Då sitter vi på tåget till flygplatsen. Det är dags att flyga hem efter 2,5 veckas semester och på måndag börjar vardagskaoset igen...
ska bli skönt att komma hem. Sova i en skön säng, packa upp, tvätta och framför allt att äta mat som är hemmalagad och som vi gillar. Varken den koreanska eller japanska har imponerat speciellt på oss. Eller jo, sushin på mig men det visste jag ju sedan tidigare.

Natten i kapseln gick väl okej. Det är nog mer gjort för mindre människor än oss två så lite trångt var det. Men rätt så mysigt ändå. Glad att vi testat det iaf :)

Vi kommer ha ca 2 timmar på flygplatsen här i Tokyo så jag hoppas på en bra flygplats.
Sedan har vi ungefär samma i Helsingfors men då ska jag handla kakor till min bror, haha!

Sista dagen i Tokyo och vi har gått massor.
Vi började med att lämna vårt hotell och åka till Tokyo station för att lämna vårt bagage. Lättare att gå runt utan det.

Vi gick ner till slottet men tyvärr var trädgården vi ville besöka stängd på fredagar så det blev inget.
Väldigt fint utanför slottet dock så där att vi och nöjt av solen en stund. Sedan promenade vi runt i stadsdelen Ginza & lite sådant.

Här gäller det att titta uppåt. Jag hittade en takterrass högst uppe på ett varuhus.

Ikväll blev det indiskt till middag, gott och så skönt att sätta sig ner efter många timmar på fötterna.

Jag tänker: Vi komma, vi komma, från pepparkakeland!
Men alltså detta är de kläderna vi fått av vårt boende för natten.

Vi beslutade ju oss för att testa ett kapsel-boende och bokade detta. Vi har duschat och spelat någon omgång yatzy.
Nu ska vi strax sova. Åker härifrån vid 08 imorgon. Tåget går 09 från Tokyo station och vi måste hitta runt. Sedan är vi på flygplatsen ca 2 timmar innan flyger går. Vi är incheckade och klara samt flyger ju bara med handbagage så det ska nog gå bra.

Här får ni bilder på vårt boende för natten.

God morgon!

Nu börjar vi så sakta vakna upp till en tredje dag i denna enorma stad.
Idag ska vi checka ut från vårt hotell och bege oss till vårt sista boende(mer om
Det senare).

Igår så hade Martin fått idéen om att vi skulle på utflykt. Och jag var inte alls på humör. Ni vet en sådan där det bara känns fel och nej, jag var lite tvär. Men men, vi åkte iväg.
Tog 2 timmar enkel resa dit(lite därför jag också var emot detta)... Vi skulle till en stad som heter Hakone och som ligger fint så man kan se Mt Fuji(vid bra väder).

Väl där så insåg vi att man skulle i princip ta sig runt med hjälp av buss, båt, linbana & tåg. Sagt och gjort. Vi köpte ett paket och började den långa resan.

Båten på bilden var den vi åkte med i 30 minuter över en sjö. Sjön i sin tur ligger på några hundra meters höjd. Därefter tog vi oss vidare till en linbana. Och härifrån kunde man se Fuji. Dock var inte vädret på vår bästa sida så ja, det syns inte så klart men det är där. Haha!

När vi kom av linbanan så var det en plattform där så man kunde se svavel från marken. Detta kom efter ett litet vulkanutbrott 2015. Så nu ryker det från marken. Det luktar ruttet ägg när man åker förbi.

Sedan blev det något som heter Cable Car ner, ett tåg som går i en brant backe så hela tiden med lutning. Väl där nere så bytte vi till nytt tåg.
Detta var dock lite spännande då det inte gick raka vägen. Man var tvungen att byta håll ett par gånger pga bergets form. Så vi kunde köra in på en station för att sedan köra en bit tillbaka men svänga av och ner på ett annat ställe. Sådär höll de på tre gånger, jäkla springande på lokföraren och konduktören.

Väl tillbaka i Tokyo blev det lite shopping innan vi begav oss tillbaka till våra hoods och hotellet. Vi hade egentligen tänkt oss att äta något annat men ja, nu blev det såhär ist.

Att trycka fram mat på maskinen var inte så svårt så det stod på engelska. Men lite värre var det när vi skulle betala, här upphörde all engelska och man gick över till japanska. Till slut fick vi hjälp av någon och vi fick vår mat. Helt okej men ikväll kanske vi får hitta något lite bättre...
På tal om japanska. Jag har iaf lärt mig vilket tecken som är spola på toaletten. Toaletterna här har sjukt många knappar. Vill man ha fågelkvitter när man kissar går det att få och vill man ha en dusch i underlivet så fixar den den också. Detta medför dock mängder med knappar. Att hitta just den jag vill åt, spola, ledde till lite problem först men nu har jag lärt mig det tecknet så jag kan det. Alltid något...

Som jag tidigare skrev ska vi checka ut från detta boende och in på ett nytt.
Något som jag tror många kanske förknippar Japan med är deras kapsel-hotell. Små boxar som man sover i.
Vi tänkte att när vi nu var här så måste vi ju prova. Dock så valde vi ett boende där vi båda var välkomna, lite svårt att hitta då nästan alla är uppdelade efter kön.
Vi har bokat en kapsel med dubbelsäng så vi hoppas på rätt gott om plats. Vi får se :) sover vi asdåligt så har vi ju alltid flyget hem att sova på... Tar ju ”bara” 10 h 25 min till Helsingfors.

Nåja, nu ska jag packa ihop mina saker och sedan väcka Martin för att vi ska checka ut och äta frukost.

Vi hörs senare!

Idag har det inte skett många knop här... Jag fick ju ett ryck om att fixa mig i håret och det tog ca 3 timmar ;-)  Mamma tyckte det var vågligt av mig att våga lägga slingor i håret. Men de talade väldigt bra engelska och dessutom kommer man långt med att visa bilder på hur man vill ha det. I Hanoi talade de ju ingen engelska men håret blev klippt och jag såg fin ut efteråt.
Sedan traskade vi runt i Shibuya. Lägger upp en film här. Se den, det är häftigt att se all människor röra sig denna enorma korsning som kallas för Shibuya Crossing.

Sedan tog vi oss tillbaka till Shinjuku som är den stadsdel som ligger närmast vårt hotell. Gick runt lite här också. Detta är samma område som vi var igår.
När vi beslutat oss för att åka hem så går vi för en trappa där det står station på. Men herregud... Dessa stationerna är stora som stadsdelar. Och det är så många linjer att man inte hittar så bra där. Jag blir tokig!

När vi, långt om länge, hittar rätt spår så ser Martin att många människor kommer upp så han springer ner före mig och på tåget. När dörrarna väl stängs så säger han: Ja detta blev nog rätt tåg.
Jag tittar då på tavlan bakom honom och inser att nä, det är rätt linje men i fel riktning. Bara till att åka med till nästa station och där åka i rätt riktning. Trodde han dubbelkollat detta innan han sprang på tåget men icke ;-)

Så idag har vi gått en del, mest känns det som att vi gått på stationerna och försökt hitta rätt...

Nåja, nu är vi tillbaka på hotellet och ska göra oss i ordning. Imorgon ska vi som sagt på utflykt. Sedan får vi väl se vad vi gör på kvällen. Det är faktiskt vår årsdag imorgon. Då har vi hängt ihop i 3 år. Men jag tror inte vi gör något åt det faktiskt :) Hade vi varit hemma hade vi kanske klätt upp oss och gå ut och ätit men här är utbudet av finare kläder begränsat, för att inte säga obefintligt, haha!

Men till de två sista bilderna... Idag är det 9 månader sedan vi gifte oss i Hanoi, Vietnam. Tiden går fort när man har roligt sägs det. Men alltså kolla in kläderna. Vi har ungefär samma nyans på jeansen och ungefär samma gröna färg på tröjan. Nu har vi nog tagit giftassaken lite för långt... Haha!

Strax innan lunch så lämnade vi Kyoto och åkte till Tokyo. Tog runt 2 h och 40 min med tåget. Jag somnade till ca 20 min och Martin sov en stor del av resan.

Väl framme skulle vi lokalisera ett tåg till stationen vid vårt hotell. Blev ist 1 byte och 2 tåg. Men det gick smidigt. Gäller bara att visa upp stationsnamnet för någon som jobbar där och så pekar dem en i rätt riktning.

Efter en paus på rummet så tog vi oss ner till ett område 2 stopp med tåg från oss.
Strosade runt där ca 2,5 timme. Fick shoppat det jag hade på listan att jag skulle ha. Sedan fick jag ätit sushi. Martin satt bredvid och åt ananas, haha!

Nu är det ny dag och vi inledde med frukost på hotellet. Ja... Jag längtar hem till yoghurt, flingor och sådant. Här är det vitt toast med smör och sylt i princip överallt. Inte direkt den bästa måltiden.

Man måste ju följa vissa saker. När vi var i Hanoi så klippte jag håret. Även om det var med viss tvekan så behövdes det.
Jag surfade runt lite på Instagram häromdagen och hittade en bra frisör i Tokyo som dessutom har ställen i USA. Så de talar engelska. Sagt och gjort, jag bokade en tid hos dem och här sitter jag nu. Nyklippt och de lägger slingor i håret.
Mycket billigare att göra det här än hemma plus att jag insåg att jag inte riktigt har tid hemma.
Killarna är superduktiga och trevliga! Förstod precis vad jag ville ha :)

Imorgon ska vi troligtvis ta tåget ner till Fuji och tittar på berget.

Får se vad vi spenderar resten av denna dagen med iaf. Första gången på hela resan som vi faktiskt tagit på oss jacka/tjocktröja redan på förmiddagen när vi gått ut. Regnar lite och är kyligt idag.

Tredje dagen i Kyoto och idag har vi cyklat och gått en del.

Vi hyrde cyklar på hotellet, för ca 35 danska kr per dag=billigt, och cyklade först till Gion. Det är den delen av stan som geishorna befinner sig i. Dessvärre såg jag inte en geisha med vitt ansikte denna gången. Men det är inte alla som har det, bland annat inte dem under upplärning. Så jag har sett massor med människor i klassiska geisha-kläder.
Kolla in bilden med hunden. Hunden är klädd som en samuraj, haha
Det var en mysig del av stan!

I en godisbutik i Gion så hade den ”show” på hur de gjorde godiset. Det var alla barn och jag som stod som klistrade vid glaset och tittade på, haha!
Men det var spännande och roligt :-)

Efter detta så styrde cykeln till Downtown Kyoto där många butiker finns. Blev ingen lång stund här men en crepes med banan, jordgubb och choklad hinner man alltid med... Liknade Hiroshima så cyklade tillbaka till hotellet efter en stund för lite paus.

Efter en kortare paus på hotellet så cyklade vi till Palatset. Eller ja, själva palatset var stängt så vi gick runt om. Inte oss emot, riktigt mysigt med alla höstfärger.

Efter detta besök satte vi kurs mot en restaurang som serverar Shabu-Shabu. Det var något jag såg i en resefilm om Kyoto. Så det ville jag gärna testa.
Man får en värmare på bordet och ovanpå denna så ställs en skål med vätska och något grönt i.
Vid sidan av så får man rått kött och grönsaker. Detta ska ner i skålen och tillberedas där. När det är klart så tar man upp det och doppar det i någon av såserna man får till. Vi fick japansk vinägern och en sesamsås.
Köttet smakade gott, mycket bättre än koreansk bbq. Men grönsakerna var inte så gott i. Det blev för blaskigt...

Det var vår sista dag i Kyoto. Imorgon rullar vi vidare mot Tokyo! Vi har 4 nätter där. Vi flyger hem på lördag vid lunch. Och landar 18.30 på lördag, snabb flygning hem ;-)
Det är roligt att vara ute och resa men oj vad jag saknar min säng, rutiner, att ha en hel garderob att välja mellan på och att inte bo i en väska.

God natt!

Idag så tog vi sovmorgon och drog oss en stund.
Efter detta så gick vi ner till stationen för att ta tåget till en bambuskog som ligger i utkanten av Kyoto. Många som varit i Kyoto rekommenderar att besöka stället.

Efter en kortare tur med tåg och lite promenad så kom vi äntligen fram till skogen. Själva skogen var öppen och kostade inget men det fanns två trädgårdar som det kostade att gå in i.
Vi valde att betala och gå in och det var värt pengarna. Mycket mindre människor & vackra färger på löven.

Dessutom så när vi skulle gå tillbaka till tåget så kom det två geishor gåendes med följe.
Jag vet inte vad det är men de fascinerar mig.
Så imorgon ska vi hyra cyklar och bla cykla dit där geishorna håller till.

Väl ankomna tillbaka i Kyoto så strosade vi mest runt. Vi satte oss och åt lunch/middag och hade en mysig stilla stund.
Kanske kan verka tråkigt men vi åt på skybaren idag igen. Vi tog dock annat att äta idag än igår. Men det finns en positiv sak med detta stället. Det är lugnt och stilla!
Det är inte mycket i Japan som är lugnt och stilla. Därför är denna lilla oas väldigt välkommen.

Nu är vi tillbaka på boendet, nyduschade och nybadade(gäller mest Martin), och ska spela yatzy.

Sedan ska vi sova. Tar säkert sovmorgon imorgon med ;-)

God natt!

Igår imorse så lämnade vi Kobe och åkte 30 min med tåget till Kyoto. Här ska vi vara i 3 nätter innan vi tar tåget till Tokyo. För att vara på den säkra sidan så har vi redan bokat reserverade sittplatser till Tokyo. Så vi åker 11.30 och är framme ca 14.15.
Vi traskade till vårt boende och lämnade väskorna där för en lunch.

Jag tog en soppa med nudlar och kyckling. Och en jäkla massa lök... Och jag som inte tycker om lök. Aja, Bytte med Martin till slut och åt det sista på hans kyckling med ris så åt han lite lök från mig ;-)

Eftersom vi har så många dagar i Kyoto så kände vi inte direkt för att stressa och skynda oss att se något. Så vi tog en vilostund på sängen efter maten och läste lite.
Senare på eftermiddagen så tog vi oss i kragen och traskade ner till centrala Kyoto, ca 1,5 km bort.

Såklart har de ett Kyoto Tower så vi åkte upp dit.

Namsan Tower i Seoul var högre än detta men ändå helt okej. Vi strosade runt hela varvet där uppe och sedan åkte vi ner till Sky baren. Den låg längre ner i byggnaden. Där var det väldigt lugnt och stilla. Skönt! Japanerna är många och lite högljudda ibland.
Här tog vi lite att dricka och även lite mat som vi delade på. Vi satt här en stund och pratade om allt möjligt.

Efter denna lilla paus där så gick vi in på ett köpcentrum vid sidan av. Min plan var att kolla på en ny kamera. Jag har en där hemma men den är lite för stor för att åka med på semester. Den får inte riktigt plats i en handväska så jag vill gärna försöka hitta en ny som är mindre.
Hade kollat på en hemifrån men ville se den i verkligheten. Jag sparar ca 1000kr på att handla den här. Men vi får se. Jag funderar fortfarande :)

Kyoto station är väldigt häftig. Den har ett annorlunda utseende och när vi såg den kvällstid från tornet så såg vi att utsidan var helt sne. Så de har lagt tid på denna stationen iaf!

Nu är det förmiddag här så vi ska fundera ut vad vi ska hitta på idag.
Ev hyr vi cyklar och cyklar runt. Jag vill gärna till det området där det ska finnas geishor. Men imorgon åker vi nog tåg till en bamboo-skog som ligger en bit utanför stan.

Solen skiner iaf, det är skönt!

Först och främst; vilket otroligt väder vi haft på denna resan så här långt(nu jinxar jag det troligtvis och det skiter sig resten av resan...)! Vi har haft sol och rätt så varmt hela tiden. Kvällarna kan vara lite kyliga. Kyoto som vi ska till imorgon ska erbjuda lite kyla på kvällen, ner till 10 grader.

Nåja, nog om väder.

Idag har vi besökt Naoshima. Det är en ö utanför Okayama som i sin tur ligger mellan Hiroshima och Kobe. Vi valde att åka dit idag så vi slapp dra med vårt bagage.
En del har liknat denna ön med Louisiana i Danmark. Det är dock olika museum och konst på olika ställen på ön.
Vi åkte 3 olika tåg för att komma dit plus en båt. Väl i väntan på båten valde vi att äta en lättare lunch i form av någon degaktig pirog. Svårt att förklara men det är inte bröd utan mer degigt och inne i så är det en röra med kött. Helt okej.

Väl på ön började vi traska till första stoppet.
För att vara helt ärliga så är inte Martin och jag de mest konstintresserade på denna jorden så när vi kom in i ett rum där det var en mörk vägg och framför det en sten så tittade vi på varandra och jag ser hur Martin börjar skratta så jag går... Vi försöker iaf! Men ibland förstår jag/vi det inte...

På nästa stopp var det främst pumpan jag ville se. Den hade jag sett på bilder tidigare och ville se live. Den står på en pir och är ungefär lika hög som jag är men något bredare ;-)

Vi köpte med oss två vykort härifrån. Det var den stora shoppingrundan...

På hemresan började det bra. Vi slapp ett byte så vi åkte direkt från båten till Okayama där vi skulle byta till supertåget. Hoppar på men det visar sig att det gör uppehåll på alla stationer innan Kobe plus att vi måste vänta in de andra supertågen som ska köra om oss. Så resan tog lång tid...

Väl tillbaka på vårt hotell blev det en kortare paus innan vi gick ut för att leta mat. Men en del restauranger har stängt idag så vi hittade inte direkt något bra. Tur man har 7 Eleven runt hörnan.

När vi kom tillbaka så hoppade jag in i duschen innan jag fick hugga in på min glass gjord på kiwi. Smakade rätt okej faktiskt! Kändes iaf lite mer nyttig än alla andra glassar...

Finns det något Martin & jag är bra på som par så är det att mysa och lyxa till det. Vi köpte popcorn & cola. Satte oss i sängen med detta och spelade 3 omgångar yatzy. Sådant kan göra en hel kväll!

En klar fördel med 7 Eleven är deras utbud av redan kokade edamameböner. Jag älskar sådana böner och skulle kunna äta en påse varje kväll med lite kryddor eller bara salt på. Här finns de i en praktisk påse som räckte precis till en tågfärd.

Något som vi lagt märke till här är all automatmaskiner med dricka. På hotellet har man två. En på andra våningen utan alkohol och en på åttonde våningen med alkohol. Går man på stan hittar man allt ifrån att en står ensam till att 3-4 står ihop. Aldrig sett någon handla i dem men det sker ju säkert, annars skulle de nog tagits bort.

Nu ska vi sova. Imorgon åker vi till Kyoto lagom kring lunch. Ska bli spännande att se den staden och jag hoppas vi kan få se en geisha

God morgon från Kobe!

Just nu är det ju natt hos er men här är det morgon. Nåja, ni får höra om igår ist.

Vi reste från Hiroshima till Kobe med superexpressen igen. Smidigt och snabbt! Denna gången så bokade vi inga platser utan hoppade bara på. Dock stod det att man bör boka kommande dagar. Vi började fundera på det och sedan insåg vi efter lite googlande att det är helgdag här idag, fredag, som hänger ihop med helgen så japanerna tar lite semester.

När vi kom fram till Kobe så lämnade vi våra väskor i ett skåp och begav oss vidare till ett ställe uppe på berget. Vi åkte linbana upp och gick ner. Då gick vi förbi lite vattenfall och en fin trädgård.

Uppe på toppen hade de något som heter Herb Garden. Här strosande vi lite runt innan vi började traska neråt.
På ett ställe fanns ett varmt bad där man kunde sitta med fötterna. Så det gjorde vi en liten stund.

Lite längre ner hittade vi två hängmattor som vi la oss i för att njuta av solen en stund.

Lite längre ner så hittade vi vattenfallen :)

En lång väg men som tur var gick vi neråt och inte uppåt...

Glömde ju visa er denna bilden...

I Hiroshima hittade vi ju en butik där det stod Danish på och lite hus samt Hygge. Igår hittade vi butiken på stationen. Såklart med klassiska danska matsaker så som ett pølsehorn ;-)

På kvällen traskade vi förbi ett spelcenter i olika våningar. Väldigt mycket ljud där inne, högljudda maskiner. På väg ut så kommer en Japan till mig och ger mig en present. Jag fick en minion som numera sitter på min väska :) Han får resa med mig en tid.

Nu ska vi göra oss klara och bege oss till en ö med konst en bit härifrån. Tar ett tag att ta sig dit upptäckte vi igår... Nåja, blir nog trevligt. Imorgon åker vi vidare till Kyoto.