Det lättaste sättet att slippa kylan är att klä sig varmare, eller fly från den vilket är vad jag precis gjorde i en vecka.

Det var inte så himmelskt som jag kanske hade hoppats, utan det var faktiskt mulet stötte delen av veckan på Mallorca. Semester var det inte heller direkt, utan jag åkte dit med friskvårdsprofilen så skolarbete var på schemat varje dag. Hur mycket som faktiskt blev gjort är däremot en annan femma.

Vi bodde på ett hotell vid Cala Bona där det fanns gym och gruppträning tillgängligt, vilket för oss betydde att minst två träningspass om dagen skulle genomföras. Utöver det var vi indelade i smågrupper och fick redovisa träningspass på ca 30 min som resten av klassen fick genomföra samtidigt som våra lärare chillade och bedömde våra utföranden.

En minst sagt lyckad vecka med varmare väder och mer sol än hemma i kalla Sverige.

En vecka under sommaren spenderades i Sälen för mig och över tre hundra orienterande ungsommar. Själv räknas jag inte som ungdom längre, men jag och fem till var med och hjälpte de som ansvarade över hela lägret. Juste jag har inte skrivit vad det var för läger, Risklägret i orientering var det. Vi fanns till som hjälp till alla ungdomar som undrade någonting, och så gav vi dem utmaningar för att skapa bättre sammanhållning och en roligare upplevelse.

Alla ungdomar är där och bor med sina egna klubbar, men de är indelade i grupper där alla klubbar är mixade och de ska samla poäng inför sista dagens äventyr. Vi smarta ledare kom på att vi på lägrets blogg gör en lista med saker att göra med grupperna som leder ger olika mycket poäng beroende på hur bra och snyggt gjort det är. Jag trodde då aldrig före detta att man kunde tröttna på kladdkaka, men efter att ha fåra in över tjugo stycken var det inte så frestande längre.

Det blev en lyckad vecka och jag ska kanske vara med nästa år igen och vara ledare i Läde.

Jag avslutar inlägget med det snyggaste konstverk av oss ledare.

Att vara med i ett landslag är en otrolig upplevelse och det är otroligt roligt, men det är självklart kommer alltid någonting att gå fel.

För att skapa en lite förståelse kan jag börja med att säga att jag var i år med i det svenska juniorlandslaget i mountainbike-orientering. Och med landslag kommer mästerskap, och i år var VM i Portugal. Som tur var var jag med på ungdoms EM i Portugal förra året så jag vista lite vad som kunde väntas av hela resan, både till och från själva landet och väl på plats. Och från förra årets erfarenheter visste jag om att resa med en cykel gör allting bara lite krångligare.

Cykeln lik som i fjol fick tydligen inte plats på det flygplan jag skulle åka hem med från Portugal, detta tog vi reda på efter att vi hade bokat biljetter så det var bara att omboka till dagen efter. Saken med det flygbolag jag reste med är att bara man nämner ordet cykel finns bara fyra/fem platser, spelar ingen roll om den är i en väska eller inte. Har man den i en väska och man bara frågar om väskan kommer med på flyget med dess mått är det inga problem. Enligt mig otroligt dumt, men det finns inte så mycket som går att göras åt saken.

Så med hemresan ombokad var det äntligen efter en månad dax att åka till Portugal och jag och föräldrarna övernattade strax utanför Arlanda på ett mysigt hotell som liknade ett vandrarhem med campingstugor som rum. Flyget skulle gå vid väldigt tidigt på morgonen så allarmet var satt strax efter tre på natten. Efter sådär max tre timmars sömn hade jag fått ett sms om att mitt flyg till Frankfurt, där jag senare skulle byta till ett flyg till Porto, var inställt. Förvirrade åkte vi till flygplatsen ändå och träffade vi en till från landslaget som skulle åka samma flyg som mig och två till. Vi fick ställa oss i en kö för att få flyget ombokat, dock öppnade inte dem förrän efter någon timme, så det var bara att stå där och de hur kön växte. Efter några timmar at köande var det vår tur och de andra två vi kände hade kommit till flygplatsen, som tur var fick vi alla fyra platser på samma flygplan vilket vi önskade. Men nu återstod många timmar at väntande, detta flyg gick nämligen inte förrän tretton timmar efter det plan vi egentligen skulle åka med.

För att sammanfatta detta kaos kan jag säga att allting löser sig i slutändan.

Nu har skolan och det "vanliga" livet börjat på riktigt igen, och inlämninngsuppgifterna har ramlat in. Redan nu på fredag ska syfte och frågeställningen för gymnasiearbetet in.

På roligare håll är det bara tre veckor till att jag, tio till och två lärare drar till Mallorca i en vecka. Vi som går Friskvård/PT har jobbat med att samla in pengar för att kunna åka någonstans i två år nu, och att vi faktiskt kommer i väg känns otroligt roligt. Så förutom det har det inte hänt något roligt på den senaste tiden.

Kyrkbåtsrodd är en väldigt lokal idrott här i Dalarna, eller närmare nämt här vid Siljan. Sollerön, Leksand, Orsa och Siljansnäs, det är de aktiva klubbarna. Plus Borlänge vilket inte ens ligger vid Siljan. I dag var det i alla fall tävlingspremiär för mig som började träna bara får någon månad sedan. Det är otroligt mycket teknik så det går alltid att bli bättre, och i takt ska alla 20 roddare vara. Tyvärr var vi inte full båt idag med damerna så det var riktigt tungt, men vi kom med Sophia Magdalena på en delad andraplats efter Brudpiga från Västanvik utanför Leksand. Det var en riktigt rolig dag med mycket sol och svett.

Midsommaren runt Siljan är nog svår att toppa. Om det är någonting som är bäst med hemma är det det här underbara firandet, på ett traditionellt sätt. Det är för mig en självklarhet med en ca 18 meter hög majstång (midsommarstång), fioler, barn som bär rankan och folkdräkter. Och det kommer jag att sakna om jag spenderar midsommar någon annan stans.

Jag avslutar med en bild på min kära vän Anna (vänster) och mig (höger) från när vi bar flaggorna som sitter på majstången.

​Idag var det faktiskt väldigt fint väder för en gångs skull. Så jag tvingade mig själv att cykla 2 km uppförsbacke till Gesunda berget, för att sedan traska de 800 meter till toppen. Solen sken och vinden blåste så det var en underbar värme och skön fläkt.

Det var så värt det, så jag ska försöka att ta mig till toppen minst en gång per vecka under sommaren. Att cykla upp till berget däremot kommer jag nästan göra varje dag fram till att skolan börjar igen. Inte för att det är roligt, utan för att jag ska jobba på precis vid berget.

Nu är den klassiska svenska sommaren äntligen här, med regn och moln.

Jag har fram till på lördag sommarlov och sen dras det igång med jobb och ledarskap, riktigt tråkigt att det inte är fint väder när man faktiskt är ledig. Någonting positivt med det tråkiga vädret är att jag faktiskt har tiden att måla mina naglar utan att jag förstör dem direkt efter som jag annars gör.

Seg som jag är skriver jag nu om någonting som tog plats i maj, nämligen våran körshow. Vi har inte gjort en sån stor show med ljud, ljus och scen på tre år så det var otroligt roligt att göra det igen. En väldigt intensiv men rolig period och timtal med repande för både sång och koreografi som ska sitta. I år var det extra roligt då mellankören också fick vara med och gästa, ärligt talat är de mina små idoler så otroligt söta.

Jag har ingen film från årets show, men nedanför finns öppningsnumret från tre år sedan.

Jag är lite seg med det här "new year, new me", men nu har någonting faktiskt hänt. Första bilden är väll två veckor "gammal" och den andra är från idag. För tillfället är det lite gult, men det löser sig nästa gång jag tvättar det med silverschampo, annars måste jag säga att det blev riktigt bra. Jag gjorde inte det själv om jag är för otydlig, jag satt i närmare tre timmar idag på Salong Eko här i Mora och ett tag kändes det som att jag var på väg att somna. Men utan att somna tog jag mig igenom timmarna och det var värt det.