View tracker
Livsstil

Helvete (varning för en del svordomar i detta inlägg). Jag tillhör kategorin människor som förespråkar att man ska vila sig i form men jag själv vill träna nästan hela tiden. I och med att jag faktiskt har så mycket med jobb och skola blir träningen min "Jag kopplar bort från världen-stund". Helst vill jag träna hela tiden. Men så kommer perioder som mina senaste två veckor. Slutspurt i skolan, med andra ord mycket som ska hinnas med. Jobb under helgerna (typ som nu i helgen då jag var i Stockholm), och tusen andra grejer som inte hinns med (typ fightermag. Förlåt).

Jag måste prioritera annat än träningen och när jag väl tänker att jag ska komma iväg (gymmet ligger runt hörnet) så är jag helt enkelt för trött. UTÖVER detta (massa tjat ) så fick min rygg en REJÄL (välbehövd) genomkörare av idrottsmassören igår så ja jag känner mig rätt överkörd idag & förmodligen ett par dagar framöver.

Sämst träningsveckor nu, men ett par pass i veckan blir det. Jag tänker att mitt tålamod kanske hjälper mig ett par dagar till sen ska jag minsann kötta igen.

Klarade mig bra utan svordomarna, trots allt.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

HAHA! Mina veckor kan inte börja på ett bättre sätt. Varje måndag släpps ett nytt (roligt) avsnitt av Handen på Hjärtat podden. Det är Daniel Savic (Daki), Daniel Beijner (Salong Betong Danne), och Rodrigo Gonzalez (Roezillah / Valeu Clothing) som poddar. Jag råkar känna alla tre (några lite mer andra lite mindre).

I dagens avsnitt gästar Madde Vall (dregelsnygg superduktig thaiboxare aka Dannes fru) podden och pratar om det som många inte vill prata om, nämligen PMS.

Lyssna vetja! Finns på iTunes. Minut 23-33 ☺️

Ahhhh Madde 👆🏼👆🏼😻😰

Bildbax från Maddes instagram.

Likes

Comments

View tracker
Livsstil

Sitter på cykeln @ gymmet ATM och värmer upp inför ett benpass. Mycket energi i denna tjej idag, dels från NOCCO'n jag precis drack, och dels för att jag fick mig en energikick i början av veckan.

Söndagkvällen är faktiskt veckans tuffaste kväll. För mig innebär det oftast planering inför kommande vecka. Har en rutin att alltid skriva ned punkter som jag vill hinna med i veckan. Notera vill och inte måste, fokuset ändras lite då och det blir faktiskt roligare att utföra det man tänkt sig.
I vilket fall så hamnade jag i söndags i en lång konversation med min vän och duktiga thaiboxare Malick Bah. Både jag och han är från Göteborg från början och har mycket gemensamt, men nu bor vi (tyvärr) åt helt olika håll. Han i Norge, och jag längre upp i landet.

Ibland hjälper Malick mig med thaiboxningsbiten som han behärskar väl, och jag kan bidra med lite coachning och kosttips ibland. Dessutom är han en av få som vet mina mål med thaiboxningen, och ser både framstegen och svagheterna med mig. Så jag är glad att detta inlägget handlar om honom. Han är värd det.

På något sätt hamnar vi i träningsbubblan vad vi än börjar prata om, och den här kvällen överöstes jag av peppande ord om hur min utvecklingskurva sett ut på senare tid. Nu är året snart slut och jag presenterade för honom hur jag har tänkt lägga upp thaiboxningen kommande år och han höll med till stor del och peppade mig att fullfölja planen. Vi pratade drömmar och han sa att det är det första steget till att göra dem till verklighet. Och sen är det dags att göra jobbet också.

Det räckte med energibränsle för att klara av veckan och förhoppningsvis för ett par veckor till.

Tack Malick 🌟.

Likes

Comments

Träningsprogram

Visst är mina spegelselfies underbara? Vill någon fota mig så jag kan se snygg ut? 🙃😜

Söndag igen ! Tiden går inte långsamt...Daaaags att summera. Inte den bästa träningsveckan, men inte heller den värsta. Varit otroligt trött, jobbat, pluggat och gjort illa knät. Moderate.

Måndag: Thaiboxning, mittspass tack vare oturen med tandskyddet (läs tidigare inlägg)

Tisdag: 🌞 Promenad 30 min. 🌚 5 ronder av 3 min rodd, 3 min cykel, 3 min löpning (rekommenderas starkt). Raka situ-ps med medicinboll (kastas mot vägg), crunches, plankan, varianter på benlyft, plankan på boll.

Onsdag: Thaiboxning. Massa teknik & monsterfys (🔥) på säck. En rond per ben men Sara var så pigg (nat) så hon fick göra dubbelt. Totalt 4 snigelfartslånga ronder.

Torsdag: vilodag. Kroppen orkade nada.

Fredag: Rygg. Kronlyft, drag från alla olika håll, rodd och lite annat sköjigt (har gjort ett inlägg med ryggövningar tidigare)

Lördag: 🌞 Promenad 1h . 🌝 Kom iväg till lördagsträningen (thaiboxning vad annars?). Värmde upp med rep, skuggboxning. Efter det slutade Sara förtränga smärtan i knät så hon fick hålla mitts åt två dunderduktiga fighters som går match i Sthlm till helgen. Sjukt svettigt det med.

Söndag: LEGS. Quads, calves, hammies, glutes. Vad du än vill. Tungt pass!


Veckans positiva:

- Jag kom iväg till tre thaipass,

- Har tränat rygg & ben (stora muskelgrupper = prio)

- Tillåtit mig själv att vila

Veckans negativa:

- Jävla knäfanskap. Ska jag dra på mig mer skador?

- Har inte tränat så mycket som jag hade velat (säger emot mig själv lite där)


Nä, hörrni, nu flummar jag. Ciao.

Ps. Ja jag har alltid shorts över när jag tränar. Dont wörri

Likes

Comments

Mat & Recept

Det blir inget fredagsbak idag då jag måste jobba. Jag ska dock dela med mig av ett superenkelt, nyttigare recept för dig som vill lyxa till det idag.

Du behöver:

1 proteinbar (Barebells Caramel Cashew)
Bär, frukt
Något chokladigt (Hasselnötskräm från Barebells, eller ProPud från NJIE)
Nötter

Micra din proteinbar i ca 10 sekunder. Toppa med det du vill ha och NJUT för detta är barnsligt gott.

Trevlig fredag!

Likes

Comments

Mat & Recept

Vintertider.. Trots att det är rätt kyligt ute så tycker jag om att börja dagen med citronvatten. Men varför?

Vitamin C (askorbinsyra), som finns i citrusfrukter, grönsaker, bladgrönsaker, broccoli, potatis och paprika, agerar som antioxidant och skyddar därför kroppen mot de fria radikalernas skadliga effekter. C-vitamin boostar immunförsvaret helt enkelt.

Ytterligare tre fördelar med C-vitamin:

-Gör så att vi lättare kan uppta järn från livsmedel, främst grönsaker

-Bidrar till utveckling av bindväv

-Stimulerar kollagenbildning (fiberprotein som finns i kroppens stödjevävnad typ hud, ben, blodkärlsväggar)

Här har jag slängt ihop en svalkande "drink" av lime och ingefära. Ha gärna i lite mynta också! Gött i morgon"solen".


Kram tavelram

Likes

Comments

Mat & Recept

Var och varannan dag svänger jag ihop bananpannkakor till antingen frukost eller mellanmål. Just detta recept ger dig mycket fluffigare pannkakor och de smakar mer som banankaka. Lite trevligare än att slänga ihop en gröt på havregryn och toppa med banan.

Det hamnar alltid någon bild på dem på insta/snap och många frågar om receptet, så jag slänger upp dem igen.

En stor banan,
2 ägg,
0,75 dl havregryn,
0,5-0,75 tsk bakpulver,
0,5-0,75 tsk fiberhusk,
Vaniljpulver
Kanel (om du vill)
Mosa, vispa, stek, ät.

Likes

Comments

Äntligen kom jag iväg till thaiboxningsträningen idag. Redan imorse tänkte jag att jag ska hinna med veckans tre thaiboxningspass med start från idag. Så jag sköt fram b-uppsatsplugget och begav mig till träningen med massa energi. Efter uppvärmning och skuggboxning så var det äntligen dags för dagens uppgift: sparring.

För er som inte vet så är sparring en form av simulerad tävlingssituation, men man kör sällan lika hårt som match (förutom på matchsparring). Sparring är ett tillfälle för att upptäcka nya tekniker och få teknikerna att sitta rätt. Himla roligt.

Tar på mig all utrustning och trevar i väskan efter tandskyddet. Är helt hundra på att jag har med det, men allt jag hittar är en tom tandskyddsburk. Ingen sparring utan tandskydd så jag letar tusen gånger till (minst) och hinner bli förbannad för jag vill bannemej INTE köra säck medan alla andra sparras. Men säck blev det... tills jag såg ännu en kompis som var ensam och då fick jag slå av mig på mittsarna med den andra gruppen istället.

Nöjd över träningen packar jag ihop mina grejer läs (knöcklar in i väskan) och sätter mig på ringkanten för att klämma på en kamrats rygg. Under ringkanten ser jag ett tandskydd sticka ut och jag tänkte att detta tar jag upp så slipper det ligga där. Men ser också att det är i samma färg som mitt. Var och en har ju speciella bett så jag sköljer det och testar. Tro fan att det passade. Så hann jag bli förbannad igen. HUR FAN HAMNADE DET DÄR?!

Helvete.

Likes

Comments

Holy shit

Trots att klockan ringde tidigt imorse så spärrade jag upp ögonen, klarvaken och glad över det faktum att jag faktiskt hinner se Conor McGregor köra över Eddie Alvarez innan jobbet kallar. Jag och resten av Fightermagteamet hade tippat på de tre titelmatcherna och nu med resultat i hand så gissade jag rätt på två. Hade Joanna på domslut, Thompson på avslut i rond 3 och McGregor på avslut i rond 2. Synd med Thompson då jag faktiskt tror att han hade varit en riktigt underhållande titelhållare.

När Eddie Alvarez gick mot oktagonen tänkte jag direkt "Det här är en förlorares ansiktsuttryck". På senare dagar lär man sig se det på dem som visar det tydligt. José Aldo såg likadan ut i matchen mot McGregor, och även Renan Barao när han mötte TJ Dillashaw. Alla de matcherna har slutat i knock.

Men nog om det och tillbaka till irländaren.

Redan när Conor McGregor fightades i Cage Warriors vann han bältet i två viktklasser. Efter sin vinst, med sina två bälten hängandes över axlarna sa han att han skulle upprepa samma historia i UFC.

UFC-resan började i Sverige, och McGregor började ta alltmer plats. Han började bli större i käften under presskonferenser. Hypen ökade men också hatet kring honom. Hans "dåliga" attityd blev bitterheten som tog över sötman av hur bra han egentligen fightades. Ju mer matcher han gick desto mer förståelse fick man för hans beteende.

I presskonferenser förutspådde han precis vad han skulle göra, vilket också skedde några dagar där på. Han har haft rätt varje gång. Efter dagens seger har han plockat ner två titelhållare på mindre än två ronder. Aldo plockades efter ett par sekunder, och Alvarez överlevde knappt första ronden för att sedan bli avslutad i andra. Irländaren är också den första någonsin att bli titelhållare i två viktklasser samtidigt inom UFC. Detta var dessutom UFC:s första gala i New York. Fatta den äran...

MEN

Conor har jobbat röven av sig för detta. En 28-årig mästare i fjäder och lättvikt samtidigt som dessutom inte har paraknas. Hoppas att jag också är där sju år från nu (joke).

Hur utmärker sig då Conor?

Nu är jag ingen MMA-expert men det finns en del delar som inte är svåra att förstå:

Conor McGregor utstrålar ett bra självförtroende och är helt sjukt självsäker. Han tror på alla ord som lämnar hans mun. Hur idiotiskt det än låter så väljer han sina ord väl. Tror på allt han säger. Allt han gör. Han tvekar inte alls. Det gör honom mindre sårbar. I mitt blogginlägg om motivation skrev jag att "Mental tuffhet är viktigare än de fysiska kvalitéerna". Minns ni? McGregor är ett gott exempel.

I och med att "Mystic Mac" är så självsäker OCH smart så ser han till att backa upp det han säger. Han gör allt för att ta sig dit han vill, och gör framförallt allt som krävs för att vinna. Till punkt och pricka. Exempelvis så har han ett skräddarsytt team med dietist, olika typer av tränare som individualiserar hans träning ända in i grunden. Nyckeln till framgång-följ ditt eget recept.

Conor är också väldigt envis. Förlorar han eller är missnöjd så är det en sak som gäller: "Gör om, gör rätt".

Stödet från nära och kära är viktigt för en atlet. Faktum är att störningsrisken i träningsplaneringen minimeras, och stödet gör så att han får bekräftelse och motivation från annat håll än bara sina vinster. Allt från flickvän (familj) och tränare men också en hel radda med fans.

Nämner detta sist för att det är det viktigaste. Som alla har förstått vid det här laget så är Conor en annorlunda typ av fighter. Han har en "konstig/ovanlig" fightingstil jämfört med alla andra. Han tränar på saker som andra inte har tänkt på, eller tycker är löjligt. Exempelvis rörelse med Ido Portal och capoeira. Ibland krävs det en helt annan typ av träning för att bli bra på någonting specifikt. Typ som att tennisspelare spelar hockey ibland. Olika typ av träning som utvecklar olika typer av kvalitéer. Och repetition givetvis.

Med det sagt så citerar jag Conor McGregor: 

"Timing beats speed & precision beats power".

Vi ses på Irland. Ciao

Likes

Comments

Träningsprogram

Hej söndag.

Sitter på mattan i Black Box Falun och orkar fan inte resa på mig. Varför inte summera veckans träning på gymmet? Bra idé. Är nöjd med träningen förutom att jag bara hunnit ett thaipass. Trots det har det blivit lite säck och skuggboxning.

Veckans träning

Måndag: 🌞Crosstrainer 30 min. 6 Varv á 30 sek av: Step-up på vikt (boxningsinspirerat), deep snow walk, boxjumps, kettlebell complex (swing & squat).
🌝 Rörelseträning i axelled, ryggrehab och rull på foamroller följt av pullups me gummiband, kronlyft


Tisdag: 🌞PW 1 h
🌝 Ben. Uppvärmning på säck 5 korta intervallronder. 3x1,5 m skuggboxning. Sumomark i smithmaskin, kickbacks i maskin, lårcurl, benpress med olika benposition, vadpress, raka marklyft med fri stång.


Tänkte avrunda passet med en promenad utomhus (kvällspromenader är det bästa) men vet inte hur jag fick eld i röven. Hur som så slutade det med att jag sprang två varv runt sjön (ca 6,5 km).

Onsdag: thaiboxning. Skuggboxning, Teknik, mittsfys

Torsdag: Löpning 1 km. 8st 30s roddintervaller. Marklyft , latsdrag/drag i alla former, rygglyft

Fredag: Assaultbike, Bröst, battle rope, boxjump, skuggboxning

Lördag: Promenad 30 min

Söndag: armar, 20 min AMRAP (12 kcal assaultbike,12 kcal rodd, 12 wallballs, 12 burpeeboxjump) Lite viktsläde och crunches mot slutet.


Veckans positiva:

- Hunnit träna 6 dagar i veckan, och ibland varit aktiv två gånger om dagen.

- Cirkelfys, intervaller och löpning har hunnits med. Bra komplement till thaiboxningen.

Veckans negativa:

- Missat både måndagens & fredagens thaipass.



Nu resa på saj kram haj

Likes

Comments