Första kvällen på zanzibar gick vi till en bar och beställde några goda drinkar och tittade på solnedgången vid havet. Så skönt att känna lite semester känsla på riktigt och ta det lite lugnt. När solen gick ner så gick vi till nattmarknaden som låg på torget. Där samlades både turister och invånare för att äta umgås. Jag åt kyckling kebab, det smakade underbart! Sen tog vi taxi till hotellet. Känns lite underligt att vara utan bussen men skönt att få sova i en riktig säng.

Andra dagen började med en god frukostbuffe på hotellet. När vi var klara valde nästan alla att åka på stadsvandringen. Vi besökte först slavmarknaden. Där fick vi se stället där slavarna "förvarades" och såldes. Sen gick vi vidare till marknaden där de sålde fisk, kött, kryddor, höns mm. Det var lite blandade känslor. Låg fisk och kött på alla bord ochgolv. Hönsen var i sina proppfulla burar och kacklade. Fanns både levande och döda djur överallt. Sen gick vi vidare och tittade på alla stenhus i staden. Smala gångar överallt. Skulla aldrig hitta ut därifrån om jag gick själv en kväll.

Efter stadsvandringen åkte vi ut till en ö utanför zanzibar. Där tittade vi på ett föredetta fängelse och matade sköldpaddor. Sen badade och njöt vi av värmen ett tag. Helt fantastisk ö. Klar blått vatten och kritvit strand.

Kvällen avslutades med att några av oss tog taxi till stan och virrade runt där en stund tills vi hittade ett jätte mysigt indiskt ställe. Blev några drinkar och lite god mat.

//ellie

Igår hade vi avslutningsmiddag/födelsedagsfest/pinkparty. Super trevligt! Tog även ett nattdopp i havet. Tyvärr så hittade jag inte min mobil imorse så har troligtvis tappat den någonstans. Kommer inte kunna uppdatare lika mycket här och kommer ha svårt att nå er. Men jag har det super bra. Kom precis fram till zanzibar där vi ska va i 6 dagar.

//ellie

Sart redo att bege oss till nästa land Tanzania. Där väntar bushcamp några dagar tills vi kommer till Salam och Zanzibar.

Hoppas ni har det bra där hemma. Saknar er! ❤

//ellie

Igår blev det bara en lång bussfärd till en ny campingen. Köpte lite ny armband och andra prylar på vägen. På kvällen festade vi till lite några stycken. Blev en rätt så lång kväll och super trevlig.

Idag var vi rätt trötta så tog sovmorgon till klockan 8. De flesta i gänget gick upp till livingstonia. Jag var mer intresserad av att ta en runda igenom byn och besöka skolan. Denna skola var otroligt fattig. Var lite jobbigt att se men gav ett par kollegieblock och ett gäng pennor för att bidra med något litet.Nedanför finns deras adress om ni blir sugna på att bidra med något men skulle rekommendera att bidra med saker istället för pengar. Kändes som pengarna kunde gå till annat än till barnen.

I ett klassrum satt de 150 barn och i andra rummet 90 barn. De var indelade i grupper på 20 barn i varje grupp. I varje grupp så fanns de ett barn som var ledaren (duktigaste barnet i klassen) som hjälpte de andra. Under lektionerna satt de bara på golvet i sina grupper uppradade. Svårt att förstå hur allt kunde gå ihop. Jag som tycker vi har stora barngrupper i Sverige. Stor skillnad! Men de gör verkligen de bästa av situationen.

//ellie

När jag skulle äta lunch igår vid vattnet trodde jag att de var massor av bränder på andra sidan sjön.Sen berättade ägaren att de var massor av flugsvärmar. De blåste senare in över stranden och var flugor överallt. Såg nästan ut som bananflugor.

//ellie

Idag tog vi en ridtur på morgonen. Det var underbart att sätta sig i sadeln igen efter flera år. Märkte verkligen hur mycket jag saknat det. Får försöka rida lite mer när jag kommer hem igen!

Först blev vi skjutsade till en hästgård. Där stod varsin häst upp sadlade åt oss.v Hästarna var friska och starka och man märkte att ägarna brydde sig och visste vad de höll på med. Jag blev tilldelad en häst vid namnet Glenn. Ibörjan tog vi det lugn och skrittade genom olika byar och all grönska. Efter en stund fick de som ville trava och galoppera. Kändes ovant! Sen kom vi till stranden där vi sadlade av och bytte till badkläder och hoppade i vattnet tillsammans med hästarna. Var helt fantastiskt att simma med så stora/ mäktiga djur. Tyvärr hade jag bara kameran med så bilder kommer senare.

Efter att vi ridit sprang jag direkt till dykcentret för att få en introduktion i dykning och lära mig det viktigaste. instruktörerna var super grymma! Sen klockan 14 så åkte vi ut till ön och dök några stycken. På väg ner första gången så fick jag otroligt ont i ena örat så var tvungen att vända upp igen men på andra försöket lyckades jag :D vi simmade ner 14 meter under ytan. Häftig känsla! Såg massor av fiskar och även 2 krabbor. Vi avslutade hela turen med att hoppa från klippor.

Kvällen avslutades med god mat och mysstämning. För min del blev det en tidig kväll. Var helt slut efter alla aktiviteterna.

//ellie

Igår anlände vi till campingen i Malawi. Vi bor precis vid stranden. Super härlig strand! Ibörjan var det osäkert att bada i vattnet men tillslut kom vi fram till att det inte skulle skada med ett dopp.

Idag har vi varit på en byvandring. Vi har besökt en skola och även ett sjukhus och promenerat i byn. Ibörjan kastade sig massa människor på oss direkt när vi gick ut från portarna. De var super trevliga även fast de ville sälja på oss massor. Jag köpte två tavlor för att sponsra byn lite men fick pruta ganska rejält först.

När vi kom till skolan så mötte alla barnen oss på en gång. De var väldigt nyfikna och ville gärna hålla hand. Här är det ca 150 barn i samma klass. Otroligt stora klasser!

Kändes otroligt jobbigt att besöka sjukhuset. Renligheten var inte den bästa och inte många saker som funkade som de skulle.

Lite bilder från byvandringen :)

På kvällen fixade några från byn fest på stranden för oss. Vi dansade till ljudet av trummor, sång och eld under en stjärnklar himmel.

Lite bilder från byvandringen :)

Blev lite problem påvägen. Var tvungna att stanna och väga bussen. Samtidigt tog några fram en boll och spelade lite fotboll med barnen i området. Blev jättelyckat och barnen blev super glada!

Innan vi åkte så gav vi dom pastasallad som hade blivit över från dagen innan.