ROADTRIP BRISBANE -> CAIRNS - AUSTRALIEN

Vi vaknade upp på farmen och fick besök utanför bilen, deras vandrade gräsklippare ville ha lite kärlek. Senare åkte vi vidare till det högsta berget i området, Mount Larcom. Det blev en vandingstur på ca 4,5 timme och väl uppe hade vi en 360 graders utsikt som var hur mäktig som helst! Det var gigantiska spindlar och nät överallt i skogen, det var hur varmt som helst och vi önskar att vi hade haft med oss dubbelt så mycket vatten... Men väl uppe var det verkligen värt det!!! Naturen är så annorlunda här och det är svårt att förklara på vilket sätt, allt är iallafall dubbelt så stort som hemma.

På kvällen åkte vi till en gratiscamping (bensinmacksparkering) där vi stod över natten, vi fick duscha gratis inne på macken men kunderna såg lagomt förvånade ut när vi gick ut och in med handdukar, shampooflaskor och borstade tänderna där inne, haha.

"Don't give up, keep going"

Träden är hyyyyyffsat stora här, som alla andra djur och växter.

ROADTRIP BRISBANE -> CAIRNS - AUSTRALIEN

Ikväll campar vi verkligen på ett underbart ställe, hemma hos en familj på deras farm och det är såå vackert här! Just nu sitter jag ute i en campingstol och har tittat på stjärnorna, allt är svart här så hela himen lyser. 🌙

Idag har det varit en lugnt dag med många timmars körande, vi hade inga speciella planer och vi körde en hyffsat tråkig sträcka. Vi hade ETT mål och det var att gå på IKEA i Gladstone så att Anna skulle få äta sina köttbullar hon tjatat om i evigheter.. När vi nästan var framme insåg vi att det inte var någon riktig IKEA utan bara en plats för att hämta ut varor, haha. Vrålhungriga letade vi upp en camping, och det var den bästa vi hade kunnat hitta!

Alltså bara TITTA på bilderna. ⬇️

Här kommer första bilden på den snygga bil vi både glider runt och sover i 🙌🏻✌🏼

Hur mysigt????

Vi hann knappt ställa upp bilen eller äta innan familjen som ägde farmen körde förbi oss och frågade om vi ville hänga med upp på bergt och se solnedgången. Vi fick hoppa upp på flaket på bilen och åkte med, det roligaste var ändå på vägen upp när anna skulle vifta bort några flugor och råkade slänga telefonen i diket, haha, vi fick plocka upp den en timme senare på vägen ner..
På farmen springer det även runt 3 lösa hundar och ett litet FÖL!? Det är iallafall jättemysigt och dom som bor här är hur trevliga som helst. Det känns nästan gruvsamt att åka vidare imorgon..
Det går iallafall inte att beskriva vilken skillnad det är på att resa runt med bil här jämfört med buss. Jag tycker att friheten man får med en bil är såå värt det, det är som att vara på en HELT annan resa.

ROADTRIP BRISBANE -> CAIRNS - AUSTRALIEN

1,5 dag i vänstertrafik och 5 människor har hunnit tuta på oss än så länge.
MEN det går faktiskt hur bra som helst, folk tutar på varandra för minsta lilla här borta, jag lovar 😁 det tar inte lång tid innan man vänjer sig, man är mycket mer uppmärksam och det jobbigaste är nästan att man startar blinkersen på höger sida om ratten istället för vänster, haha, vi har kört igång vindrutorna sååå många gånger..
Bilen har också jättetonade rutor, även fram, så vi ser ingenting om vi inte har rutorna nere om vi kör när det är mörkt.. Det är skönt när vi ska sova för det är omöjligt för någon att se något in i bilen.

Det första vi såg när vi kom utanför staden var två känguruer!!! Vi stannade, fotade dom, gick närmare och dom blev aldrig rädd, inte som att se ett djur hemma direkt. Vi träffade även en engelsk tjej med två hundar som direkt sa "jag skulle inte gå närmare dom om jag var ni, det där är ungar, dom har garanterat en mamma i närheten som inte skulle bli på så glad.." vi åkte upp på någon utkiksplats, hon ville gärna fota oss tillsammans med sina hundar innan vi sa hejdå, sedan fortsatte vi norrut och stannade på några fler små ställen efter vägen innan vi stannade på en gratiscamping för att sova.

Första natten i bilen var väl sådär, haha. Vi antog att det såklart skulle följa med sängkläder och kudde, (det gjorde det när jag hyrde en liknande bil på Nya Zeeland) men när vi väl parkerat och skulle sova så märkte vi att vi inte hade någonting förutom en vanlig madrass. 🤷🏼‍♀️ ni MÅSTE titta på sista videon ⬇️ det var SVINKALLT, kändes som att tälta hemma i sverige utan varma kläder, men vi överlevde. 😁

Idag känns allting sååå himla bra! 😍👏🏻 förutom att vi är tillbaka i Brisbane förresten, 3:e gången i staden vi tycker minst om, haha.

MEN nu väntar en 10 dagars roadtrip!!!! Och efter det flyg till en ny stad där vi börjar jobba den 27:e november! Vi råkade komma över en annons i gruppen "Svenskar i Australien" på facebook där det var två tjejer som gjort sitt farmjobb på en hönsfarm strax utanför Perth på västkusten. Dom hade trivts jättebra, bott på farmen under tiden och haft en bil så att dom enkelt kunnat ta sig in till staden. Nu var det dags för dom att resa vidare och dom undrade om det fanns två personer som var intresserade att ta över efter dem! 🙋🏼Vi kunde även få köpa bilen om vi ville det. Vi nappade, kontaktade dem och insåg att dom kommer från Östersund, haha! Allting låter bra, vi har fått jobbet och det är även bra betalt så vi tänker ge det en chans. Jag var intresserad av att åka till Perth och se västkusten ändå och det värsta som kan hända är att vi inte trivs och åker vidare. 😁

Eftersom vi nu är halvvägs upp längs östkusten tänker vi "göra klart" den innan vi börjar jobba! Så nu ska vi precis plocka upp en van vi hyrt för 10 dagar, tanken är att vi ska köra Brisbane-Cairns (ca 170 mil) och sedan flyga Cairns-Perth. När det är 6 timmars direktflyg mellan städerna börjar man förstå hur stort landet är..

Det känns underbart att äntligen få köra själv, se vad man vill, stanna var man vill, bo på campingar och inte känns sig låst och bara resa mellan olika hostels och typiska "turistställen". Det kommer bli så roligt 👏🏻 jag kommer nog lägga ut rätt mycket här framöver, speciellt under vår roadtrip. 😁

FRASER ISLAND - AUSTRALIEN

Här släpper jag en bomb med bilder från vår tur ut på Fraser Island, världens största sandö. Det var en jättehärlig tvådagarstur, vi sov en natt på ett hotell/hostel på ön och under dagarna åkte vi runt ön tillsammans med en guide och flera andra i en buss. Vi fick se jättemycket, vi gick genom regnskogar som på något vis lyckats växa på ön, vi vandrade upp på klippor, badade i kristallklara sötvattensjöar och i havet, fick se sköldpaddor, delfiner, dingos (vildhundar som ön är kända för), 1,5 meters långa fräscha maskar och mycket mera. Kolla klippet längst ner så får ni se en snäcka in action till exempel, haha, om det nu skulle låta intressant.

Det enda som var lite tråkigt var att vi inte kollade upp dom olika turerna nogrannare innan vi valde att åka med Frazer explorer tours. Våran guide var till exempel så tråkig att vi hellre åkte med hörlurar än att lyssna på honom.. Hade vi vetat bättre hade vi nog valt att åka ut på ett annat sätt, det vanligaste sättet att åka ut på är med bilar. ALLA vi pratat med efter vår tur har åkt eller ska åka en sådan tur och vi såg bilar lite överallt på ön. Dom fick utforska ön ensam i grupper och tälta tillsammans två nätter, alla vi pratat med säger att det var hur roligt som helst. Den turen hade egentligen passat oss mycket bättre, men vi ångrar verkligen inte att vi åkte ut på Fraser, vi fick se det mesta av ön och hade verkligen bästa tänkbara väder båda dagarna! Stället och platserna var verkligen hur fina som helst. 😍

Vi fick bara bada i havet på ett enda ställe för att området kryllar av hajar, som tur var fanns det många sjöar på ön. Hade vi inte fått bada efter våra vandringar hade nog värmen dödat oss. Men jag ska inte klaga för hur härligt är det inte med SOL!?!

Prepare for the wave,

RUN.

Eftersom vi inte börjar jobba förrän om ca 3 veckor så kändes det onödigt att stanna i Surfers Paradise. Vi tog en buss norrut till Noosa och gjorde ett tillfälligt stop där i två nätter medan vi började planera våra kommande 3 veckor. Noosa var väldigt fint, litet och avslappnanade (med väldigt lyxiga hus) och vi råkade hamna mitt i ett pågående triathlon, haha. Stället kryllade av människor pga tävlingen och vi skrattade när en tjej trodde vi var med i tävlingen eftersom vi såg så vältränad ut enligt henne hahaha, det behövde vi verkligen höra.

Vi lämnade rummet och inom 10 minuter hade redan två random människor sagt till oss att vi såg likadana ut och frågat om vi matchade med flit? Hahaha vi bara skrattade när vi insåg hur lika vi såg ut, men så är det när man är backpacker, vi har en väldigt begränsad garderob. 😭

Jag tog en promenad och såg den här spännande parken, det som lurade in mig var en skylt som påstod att det var en stor chans att se koalor där.. meeeen allt jag såg var bara en massa likadana gröna träd och buskar, så fortfarande igen koala..

När jag inte fick se koalor så kunde jag iallafall trösta mig med Australiens största känguru i solnedgången.

Det fanns också en hel del fina texter nedklottrade på toaletten på hostlet. Jag fotade några av dom, dom gör en ju faktiskt lite glad på något vis. Bara tanken på att människor försökt spida lite lycka såhär är härlig.

SURFERS PARADISE - AUSTRALIEN

Vi trodde att vi skulle söka jobb och lägenhet i Surfers, men det blev lite ändrade planer, som vanligt. 😁

Halloween hann vi iallafall fira här, jag vet inte vad vi var men vi var iallafall lite roliga (fula). Magnus Uggla? 🕺🏼

Några bilder från andra gången i Surfers Paradise. Mysiga, härliga Surfers.. Istället för att stanna så kom vi i kontakt med ett par andra svenska tjejer och har fått ett jobb som vi börjar på i slutet av november. Så nu har vi gett upp våra planer på att stanna här och sagt hejdå igen, det känns faktiskt riktigt bra nu!!. 👋🏼

BRISBANE - AUSTRALIEN

Vi gillade aldrig Brisbane. Det var en riktigt tråkig stad, speciellt i jämförelse med Sydney. Det fanns ingen strand, ingen riktig stadskärna och det var ingen skön stämning i staden alls.. Så efter några dagar lämnade vi stället och åkte tillbaka söderut till Surfers Paradise igen. Vår tanke från början var att Brisbane hade varit det perfekta stället att stanna en längre tid på, hitta en lägenhet och ett jobb, vi gav det några dagar men nu är vi väldigt glada att vi inte blev kvar där! Här i Surfers känns det sååå bra och vi trivs verkligen! Jag kommer snart slänga upp några bilder härifrån, stället är så himla fint och vi har precis börjat se oss för efter en lägenhet.

Här kommer några bilder från Brisbane, trots det dåliga intrycket av staden så hade vi några riktigt härliga dagar där!

Mysig spindel.

Det här var nog den mysigaste kvällen hittills. Vi tog med oss middag och hade picknick i parken, såg på solnedgången, lyssnade på musik, pratade och bara njöt av att allt är så härligt just nu.

Här var morgonen då vi skulle lämna hostlet och vandra genom regnet med all packning, alltid lika roligt. ✌🏼

BRISBANE - AUSTRALIEN

Sååå, här ute sitter jag nu och dricker mitt morgonkaffe. 😍 Vi hade ju köpt ett hop on hop off busspass för hela sträckan Sydney-Brisbane (ca 100 mil) av bussföretaget Greyhound och nu är vi framme i Brisbane efter att a haft den värsta dagen hittills igår..
På kartan nedan ser ni hur fruktansvärt liten del av landet vi har sett egentligen.

Så, Gårdagen....
Vi satt oss på bussen, kom fram till Brisbane, gick genom stan med våra stora, tunga ryggsäckar och kom fram till vårat hostel. Varken jag eller Anna är speciellt kräsen, vi är beredd att bo på endel mindre fräscha ställen, men vi klarade inte av att bo här. Vi hade bokat boendet över internet som vi gjort alla gånger hittills. Receptionen såg fin ut så vi betalade för våra 3 nätter (sista gången vi betalar innan vi har sett var vi ska sova) och fick nycklarna till rummet. Vi började med att lämna vår mat i köket där det stank, var smuts överallt, massa gamla sopor, mat och flugor. Det var verkligen hemskt. Vi gick ner med väskorna till rummet som låg längst in i en källare som kändes som en fängelsehåla. Rummet var verkligen det värsta, det stank ännu värre där, var mörkt, det fanns inget riktigt fönster och det låg grejer överallt. Det var en skitskum snubbe som hade en av de nedre sängarna och han skulle jag behöva sova ovanför, det såg inte ut som att han hade lämnat rummet på fleeera år.. Det låg mängder med tallrikar och gamla matrester på golvet och vi hade inte ens någonstans att ha våra väskor, dom hade pressat in 3 våningssängar i det lilla rummet. Alla människor var obehagliga och det var så instängt och äckligt att vi fick checka ut igen på en gång (utan att få tillbaka några pengar). Vi båda var sååå trött, less och hungrig. Vi satt och på en restaurang och hittade tillslut ett nytt hostel som var jättefint, helt klart värt varenda krona!
Kvällen slutade iallafall bra, vi köpte biobiljetter till Kingsman 2 och filmen var grym. Idag har vi ca 26 grader och äntligen lite sol!

Den enda soffan som fanns. Ihoptejpad, snyggt.

Allting ser sååå mycket bättre ut på bilderna än vad det var, haha, det var verkligen hemskt.

Nu bor vi istället några hus ned på den här gatan, som natt och dag, jättefint!!