Jag bara älskar tiden runt jul. Idag har jag och mamma satt upp adventsljusstakarna och lyssnat på julmusik så har verkligen kommit i stämning för julen nu. Så därför har jag gjort en liten lista på saker som man bara måste älska med julen:

1. Maten. Vem gillar inte julmaten egentligen? Ja menar visst efter jul är man så trött på köttbullar och prinskorv så man aldrig mer vill se det men nu omkring första advent, då längtar man till det! I alla fall jag. Och man får ju inte glömma den underbara julmusten också.

2. Julmusiken. Den är ju bara för mysig och man får verkligen en riktig julkänsla.
Här hittar du några utav mina julfavoriter.

3. Julbaket. Alla sorters julgodis, lussebullar, pepparkakor. Ja det tar ju aldrig slut men det är ju såå gott! Och det är ju en av de mysigaste traditionerna att baka med mamma. Skulle helt klart kunna äta knäck och ischoklad året om!

4.. Julpyntet. Ja men hur mysigt är det inte med alla adventsljusstakar och små tomtar som står överallt. Älskar att julpynta och klä granen och när jag var mindre så var man alltid så stolt när pappa lyfte upp en så man fick sätta på stjärnan i toppen. Här är även några bilder hur det ser ut här hemma.

Igår var en händelsefylld dag. På förmiddagen var vi på dop för lille Arvid. Jag fick äran att sjunga Sonja Aldéns låt Välkommen hem vilket verkligen var jätte kul att få göra och hoppas verkligen att det uppskattades.

Efter dopet så åkte vi upp till Kopparberg för årsmöte med motorklubben. Där var det utdelning av pris till klubbmästerskapet. Jag stod som segrare i juniorklassen och kan fortfarande inte riktigt fatta att jag vunnit. Att jag slog killarna som är sjukt duktiga är helt sjukt men känns ju samtidigt så bra haha.
Efter mötet var det buffé middag vilket var så gott och roligt att få träffa alla och umgås.

Idag ska jag bara ta det lugnt och göra lite skolarbete som inte är klart än.
Hoppas ni alla får en trevlig söndag, kram!

Igår ikväll kom jag och mamma hem ifrån Ullared med en hel del grejer, som jag tänkte visa nu.

Ja det vart allt ifrån ljus till sprayfärg. Köpte förvarings lådor till mina "kontors" grejer, nytt bädd sätt och nya hörlurar. Men det jag är absolut mest nöjd med är lampan i mitten och kuddfodralen på kuddarna, tyckte de var så himla snygga! Men det här var bara några utav de saker jag köpte.
Vill ni veta priset på någonting utav grejerna så är det bara att kommentera så ska jag försöka svara.

Hoppas ni alla haft en bra lördag, kram!

Igår åkte jag och mamma till Ullared för lite shopping på Gekås! Vi åkte ungefär halv 3 och shoppade i 7-8 timmar så man var lagom slut igår. Blev lite mer än tänkt men hittat allt utom en sak på min lista. Så idag kör vi dag två och åker hem i eftermiddag! Kommer ett inlägg sen på allt jag köpt!

Hoppas ni alla får en bra fredag, kram!

När jag var i Polen med klassen för ungefär en månad sen så hade jag filmkameran med mig och filmade och tog lite bilder när jag var där. Så nu har jag knåpat ihop en liten film ifrån resan. Är verkligen inte bra på iMovie så redigeringen behöver vi ju inte prata om men tänkte att det kunde vara en liten kul grej bara.
Hoppas ni gillar det!

(4.15 och 8.33 är helt klart de roligaste tiderna)

Idag var det officiellt första dagen på höstlovet. Det är så otroligt skönt att ÄNTLIGEN ha fått lov. Känns som att skolan tar kol på mig. Massor med stora arbeten hela tiden och muntliga föredrag. Nu ska jag verkligen vila ut och ta det lugnt. Dock är det bara några veckor kvar till jullovet då jag går på lov redan den 14de!
I fredags kom VIktor hit och han stannar tills imorgon då jag och mamma ska iväg på torsdag. Så idag har vi inte gjort mycket alls. Legat på soffan och kollat på film i stort sätt hela dagen.
På torsdag åker jag och mamma till Ullared tills på fredag. Ska bli kul att komma väg lite och Ullared är ju alltid något man vill till.

Hoppas ni alla också haft en skön första lov dag eller bara en trevlig måndag!

Igår var det sista dagen för oss i Polen. Igår flög vi alltså hem till Sverige igen och det var både skönt att komma hem men samtidigt riktigt tråkigt att lämna den super mysiga staden.

Så igår då var vi på två hotell besök. Först var vi på Mercure Hotell. 4 stjärnigt hotell som hade jätte fina rum och en super fin utsikt från den högsta våningen.

Efter det var vi till ett annat hotell som hette Puro. Det var ett väldigt modernt hotell som hade själv incheckning via datorer och varje rum hade varsin ipad där man kunde ändra allt från ljus, tv till en stör ej skyllt utanför rummet. Var riktigt häftigt faktiskt.

Efter de två hotellbesöken begav vi oss till flygplatsen och flög sen hem till Skavsta. Är så otroligt tacksam att man fått göra den här resan, det har varit riktigt roligt och så intressant.

Om någon känner att den skulle vilja åka till Gdansk skulle jag helt klart rekommendera det. Staden är super mysig. Efter floden vid gamla stan är det fullt med små restauranger och caféer. På kvällen lyses staden upp och det är ännu vackrare. Och inte nog med att det är mysigt och har en väldigt fin historia så är allt så sjukt billigt! På supermarket så fick jag två vattenflaskor och en chokladbar för inte ens 8kr. Gdansk överraskade mig verkligen och det var så mycket bättre än jag förväntat mig!

Idag så har det vart en väldigt speciell dag. Det första vi gjorde imorse var att sätta oss på en buss som skulle ta oss till det första koncentrationslägret som startades under andra världskriget, Stutthof. Var väldigt nervös och spänd innan och det skulle bli väldigt intressant att få åka dit.

När man väl var där så var det så sjukt att ta in allt som guiden sa och att verkligen förstå att det som hänt har hänt där. Kan inte riktigt förstå.

Sedan efter så var vi på ett hotell besök på fyrstjärniga hotellet Mera Spa Hotell. Jättefint hotell där man verkligen skulle vilja jobba i framtiden!

Efter middagen så gick vi också net till gamla stan och åkte i parisehjulet som finns där, det var riktigt mysigt.

Imorgon åker vi hem men först blir det två hotellbesök i Gdansk. Hoppas ni har det bra där hemma!

Igår kväll precis innan vi skulle sova knackar det på dörren och in kommer hela klassen sjungandes med en tårta. Så himla gulliga allihopa, helt klart bästa klassen som fixar det!

Idag var andra dagen i Gdansk. Idag på förmiddagen hade vi en guidad tur i gamla stan och vi fick även gå upp i Mariakyrkans torn som är 80 meter högt. Vi gick alltså över 400 trappsteg upp, å lika många ner. Aldrig mer trappor efter det. Men det var riktigt roligt att få veta lite mer om staden och få veta saker man annars kanske inte tänkt på.

På eftermiddagen så åkte hela klassen till grannstaden Sopot där vi hade våra två första hotell besök. Först var vi på Rezydent som är ett 5 stjärnigt och sen var vi på Grand hotell som också hade 5 stjärnor. Det var så sjukt fint och lyxigt. På Grand hotell har till och med Hitler bott en gång i tiden och vi var troligtvis i det rum som han bodde i, så sjukt.

Efter hotellbesöken hade vi lite fritid innan middagen. Vi var vid Sopots berömda pir och kollade runt lite på stan. Sedan åt vi på en jättemysig mexikansk restaurang.

Imorgon blir det besök på koncentrationslägret Stutthof vilket ska bli jätte spännande! Godnatt och hoppas ni har det bra där hemma!