Innan vi åkte till Stockholm var vi på middag hos Hampus mamma och Uffe. Det var riktigt mysigt att få hänga med de första gången för året och bli bjuden på mat och gosa med Astolf.

Veckan är fullproppad av både skola, jobb, träning och andra aningen roligare saker. Igår var jag hemma från skolan vid sex-tiden och drog av ett spinningpass en timme senare.

​Tisdag

​Idag är jag i skolan till halv tre och därefter ska jag förbi några affärer i Nordstan innan jag åker hem. I eftermiddag ska jag få till ett Power hour-pass, även om det är så jäkla tungt att pallra mig iväg på egen hand. För nu är Johanna bortrest hela veckan :-((

​Onsdag

Träning på morgonen, om jag orkar pallra mig upp. Därefter skola och sen skynda mig till Dressmann i Kungsbacka ​för att jobba stängning.

​Torsdag

​Skola och därefter snabbt till Dressmann igen för några timmars jobb. På kvällen ska jag och Hampus på middag hos hans mamma och Uffe. Det ska bli jäkligt fint.

​Fredag

Slutar tidigt i skolan och sen ska jag och Hampus till Halmstad för ett möte kring tillval av kakel, golv och klinkers till lägenheten. Förklarligt supertaggad på detta!

​Lördag

​En heldag på Carlings innan jag ska hem och göra mig i ordning inför födelsedagsmiddag. Pepppp.

​Söndag

​Mmmm. Inga planer för denna dagen, mer än att parkera mig i soffan med täcke och iskall Cola.

Än har jag inte visat allt från Prag. Så här kommer bilder från Hampus telefon, vilket resulterar i massa bilder på mig. TJOHO!!

Det var himla mysigt att det hade snöat. Blir genast en mer *romantisk atmosfär* :-))

Och solen sken!

Här har vi Karlsbron, men en herrans massa turister som också ville traska över den.

Från Petrintornet, när snön hade börjat vräka ner, så sikten var inte toppen.

Efter kikandet från tornet och bergbanan ner, så tog vi en taxi till Yellow market. Vilket var den tråkigaste marknaden jag varit på.

Väl tillbaka till gamla stan och en varm choklad-drink med grädde senare, så såg vi på det astronomiska urets uppträdande när klockan slog hel.

Och så har vi dessa bilder från en annan dag. Detta från när vi besökte den gamla judiska kyrkogården med ofattbart många gravstenar som är klämda mellan varandra och betydligt fler begravda. Vi var även inne i synagogan och på en utställning med massa tillhörigheter och annat från den tiden.

Det som verkligen berörde oss var en utställning med teckningar ritade från när judarna i Prag var tillfångatagna i väntan på att åka till koncentrationslägren. Dessa teckningar är ritade av barn och speglade deras liv i fångenskap, deras hopp och längtan. Under teckningen stod även namn, födelseår och dödsår. På vissa stod det survival, men det var ju endast ett fåtal. En lite mörkare rekommendation, jämfört med andra sevärdigheter i Prag, men så viktig.

Några mil utanför Prag ligger Theresienstadt som användes som arbetsläger där judarna tvingades till slavjobb i väntan på att bli skickade vidare till Auschwitz eller något annat koncentrationsläger. Nu är det ett museum och minnesplats. Hade vi haft fler dagar i Prag hade vi velat åka dit.

Hejhejhallå!

I helgen var jag och Hampus i Stockholm för att tillsammans med familjen ordna en överraskningsfest för min bror som fyllt 25.
Den mest lyckade kvällen jag varit med om. Mer om det en annan gång.

Vi åkte tidigt imorse och var hemma i Varberg igen mitt på dagen.

Efter en jul i Julita, nyår i Köpenhamn, resa till Prag och direkt efter en helg i Stockholm känns det så skönt att bära ner väskorna i källaren och låta de ligga där ett tag. Hur kul dessa resor än har varit så vill jag bara va hemma framöver.

Så kom vi till slut till den sista dagen av 2016! Vi började dagen med frukost och traskade sen vidare till Nyhavn.

Så mysigt förmiddagsgäng.

Johanna utanför där H.C Andersens bodde 1835.

Älskar färgerna här.

Därefter promenerade vi till Christiania och åt massa goda kakor.

Hehe. Skoja ba.

När hungern slog till senare på dagen var vi först på en restaurang som hette Mama Rosa. Men efter att vi inte fått in vår öl efter 30 minuter och gästerna omkring fått in fel beställningar o.s.v lämnade vi stället och gick vidare till Jensen's Bøfhus.

Där hade personalen koll och både öl & mat kom in snabbt. Vilket var tur, för nu hade energin börjat sina.

Efter vila och piffande så blev det chips och dricka på rummet. Johanna var en natthimmel.

På väg ut från hostelet passerar man baren och där var det nyårsfixat.

Se så festligt.

Vimplar och partypeeps.

Vi var dock på väg ut för att få käk i magarna.

Vi hade inte bokat bord på något stället, och nyårsafton i en huvudstad är ju fullbokat sen långt tillbaka. Men på chans gick vi till Hard rock café och med talets förmåga lyckades jag få oss ett bord.

Det var vi väldigt glada över och beställde in mat, drinkar, öl och tequila.

Gött käk och bra sällskap.

Hampus tyckte det kändes bra att grunda med broccoli.

Se så vi skimrar.

När tolvslaget närmade sig tog vi in notan för att bara kliva ut från restaurangen till Rådhustorget där fyrverkerier skulle skjutas.

Peppade.

Och kära.

Så slog klockan 2017 och vi fick nyårspussas och kramas.

Väldigt nöjd.

Och titta vilket fint sällskap.

:-DDD

Fyrverkerierna var inte så mycket att hänga i granen, men nu är man bortskämd med Varbergs show, så svårt att utmana.

Johanna ledde vägen med en komplett karta.

Vi gick upp på rummet och drack en öl.

& pussades lite.

Innan vi klev ner till baren för att avsluta kvällen.

Ett väldans bra avslut på 2016 och en sjujävla start på 2017. Dagen efter vaknade vi, packade i ordning oss och tog tåget hem till västkusten igen.

I torsdags hade vi vår sista heldag i Prag. Vi började med en promenad till Karlsbron.

Det hade snöat ute, så marken var snötäckt + strålande sol = höjdar promenadväder.

Hampus med äckliga fiskmåsar i bakgrunden.

Framme vid bron!

Karlsbron var fin, men proppad med turister.

Höll man sig till kanten och blickade utåt var det trevligt.

:-)

Efter detta åt vi en äcklig lunch som inte fick va med på bild. Trodde jag beställde grillad korv, men det var inlagd korv med lök i en glasburk.. Åt pommesen istället.

När Hampus inte orkar ta bilder på mig så får det bli selfies. Vi fortsatte att gå upp mot slottet och kyrkan som ligger på andra sidan bron, men kön där var flera hundra meter (!) lång. Och att köa så länge för ett slott och en kyrka är inte vår grej, så vi gick vidare.

När man kommit upp en bit var det så här fint!

Hampus hade köpt varmt vin som färdkost.

Och till sist nådde vi vår slutdestination - Petrintornet! 300 trappsteg upp för att bli belönad med denna utsikten. Det snöade en del när vi var där, så kan tänka mig att utsikten är ännu mer gynnsamt en klar dag.

Härifrån kunde vi få syn på den där maffiga kyrkan genom kikaren. Alltid något.

Gjorde oss redo för de 300 stegen ner igen. Blev helt snurrig av att gå runt, runt för den snirkliga trappan.

Vi gick till fots upp till tornet, men det finns en bergbana som går upp och ner. Vi tog den ner istället.

Tillbaka i gamla stan och torget tog vi en öl och en korv (grillad! tjoho!).

Kallt, men mysigt.

Efter det så skyndade vi oss in till en bar för att värma oss.

Väldigt varmt och skönt.

Beställde in en råbiffliknande rätt att dela på, med vitlöksbröd.

Efter den lilla visiten och uppvärmning av kroppar gick vi till hotellrummet och vilade upp oss till middagen.

Vår andra eftermiddag i Prag kickade vi igång med en powernap på rummet, liksom alla andra dagar. Sån bra stund på dagen.

När kvällen kom var Hampus sugen på pasta och jag på fisk. Så vi gick till ett italienskt ställe som heter Pasta Fresco. Kan verkligen rekommendera det. Så klart inte särskilt tjeckiskt, men man får lov att bryta av med det man är sugen på. Vi började med prosecco och en lätt förrätt.

Jag beställde in pommes till min fisk sen, även om det var potatis och grönsaker till rätten. För man ska ju äta precis det man är sugen på.

Under middagen pratade vi mycket politik. Hur kommer det bli i valet nästa år? Jag hoppas och tror i alla fall att FI kommer komma in i riksdagen. Samtidigt som många partier lyft jämställdhetsfrågan mer på sistone. Hm. Spännande blir det, känns som det kan gå hur som helst.

När vi var mättna och belåtna skulle vi vandra vidare - och då hade det börjat snöa! Vi värmde oss på en liten bar med den härligaste bartendern som bröt på knackig engelska. <3

Igår traskade vi runt en del i Prag. Mission nummer 1 var att hitta mössa, vantar och halsduk till Hampus. Han trodde att han skulle klara kylan utan..

Vi gick runt och upp till Nationalmuseet, vidare för lunch, vidare till den gamla judiska kyrkogården (väldigt berörande - berättar mer en annan gång) för att sedan avsluta med en varm choklad med jäger och grädde (mmmmm) och titta på det astronomiska uret när klockan slog heltimme.

Idag ska vi till Gula marknaden, Karlsbron, en gigantisk kyrka jag inte minns namnet på hehe (tips från våra föräldrar), Petrinkullen och Staropramen bryggeriet. Rätt duktiga på det här med att turista ändå!

Första kvällen i Prag, det vill säga igår, såg ut så här. Vi letade upp en restaurang på tripadvisor då vi båda va sugna på en god köttbit. Efter mobiler som dött av dåligt batteri i kombination med kyla och ingen koll på vilket håll vi skulle åt satte vi oss i en taxi. Och efter lite krångel hamnade vi här - på Butcher's.

Klockren mat, drinkar, öl och vin. En lysande kväll med killen min. Och! En nota som hamnade på 600 svenska kronor för oss båda. Så obegripligt.