Filippinerna

Igår morse kom mamma, pappa och Mackan in till vårt hotellrum med frukost samtidigt som de sjöng ja må hon leva iklädda jirlanger som nu pryder vårt fönster. Det är nämligen min födelsedag några dagar efter att de åker härifrån, och gulliga som de är, firade de mig igår!

Idag har vi ätit lunch på en konstgjord ö nära hotellet för att sedan hoppa ner i havet och simma tillbaka. Under ön bor det ormar varav en hade tagit sig ut i dagsljuset vilket satte igång en asiatisk kvinnas stämband ordentligt! Om mamma inte råkat vara en bit bort, hade hon garanterat hakat på. Vi har även paddlat kajak en bit norrut längst kusten. Kan inte släppa hur otroligt vackert och klart vattnet är här!

Filippinerna

Några bilder som beskriver de senaste dagarna här i paradiset. Min familj kom hit i lördagskväll och nu bor vi alla på ett superfint hotell lite längre norrut på ön! Vi trivs väldigt bra.

Jag och mor var helt klart bäst på att SUPa!

Filippinerna

Igår gick vi till Station 1 för att åka båt ut till Ariel's Point, något som Ogge har gjort tre gånger tidigare och som han verkligen gillar. Man betalar 2500 Pesos för en heldag. Det ingår grillbuffé, obegränsat med all sorts dricka och där finns fullt med aktiviteter. Huvudaktiviteten är att hoppa från klippor där den högsta är på 15m men man kan även SUPa (stand up paddle board), snorkla, paddla kajak eller bara bada. Man åker ut med ca 40 andra människor och stället är helt isolerat från annan civilisation. Man spenderar hela dagen tillsammans i en mysig, härlig och rolig oas. På båten hem (som tog 30-40min) blev det dans, musik och lekar och alla hade riktigt kul. Väl spenderade pengar, och vi rekommenderar VERKLIGEN ett besök där! Medelåldern var kanske 25 år.

Filmade lite med GoPron och tänkte lägga upp en film senare!

Filippinerna

Gårdagen blev stressig med förseningar, stressbokning av flyg ut ur Filippinerna och långa väntetider. Piece of cake för oss veteraner, haha. Vi åkte till KLIA, flygplatsen i Kuala Lumpur men när vi kom fram så fanns inte vårt flyg med på någon av tv-skärmarna. Vi letade efter Air Asia men hittade dem aldrig, när vi frågade om det fick vi reda på att de flög från KLIA 2 och vi var på KLIA 1.... Som tur var ligger dem bara fem minuter ifrån varandra och nästa tåg gick om tio minuter. När vi ÄNTLIGEN kommit till incheckningen blev vi frågade efter biljetter ut ur Filippinerna, något vi inte hade. Givetvis kom det inte som en total chock då vi redan visste att detta var ett "krav". Men detta kravet har funnits för att resa in i flera tidigare länder som vi besökt, men då har vi antigen inte blivit frågade eller så har de släppt igenom oss ändå.

Så hur planerar man vart/när/hur man ska åka ifrån ett land man inte ens kommit till än, där man dessutom bara har en vecka bokad och planerad? Första tanken var att vi skulle boka en billig biljett till whatever och sedan avboka den, vilket många andra gör. Men med en såpass snål budget som vi har kändes detta otroligt onödigt då vi riskerar en del pengar ifall avbokningen inte skulle anses "giltig". Därför bokade vi två biljetter till Brunei den 14 december! Vi har lösa planer på vår reseväg och pratade nyligen om ifall vi skulle till det rika landet eller inte, men vi båda var intresserade. Datumet var också hyfsat lätt att bestämma då man, som svensk, får vara 31 dagar i Filippinerna utan visum. Däremot har vi funderat på att förlänga visumet men man kan ju alltid åka tillbaka! För säkerhets skull, köpte vi "avbokningsskydd", men man behöver en bra anledning till att avboka osv.

Från Kalibo åkte vi minibuss till hamnen, där jag chockades av det klara vattnet (och i hamnen är vattnet inte ens som finast), sedan åkte vi en liten båt till Boracay där vi blev mötta av en el-tuktuk som tog oss till vårt hotell vid stranden White Beach. Resan från Kalibo till hotellet kostade 500 Filippinska Pesos som är ca 80kr. Jag har läst att man kan pruta men vi var trötta, svettiga och priset var ändå väldigt bra. Vi blev väl bemötta på hotellet och de skrattade åt att vi var sena (de trodde att vi hade gått runt på ön i typ 1,5h och letat efter hotellet).

Efter en väl behövd dusch, åt vi grillbuffé på stranden.

Malaysia

Igår åkte vi till Chinatown och åt lunch för att sedan kolla på marknaden! Det var en väldigt mysig marknad men det blev snabbt trångt och varmt. Priserna var väldigt bra och vi båda hittade fynd. Efter att ha varit där i några timmar, åkte vi tillbaka till hotellet, dumpade lite saker, bokade flyg till Boracay och begav oss mot köpcentrat Suria KLCC som ligger i/vid Petronas. Vi bokade biljetter till Justice League premiären som var idag, ytterligare en superhjältefilm, vad händer???? Filmen var ok, han som spelade Aquaman var mycket bättre som Khal Drogo i got. Många underhållande, löjliga scener där de "utövar sin kraft". Biobiljetter här är sjukt billigt, vilket är perfekt för oss som gillar att gå på bio.

Vi har som sagt bokat flyg till Boracay som vi ska till i morgon. Rättare sagt så flyger vi till Kalibo som är en av två närliggande flygplatser. Boracay är en väldigt liten ö och har alltså ingen egen flygplats, så vi ska, efter landning, åka minibuss till hamnen, åka båt till ön och sedan ta oss till hotellet. Ska bli otroligt skönt och kul att komma till ett nytt land, vi har dessutom sett fram emot Filippinerna väldigt mycket.

Igår köpte jag även två frukter som vi sett väldigt ofta här men aldrig smakat (nej, inte durian, så som den doftar kommer jag nog aldrig smaka den... kanske). Jag köpte en rambutan och en chompoo. Den första smakade lite som vindruva fast sötare och inte lika god. Den andra har jag hört ska vara syrlig men den jag fick var söt och smakade inte så mycket. Ingen höjdare! Köpte dem för totalt 4kr.
Vill testa lychee/litchi, longan, jackfrukt, mangosteen och kaaaaanske durian, frukten som är förbjuden på flygplatser såväl som vissa restauranger och hotell.

• Malaysia
  • 80 Readers

Malaysia

Köpte väskan i Patong för ca 30kr, gillar den väldigt mycket, men jag saknade min kära midjeväska! Kanske inte är supersnyggt men midjeväska är otroligt bra, smidigt och säkert att ha när man backpackar/reser.

• Malaysia
  • 97 Readers

Malaysia

Igår kom vi fram till Kuala Lumpur! Vi vilade lite för att sedan möta upp familjen, som också tagit sig vidare norrut. Vi möttes på gatan Jalan Alor aka Food Road för att....... äta mat! Efter att ha gått en bit på den livade gatan full med människor satte vi oss vid en av restaurangerna. Samlade runt ett plastbord längs den högljudda gatan bläddrade vi igenom menyer med allt från grodor till rockor. Efter att ha varit i ett såpass dyrt land som Singapore är det otroligt skönt att komma tillbaka till de snålas paradis. Singapore känns inte riktigt asiatiskt, men det gör definitivt Kuala Lumpur.

Efter att vi ätit klart, kollade vi lite i marknadsstånden, prutade en del, mor&bror handlade lite, tappade hakorna över priserna och hur mycket vi lyckades få ner priserna.

Idag har jag och Ogge ätit lunch på IKEA! De hade julmust, gravad lax och köttbullar, Mums! Snart ska vi bege oss tillbaka mot hotellet för att sedan gå till Petronas Towers!

Singapore

Igår var vår sista dag i Singapore och vi spenderade dagen åt sightseeing! Vi mötte upp familjen på Raffles Hotel där vi tog varsin Singapore Sling (som skapades på just det hotellet för hundra år sedan). Sedan gick vi igenom lite olika områden från bland annat kolonialtiden för att komma till Marina Bay. Vi kollade på Marina Bay Sands och Gardens by the Bay i både mörker och när det var ljust. Vi gick även in på Flower Dome som är en stor glasbyggnad i parken, den hade en julutställning nu! Väldigt mysig.

Idag har vi åkt buss till Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad! Bussen var först försenad och de fem timmarna blev istället sju (medräknat försening). Men bussen var väldigt skön, stora massagestolar och gott om benutrymme! Vi bor även väldigt bra, vi har ca 800 meter till Petronas Towers.

• Singapore
  • 116 Readers

Singapore

Idag kom min familj hit till Singapore! Tanken var att vi inte skulle träffa dem fören lite senare i Boracay, Filippinerna, men vi åkte hit för att överraska dem! Så på förmiddagen satt vi och väntade i receptionen på deras hotell, otroligt kul att se dem igen.

Efter att ha gett dem lite presenter vi hittat under resan lämnade vi dem för en stund. De lyxlirarna har en pool så de ville ta det lite lugnt innan lunch! Därför begav jag och Ogge oss till ett bil-distrikt för att kolla på ett vending machine garage, bilarna snurrar alltså vertikalt där inne om man vill ha ut en av dem, häftigt! Fina bilar var där också. Till vår förvåning fanns där även ett IKEA där vi köpte bland annat glögg (julkänslan är på topp). Nu har vi värmt glöggen i vattenkokaren och det är riktigt gott.

Lite senare mötte vi upp familjen i China Town för att äta sen lunch. Vi gick runt lite och kollade, pratade en massa och begav oss sedan till Orchard Road, en stor shoppinggata. Vägen är även känd för fin julbelysning (uppnådd förväntning) och fina bilar (inte lika uppnått). Efter att ha gått lite på den mysiga och maffiga gatan begav vi oss till våra hotell. Det blev inte någon shopping, förutom lite ytterst nödvändig sådan på Victoria's Secret för min del.

Singapore

Igår åkte vi ut till ön Sentosa med planen att gå in på Universal Studios, men det var på tok för dyrt.Som tur var så har Sentosa mycket mer att bjuda på! Där finns flera olika parker, butiker, utsiktsplatser, monument, cable cars.. Attraktioner i mängder! Efter att ha kollat runt lite, gick vi till det kända monumentet Merlion! Det är Singapores maskot som vakar över staden. Ett sagoväsen som är hälften lejon och hälften fisk! Merlion! En intressant blandning.

Sedan velade vi mellan vad vi skulle göra på ön, något en främling fick avgöra för oss. En tjej kom fram med kuponger till Madame Tussaude!
Inne på vaxmuseét berättade de om Singapores historia, sedan åkte vi den vanliga båtturen för att därefter gå in i själva vaxmuséet! Vi blev tyvärr rätt besvikna, dockorna höll verkligen inte samma kvalité som dem i London. Det var dessutom samma profiler förutom att vissa var utbytta mot asiatiska kändisar. Men det var ändå trevligt! Innan vi gick ut körde Ogge formel1 i Virtual Reality.