Ojojoj... vart ska jag börja? Vi checkade ut vid 12:00, åkte tuktuk till busshållplatsen och satte oss i närheten för att äta och vänta på mini-vanen som skulle ta oss till Vietnam 15:30. När i väl ska hoppa in i vanen, som är otroligt varm och kvav, inser vi vilket dåligt val vi gjort. På de andra raderna satt dem tre stycken men på vår rad, längst bak, satt vi fyra stycken (i bokningen var det bara tre platser på vår rad också). Eftersom vi satt längst bak hade vi bagaget bakom oss som ständigt tryckte oss framåt. Inte nog med det, utan vi har också åkt på något magbesvär vilket gjorde resan på 5,5h extra jobbig.

När vi väl kom fram till Ho Chi Minh City, tog vi en taxi till hotellet. När vi kom dit sa dem att vår bokning tagits bort (??). Booking.com har alltså inte mailat oss om detta. Vi stod då sent på kvällen i en ny stad och utan boende. Efter nästan en timme, med kasst internet, hittade vi ett nytt hotell (givetvis mycket dyrare). Vi begav oss ut för att gå den dryga kilometern till vårt nästa boende, och då började det totalt ösa ner. Vi är ju vana vid regn men detta var utom dess like. Så vi sprang med de tunga väskorna genom stora pölar och brutal nederbörd.

Nu har vi kommit fram, hängt upp det blöta på tork (väskorna var förvånansvärt vattentäta) och duschat. Inatt ska vi sova i ett större rum och imorgon ska vi byta till ett mindre. Vårt nya boende är precis på den livligaste gatan och trots att vi bor på högsta våningen låter det sjukt mycket (en måndag???). Att vi bor på högsta våningen resulterar också i att det läcker in på grund av allt regn. Däremot läcker det bara in i badrummet men alla handdukar är blöta....

Grym första dag i Vietnam!!!!!!!!

Igår åkte vi ut till det kändaste av dödens fält, Cheong Ek. Vi gick runt och lyssnade på hur de röda khmererna brutalt mördade en femtedel (nästan 3 miljoner) av sin egna befolkning på bara tre år. Hur Phnom Penh, en gång känd som Asiens pärla, gick igenom ett helvete. Och att det skedde för bara 40 år sedan, när våra föräldrar växte upp, är helt sjukt!

Efter killing fields åkte vi vidare till S-21 Tuol Sleng, ett av minst 150 avrättningscentra under Röda Khmerernas regim.

En historia som tyvärr inte många vet om, hur oskyldiga kambodjaner dog för ett "renare samhälle". Hur Pol Pot ansåg att de inte ens var värda en kula utan de slogs ihjäl. Om de inte redan dött av tortyr eller svält.

Idag däremot är Phnom Penh en otroligt mysig stad! Trevliga människor och fina byggnader. Så fort solen går ner på sen eftermiddag/kväll fylls parkerna av familjer, ungdommar, aerobics-pass och små stånd.

En mysig stad med sjuk historia.

• Kambodja
  • 13 Readers

1/3 nätter i Kambodjas huvudstad är avklarad. Boende här är väldigt billigt, även finare sådana. Vi hittade ett som kostade 15 kr per natt för en säng i en sovsal. Men vi tänkte passa på att bo lite finare när det ändå var så billigt. Därför bokade vi tre nätter på ett centralt, trestjärnigt hotell med pool som givetvis, skulle renoveras just under vår vistelse. Men sängen är otroligt skön och stor, men viktigast: vi har AC!

På grund av den sköna sängen så sov vi 10h inatt. Vi gick sedan ut och kollade lite, gick ner till floden och åt lunch, gick till en marknad. Vi tänkte ta det lugnt idag och sola och bada lite (vilket tyvärr inte gick som sagt). Men vi läste i solen tills det började regna. Vi funderade på att gå och kolla på Kun Khmer (kickboxning), men regn och trötthet höll oss inne.

Imorgon ska vi upp lite tidigare för att åka till killing fields, S-21 och Wat Phnom.

Royal Palace som vi bor väldigt nära, vi gick dock inte in.

Efter Angkor igår så var vi på vandrarhemmet till ungefär klockan sex, då gick vi och åt, det blev standardrätterna, Ogge åt kyckling med cashewnötter och jag åt fried rice. Efter vi ätit gick vi till nattmarknaden och shoppade en hel del faktiskt! Oscar köpte två klockor, en Breitling och en Rolex, för strax över 150 kr, inte illa 😂. Vi lyckades pruta ner priserna ordentligt!

Efter det gick vi lite i staden och kollade runt. I min resebok stod det att Siem Reap och Phnom Penh håller igång "from dusk till dawn". Vilket det också verkade göra, dock gick vi tillbaka strax efter midnatt. Men vi hann se och uppleva en hel del! Vi åt fried ice cream rolls. Vi tog varsin drink på en bar som stod med i min bok, Ankor What?, vi fick två mindre buckets som var 50% is och 50% drink, ena var god men den andra fick vi vaska. Folk dansade mitt på gatan, Pub Street, och två ladyboys utmanade andra till Dance off.

Denna dagen var dock mindre kul. Vårt första bakslag denna resan (förutom att vi sovit två nätter utan AC 😂). Vi bokade två hotell, en flygresa och två bussresor i Bangkok. Blev många tider och därför lyckades vi blanda ihop busstiderna och trodde vi skulle åka 15:30 idag och 7:30 till Vietnam på måndag. Givetvis var det tvärtom så vi missade vår buss. 11:40 hittade vi en ny buss som gick 12:30. Så vi slängde ner allting i ryggsäckarna, sprang ner till receptionen och så checkade jag ut medan Oscar hittade en TukTuk och nu sitter vi på en riktigt fin buss med Wi-Fi och AC! Så det slutade bra trots allt.

Efter en knapp timmes sömn i ett varmt och kvavt rum ringde klockan 03:50. Vi var varken pigga eller sugna på att ge oss ut i den, redan då, höga temperaturen och höga luftfuktigheten. Men vi gjorde det och det var en otrolig upplevelse!

Vi åkte TukTuk från hotellet med en kille som skulle vara vår chaufför under dagen. Efter att vi köpt biljetter och åkt ytterligare en bit, samlades vi framför Angkor Wat tillsammans med en stor mängd turister. Tillsammans inväntade vi soluppgången. Strax innan klockan 06:00 började solen stiga, och folk ställde sig i vattnet för att fota och selfiesticks poppade upp lite här och där. Trots en hyfsat mesig soluppgång, var upplevelsen väldigt mäktig. Spänningen inför att se solen gå upp bakom ett av världens kändaste och vackraste monument var stor. Givetvis går det inte att fånga på bild, men fotogalen som man är så försökte jag. (Jag var en av dem som nästan doppade kameran i vattnet).

Efter soluppgången åt vi frukost jämte fotoplatsen. Mackan var väldigt god men kaffet var otroligt fruktansvärt. Vi träffade även en liten kompis vid frukosten, valpen Boy. Det finns väldigt många vovvar här, vissa är välskötta och älskade som Boy och hans kompis munkhunden. Andra hundar är väldigt magra och utan hem :(

Efter frukosten kollade vi på andra delar av Angkor, som är gigantiskt. Det var väldigt fint men ooootroligt varmt. 33 grader, hög luftfuktighet och mycket hög UV-index. Därför nöjde vi oss med 6h inne på Angkor och åkte vidare till en marknad nära vårt boende. Nu har vi badat i poolen och vilat. Väldigt skönt.

För er som undrar är bilderna tagna med kameran Canon EOS 60D med EF-S 18-55mm tillhörande objektiv. Eftersom jag bara har en ryggsäck och inte vill släpa på för mycket så fick det bli minsta möjliga objektiv, men den funkar bra den också.

Nu är vi framme i Siem Reap, Kambodja! Planet tog cirka 30 minuter och dem bjöd på mat, tonfisksallad med nudlar, riktigt gott! Efter att vi fixat visa mm på flygplatsen så mötte en från vandrarhemmet upp oss och körde oss till vårt boende!

Nu sitter Vi på vandrarhemmets roof top bar, Happy hippies! Eftersom Oscar inte gillade flygplansmaten väntar vi på hans sena kvällsmat. Men dem har god och billig öl och spel så vi klarar oss! Vi ska dock upp klockan fyra imorgon bitti för att kolla på soluppgången över Ankor Wat.

För några månader sedan så såg vi ett inlägg på Facebook om ett kafé i Bangkok där man kunde fika och sedan gosa/leka med 20+ husky-vovvar! Igår besökte vi kaféet. För 350 baht (ca 80kr) var fick vi valfri dryck, valfri glassbakelse (som verkar vara rätt populärt här) samt en timmes med vovvarna!

I teorin låter det inte jättesnällt mot hundarna, men man fick se en kort film om vad man skulle och inte skulle göra vilket var väldigt strikt. På den relativt stora gården var det flera skötare som hade koll på vovvarna som verkade trivas med sina skötare. Skulle vilja påstå att dessa hundar har det mycket bättre än de flesta andra i Thailand. Dock var de långt ifrån lika glada som min lilla vovvsing där hemma. Dock är det nog få som är lika lyckliga som honom. 😝

Fotade inte jättemycket på hundgården, däremot så filmade jag när de sprang in för att äta men vet inte hur jag lägger upp ett klipp här 🤔

Nu sitter vi på flygplatsen för att snart åka till Siem Reap! Njuter av en gigantisk kaffe för första gången sen i lördags (vilket är typ en livstid i icatid).

Denna dag har varit otroligt mycket mer produktiv, vilket inte är så konstigt då vi sov 14h inatt, välbehövligt! Vi började med att gå till Myanmars ambassad men de hann stänga innan vi kom fram, det låg längre bort än trott och deras öppettider för visumsökande är inte de bästa :/. Däremot hade de AC vilket var riktigt skönt efter att ha gått en halv mil i gassande sol och nästan 40 grader!

Efter att ha njutit av kylan ett tag så gick vi vidare till färjan och åkte båt upp till Wat Arun där vi plåtade lite och åt lite chips. Sedan tog vi en båt över till andra sidan floden och kollade på Wat Pho, platsen som sleeping Buddha befinner sig. Däremot gick vi inte in eftersom det krävde långbyxor och täckta axlar, något som var jobbigt bara att tänka på... Men byggnaderna var otroligt fina utanpå också!

För att plåga oss själva ännu mer så gick vi ytterligare några kilometer till China Town för att sedan traska vidare till MBK idag igen. Därifrån tog vi TukTuk till en gata nära hotellet., men innan vi gick hem så stannade vi på samma ställe som vi åt lunch på, väldigt mysigt, gott och billigt!

Wat Pho

Wat Arun

På färjan

Oscar fick en ny kompis på resturangen

Efter 11h direktflyg från Köpenhamn landade vi 06:30 lokal tid i ett varmt Bangkok! 35 grader varmt, en knapp timmes sömn på flyget och incheckning flera timmar senare resulterade i en lååång och varm dag som avslutades med Pad Thai och öl.

Under dagen har vi sett oss om lite här och där, besökt gallerian MBK, åkt TukTuk och druckit väldigt mycket vatten. Eftersom en del saker har stängt på söndagar så tänkte vi ta tag i den riktiga sightseeingen imorgon! Då ska vi även försöka fixa visum till Myanmar!

​Som sagt så var vi väldigt trötta och även hungriga

Elektrikernas dröm

Hejhej! Eftersom att jag och min pojkvän, Oscar, har gett oss ut på en backpacking-resa, tänkte jag att en blogg är ett bra sätt att berätta och visa familj och vänner där hemma hur vi har det. Däremot är jag inte säker på om detta kommer gå lika bra i praktiken men vi får väl testa och se!

Vår resplan är att besöka de flesta länder i Sydostasien. Efter det tänkte vi ta oss ner till Oceanien för att eventuellt jobba men framförallt för att uppleva Nya Zeeland och Australien.