Header

Förlåt att jag vart så sjukt dålig på att skriva här, men nu finns iallafall mitt inlägg som var menat till tidningen men som inte vart publicerad.. Så den får hamnar här istället! Så läs den gärna, borde ligger precis under detta inlägg.

Nu är jag påväg hemåt och ska äta lunch, det var flera timmar sedan, faktiskt 8 timmar sedan jag åt något så ska äta en stor portion med spagetti och köttfärsås! Så himla gott!!

Ska i veckan föresten försöka komma ihåg att göra ett inlägg om hur man kan spara pengar, för jag är rätt duktig på det och tänkte därför dela med mig om mina tips. Men vi får se när denna kommer. Har iallafall tagit lite bilder, så en början finns!

Men nu är jag snart hemma, vi hörs!!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Under 2016 fick Östgötatrafiken in drygt 9000 klagomål från oss östgötar, bekräftar Corren, och jag är en av dessa som bidragit till detta. Men vad är det då som har hänt?

Vi ökade med 6444 personer i Östergötland enligt kommunens statistik, vilket medför att fler åker kollektivt, trots detta vägrar Östgötatrafiken lägga in flera ”Östgötapendlar” där resandet har ökat mest under året. Östgötatrafiken har belönat oss med att istället höja priserna med 2 kr per zon, och förskönat med dygnsbiljett genom att sänka priset på denna. Detta medför att spontanåkandet blir dyrare för dom som inte valt att resa längre resor.

Jag själv bor en bit ifrån staden där jag började uppleva att kollektivtrafiken inte riktigt funkade som den ska, det har fortsatt med konstanta förseningar både från avgång från Norrköping C men även när man väntar på bussen som ska till stan. Snart började jag inse att detta inte var en tillfällighet. I februari 2017 bestämde sig Östgötatrafiken för att höja biljettpriset där jag bor med 5 kr, vilket lede till att ungdomspriset hamnade på 40 kr. Efter höjningen hörde jag en ung skolelev säga ”Vad dyrt det är”, som fick mig att börja fundera ännu mer. Det är rentav överdrivet att ta 40 kr för en enda resa in mot stan, sedan ska man hem senare på kvällen, en resa på 80 kr för en enda ungdom. Våran kollektivtrafik menar på att man då ska ta en dygnsbiljett istället, vilket är smart, men fortfarande så kan jag samåka mycket billigare, och frågan är därför om man verkligen vill att vi ska åka kollektivt eller om det bara handlar om pengar?

Resan slutade inte där. För drygt två veckor sedan såg jag en busschaufför hoppa på spårvagnen och betalde inte sin resa, jag passade då på att kolla med Östgötatrafiken om dessa fick åka gratis, men det får dem inte. Så hur personen kan hoppa på spårvagnen utan att registrera sitt busskort är ett mysterium som Östgötatrafiken inte vill ta tag i, samtidigt vet jag att om jag skulle bli påkommen utan en giltig biljett så skulle jag få betala en avgift. Frågan som återstår är om busschauffören hade fått samma konsekvenser? Supporten på Östgötatrafiken tog inte tag i ärendet utan lät de passera.

Kollektivt betyder att något är gemensamt, både du och jag håller nog med om att kollektivtrafiken i Östergötland är något gemensamt, men är det här verkligen gemensamt? Förutom att hela 60 % skatt går på kollektivtrafiken så utgör även biljettintäkterna resterande 40 % av inkomsten för våran kollektivtrafik. Trots detta är priserna alldeles för höga och ojämna samt att zonindelningen är orättvisa. Du åker i Norrköping med stadsbiljett ända från Kvarnberget till Åby Stenkullen, en resa på 24,9 km. 12 km från hållplatsen i Åby till Krokek sker en hel del zonindelningar, från stadsbiljett på 16 kr för ungdomar, övergår den till ett pris på 40 kr, vilket inte alls låter logiskt med tanke på att stadsbiljetten sträcker sig så långt. Vi måste bidra med en hel del pengar för våran kollektivtrafik, mer än andra? Från Norsholm till Norrköping ligger biljettpriset på 32 kr, men vi i Krokek måste betala 8 kr mer i zonindelningar på grund av att zonindelningen är orättvis. Pengarna ska gå till helt nya bussar, trots att flera andra städer använder äldre bussar. Här måste vi ”lyxa” till våran trafik för att Östgötatrafiken ska ha en anledning till att höja priset. Detta är bara ett av flera exempel. Jag har vänner som överväger att ta bilen som kostar lika mycket som att åka kollektivt, oftast mindre. Våran kollektivtrafik har en annan syn på detta.

Det finns mycket mer att säga, att Östgötatrafiken vägrar sätta in Östgötapendlar mellan Norrköping till Kolmården och vidare till Nyköping är något SJ får stå för, här gäller inte heller våra förseningsersättningar på varken SJ eller Östgötatrafiken. Trots att många vill ha detta så litar Östgötatrafiken på att SJ ”tar hand om oss”. Tyvärr har jag blivit nekad biljett ombord flera gånger och bad därför Östgötatrafiken att informera SJ på nytt, men återigen så vägrar våran kollektivtrafik ta tag i problemet, det slutade med att det var jag som fick mejla SJ om problemet, trots att samarbetet sker mellan Östgötatrafiken och SJ. Det händer att SJ tågen blir försenade eller inställda, eftersom det är en lång bit från start stationen Stockholm till Kolmården så hinner det bli förseningar under resan. Trots mängder av förseningar och inställda tåg, så tar inte våran trafik hand om detta, vi varken får ersättningar i form av annan trafik eller pengar tillbaka.

Det finns självklart en hel del bra saker med att åka kollektivt, bil är oftast dyrare om man tänker med alla skatter och försäkringar, men däremot tycker jag att kollektivtrafiken ska vara billigare eftersom det är viktigt att ta hand om våran miljö. Att människor överväger till att ta bilen är ett bevis på att våra priser är för höga. Om vi alla ska står upp för miljön krävs det att man möts i mitten, jag tycker inte vi är där än. Vi är några tusen som vill ha en förändring, och jag är säker på att jag inte är ensam om det här.

Priset har nästan fördubblats sedan jag var ett barn, det sker prishöjningar överallt, men det påverkar oss som bor längre bort mer än dom i stan. Jag själv åkte nästan aldrig kollektivt när jag bodde i stan, jag övervägde att ta cykel eller gå, nu är det för långt för dom valen, och de val som blir kvar är att åka kollektivt.

Ska det verkligen behöva vara såhär? Ska jag tillsammans med 9000 andra behöva känna att vi är missnöjda med våran kollektivtrafik? Ska priserna vara så höga att människor överväger att ta bilen? Ska inte Östgötatrafiken inbjuda alla människor till att åka kollektivt på ett sätt som alla vi kan känna oss nöjda med, och samtidigt värna för miljön? En rad med frågor som återstår för våran kollektivtrafik att besvara.

Likes

Comments

Hallå!!! Både matten och engelskan går super! Asså jag menar det verkligen, klarat mig igenom läsförståelsen på engelskan och borde alltså om jag bara klarar mig igenom hörförståelsen med kunna få ett godkänt. För er som inte vet, så är engelska 6 rätt svårt, iallafal för mig som är usel på engelska, eller usel? Jag kan ju prata men inte på den här nivån.

Matten går med bra, börjar förstå mer och mer, och jag märker att jag lär mig sjukt snabbt. Matten är ju väldigt logiskt, något jag absolut inte förstod förut.

Antar att ni som läser på skolan justnu inte vill läsa om mitt plugg liv heller? eller?
Aja ni får iallafall handskas med detta för det är ju som jag sagt tidigare, det enda jag gör justnu.

Justnu är jag påväg hemåt, hade tänkt att plugga en liten stund, men också bara ta de lugnt, onsdagar är värsta dagen på veckan, jag hinner knappt äta, det är faktiskt nu det gäller som jag hinner äta, annars får jag vänta tills jag kommer hem på natten.

Men jag måste njuta nu av min onsdag, så vi hörs!!

Likes

Comments

Hej och Godkväll på er! Nu har kvällen kommit och lugnet med, och sammankomsten igår gick jätte bra, jag lärde känna en ny faktiskt som kände min kusin, så det var skoj.

Nu åternjuter jag kvällsmat utan några jobbiga läxor, imorn blir det skriva massor på en uppsats som ska vara klar på söndag. Sjukt svårt är det men det går.

Jag är jätte trött och ska försöka kolla runt lite på sociala medier innan jag lägger mig, haha bloggen var först ut, sen blir det nog kolla youtube en stund och instagram, men ni får ha det så fint så hörs vi!!

Likes

Comments