Nu har vi varit hemma i Sverige i två veckor. Tänkte att det kanske var dax med de sista bilderna. Det regnade väldigt mycket i Sydney men några bilder fick jag iallafall. En av de få dagarna det var bra väder var på Petters födelsedag, så vi åkte ut till Blue Mountains och såg "the three sisters". Var verkligen häftigt! Under vår vistelse i Sydney hälsade vi även på några vänner som nu har jobbat där ett år. Vi fick även se operahuset och bron så jag tycker nog vi lyckades få in en hel del på en vecka.

Ha det bäst!

Nu har vi haft våra sista dagar i Melbourne och flyger imorgon vidare mot Sydney! Vi har under de senaste dagarna mest kollat runt på olika ställen man ska ha sett och skulle tryckt in snorkling. Tyvärr tillät vädret inte snorklingen men vi får göra något annat i Sydney istället.
Ha det bäst!

Igår fick vi äntligen fint väder igen och då bestämde vi oss för att ta spårvagnen ner till stranden men det visade sig skulle kosta en hel del. Eftersom vädret var fint började vi promenera och det skulle bara vara 5 km ner till stranden. Men det stämde inte riktigt...på kvällen kollade vi våra steg och antal kilometer och det slutade på 32500 steg och 20 kilometer.

Stranden var väldigt mysig och intill låg ett tivoli. Det skulle även finnas pingviner vid piren men de var tyvärr inte där när vi var där. Vi fick påvägen ner och tillbaka se en hel del. När vi väl var tillbaka kändes det i kroppen och vi somnade nästan direkt.

Ha det bäst!

Vår andra dag här i Melbourne har passerat. Vi hade inte världens tur med vädret så vi passade på att ta alla affärer och lite köpcentrum idag. Något som är minus med vårt boende är att det inte finns något wifi alls tyvärr. Däremot ett plus för Melbourne som stad att de har ett wifi på gatorna! Så helt utan internet blir man inte!

Jag har inte tagit speciellt många bilder idag pga vädret som sagt men några får ni.

Vi bokade även en snorklingtur idag som sker den 27:e. Det är alltså tre timmar som man får snorkla med vilda delfiner, sälar och sjöhästar.

Intrycket jag har fått av Melbourne är att det är väldigt likt Sverige, mest syftning på Göteborg och Stockholm. Det är väldigt rent överallt, det går spårvagnar ochdet finns massa butiker som är standard hemma (hm, zara, acne, g-star, gant osv). Sen är naturen väldigt likt Sveriges och man hör väldigt en hel del prata svenska. Här är dock mycket arkitektur som jag inte skulle vilja påstå att vi i Sverige har i den utsträckningen. På varje gata finns en väldigt unik byggnad. Här är dock väldigt dyrt och det är inte för att vi är vana vid asien utan det är dyrare än i Sverige. Temperaturen här är bra, det är runt 25 grader trots regn. Tyvärr regnade det sista dagarna i Bali och har regnat här dessa två dagarna så jag har börjat fjälla av all min färg haha.

Ha det bäst!

När jag och Petter landade i Melbourne var vi väldigt trötta. Vi hade haft en hel dag på Kuala lumpurs flygplats och sedan ett nattflyg där man inte sov så bra. Vi tyckte dock eftersom vi inte har så mycket tid här att vi inte skulle sova ikapp sömnen när vi kom fram till vårt Hostel. Vi gick därför direkt ut på Melbournes gator och såg oss omkring. Något man hört om är all deras graffiti och visst fick vi se lite på promenad! Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om det. Det var coolt att se på men mycket var bara "klotter" enligt mig vilket var synd för man fick se på vissa ställen att där fanns riktiga konstnärer som verkligen kunde. Flera väggar med bara massa graffiti utan "klottret" (namn och sånt) hade verkligen varit något. Vi gjorde dock inget speciellt mer än att försöka lära oss att hitta runt lite. På kvällen däremot fick vi syn på att de sålde ut biobiljetter för mer än halva priset eftersom inga hade köpt. Så vi köpte oss varsin biljett och såg på Logan. En bra film men lite väl överdriven ibland. Jag missade dock lite av början för att jag somnade och Petter lyckades somna redan i början av reklamen. Men vi lyckades hålla ögonen öppna och såg filmen som visade sig vara 2,5 timmar lång...

Ha det bäst!

Den 10:e fyllde Erik 20 år! Vi bjöd på den bästa frukosten vi kunde få till, lite väl jästa bullar osv men det funkade! Där efter åkte vi in till kuta för att surfa och på kvällen begav vi oss till single finn's. Det är en restaurang här i Uluwatu som ligger precis vid havet. Vi åt där medan vi kollade solnedgången.

Ha det bäst!

Eftersom vi har tillgång till moped är det väldigt lätt att ta sig runt. Så jag och petter bestämde oss en dag för att åka till en omtalad strand. Bland annat såg vi faktiskt den på Janni och Jons youtubevideos och det var verkligen fint! Absolut ett ställe vi kommer åka till igen. Det negativa var dock att det var en väldigt lång väg till själva stranden och det var branta trappor. Dagens träning blev dock avklarad.

Ha det bäst!

Vi åkte allesammans över till giliöarna och spenderade 2 nätter där. Var verkligen mysigt men ön vi bodde på var jätteliten så redan första dagen hade man i princip sett allt haha. Något som var väldigt häftigt med ön var att de inte hade bilar! De hade mopeder men alla var eldrivna så det var väldigt friskt i luften samt tyst runt om! Vi fick solat, snorklat och testat på en mexikansk restaurang!

Ha det bäst!

För några dagar sedan besökte jag och petter Uluwatu-tempel mest för att se solnedgången. Fint tempel men inte så märkvärdigt dock var solnedgången verkligen jättefin! För att få komma in på området fick man dock inte visa axlar och knän vilket vi missat så vi fick snällt låna något att knyta runt benen. Tog oss en 10 minuters moppetur så vi kanske besöker det fler gånger!
Ha det bäst!

Vi har haft en del problem med vårt internet, så just nu sitter jag faktiskt på ett caffé och uppdaterar. Här får ni sista delen av vår ubud resa. Risfälten var verkligen enorma och var väldigt häftigt att se! Även vattenfallet var coolt, dock kom vi 10 minuter försent så de hade släppt på vattnet. Det var alltså för "hårt" för att kunna bada i, men fint var det!