyllning när man väl köpt menyn) så gjorde han iordning små boxar till oss med "engelka specialiteer". Väldigt gullig servitör.

Efter afternoon tea gick vi runt i green park ett tag. Dels för att "gå av oss" mättheten men även för att fördriva tid. Det hade slutat regna då så det var betydligt mycket trevligare promenad än under morgonen. Vid tre-tiden tog vi tunnelbanan till Heathrow där vi fördrev någon timma med att äntligen- efter typ 4 månader, räkna ut vår europabudget samt kvitta så att vi båda betalat lika mycket. Vi höll vår budget med marginal till och med så det var skönt att se.

Planet till stockholm gick 19 och flygresan gick bra. Lite skumpigt periodsvis men vi landade strax innan beräknad tid och pappa hämtade oss på Arlanda.

London 2017

Vi vaknade vid åtta-tiden och tog det lugnt med att komma ut. Allt öppnar ju så sent här på söndagar. Vi gick till en början iallafall till cafeet "The breakfastclub" som är väldigt populärt. Vi fick vänta en haltimme i regnet för att bara komma in. Men värt var det. Pannkakorna och grädden var GUDOMLIGT gott! Rekomenderas starkt.

Vi var klara vid 11-tiden och tog då tbanan till Knitsbridge. Planen var att strosa runt i den delen av London och på så sett variera oss lite. Vi gick runt där ett tag mellan affärerna och plötsligt var klockan nästan två. Då gick vi (fortfarade i regnet) genom green park och förbi Buckingham palace, Big Ben och slutligen Fortnum and Mason. Simon hamande i sin egna definition av himmelriket och gick all in mellan alla små söta burkar av te och kakor. Så överraskande nog hängde vi kvar där ganska länge :)

Vi var trötta efteråt och tog tbanan till Covent garden. En definitiv favoritplats i London. Där åt vi på Jamie olivers vilket var supergott. Efteråt köpte vi med oss macarones hem till hotellet där vi hängt resten a kvälle och kollat på Skam. Alla affärer och liknande stänger 18 idag så det fanns inte så mycket mer att göra efter middagen.

London 2017

Vi startade dagen med hotellets frukost. Den var över förväntan ändå och med tanke på att vi fick äta gratis så var det helt klart värt. Efter frukosten gick vi över gatan till Primark och slösade lite pengar. Utbudet där för tillfället är grymt till skillnad från många andra gånger (iallafall jag) varit där. Vi gick upp på hotellet och lämnade påsarna innan vi tog tunnelbanan till Euston och därifrån någon motsvarighet till svenska pendeltåg bort till Watford Junction. Ytterligare en shuttlebus senare var vi framme vid Warner bros studios där Harry Potter-filmerna spelades in. Vi var där tidigt så att vi fick vänta ett tag men WOW vad väntan var värt det! Vilken häftig upplevelse!

Touren går alltså ut på att man får se många av inspelningsplatserna och byggnationerna som de verkligen spelade in allt i, däribland stora salen, Hogwarts, Griffindors uppehållsrum och sovrum, Hagrids stuga, Dumbledors rum, Harrys rum under trappan, klassrum och mycket mycket mer! Även rekvisita som peruker, kläder från olika scener, Harrys "ärr", gyllene kvicken, de vise sten, allas trollstavar mm. Man fick även se hur de spalde in vissa schener som kvastflygning, tågen och alla speciella varelser som Dobby och svartalferna. Både Sion och jag blev sjukt fashinerade och det var verkligen en riktigt sevärd upplevelse även om man bara gillar Harry Potter "normalt" mycket som vi skulle säga att vi gör haha. Alltså är det något för andra än bara nördar.

Hogwarts-miniatyren som "är" Hogwarts i filmerna. Det är alltså ingen riktig byggnad de filmar utan de har en liten kamera som filmar denna mineatyr.

Kupén i Hogwarts express som är med i nästan varje film.

Digagon-gränden som de köper trollstavar och sånt i. Det såg ut som en riktig liten gata.

Spegeln från första filmen som visar det man vill mest (frågan är om den funkar? ;) )

Harry Potters mosters hus (Duddleys)

Den stora trappan på Hogwarts.

Nattbussen som nog alla känner igen

Den långa trägången från Hogwarts.

Den stora hallen! Uppdukad och klar

Hogwarts express

Det här är bara att litet urval av allt vi såg. Vi var där i några timmar iallafall, fanns så mycket att se. Vi var tillbaka i London vid halv sju ungefär och då gick vi till en spagettirestaurang och åt carbonara. Supergott var det! Vi hade en jättetrevlig middag också som innehöll många roliga samtal och skratt. När vi var mätta (vilket åtminsone jag blev ordentligt) gick vi runt lite till på Londons gator. Vi var tillbaka på rummet ganska sent och duschade efter all smuts som fastnar i håret under en dag.

London 2017

Vårt flyg från Arlanda gick tidigt imorse vid 7.50. Därför bestämde vi oss för att sova natten innan på ett hotell nära flygplatsen. First hotel Arlanda blev det, vilket var ett trevligt ställe med fräsha rum. Dock hade vi otroligt svårt att hitta dit. Adressen som var angiven på hemsidan förde oss åt ett helt annat håll, vilket gjorde att vi spenderade säkert en halvtimma åt att bara irra runt i kylan. Tillslut kom vi fram och kunde checka in. Jag (H) hade precis innan skrivit tenta som slutade 18 och hade inte ätit middag, men vi både var så trötta (och Simon hade skavsår) så jag drack min medtagna drickyoughurt istället och vi somnade snabbt.

Klockan ringde 05.30 och hotellets frukost öppnade som tur var tidigt. Den var klart över förväntan för att vara "kall" som den skulle enligt beskrivning innan klockan 6. Det fanns allt från äggröra och bacon till goda bröd och pålägg. Vi åt i lugn och ro, vilket speciellt uppskattas av Simon som älskar att dra ut på måltider och njuta. Gärna flera omgångar om han får välja.

Det ingick gratis transfer till Arlanda och det var så behagligt och smidigt. Fem minuter efter utcheckning av hotellet så stod vi redo att checka in på flyget. Vi hade ungefär en timma på oss men eftersom at vi inte hade annat än handbagage med oss så var det väldigt lagom då vi bara fick sitta och vänta några minuter innan det var dags för boarding.

Flygningen gick bra. Lite turbulens vid något tillfälle, men vi spenderade tiden med musik, tidningar, podcasts och Simon skrev en liten uppgift för hans kurs. Vid landningen fick jag ett enormt tryck mellan ögonen tråkigt nog, vilket kändes som upprepande nålstick i kombination med att skelettet däromkring höll på att spricka.. Inte alls kul men det gick skönt nog över mot slutet av landningen då vi kommit ner på lägre höjd.

Vi landade ca 9.30 i London och tog tunnelbanan hela vägen in till city. Vi bor väldigt centralt vilket är jätteskönt då vi har nära till mycket av det (för oss) intressanta. När vi checkat in på hotellet gick vi till närmaste engelska pub och beställde in fish n´chips. Gott tyckte vi båda som var hungriga efter allt resande. Efter maten bestämde vi oss för att strosa runt på gatorna och gå i affärer. Det blev lite shopping, men även mycket strosande. Vi gick framförallt omkring längs oxford street, regent street och picadilly cirkus. När det började bli mörkt kändes det som att det var dags för middag och vi köpte med oss wok take away från samma kedja som vi åt wok från i Amsterdam i somras. Vi gillar det konceptet att man väljer mellan olika tillbehör i olika kategorier och skapar sin egna wok. Vi tog med oss maten till vårt hotellrum och åt den framför serien Skam som vi börjat kolla på. Undet tittandet möttes vi av en glad (not so much) liten överaskning som för mig skapade panik, men Simon var inte kolugn han heller kan jag säga haha...

Han fick nästan bära ut mig (okej inte "nästan", han fick) ur rummet och vi gick ner i receptionen som hjälpte oss att byta rum samt gav oss gratis frukost. Känns så mycket bättre. Nu är planen att sova. Imorgon står en del på schemat så det ska bli jättekul!

Simon sammanfattar

Beskriv stället med tre ord: Fartfyllt, livligt och cyklar.

Det bästa med stället: Var alla de mysiga kanelerna som det hela tiden far båtar fram och tillbaka på.

Det sämsta med stället: Det sämsta med stället var hur man tog sig runt. Dom hade väl fungerande spårvagnar men det var dåligt med information om hur man tog sig runt till olika ställen med dem. Sen fanns det en himmla massa galna cyklister som man måste se upp för. De är till och med värre än i stockholm.

Bästa minnet från stället: Det var då vi skulle besöka huset där Anne Frank har bott. Det var väldigt se värt och givande.

Vad jag rekomenderar/tipsar om med stället: Jag rekomamderar att man ska se Anne Frank, att man hyr en cykel för det när nog det enklaste sättet att ta sig runt på. Sen så måste man vara försiktig då man ska passera ett övergångsställe.

Vad jag avråder om med stället: Att välja fel tid på dagen att gå till Anne Frank. Det finns tider då det är kortare kö. Dom tiderna är helt klart värda att pricka in då man kan spara en 45 min.

Vad som fanns att göra: Gå runt bland kanalerna, shoppa, fika, cykla, Anne Frank, Heineken experience m.m.

Hur maten var: Maten var bra, fanns flera små unika och trevliga ställen vi åt på, så som CT coffé and coconuts och Bagles and beans

Hur priserna var: Det var ungefär som i Stockholm med priserna.

Hur hotellet var: Hotelet var bra, tyvärr luktade det lite rök på rummet. Det fanns en man nere i receptionen som var mycket trevligt.

Hur många poäng:8/10

Simon sammanfattar

Beskriv stället med tre ord: Romantiskt, turistigt, dyrt.

Det bästa med stället: Det var att staden bjöd på en massa häftiga sevärdigheter. Dessutom var det mesta gratis för studenter vilket vi tyckte var mycket bra.

Det sämsta med stället: Det sämsta var de långa avstånden mellan alla sevärdigheter och alldelles för få och gömda tunnelbanestationer.

Bästa minnet från stället: Det bästa minnet var då jag fick se effeltornet. Jag har alltid velat se det.

Vad jag rekomenderar/tipsar om med stället: Jag rekomenderar sköna skor att gå i eftersom att tunnelbanan är dålig och all annan transport är dyr. Rekomenderar även att planera dagarna väl då det är svårt att hinna med allt med tanke på hur mycket det finns att se. Tiden bara flög iväg under dagarna och vi hann tyvärr inte med allt vi ville se.

Vad jag avråder om med stället: Jag avråder från att tänka på maten i andrahand och det man vill se i förstahand. Om man inte äter blir man både trött och gring och de man vill se blir inte alls lika kul på tom mage.

Vad som fanns att göra: Det fanns otroligt mycket att göra,Hoppon-hoppoff buss, effeltornet, triumfbågen (som man kan gå upp i och få en fantastisk utsikt), louvren, macarons, shopping, Normandie, versaille m.m.

Hur maten var: Maten var mycket bra precis som i Italien fanns bara god mat även på de billigare resturangerna.

Hur priserna var: Det var en aning billigare än i Sverige.

Hur hotellet var: Man fick mycket för pengarna och låg bara en 10 min promenad från Louvren.

Övrigt: Gå ut och ät frukost det finns en massa mysiga ställen.

Hur många poäng: 8/10

Simon sammanfattar

Beskriv stället med tre ord: Lyxigt, dyrt och mysigt.

Det bästa med stället: Var det fina strandpromenaden med vattnet och alla resturanger nedanför.

Det sämsta med stället: Det var att stranden tyvärr bestod av lite större småstenar som inte alls var bekväma att gå på.

Bästa minnet från stället: Det bästa minnet var då vi promenerade ner till stranden första dagen. Det var en mycket häftig utsikt man fick se.

Vad jag rekomenderar/tipsar om med stället: Jag rekomenderar att åka till Monaco som bara ligger några tågstationer ifrån Nice. Det är ett mycket litet land som är väldigt unikt i sig med all sin lyx.

Vad jag avråder om med stället: Jag avråder att köpa solstol vid stranden då de tar ca 600kr för två personer. Det man kan göra istället är att köpa en uppblåsbar madrass och lägga sig på stenarna vilket man såg de mer erfarna göra.

Vad som fanns att göra: Det främsta som fanns att göra var att gå till stranden sen lite shopping och en del mysiga uteserveringar.

Hur maten var: Manten var mycket god. Jag själv åt en toppen chevre hamburgare och efter det blev jag helt såld på chevre ost.

Hur priserna var: Det mesta var dyrt och det tog tid att hitta billiga ställen då det knappt fanns några.

Hur hotellet var: Jag anser att hotellet var det bästa hittills med tanke på läge och pris. Dock väckta klockan fyra på natten då en kille från receptionen ringer och ber oss sätta igång ac:n för att det ska bli svalare för honom där nere.

Övrigt: Om man ska vara flera dagar på stranden är det bra att köpa skor som man kan ha i vattnet då det gör himmla ont att gå på stenarna i vattnet.

Hur många poäng: 7/10

Simon sammanfattar

Beskriv stället med tre ord: Magiskt, härligt och trevligt.

Det bästa med stället: Det bästa med stället var den helt fantastiska utsikten och att det var en lugn miljö.

Det sämsta med stället: Det sämsta med stället var att det låg ganska off vilket inte passar om man inte har bil. Om man har bil rekomenderar jag det helt klart.

Bästa minnet från stället: Det bästa var då man kom fram till hotellet och ställde sig ute på balkongen och tittade ut på den fantastiska utsikten.

Vad jag rekomenderar/tipsar om med stället: Jag rekomenderar att bara ta det lugnt och koppla av på dagarna och njuta till max av allt naturen har att erbjuda.

Vad jag avråder om med stället: Jag avråder att gå runt. Det finns ingen trottoar och det är smala vägar men en massa stora lastbilar som kör här och där blandat med en massa fart galna motorcyklar.

Vad som fanns att göra: Det fanns inte så mycket att göra vilket vi tyckte var ganska skönt med tanke på att vi nästan hela tiden har något att göra, (och ett genomsnitt på 28000 steg/vecka). Vi fördrev dagarna med sol och bad.

Hur maten var: Vi åt nästan bara på hotellet, frukosten var mycket god lunchen de bjöd på var tyvärr inget att hurra över men helt okej. Middagen var trerätters för 8 euro/person vilket var rimligt med tanke på hur den var.

Hur priserna var: Priserna var det inget speciellt med varken dyrt eller billigt.

Hur hotellet var: Hotellet var väldigt bra för utsikt men låg tyvätt lite off. Personalen var trevlig.

Övrigt: Ac:n på rummet kostade tyvärr extra vilket jag annser vara väldigt dåligt. Det är något som ska ingå då man betalar för ett hotell.

Hur många poäng: 7/10

Simon sammanfattar

Beskriv stället med tre ord: Romantiskt, unikt och sevärt

Det bästa med stället: Det bästa med stället är att det inte liknar något annat ställe som man har sätt förut. Venedig är helt klart unikt med alla små kanaler som finns överallt.

Det sämsta med stället: Det sämsta med stället var att gatorna på vissa ställen var trånga och packade med turister. Det gjorde att det tog lång tid att gå och ta sig till olika ställen.

Bästa minnet från stället: Det bästa minnet från staden var då vi hade köp biljätter till färjan som skulle ta oss igenom staden. Vi stod längst bak i den lilla båten så att vi hade en bra utsikt över staden och det var hur fint som helst.

Vad jag rekomenderar/tipsar om med stället: Jag rekomenderar att ta den lilla turist färjan runt den stora floden till att börja den första dagen. Man får direkt en mycket fin bild av Venedig och det är en mysig liten resa.

Vad jag avråder om med stället: Ta inte med din mopped eller bil dit då det finns några andra fortdorn än båtar. Det är även omöjligt att ta sig genom Venedig med något annat en båt.

Vad som fanns att göra: Det mesta som fanns att göra var bara att strosa runt bland gatorna och bara ta dagen som den kommer. Det är helt enkelt en "mysstad".

Hur maten var: Maten var bra fanns en massa pizza och pasta såklart. Kunde vara lite väl dyrt på vissa ställen men det fanns en hel del billiga som passade oss bra, (inte allt för svårt att hitta).

Hur priserna var: Det är ju Venedig så det var lite dyrare än övriga Italien men inget chockerande.

Hur hotellet var: Hotellet var bra. Vi blev otroligt bra bemötta av en mycket trevlig gubbe. Tyvärr kunde hans andra kollegor intr hålla samma klass.

Övrigt: Var berädd på att vid maten kan mycket oförväntade kostnader tillkomma som tex att man betalar för servicen, duken eller själva bordet.