8/12-17

Sky Bar, så himla häftig upplevelse. Det är en av världens högsta rooftop barer och är även känd för att ha varit med i filmen The Hangover 2. För att komma in behöver man vara klädd enligt deras dresscode, smart casual. Långbyxor, tröja med ärmar och inga öppna skor för killar. Oklart vad som gällde för tjejer. Jag själv hade långbyxor, t-shirt och sandaler, men såg flera tjejer med linnen och korta klänningar.

Det var gångavstånd från vårt hotell vilket var superskönt, minuset var att den dresscoden som gällde inte riktigt var så skön att gå i på grund av värmen. Inuti byggnaden fick vi följa en skylt som ledde oss till massor av hissar. Utanför hissarna stod det personal som visade oss in i en av dem. Vi åkte upp 64:e våningen och så fort vi steg ut ur hissen kom det personal och tog emot oss. Vi möttes av en helt underbar utsikt! Uppe i baren fanns det inte speciellt mycket lampor för att man skulle kunna njuta av utsikten så mycket som möjligt, så när vi skulle beställa dricka fick servitrisen lysa med en liten ficklampa på menyn. Drickan var ganska dyr, jag betalade 710 baht för min drink och det var ungefär vad man fick betala för resterande alternativ också.

Vi njöt av utsikten i säkert 1h och tog massor av bilder, och efter ett tag insåg vi att det inte var den baren som är med i The Hangover 2, det vill säga att det var tvunget att finnas fler barer. Vi gick och frågade och det visade sig att byggnaden bestod av flera olika barer och restauranger. Efter vi druckit upp vår dricka gick vi vidare till andra sidan av byggnaden, och där möttes vi av en champagnebar och Sky Bar. Utsikten var lika fantastisk även på den sidan. Vi gick ner till baren och beställde. Jag tog Baileys, 690 baht (180kr) och Gustav tog deras kända The Hangovertini haha. När vi hade druckit upp tog vi lite bilder och gick tillbaka till hotellet.

8/12-17

Natten till den 8:onde kunde vi inte sova för att vi var hungriga, så vi tog en taxi till Khao San Road, festgatan. På gatan möttes vi av massor av människor från olika kulturer, streetfood i mängder och alkohol i hinkar och flaskor. Vi åt bananpannkaka med nutella, såååå gott!! Efter det satte vi oss ner på en bar och drack öl/cider. Vid ca 3 åkte vi tillbaka till hotellet med tuktuk, en resa som egentligen tar 20 minuter tog 10 minuter. Kan säga att det kändes som att åka berg-och-dalbana.

Vi vaknade vid 3 på eftermiddagen och gick då ut och käkade en pizzaslice till frukost. Efter det tog vi en taxi till skräddaren som Gustav köpte sin kostym hos, och han testade den. Den kommer bli skitsnygg! Vi tog oss vidare med samma taxi till en textilaffär där vi gick igenom en dörr som var dold bakom en spegel. På övervåningen möttes vi av märkeskopior på klockor, väskor och bälten. Det var riktigt dåliga kopior och trots det var priset inte prutbart. Vi var ganska snabba därifrån haha.

Vid 19 gick vi till Sky Bar, men det är värt ett eget inlägg för det var en grym upplevelse!

Lite senare på kvällen drog vi till Chinatown för att äta. Även denna gång hade vi svårt att hitta mat som inte såg eller luktade motbjudande.. Tillslut hittade vi ett stånd som sålde Pad Thai med kyckling för 60 baht (15kr). När man äter streetfood får man inga bestick, istället får man pinnar vilket jag aldrig har ätit med förut. Gick ju sådär.

7/12-17

Dagen började med att vi åkte med en kille som hette Sammy till Floating market. Sammy är en thailändsk uberdriver som tipsade oss om den här marknaden där man åker båt samtidigt som man shoppar. Att åka dit tog ungefär en timme och låg alltså utanför Bangkok. Sammy är väldigt duktig på engelska så han berättade massa roliga och lärorika historier om Thailand! På plats köpte vi ett ”paket” för 4000 baht (ca 1000kr) där det ingick Floating market, monkey show, elefantridning, en tempelvistelse, besök på en kokosnötfarm och crocodile show.

Floating market var en riktigt härlig upplevelse! Vi åkte i en avlång båt tillsammans med en ”chaufför” på en väldigt lång flod som i stort sätt var som en labyrint. Längs med floden var det skog och där hade massor av människor satt upp sina stånd med jämna mellanrum. Chauffören stannade på några av stånden (oftast vid unga flickor märkte vi efter ett tag), och då började säljarna att försöka sälja deras grejer till oss. Det var ganska intensivt med tanke på att vi inte ville köpa något, men det var kul att titta. Dock sålde dom flesta i stort sätt samma grejer, små buddistiska prydnadssaker. Däremot köpte vi oss en varsin kokosnöt. Har aldrig testat det förut, men det var överraskande gott!

Första stoppet på turen var på kokosnötfarmen och andra stoppet var templet. Templet var väldigt enkelt men samtidigt otroligt detaljrikt och vackert. Efter det fick vi kolla på monkey show, tre apor som uppträdde med olika nummer. Den ena fäktades med pinnar, den andra mimade till en sång och den tredje gjorde volter. När showen var slut fick vi hålla i en bebisapa, så himla söt! Sedan gick vi vidare till elefantridningen, helt klart det läskigaste jag gjort i mitt liv. Jag kände att jag gav hela min tillit och mitt liv till en elefant hahah. ”Chauffören” till elefanten stannade mitt i allt och ville sälja hemmagjorda smycken, och när vi tackade nej blev han skitsur och är rätt säker på att han svor åt oss resten av resan. Sista vi gjorde var crocodile show som mest gick ut på att 2 ”artister” stack in händer, armar och huvud i krokodilmunnar.

Efter 2,5h på floden gav vi oss tillbaka till Bangkok. Då åkte vi till en skräddare där Gustav köpte en skräddarsydd kostym för ett riktigt bra pris.

Direkt efter drog vi till Chinatown. Vi letade efter mat i säkert en timme, vi är rätt kräsna av oss.. Tillslut hittade vi en restaurang där vi åt ris med kyckling och cashewnötter för 99 baht (30kr ish). Tillbaka till hotellet åkte vi vår första tuktuk!

6/12-17

Vi landade 7:10 i Bangkok och då hade vi flugit i 11h. Det tog väskorna två evigheter att komma upp på rullbandet så vid ca 8:30 började vi leta taxi. För att få en taxi på flygplatsen fick man ta en kölapp, men det var ingen väntetid alls. Vi valde att ta taxameter för att det verkar vara det billigaste. Taxichauffören kunde knappt någon engelska men efter lite om och men förstod han vart vi skulle. Innan vi åkte iväg på resan så läste vi på väldigt mycket om maten eftersom det är den som kan orsaka sjukdomar, men redan efter 30 minuter i en taxi valde Gustav att smaka en liten grön okänd frukt MED SKAL av en främling. Suicidemission??

9:30 var vi framme vid hotellet, Narai Hotel som ligger på Silom Road, en stor gata i centrala Bangkok. Trots att taxametern stod på 350 så fick vi betala 50 baht extra, och självklart ville inte vi börja diskutera för att vi var trötta och ville bara gå in. Snacka om att thailändarna utnyttjar turisterna. Dock är 400 baht ca 110kr så det var väldigt billigt ändå. Rummet var inte färdigt när vi kom och skulle checka in och då valde vi att gå ut och börja utforska gatorna.

Vid 11 fick vi rummet. De som jobbar på hotellet levererade våra väskor upp till rummet, rätt lyxigt. Efter att vi gjort oss hemmastadda sov vi några timmar pga jetlag. På kvällen gick vi till en night market och vandrade runt bland en variation av intressanta saker. Eftersom vi inte hade ätit på 14 timmar var vi rätt hungriga så vi gick runt bland all street food för att hitta någonstans att äta. Det slutade med att vi åt vår första måltid i Thailand på Burger King, inte att rekommendera. Hamburgaren smakade väldigt speciellt, åt inte ens upp halva.

5/12-17

Kl 7:30 ringde väckarklockan och det bar iväg mot Arlanda. Mamma och Pelle skjutsade oss och det var helt klart guldvärt. Dels för att slippa ta bussen och dels för att säga hejdå till dem båda. Jag är väldigt hemmakär och mammig av mig så det var skönt att få se mamma det sista jag gjorde innan vi gick igenom säkerhetskontrollen. Redan sekunden efter att jag hade kramat mamma hejdå fick jag hemlängtan haha.

Planet kändes som en evighet, men jag underhöll mig med filmer och serier på en liten skärm som alla hade en varsin på stolen framför. Jag har aldrig flugit så länge nånsin och jag har svårt att sitta stilla när jag vet att jag måste, men det gick bra. Dock fick min mobil något ryck och startade om sig en gång per minut vilket gjorde mig tjutfärdig. Jag vill att allt bara ska fungera och när det inte gör det kan det förstöra allt. Mitt bank id spärrades också precis när vi kom till Arlanda vilket man är rätt beroende av när man inte har tillgång till dator på 2 månader, så att mobilen krånglade var verkligen droppen. Som tur var löste sig båda två tillslut.

Backpacking Asien 2017-2018

Min resa till Asien började egentligen för 6 månader sen då jag tog beslutet att jag ville backpacka. Jag har vetat redan sen jag tog studenten 2016 att jag ville ute och resa, men då var jag mer inne på volontärresa. Det som gjorde att jag valde att backpacka istället var att jag hittade någon att åka med, Gustav. Jag är lite för feg för att backpacka själv, även om jag vet att man oftast träffar andra under resans gång. Det blir en trygghet att ha någon med sig från början, plus att det blir extra tryggt när det är ens pojkvän.

Som det ser ut just nu ska vi åka genom Thailand, Malaysia, Singapore och Indonesien, på 2 1/2 månad. Vi åkte 5:e december och kommer hem i mitten av februari.

Det är knappast bara att resa iväg, backpacking kräver ganska mycket förberedelser. Vi har forskat runt massor om länderna vi ska till, exempelvis platser, regler och om man behöver visum. Även vaccin och försäkringar är viktigt. Vi har tagit Twinrix sprutorna 2/3 och det räckte för oss. Försäkring har jag i de 45 första dagarna pga min hemförsäkring, och därefter har jag fått köpa till. Kanske viktigast av allt är såklart att spara ihop pengar. Jag har jobbat sen studenten och därigenom sparat ihop tillräckligt. I höstas fick jag en tillsvidare-anställning på Willys i Åtvidaberg, vilket jag är jätteglad över. Dock innebär ett fast jobb att man måste söka ledighet om man inte vill säga upp sig, vilket jag verkligen inte ville göra. Som tur var fick jag tjänstledigt!

Ett ord, packning. Usch. Fy. Blä. Antagligen det värsta med hela resan. Hade ångest långt innan jag började packa och sköt upp det så länge jag kunde. Började packa 3 dagar innan jag åkte. Självklart hade jag ju planerat min packning i säkert en månad, bara för att försäkra mig om att jag hade allt. Kläder var mitt minsta problem, det var allt annat som tog plats. Alla mediciner, skor, hygienartiklar osv. När jag var klar vägde min väska 10kg, vilket är ganska tungt att gå och bära på, men då har jag fått med mig allt jag vill ha med.

Vi bokade vår första destination för flera månader sen, bara för att vi kände att vi var tvungna att börja någonstans. Det är precis vad nästa inlägg kommer att handla om, vår första dag på vårt första stopp, Bangkok.

Allmänt

Har i stort sätt varit ledig hela veckan, men det är alltid lika skönt att vakna upp och inse att man inte behöver stressa iväg till jobbet. Har verkligen inte åstadkommit nånting idag, bara chillat och kollat på Brooklyn Nine-Nine. Försökte för en gång skull att måla naglarna, men precis som varje gång låter jag det inte torka ordentligt och går emot något så det ser ut som en 3åring har gjort dom :) Det slutade självklart med att jag tog bort nagellacket, och vips så är mina naglar all natural och tråkiga som vanligt.  Nu ska jag ta mig en lååång dusch för att sedan återgå till att göra det jag är bäst på, ingenting, heheh.

På bilden här nedanför hade jag inte ens tagit bort nagellacket som Elin gjorde på mig för två veckor sen, ser förjävligt ut haha.