Oi

Vi tog här om dagen en liten tur till cristo statyn. Åkte upp med lilla tåget. Det har ju regnat så de sa att vyn inte skulle vara bra men att vi skulle se statyn. Väl uppe var det jättebra utsikt och man såg allt. Det var spännande och coolt.

• Rio

Hola

Igår åt och drack vi massa gott. Vi va på en churrascaria tror jag det heter, bbq ungefär som buffé. Först fick vi plocka sallad, pastasallader, såser och olika till behöver. Vi fattade först inte vad det hela gick ut på men sen kom det massa servitörer sprintades med kött och kniv. Så fick man en köttbit skuren på sin tallrik. De kom i full fatt hela tiden och sen förstod vi vad kortet med ja och nej tack betydde så vi vände upp nej tack och det blev genast lugnare :)

Det var riktigt smarrigt! Efter det fick vi till ett hotell med bar på 23e våningen och utsikt över stranden och staden. Alla våra drinkar va gods och coola. Alla drinkar fick ett eget glas med en egen touch.

Caipirinha såklart.

Kyckling hjärta.

Fanns även sushi på buffén.

Drinkarna. Ena kom drickan i en glödlampan och den andra i en plunta ur bok. Coolt

Hej

Nu har vi bytt hostel och bor i Ipanema precis vid stranden. Synd bara att det regnar hela dagen idag när vi ville ligga och pressa. Istället har vi spanat in havaianas och kan inte berömma vilka vi vill ha finns så många....

Igår va vi ute på lite fredagspartaj på gatorna i Lapa. Får se vad vi hittar på sista dagarna, hoppas solen kommer fram så vi kan hänga på stranden.

Ciao

• Rio

Vi är i Riiiio!!!
Nu är vi i Rio som sagt och här kommer vi hängs tills vi åker hem :) de vi hunnit hittills är väl att ligga på stranden, äta och testat en sambaklubb. Mycket kul!
Vi har tyvärr typ inga bilder då mobilerna får ligga kvar inlåsta på hostelet när vi går ut pga den höga rånrisken 😊

Bild från vårt fönster på hostelet

I lördags kom vi till Santa Cruz, äntligen till värmen! Vi ville dock till Rio tidigare än vi bokat och ville boka om våra flyg den 18:e till några dagar tidigare.
Så nu har vi besökt flygplatsen viru viru 5 gånger vilket betyder varje dag vi varit i Santa Cruz.

Första dagarna i Santa Cruz bodde vi på ett hotell med pool. På dagarna hängde vi vid poolen och flygplatsen, köpte Toby's till lunch!

På kvällarna åt snabbmat och glass. En dag åt vi en hink med kyckling. Fetdagar

När vi på tisdagen tagit våra backpacks och tagit oss till flygplatsen för fjärde gången och insett att vi inte skulle åka den dagen heller blev vi riktigt trötta.
Skulle vara väldigt dyrt att åka på tisdagen då vi skulle behövt köpa helt nya biljetter istället för att ändra våra. Vi fick ett mycket billigare alternativ på onsdagen och bestämde oss för att ta det!

Så trötta på Santa Cruz bokade vi ett lyxhotell. En svit på 116kvm. Vardagsrum, två sovrum med två enkelsängar och en kingsize bed och två toaletter.

På området fanns tre pooler, bar vid poolen, restaurang, spa, tennisbana, basketplan, fotbollsplan, lekplats och gym.

Vi fick en välkomstdrink vid poolen när vi kom

Lyx lyx lyx när man inte behöver bära väskan till sviten.

Vi gick ut och handla (fick visa passerkort för att komma in eftersom området är inhängnat med bommar) lite öl osv. och beställde roomservice som lite eftermiddagssnacks/mellis.

Vi hade bokat massage så vi gick och basta och fick massage.

Efter massagen duscha vi och gick och åt middag. Gott gott

Efter maten hade vi mys i stora kingsize sängen med popcorn, te, choklad och kollade på spansk tv.

Och vi fick god frukostbuffé på morgonen innan vi ännu en gång begav oss till flygplatsen.

Hola

Vi har de senaste dagarna besökt potosi. Gick på myntmuseum, ett stort gammalt ställe där de förr gjorde silvermynt. Det var rätt så kul att se.

Sedan åkte vi till Sucre och bodde på ett hostel med riktigt najs frukost och party halva natten, passade inte oss jättebra för vi va sjuka eller hängiga och sådär. Igår var det också dansshow som var rolig att se.

Efter den fruktansvärda taxiresan från Potosi till Sucre som många av de här galna buss/bilresorna kände vi nej det blir inga fler obekväma och obehagliga nattbussar så vi bokade ett billigt flyg från Sucre till Santa Cruz där vi är nu och ska chilla vid poolen.

Och här lite fler bilder från saltöken. Så fint vi har matchat med våra kläder.

Hejjjj

Vår tur ut på saltöken började med att däcket på bilen fick punka och halvt lossna. Vi skulle bara åka på en dagstur och den började med några gamla tåg. Sen vidare till en marknad som man sett flera gånger innan och sen lunch. Efter lunchen hade vi chilltid innan vi skulle vidare till nästa del av saltöken, den med vatten och spegelbild. Efter det hade vi slötid igen för vi skulle kolla på solnedgången. Vi passade på att vila i bilen då vi redan var trötta efter nattbussen som kom fram till Uyuni 5 på morgonen.

Mycket coolt var det iaf.

Hej

Sista dagen i djungeln vandrade vi ner till vattnet där vi byggde en flotte. Vi åkte sedan ner på floden tillbaka till den första lodge. Det var verkligen roligt.

Sen blev det lunch och båten tillbaka till Rurre. Där vi stannade en natt innan vi flög tillbaka till La Paz. Spöregn och åska hela natten.

Hejs

Andra dagen började med frukost och efter det gick vi tre timmar inåt i djungel tills vi kom fram till vårt andra läger där vi skulle sova. Påvägen såg vi en fin utsiktsplats.

Efter vi kommit till det nya stället åt vi lunch vilade lite och gick iväg ca tre timmar igen i djungel då vi också skulle kolla på macau papegojorna där de hade sina bon i berget. Vi hade en kikare att spana på de med och de var så fina.

Vi har en fin toa här också.

Efter middagen gick vi på en kortare vandring i djungeln i mörkret. Vi såg flera spindlar en giftig, massa myror av olika slag och hörde massa djur. Det var spännande och läskigt att gå i den mörka djungeln.

Det här är våra campvänner och kissvänner.

• Bolivia

Hej

Dagen innan vi skulle till djungeln flög vi hit för att sova en natt innan. Coolt på vägen hit då det först var snötäckta berg och snabbt där efter regnskog. Molnen är inte snö...

Vi började morgonen i rurre(som det kallas kan inte stava till hela namnet) med frukost tillsammans med en papegoja som ville äta vår frukost. Efter det blev vi upphämtade och turen började med en timmes båt där vi stannade och högg ner suger canes. Vi pressade ut juicen och pressade i lime som vi plockade från träden. Skitgott alltså!!!

Vi kom sen fram till vår lodge och blev serverade lunch i matsalen. Tre rätters med soppa till förrätt och mycket och jättegod mat.

Tog en djungelpromenad på eftermiddagen. Vi såg apor hoppa runt bland träden, gummiträd, coola svampar, träd, frukter, myror, spindlar, kameleont och sånt häftigt. De lagade god middag och så fick vi fruktjuice till alla måltider på det stora campet.