Efter att ha besökt gejsrarna igår åkte vi till en närliggande nationalpark. Förutom otroligt fin natur fanns det även ett par varma källor där man kunde bada. Innan vi badade tog vi en promenad i parken och stötte på mängder av fina växter och småsjöar. Det fanns även en hel del häftiga fåglar som var kul att se, bland annat svarta svanar.

Sen var det dags att hoppa i de varma källorna! Vi började med den gula som kallas ungdomens källa. Att färgen är just gul beror på den höga järhalten samt en massa andra mineraler som finns i vattnet. Temperaturen skulle jag säga var ungefär fingervarmt och vattnet kändes väldigt lent!

Sen testade vi de mer turkosfärgade källorna. Där var vattnet betydligt varmare och det brände nästan lite när man gick i. Så fort man kommit ner med hela kroppen var det dock jätteskönt och extremt avkopplande. Känslan påminde väldigt mycket om när man sitter i en bastu. Ett bra avslut på ett toppenbra besök i Parque Terra Nostra!

Igår började dagen med en tur till sjön Lagoa das Furnas där man tydligast kan se vulkanisk aktivitet här på ön. Kring sjön bubblade det på många ställen i marken och man kunde se små hål här och var där det pyste svavelrök. Sen fanns det lite större gejsrar och varma källor som det bubblade rejält i. Det var verkligen hur coolt som helst att få se! Häftigt också att invånarna använde gejsrarna för matlagning genom att sänka ner stora grytor i dem. Intressant dock hur maten smakar med tanke på att det luktade rätt äckligt från all svavelrök 😂

Igår hade vi planerat att åka ut till en liten ö precis utanför Sao Miguel där det tydligen skulle vara fint att sola och bada. Tyvärr vaknade vi upp till regn så planerna fick ändras. Vi tog först bilen ut till udden där båtarna till ön skulle gå i hopp om att vädret skulle vara bättre där. Men så blev det inte så vi vände hemåt igen.

Johan och de andra männen som är med här nere på resan hade en fisketur inbokad hela dagen, så jag och tjejerna passade på att ta en shoppingrunda i gallerian. Lite stereotypisk haha, men bra att alla kunde få göra det dom tycker om och perfekt att vi kunde passa på med shoppingen idag när vi var ensamma 😊

När vi kände oss klara i gallerian åt vi lunch och tog oss tillbaks till hotellet. Eftersom vädret fortfarande inte var på topp passade vi på att träna lite allihopa. Passande nog klarade det upp sig lite när vi var klara så vi gick ut och tog ett dopp i poolen. Där blev vi kvar i princip hela eftermiddagen tills killarna kom hem från fisketuren och det var dags för middag. Jag måste ändå säga att jag tycker dagen blev lyckad trots att den kanske inte blev helt enligt planerna! 😊

Tredje och sista målet var en strand som låg lite mer i mitten av ön vid Ribeira Grande. Det var en liten bit bort så vi åkte längst kusten och tog ett par stopp vid några platser som såg fina ut.

Min knäppis ❤️

Lite bilder från ett av stoppen i en okänd by. Precis som överallt på den här ön var utsikten fantastisk! Skönt också att de stora träden skapade en skugga så man kunde sätta sig i gräset och titta ner mot havet utan att stekas ihjäl av solen 😊

Lite senare hittade vi fram till stranden efter att ha virat bort oss lite smått. Havet erbjöd massor av vågor vilket jag tycker är så kul att bada i 😊 Det var skönt at få svalka sig lite också innan det var dags att åka hem och avsluta dagen!

Vid lunchtid stannade vi på en superfin rastplats för att äta lite mat. Utsikten var verkligen jättefin över en liten by med söta pastellfärgade hus ner mot vattnet.

Målet var en lagun nere vid havet. Vi stannade dock först till uppe på klippan ovanför den för att njuta lite av ännu en fantastisk utsikt. Helt sjukt vad fina ställen det finns här!

Sen var vi framme vid lagunen, Termas da Ferraria, där vi tog ett dopp i det varma vattnet. Temperaturen i lagunen kunde bli uppemot 40 grader, trots att det är Atlanten. Jag vet inte hur det är möjligt, men riktigt coolt att det kan bli så. Det var superskönt att bada och jag tror faktiskt inte jag har legat i vattnet så länge som jag gjorde på flera år. Det kändes nästan lite som att vara på spa haha 😊

Igår hyrde vi en bil och åkte runt massor på framförallt västra delen av Sao Miguel. Det blev många stopp och jag har hur mycket bilder som helst, därför tänkte jag att jag delar upp allting i tre delar här så inläggen inte blir för långa 😊

Älskar den här killen så sjukt mycket ❤️

Första stopp gjorde vi vid en superfin utkiksplats halvvägs uppför bergen. Det var så himla fint med kossorna som gick runt på de gröna kullarna med massa växtlighet ner mot havet. Sao Miguel lever verkligen upp till namnet "den gröna ön", som ön ofta kallas.

Sen åkte vi bokstavligen upp över molnen och nådde dagens första mål, Lagoa das Sete Cidades, eller tvillingsjöarna som man säger på svenska. Det var en så sjukt fin plats! Det är en och samma sjö som ser ut att vara uppdelad i två halvor där vattnet i ena halvan är på och i andra halvan grön. Helt sjukt hur det ens är möjligt! Där vi stannade fanns även ett övergivet hotell där man kunde klättra upp för att få bättre utsikt över denna fantastiska plats.

Sen tog vi bilen nedför berget och beskådade kratern därifrån. Superfint var det med fåglarna som simmade runt där. Om ni är på Azorerna och Sao Miguel får ni verkligen inte missa en tur hit!

Gårdagen började med att vi tog en promenad genom stan. Älskar stilen på alla hus och byggnader, staden är verkligen så himla söt och fin! Målet var stranden men den visade sig ligga väldigt långt bort tyvärr. Vi passade därför på att boka in lite utflykter när vi ändå var ute på språng.

Gick man längst hamnen fanns det dock en liten badplats även om det inte var en strand. Vi stannade ett tag och solade samt svalkade oss lite i havet. Det var faktiskt lite kallt i vattnet måste jag såga, men älskar att bada i havet. Så himla härligt!

När vi tröttnat på att ligga nere vid hamnen promenerade vi tillbaks till hotellet. Vi hade lite dötid innan middagen öppnade så vi hängde en stund vid poolen. Jag och Johan passade även på att ta ett litet träningspass på gymmet. Det är viktigt att jag inte glömmer bort att hålla igång med träningen här borta då jag faktisk ska tävla så snart som bara om drygt tre veckor.

Under kvällen skulle vi handla lite mat och gick då till en galleria som ligger i närheten. Riktigt fin var den och det fanns ändå en hel del roliga affärer. Jag blev väldigt shoppingsugen men ska försöka att hålla mig då jag verkligen kommer behöva spara pengar nu heheh 😅

Godmorgon!

Nu när jag är bortrest vill jag självklart jättegärna dela med mig av alla mina upplevelser här borta. Att uppdatera bloggen kommer dock inte vara prio ett då det faktiskt kan vara ganska tidskrävande. Därför tänkte jag bara säga att ni jättegärna får följa mig på Instagram där jag kommer att uppdatera oftare. Ni hittar den här eller genom att direkt söka efter mig på Instagram där jag heter esmeraldaandersson 😊

Hoppas ni får en toppendag!

Efter en lång resa är jag nu på plats på Sao Miguel och Ponta Delgada! Dagen har vi vara spenderat med att komma på plats med allt och utforska staden lite smått. Vi har även försökt planera lite utflykter för veckan. Det finns verkligen hur mycket som helst att göra så det är inte helt lätt att få ihop ett schema så att vi hinner med så mycket som möjligt. Hursomhelst har resan börjat på topp med superfint väder, och jag ser fram emot allt kul jag förmodligen kommer att få uppleva här borta! 😊

Så himla fint!

Äntligen är det dags! Efter en riktgt tidig morgon är det nu alldeles strax dags för flyget att lyfta mot Portugal och Ponta Delgada. Jag har bara hunnit sova drygt tre timmar, men glad är jag ändå 😊 Jag har verkligen sett fram emot att åka iväg så sjukt mycket! Speciellt de senaste dagarna då jag spenderat många timmar på jobbet. Tror verkligen det kommer bli hur kul som helst!