Header

Nu vid lunch ställde jag mig och gjorde några matlådor inför veckan, det är smidigt då jag slipper laga mat varje dag och kan värma istället. Det är också väldigt bra för att ha kontrollerade portioner. Det enda jag har vägt är riset och potatisen, quorn och grönsaker tar jag tills jag tycker det är lagom, sen vet jag ungefär hur mycket jag ska äta av det per låda. Jag väger all mat okokt, så i matlådorna är det ca 40 g ris per låda samt ungefär 190 g potatis. Dock är detta utifrån mitt behov, så det är olika för alla kring hur mycket man bör äta.

Kryddade quornbitarna och quornfilén med paprika, curry och vitlökskrydda. Jag undviker salt så gott det går, speciellt när jag lagar mat. Sedan har jag broccoli till alla lådor. Potatisen ska jag äta ikväll, så ska fundera ut vad jag ska ha till :)

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Jag får väldigt mycket frågor vad och hur jag äter på min instagram och jag har därför valt att göra det här inlägget. Det är viktigt att poängtera att jag inte vill trigga någon med detta inlägg utan istället sprida kunskap kring vad som är hälsosamt om man vill gå ner i vikt och hur jag har gjort. Sedan är det såklart individuellt och jag vet många som äter lite kalorier och går ner i vikt. Detta är endast vad jag tycker och det som har fungerat för mig. För mig är det viktigt att äta mycket mat, främst för att jag tränar mycket och blir lätt hungrig var 2-3 timme.

Jag äter mycket mat och som jag redan har skrivit i ett annat inlägg kommer jag snart starta igång med mitt kostschema igen så jag kommer i första hand utgå från det. Just nu räknar jag inga kalorier alls men under mitt kostschema kommer jag äta ca 1700 kcal vilket är mitt underskott. För att räkna ut ditt kaloribehov finns det en hel del olika hemsidor på nätet där du kan räkna ut det, mitt kaloribehov är individuellt och du kanske har ett annat. Det är många faktorer som spelar in så det är viktigt att du vet ditt egna behov. På matkalkyl.se finns allting samlat, därför hänvisar jag dit så behöver detta inlägg inte bli så långt. Du kan räkna ut BMR = Det din kropp förbränner under vila, PAL= Genomsnittlig fysisk aktivitetsnivå.

Detta räknar ut cirka hur mycket din totala energiförbrukning är varje dag (BMR+PAL). Då vet du hur många kalorier du bör ligga på per dag för att gå ner i vikt, upp i vikt eller hålla din nuvarande vikt. Generellt brukar -500 kcal på ditt kaloribehov vara ett underskott, då ger det en viktnedgång på ca 0,5 kg per vecka.

Det är många som blir förvånade när jag berättar hur mycket jag äter, inte bara på nätet utan även i det vardagliga livet. Jag tror många människor kopplar viktminskning till att äta lite kalorier. Något som skrämmer mig ordentligt är när personer ligger under 1000 kcal per dag, för att det ska gå snabbt.. När jag började inse att jag ville gå ner i vikt, innan jag köpte kostscheman osv räknade jag mina kalorier och åt alltid ca 1200-1300 kcal och det hände ingenting - vilket också kan vara individuellt då jag sett några som ätit den mängden kcal och lyckats, men jag har pratat med flera som frågat hur jag har gjort och de äter inte mer än 1200 kcal och förstår inte varför inget händer. Bra mat och kcal utifrån ditt egna behov är nyckeln till en lyckad viktnedgång :) Det ska vara hållbart i längden och man ska inte minska matintaget/kaloriintaget för mycket för en viktnedgång.

Jag anser även att det är viktigt att finna en balans mellan kolhydrater, protein och fett. Inget ska uteslutas, det gäller att hitta rätt livsmedel utifrån varje kategori. Många är rädda för fett, men det är skillnad på bra fetter och dåliga fetter. Sedan finns det självklart olika dieter och livsstilar där något av dessa utesluts, men det är inget som passar för mig eller som jag själv rekommenderar till andra. Kan försöka knåpa ihop ett inlägg om olika livsmedel också så slipper detta inlägg bli så långt :)

Jag hoppas verkligen att detta inlägg uppskattas och att jag inte har glömt något, isåfall får ni gärna kommentera!

Likes

Comments

Idag fick jag hem mitt paket från aim'n som jag beställde här om dagen, är så glad! Kom precis när jag behövde det så detta gav verkligen en lite push i rätt riktigt även om jag är motiverad. Jag har känt mig nere de senaste dagarna så när detta paketet låg i brevlådan blev jag så glad, det behövdes :) Har provat några av plaggen och de sitter perfekt, känner mig så fin och något som är viktigt för mig är att jag har fina träningskläder - inget måste men det blir alltid roligare då :)

Likes

Comments

Igår hämtade jag ut min beställning från proteinbolaget, så nöjd! Fick bli ett flak med aminopro och ett nytt wheyprotein i smaken kanelbulle. Är väldigt nöjd med beställningen, proteinpulvret är sååå gott! Testade i gröten imorse och det var verkligen full pott, blandar sig i gröten jättebra utan klumpar och smakar verkligen kanelbulle. Så detta kommer verkligen bli en ny favorit i gröten!

Likes

Comments

Jag har inte uppdaterat så mycket på varken bloggen eller instagram om min viktnedgång och anledningen till det är att jag hamnade i en rejäl svacka efter jag avslutade min diet med refitness. Efter 3 månader med refitness + 1 extra månad innan med kostschema så vet jag inte vad som hände, jag fick det inte att fungera. Under sommaren när jag gick på diet så var jag förkyld flera gånger och mot slutet tränade jag ingenting i princip då jag var förkyld. När veckorna tog slut fortsatte min förkylning av och till i flera månader och det var först i november jag kände mig 100% frisk igen. Maten har varit svår hela tiden, även när jag har kommit igång med träningen. Det har blivit mycket fusk sedan jag avslutade mitt kostschema och när jag äter bra äter jag oftast för lite. Jag klarar inte av att räkna mina kalorier, då fungerar inte min hjärna alls. De dagar jag har fått i mig tillräckligt känns det superbra :) Men sedan blir det en dipp direkt efter och jag valde att strunta i mina prioriteringar med maten och ätit både bra och dåligt utan att bry mig.

Mitt mående är det som har påverkat detta mest, jag har känt mig otroligt ensam och ledsen. Det är sällan jag träffar vänner, då jag endast har några få som jag inte ser så ofta. Den jag pratar med är min sambo, men jag saknar att prata om saker som jag gjorde med min f.d bästa vän och tex gå och fika. Jag tror jag har skrivit om varför vi inte är vänner längre tidigare, annars kommer jag skriva ett inlägg om lite tankar kring vänskap och sådant i ett annat inlägg - då bloggen är som terapi för mig. Jag tycker inte att man ska dölja saker som det här, det är inget fel att känna sig ensam.

Det som jag känner är skönt med allt det här är att jag inte har gått upp i vikt, för det jag går upp när jag fuskar en del går jag sedan ner igen, så att hålla vikten är inget problem för mig. Det som är svårt för mig är att gå ner i vikt. Därför har jag nu börjat med en utmaning i december där jag ska träna 24 pass, sedan kommer jag kicka igång nya året med en diet för att få lite resultat. Kommer utgå från mitt kostschema från refitness och köra samtidigt som nyårslöftet, möjligtvis börja en vecka tidigare :) Känner att jag behöver lite disciplin kring kosten och då är det lika bra att vara strikt. Dock funderar jag på att ha en cheatmeal/day per vecka men det är inget jag har bestämt än. Ska även dokumentera min "nystart" :) Fått en rejäl kick med motivation och inspiration via min instagram så nu är jag supertaggad på allt! Ska bli så kul :)

Likes

Comments

Hej på er, hoppas ni mår bra och har haft en mysig första advent!

Jag har inte gjort mycket alls idag, fotat en del och skrivit på en inlämningsuppgift. Blev även sugen på plocksallad, så det var bara att promenera ner till coop och köpa en :) Har även en vilodag idag, endast promenader står på schemat, om jag inte känner för att träna senare såklart. Ovan ser ni även en bild på vår fina gran, jag tror i alla fall att jag är nöjd med hur den ser ut just nu.

Likes

Comments

Vaknade otroligt sent idag, strax efter 11:00 så fick bli en lyxfrukost eftersom det är lördag. Blev bananpannkakor med kvarg från lindahs och lågkalorisylt + crisps från barebells <3

Likes

Comments

Alla bilder kommer från aimn.com

Igår gjorde jag en beställning hos aim'n, hade tänkte göra det under black friday men valde att beställa tightsen från icaniwill som var en total flopp. Som tur fanns det fortfarande plagg kvar på rean så köpte allt detta för knappt 1500 kr, som egentligen skulle ha blivit betydligt mycket dyrare :) Tightsen har jag haft innan och de är mina favoriter, men ska bli spännande att prova deras toppar också :)

Likes

Comments

Mitt bästa tips för en god gröt på morgonen är att blanda i wheyprotein, speciellt om man inte tycker om tex havregrynsgröt. Jag har smaken banan/choklad från gaam nutrition som jag har köpt hos proteinbolaget, sen väntar jag på smaken kanelbulle också! Rekommenderar verkligen detta pulver, och då har jag provat lite olika innan som känns alldeles för pulvriga när de blandas i gröt. Detta pulver smälter i princip ner i gröten. Oftast har jag en banan och lågkalorisylt i gröten :)

Likes

Comments

Hämtade mina nya tights som jag beställt från icaniwill idag, och kan inte beskriva hur besviken jag är! De är jättesköna så kommer behålla de i alla fall, men de sitter fruktansvärt fult på mig! Storleken är väldigt stor och jag har en S i mina, skulle behövt XS egentligen och materialet är väldigt skumt.. Känns som en blandning av underställ, bomullstights och träningstights. Jag fyndade dessa under black friday för 180 kr vilket jag tycker är ett bra pris men jag skulle aldrig köpa dessa till fullpris (599kr). Tycker min kroppsform blir så ful när resårbandet går in i midjan så kärlekshandtagen blir hur stora som helst fast de knappt existerar riktigt annars.. Har endast ett längre linne eller tröja över så de inte syns haha :)

Likes

Comments