Nice erbjöd sol, sol, sol och lite bad! Här har vi bara legat på stranden och i princip latat oss. Solen har stekt riktigt ordentligt och vi har blivit lite tomatröda här och där. Ett dopp eller två i havet har varit riktigt svalkande och skönt!

Nu bär det av med nattåg mot sista stoppet som är Berlin 🇩🇪

Fyra hela dagar spenderade vi i Barcelona, Barcelona som är en av mina favorit städer. För exakt fem år sedan var jag här första gången när jag var här med scouterna och gick Explorer Belt. Och nu var jag här igen, för tredje, men inte sista gången!

Vi spenderade våra dagar både med att upptäcka och vandra runt i staden och ligga på stranden och bara lapa sol. Vi spenderade även midsommar här, andra gången jag gör det också här i Barcelona, men denna gången tog vi oss till "PappaSven" som är den enda svenska restaurangen i Barcelona. En mysig restaurang med god mat och dricka.

Vi bodde på ett riktigt bra hostel som hette Sant Jordi. Just det vi bodde på låg i området Grácia, som var ett väldigt tryggt och inte så turistigt område, vilket var bra!

För övrigt får ni nöja er med lite bilder från detta stoppet, nästa stopp blir Nice 🇫🇷

Då var även Paris-vistelsen över. Tre hela dagar har vi spenderat här och hunnit med allt vi velat se. Första dagen började vi med Eiffeltornet, såklart. Det är det jag sett fram emot mest! Jag har liksom inte riktigt kunnat föreställa mig hur det är att se det på riktigt, men nu har jag gjort det och det var häftigt!

Vi tog oss hela vägen upp på toppen av tornet och hade bra utsikt över hela Paris! Lite läskigt att åka så högt upp, men det var det väl värt! Efter Eiffeltornet tog vi en promenad till Triumfbågen. Det tog oss lite tid att lista ut hur man tog sig in till triumfbågen som ligger mitt i en väldigt trafikerad rondell, men det visade sig att det fanns en tunnel, för att korsa rondellen hade varit omöjligt. Parisarna kör helt galet!

Annat som vi också sett här i Paris är Louvren, vi gick aldrig in då det var långa köer och vi egentligen bara var intresserade av att se Mona-Lisa, men jag har läst att det är så mycket folk där så man kan knappt ens se henne. Så vi nöjde oss med att se utsidan. Vi gick även och kollade på Eiffeltornet by night, vilket var fantastiskt! Det visade sig även vara en rugby-final som de visade på storbildsskärmar precis vid tornet, så det var väldigt mycket folk i parken. Vi har gått längs Champ Élysées och kollat i affärer.

Eftersom vi varit i Paris nu, så har vi ju även testat på att äta sniglar. Vi var nog båda lite nervösa när vi beställt in det, men efter att ha stoppat första snigeln i munnen så var det inte lika farligt som vi föreställt oss. Visst, man ska inte kolla på det innan man äter den då det verkligen ser ut som en snigel, bara det att den inte hade skalet kvar. Men det var skönt att ha det avklarat, känns som man borde testa det någon gång i livet och nu är det gjort, så jag kommer nog inte att beställa det frivilligt igen.. 🐌

Sen för övrigt har vi mest gått och gått så att våra fötter gjort ont. Det var då ändå tur att vi skaffade Metro-kort då de varit välanvända! Men nu har vi tagit oss till Gare de Lyon till fots för att om en och en halv timme gå på tåget som tar oss direkt till Barcelona 🇪🇸

Då har vår europaresa startat! Vi började tidigt söndag morgon och första stoppet var Lund där vi tog tåg till Köpenhamn för att sen byta till nästa tåg som skulle ta oss till Hamburg, Tyskland. I och med att vi var tvungna att gå av på färjan från Danmark till Tyskland så kändes de fyra timmarna lite kortare. I Hamburg hann vi precis äta lunch innan vi tog oss vidare med tåg mot Amsterdam. 🇳🇱

Exakt klockan 19:00 var vi framme på Amsterdam Central och skulle nu ta oss till hostelet. Det var lättare sagt än gjort.. Vi frågade infon och de sa att vi skulle ta tåg 4. Visst sa vi och sprang runt och yrade på stationen för att hitta tåg nummer fyra, dessvärre utan lycka. Tillslut frågade vi en annan som jobbade på stationen och det visade sig att vi inte skulle åka 'train' utan 'tram'. Tram är som spårvagnar som går genom staden. Inte så lätt för vem som helst att fatta, men tillslut kom vi rätt. Sen var nästa problem att hitta till hostelet efter att vi går av tramen. Efter att ha gått efter fel karta och tagit något varv runt kvarteret så kom vi tillslut rätt och kunde pusta ut. Äntligen framme!

Hostelet vi bor på här är ett jättefint och rent hostel som har holländskt stuk i rummen. Rummen är mysiga och har trippel-våningssängar. Något jag inte sett innan på alla hostel jag bott på.

Vår första hela dag i Amsterdam började vi med att först sova ut och sen ut och gå runder i staden. Vi hade inte direkt planerat något speciellt. Tillslut bestämde vi oss för att åka båt på kanalen där man också fick lite sightseeing. Amsterdam har ju kanaler genom typ hela staden känns det som med charmiga husbåtar överallt. Tänk att bo i en sån, det hade varit något!

Dag nummer två hade vi bestämt med Valerie, en vän till mig som jag träffade när jag reste på Nya Zeeland och som nu bor här i Amsterdam, att vi skulle besöka Anne Franks Hus tillsammans. Vi kom dit ca en halvtimme innan de öppnade, men skulle nog varit där mycket tidigare.. Vi stod i kö i 1,5 h innan vi kom in, men det var det värt. Vet inte om ni läst hennes dagbok, men det har jag. Man får en bättre insikt i hur det verkligen var nu när man varit i huset där hon levt verkligen 24/7!

Efter det lunchade vi tillsammans med Valerie innan hon var tvungen att åka till skolan. Så då gick vi till Madame Tussauds och minglade med alla kändisar. Men måste säga att ska man till ett Madame Tussauds så ska man besöka det i London, då jag själv tyckte att det var bättre.

Sista dagen hyrde jag och Josse varsin cykel på hostelet. Amsterdam är ju en cykelstad och alla cyklar i princip. Man ser cyklar överallt, verkligen överallt. Vi cyklade till Vondelpark som är en jättestor park i Amsterdam, där lade vi oss på gräset och åt lunch som vi köpt med oss. Efter ett tag så kom Valerie och mötte upp oss och vi satt och snackade i parken ett tag. Sen när vi skulle cykla en runda så tog Valerie täten och skulle visa vägen. Men när vi cyklade på en liten väg förbi några bilar så stannade cyklisten framför henne och Valerie krockade in i henne och de båda ramlade. Hennes ankel svullnade upp rejält och hon kunde inte gå på den. Så det slutade med att Valerie fick åka till sjukhuset och det visade sig sen att den inte var bruten utan bara ordentligt stukad. Så det var det, tråkigt att det hände, och speciellt nu när vi var här. Men vi cyklade vidare när hon åkt iväg och sen på kvällen avslutade vi vår Amsterdam-vistelse med middag på Hard Rock Café!

Nästa stopp blir Paris! 🇫🇷

Detta året har varit ett år i äventyrets tecken. Året startade, som alla andra år med att jag blev ett år äldre på papperna och allt som hör det till. Tre dagar senare stod jag med väskorna packade på Kastrup och var redo att ge mig iväg tillsammans med Anna till andra sidan jorden! Rest själv har jag ju gjort förr, men aldrig har jag tagit mig såhär långt bort.. 6 + 18 timmars flyg och jag var på plats på den varma sidan av våran jord så dags på året. Ett återförenande med Elina efter några månader isär och sen for vi vidare på den norra ön. Jag stannade på den norra ön och det blev äventyr på egen hand ett tag medan Anna fortsatte ner mot sydön. Jag övervann några rädslor och hoppade både från 47 meters höjd ner mot vattnet och utifrån ett flygplan på 15 000 feet. Jag fick se många fina platser och insåg att resa på egen fot inte alls var så farligt, man träffar alltid någon! Tillslut bosatte jag mig hos en familj som jag tyckte jag klickade med direkt. Det visade sig att så var fallet, jag trivdes utomordentligt och till och med förlängde min vistelse hos min nya familj på den sidan jorden. Jag reste sydön till en början själv och träffade ännu fler underbara människor, några jag fortfarande har kontakt med! Förutom Nya Zeeland besökte jag ju även Australien och Dubai i Mellanöstern fick också ett litet besök.

Detta året har förändrat mig på många olika sätt. Jag vet nu att jag kan klara av många olika situationer, lätta som svåra. Jag har växt som människa, både synligt och osynligt. Men mest av allt, jag har haft ett helt AWESOME och ROLIGT år och jag är så glad att jag tog det steget jag gjorde.

Väl hemma igen rullade livet på, framgångar och motgångar, sorg och glädje. Jobben jag hade förra hösten rullade på som om jag inte varit borta och kom snabbt tillbaka i spåret igen och jag var nöjd med livet. Efter två månader här hemma får jag däremot en tråkig nyhet att en av mina närmsta släktingar har fortsatt sin resa upp i himmeln. Sånna besked är aldrig lätta att ta emot, ett sista farväl av älskade Hasse och en väldigt fin begravning i Lyby kyrka var jobbiga, men ändå så viktiga. Vila i frid.

Men inte att glömma i all sorg hade jag även en bror som blev 18 år, något han väntat på länge och dagen efter satte han körkortsteorin och fick sitt körkort. Nu slipper han att bli skjutsad av kompisar hela tiden, och då jag inte har bil har man kanske ändå en chaufför?! Nä, nu när julen är förbi och vi snart intar 2015, vill jag önska er alla ett gott slut på detta fantastiska år och med öppen famn välkomna det nya året. Let´s see what you got to bring, 2015!!

Australien är ju varmt som ni alla vet, ellerhur? Har ni då varit i Dubai eller Abu Dhabi? Där är det varmt kan jag lova! Nästan en liten chock när man går ut från flygplatsen och ska in och sätta sig i taxin. Men det är väl sånt man vänjer sig vid kan jag tänka.

I alla fall så efter att ha flugit från Cairns till Sydney så spenderade vi endast en natt i Sydney, men också en heldag efter det. Då passade vi på att inhandla det sista på vår lista i Australien innan vi på kvällen skulle sätta oss på flyget mot Dubai. Vi tog oss direkt till Apple Store i centrala Sydney. Där fick vi stå i kö innan vi fick vad vi ville ha. Sen satte vi oss vid uppstartsbordet för att sätta igång våra nya leksaker. Helt lyriska öppnade jag kartongen till min nya iPhone 6 och Elina kartongen till sin iPad Air. Detta hade vi bestämt när vi kom till Sydney först att innan vi satte oss på flyget härifrån skulle vi köpa dessa åt oss själva! Vi kände oss nästan som småbarn på julafton när man fått hela sin hög med klappar och ska börja öppna. Fast nu handlade det ju bara om en paket.

Men tillbaka till Dubai. Där landade vi runt klockan 5 på morgonen och åkte direkt till hotellet vid Safa Park. Snälla som de var där så bjöd de på frukost den morgonen, vilket vi inte betalat för egentligen, men de tyckte nog lite synd om oss. Jättetrötta och jetlaggade till hundra. När vi fått mat i magen och sen en liten stund senare fått rummet gick vi in och la oss i varsin säng och sov några timmar. Det var inte många knop den dagen alls. Vi åt middag på hotellet och sen gick vi upp och la oss igen och somnade för natten. Dagen efter hade vi däremot bestämt oss för att ta oss till Dubai Mall. Det är det största köpcentret i världen och där ligger även Burj Kahlifa som är världens högsta byggnad på sina dryga 800 metrar. Då vi endast hade en kilometer dit tänkte vi att vi kunde röra lite på oss och gå dit. Så vi gjorde oss klara och gick ut. Kändes som att gå in i en bastu när man gick ut, men vi fortsatte att gå. Efter ett tag då vi gått längs ett byggarbete och alla arbetarna bara gav oss blicken och vi gick mot en dead end och fick vända och gå förbi alla igen bestämde vi oss för att få tag i närmsta taxi och åka dit istället. Resultatet var 1 timme i 38°c värme - görs aldrig om! Röda som tomater och svettiga som efter värsta träningspasset gick vi in och kylde ned oss inne i köpcentret. Puh!

Två dagar spenderade vi inne på köpcentret, mest för att det var för varmt för att vara ute. Sen näst sista kvällen tog vi en guidad runda genom Dubai på kvällen då allt var upplyst med en sån röd turistbuss. Det var väldigt fint, men svårt att få med något på bild då bussen typ aldrig stannade utan mest bara körde runt. Dagen efter åkte vi med likadan buss hela vägen till Abu Dhabi och en rundtur genom där. Vi var också i världens största moské när vi var där vilket var väldigt fint måste jag säga!

Tidigt nästa morgon gav vi oss iväg mot flygplatsen och sen flyget hemåt! På flygplatsen möttes vi av våra familjer som stod och väntade in oss vid utgången. Kul att se dem igen efter så många månader! Så jag säger tack och hej till resandet för denna gången och ser fram emot nästa resa. :)

Tänkte skriva och berätta lite om vad vi gjorde när vi var uppe i Cairns. För det första kom vi med nattbussen och var framme på hostelet klockan fem på morgonen. Två killar från hostelet kom och hämtade oss och sen eftersom vi inte kunde checka in så tog vi varsin soffa utanför receptionen där vi sov några timmar. När vi vaknade upp var det fullt med folk runt om oss.. Vi fick checkat in lite tidigare också bara för att de hade sett oss ligga och sova i sofforna. Haha! Resten av dagen spenderade vi bara med att gå runt i staden och checka läget.

Nu eftersom vi är så högt upp i landet får man inte riktigt bada i havet vid stranden då det är krokodil-varningar. Därför så har de både i Cairns och i Airlie Beach en lagoon, det vill säga en pool-liknande nere nära stranden som substitut till att bada i havet. Lite mysigt ändå kan jag tycka :)

Men iaf. Dagen efter var jag och Elina inbokade för att åka ut till The Great Barrier Reef! Skulle bli spännande :) Det var en tidig morgon och som tur var hade hostelet en shuttle. Vårt hostel låg nämligen 2,5 km utanför staden. När vi kom på båten skulle man fylla i lite papper och grejer eftersom vi hade bokat att vi skulle dyka med tuber i barriärrevet. Dock fick vi veta att Elina inte fick lov att dyka alls pågrund av att hon har ansträngnings-astma... Hon blev jättebesviken vilket jag kan förstå, för detta hade vi båda sett fram emot att få göra. Men hon kunde snorkla såklart och såhär i efterhand så såg man nästan lika mycket när man snirklade som när man dök.

Jag tog mig iaf an dykningen. När de gick igenom hur det skulle gå till så blev jag mer och mer nervös, och när jag sen satt med all utrustning på och övade att andas med tuben fick jag nästan panik och tänkte att detta kommer jag inte att klara att göra under vatten! Sen skulle vi hoppa i vattnet och då var jag nära på att ändra mig och gå tillbaka upp på båten.. Men i vattnet kom jag och även där började vi öva vid ytan. En av övningarna var att vi skulle ta ut den grejen från munnen under vatten och sen sätta tillbaka den och spruta ut vattnet, men jag fick alltid vatten kvar i min och fick därav ännu mer panik..

Men tillslut var jag en meter under ytan och kände att det kan nog gå ändå. Jag hade instruktören precis bredvid mig, så skulle något gå fel skulle vi nog kunna fixa det vi två. Sen började vi dyka neråt. Vi var fyra nybörjare på en instruktör och under hela dyker höll jag tag i hans arm och tänkte minsann inte släppa!! Men det var häftigt! Vi såg en massa färgglada fiskar och koraller. Men jag var lite besviken att jag inte hade hittat Nemo..

Efter lunch och lite snorkling med Elina bestämde jag mig för att jag skulle göra ett andra dyk också. Det kostade lite extra men jag kände att det kunde det vara värt! Där vi dök andra gången var det mycket ljusare och såg finare ut! Vi var bara tre stycken denna gången och alla hade ju redan dykt en gång innan. Så nu var det inga övningar utan det var nästa direkt på det. Jag hade samma instruktör som sist också vilket var skönt. Jag höll i honom denna gången också tills vi kommit ner en bit då han tog bort min hand så att jag skulle få simma själv. Men det gick faktiskt bra! Denna gången såg vi ännu fler färgglada fiskar och koraller, men efter ett tag såg jag även NEMO! Vi såg en massa stora fiskar också och även en sköldpadda!! Så jag ångrar verkligen inte att jag gjorde det andra! Det var så fridfullt att vara under vattnet och kolla på alla fina fiskar som levde där under och tänka att det är faktiskt deras hem! :)

Så får ni chansen att dyka i Stora Barriärrevet och inte har astma, så ta den chansen och gör det!

Hej alla ni som hittat hit!

Ingen bra uppdatering här inte.. Jag beklagar, men det händer så mycket så jag hinner inte med! Förra veckan spenderade vi tre dagar på Fraser Island och sen denna veckan har vi haft tre dagar på en segelbåt ute i Whitsundays. Så jag kan inte säga att vi inte har det bra, för det har vi verkligen! Jag tänker inte skriva så mycket här nu, för då kommer jag inte få någon sömn alls, jag sitter nämligen på en nattbuss just nu och klockan är redan strax efter elva och klockan sex imorgon bitti är vi framme! Men jag lägger upp några bilder för att göra er lite avundsjuka sålänge så kan ni få höra historier live sen när jag är på rätt sida jorden :)

Fraser Island ⤴️

Whitsundays sailing ⤴️

I tisdags vinkade jag och Elina av våra familjer på flygplatsen och tillsammans med Phille satte vi oss på flyget mot Sydney, Australien. Efter tre timmar på ett finfint flyg tog vi oss till hostelet med all vår stora packning, typ totalt 100 kg...

I Sydney har vi kollat in Operahuset, Harbour Bridge, Taronga Zoo, ätit känguru, träffat Siggebjörnen som var vår kontigentsledare på mootet i Kanada förra året, ätit på hardRock Café, Bondi Beach. Vi har också sett en äkta Apple store-kö, dvs en massa asiater som satt och väntade på att iPhone 6 skulle släppas. Det har iaf varit tre bra dagar i Sydney och nu sitter vi på bussen upp till Byron Bay där vi ska testa på att surfa imorgon. Ni som kanske oroar er för haj-attacker när vi surfar så behöver ni inte vara oroliga. Eftersom det var en tre meters vithaj som bet av en killes ben för två veckor sen där, och eftersom det inte händer så ofta så statistiskt sett är vi ganska säkra! And may the odds be ever in our favour!

Här kommer lite bilder från Sydney, så hörs vi snart :)

🎶".. and all that I can see is just a yellow lemon-tree .."🎶