Imorse kom jag till Hervey Bay. Det blir bara ett snabbt stop här, imorgon åker jag vidare till Rainbow Beach. Anledningen till att jag kom Hervey Bay var för att man kan åka ut och se valar här. Så under eftermiddagen åkte jag ut med en båt för att kolla knölvalar. Vi fick se att par honor med sina kalvar och precis innan vi vände tillbaks till Hervey så såg vi en hane också som eskorterade honan och kalven. Guiden berättade att det var till Hervey Bay valarna brukade komma för att kavla under juni till augusti. Därefter simmar de lite längre söder ut innan de vände tillbaka och simmar mot Alaska.

Det var mycket lättare att filma valarna än att ta bilder på den eftersom de gick så fort ner de hoppade upp. Kunde tyvärr inte lägga ut nån video på det men här är två bilder på valkalven när den hoppar upp ur vattnet och plaskar men bakfenan.

Så idag är sista dagen i Airlie Beach för mig. Jag var tvungen att stanna ett par dar extra här för att vänta på mitt bankkort som äntligen kom igår. Så ikväll tar jag nattbussen till Hervey Bay, anländer dit på morgonen nån gång. Under eftermiddagen imorgon blir de en båttur och förhoppningsvis får jag se lite blåvalar som färdas söder ut längs med kusten denna tiden på året. Efter ett snabbt besök i Hervey Bay bär det sen av mot Rainbow Beach några dagar och en tur till Fraser Island. Så har en spännande vecka framför mig.

Ska bli skönt att få komma vidare. Här är fint i Airlie Beach, men det finns inte så mycket att göra här förutom seglingen till Whitsunday Islands och hänga vid lagunen där man kan bada och sola. Idag när jag låg och vilade i skuggan såg jag en Kakadua. Tror inte man ser det på bilden men han är vit men en gul liten tofs på huvudet. Här finns många kakaduor men de brukar synas mer under kvällarna då det är svalare. Bilderna nedanför visar bl.a. stugan jag bott i här i Airlie och början av strandpromenaden.

I tisdags anlände jag under förmiddagen till Airlie Beach. Det är en ganska liten stad och här finns inte så mycket att göra om man inte har en bil så man kan ta sig runt. Anledningen till att jag kom till Airlie var för jag bokat en tredagars segling vid Whitsunday öarna. Där var riktigt fint, under seglingen har vi snorklat och paddlat kajak. När vi badat i havet så har vi varit tvungna att använda våtdräkt eftersom det finns stingers i vattnet. Stingers är lite som brännmaneter, men bränner man sig på en stinger så kan man i vissa fall sluta andas och snabbt förlora medvetandet. Därför finns det en stor pool vid hamnen där många badar istället.
Blir några dagar till i Airlie Beach för mig innan jag tar mig längre söder ut till Hervey Bay där jag förhoppningsvis ska få se nån blåval och ta en tur till Fraser Island.

Idag var jag på en tur i världens äldsta regnskog, Daintree rainforest. För att kort berätta om vad jag gjort idag så har jag gått genom rök, kletat in mig i lera, badat i regnskogen, tittat på vilka krokodiler, ätit känguru på stranden, gått på vandring genom en liten del av regnskogen och sen ätit glass med ingredienser enbart från regnskogen.

Ska jag vara ärlig är jag för tillfället för trött för att berätta mer noggrant om min dag haha, men den för att sammanfatta det hela så var det en bra dag. Så vacker natur och vi fick lära oss så mycket om naturen och djur- och växtlivet där.

Igår prickade jag av en av de sakerna som jag absolut ville göra när jag var i Australien, att snorkla i det stora barriärrevet. Det var så vackert där nere. Kan inte förklarar hur fint det var. Och vattnet var så klart att vi kunde se riktigt stora fiskar från båten och ända ner till botten.
Jag träffade Katie på båten. Hon var i Australien på en arbetsresa i Melbourne men hade flugit upp över helgen för att snorkla barriärrevet. Tyvärr tänkte inte jag på att skaffa en undervattens kamera eller liknande, men Katie, som blev min ”snorkel kompis” var snäll nog att skicka över de bilder som hon tog under dagen.

Tyvärr hittade jag inte Nemo eller Doris, men jag hade turen att få se en sköldpadda. Vår guide sa att det förkom hajar vid de två reven vi var vid, men det var ingen som såg någon.

Då var man framme i Cairns. Flygen hit gick bra, dock var jag lite trött när jag kom fram eftersom jag bara sov typ 4 timmar under hela resan. Torsdagen ägnades till att sova så fort jag checkat in på hotellet. Rummet på hotellet delar jag med fem andra tjejer, som alla reser runt i Australien på egen hand.

Idag under förmiddagen har jag gått runt i stan och längs med hamnen. Jag är helt förälskad i naturen här. Bilderna är tagna inne i stan, samt längs med hamngången.