Här är de sista dagarna som vi spenderade i Hanoi och Singapore! Erik och jag firade två år tillsammans och världens bästa pojkvän som av har så bjöd han till ordentigt och hade planerat hela dagen!! Fixat fin frulle på ett cafe vid sjön för att sedan gå på massage och sedan få komma till världens lyxhotell där de hade dekorerat hela sängen med blomblad!! Inte varje dag man får det! På kvällen gick vi sedan ut och åt på ett lite finare vietnamesiskt ställe och mums vad gott det var. Sedan den 12:e så flög vi vidare till Singapore och har snittat omkring 25 000 steg varje dag sedan dess..! Vi har gått och gått och gått, men skönt har det varit. Vi har bland annat sett den kända byggnaden Marina Bay Sands(den som ser ut att ha en surfingbräda på toppen), Gardens By the Bay, Universals och måååånga shoppingmalls. Bara på Orchard road här i Singapore har de över 22 shoppingcenter i storlek av väla.
Nu inatt så har vi bott femstjärnigt som en överraskning av Erik!! Jäklar vad lyxigt det är och vi har verkligen utnyttjat precis ALLT som det har haft att erbjuda!! Infinity pool har de också på taket av hotellet! Har verkligen ingenting att klaga på här!! Här lever vi som i en dröm!! Men tyvärr måste vi checka ut om en timme och bege oss till nästa ställe! Men vi kommer definitivt sakna det här...!
Hoppas allt är bra med er.

EoE

De senaste dagarna har vi inte gjort speciellt mycket då Erik inte kände sig på topp. Men saker vi faktiskt har gjort är att vila rejält, ätit i mängder, fikat i mängder och även unnat oss med fotmassage. Massage är verkligen något man SKA unna sig här i Asien, det är så galet billigt och skönt( efteråt iallafall). Men det roliga var under vår massage här på Cat Ba, vi hade betalt för att få exakt likadan massage men så var det verkligen inte😂. Min tog det lugnt och allt var behagligt medan Eriks tryckte så hårt han kunde för att få Erik att göra grimaser. Stackars Erik, men förhoppningsvis har det bara gjort honom gott i slutändan.

Men igår var det dags för att äntligen få göra det vi från början kom till Vietnam för att se och uppleva. Nämligen Halong Bay. Halong Bay är en skärgård uppe i norra Vietnam som består av mer än 2000 öar samt limestone pelare som reser sig ur havet. Vi började dagen med att hoppa på en båt som tog oss förbi Halongs största flytande fiskeby. Där lever de året om och ifall de har barn så är det vanligt att de låter de bo med sina mor och farföräldrar på fastlandet, då det är ett hårt liv de lever. Sedan styrde vi vidare för att vi sedan skulle få möjlighet att paddla kajak i några av de många grottorna som finns här. I den första grottan var det totalt mörker som mötte oss. Men med hjälp av en guide och pannlampor så hittade vi vägen till andra sidan som bjöd på storslagna vyer och mycket grönt. Så vackert! Vi paddlade runt i nästan två timmar innan vi begav oss tillbaka till båten för en liten simtur och hoppande från båten innan det var dags för mat! Efter lunch så åkte vi till en privat strand så man var tvungen att simma från båten för att ta sig dit. Såg inte speciellt långt ut att simma men skenet bedrar och det var jobbigare än man kunde tro, men fint var det! Påvägen tillbaka så stannade vi och fick gå av båten vid en fiskfarm. Här odlade de alla olika typer av fiskar så som hajar, snapper, grouper osv. Den största fisken de hade vägde över 50 kilo och det är inte varje dag man ser en sån bjässe. Men det som verkligen slog en där ute var hur de kunde arbeta under dessa förhållanden. Visst det var fint väder när vi var där. Men alla dagar är ju långt ifrån så. Och bara den korta stunden var man nära på att bli hajmat då dessa plankor som de använder som stigar är extremt ostabila och dåliga. Vi fick nämligen höra att en från den förra gruppen de hade tagit dit hade trillat i och vi var inte direkt sugna på samma öde. Men allt som allt så var Halong verkligen så vackert och påminner så mycket om en kombination av vad vi redan sett på resan. Storslaget. Vackert. Mäktigt.
På kvällen så åt vi middag med två svenskar, Sonia och Rasmus, som vi träffade under dagens båtutflykt.

Inatt så vaknade jag upp av att det regnade något oerhört mycket och när man kollade ut genom fönstret så kom blixtarna efter varandra som på följd. Eftersom jag har stor respekt för allt som har med naturen att göra kan jag erkänna att jag var ganska rädd och började räkna blixtarna för att få någon överblick över hur många det egentligen var. Det kom ca 20- 30 blixtrar varje minut om och om igen... Hemma så brukar jag alltid tänka att risken för att bli träffad är minimal. Men när jag såg detta ljusspel så kändes det verkligen inte som det!! Men en timme senare så avtog det som tur var så jag kunde somna om!

Idag så har vi tagit oss tillbaka till Hanoi för att spendera de sista dagarna här innan vi beger oss till Singapore. Vi har bara tagit det lugnt då det nu har blivit min tur att känna mig lite krasslig.

Sapa, vilket paradis!
Innan vi kom till Vietnam skrev vi lite med våra vänner Axel och Donika. De planerade nämligen också att resa i Vietnam men när vi båda började närma oss datumet för inresa insåg vi att de skulle ligga ungefär en vecka före oss i planeringen. Vi reste i princip samma rutt så det var verkligen typiskt och väldigt tråkigt att vi inte kunde träffas.
När vi är i Phong Nha skriver Axel till mig och undrar hur vi har det. Jag skriver att vi har det bra och att nästa destination är Sapa. Axel svarar att de också ska dit! Jag ringer Axel och de på hotellet måste trott jag vunnit på lotto när jag tjöt av glädje.
En dam från Hoi An hade rekommenderat ett bolag att hajka med uppe i Sapa så vi bokade in en 2 dagars/1natt tur med bolaget. Phinh var vår guide och efter en god natts sömn, lite vin från Dalat och rökt Buffalo var vi redo för hajken. Vi gick ungefär 2 mil första dagen och det var fyra trötta svenskar som klampade in på homestayet. Vi började sammanfatta dagen och en mening kom upp: Det bästa vi upplevt i Vietnam. Sapa skiljer sig mycket från resten av Vietnam. Ursprungligen kommer folket från Mongoliet och under Vietnamkriget var folket i Sapa på Sydvietnams sida. Detta gjorde så att de blev utstötta när Nordvietnam vann kriget och idag bor många av ursprungsbefolkningen i USA och andra delar av världen.
Sapa ligger uppe i Bergen ungefär 5h norr om Hanoi och här har folket levt på sitt jordbruk, tagit vara på naturen och de resurser som har funnits. Stora berg och sluttningar kan tänkas utgöra ett stort problem när det kommer till risodling men folket i Sapa tänker tvärt om, detta möjliggör vattnet och deras genialiska dräneringssystem att fungera. Genom att bygga platåer av risfält och sedan kanaler mellan dessa kan överflödigt vatten, helt av sig själv, vandra mellan risfälten och ge en perfekt mängd vatten till risfälten. Sen att risfälten ger en magisk och häpnadsväckande vy över dalen gör det inte mindre fantastiskt. Sapa och vår två dagars vandring var kanon!
Kvällsbuss till Hanoi och vi alla fyra däckade på ett Hostel.
Dagen efter blev jag utmanad av Axel att göra "The Jucy Lucy", 1 kilo hamburgare med klyftpotatis och en stor öl på mindre än 20min. Axel hade klarat utmaningen på 19.22 och det var en nervös Erik som satte sig framför burgaren. 19.21 och många kväljningar senare var den nere och jag hade klarat utmaningen. Det kändes extra bra att ha slagit Axel med en sekund.
Igår tog vi farväl av våra svenska vänner och det gjorde vi med sorg. 4 dagar tillsammans kändes som 2 och vi har verkligen haft det hur roligt som helst tillsammans. Tur att vi kan träffas när vi kommer hem.
Just nu är vi på en ö ute i Halong Bay, Cat Ba Island. Här tar vi det lugnt då jag, Erik, vaknade upp med halsont igår och har känt mig sjuk både igår och idag. Med ett snitt på 16h sömn bägge dagarna tror jag att kroppen behöver vila. Vi håller tummarna för att jag ska bli frisk. Annars är allt kanon med oss, vi är ju ändå i Vietnam.
Ha det bra!

EoE

Bästa guiden Phinh! Hon gjorde verkligen det lilla extra för att vi skulle få den bästa resan.

Vyn från vårt home stay var inget att klaga på. Magisk!!

En flytväst bestående av två petflaskor, väldigt smart ;)

Vår sista dag i Phong Nha-Kebang nationalpark bjöd på att vi lyckades besöka ytterligare en grotta, Phong Nha cave. Efter en lång sovmorgon så packade vi ihop våra saker och begav oss till hamnen och hyrde oss en privat båt för hela 150 kronor. Båten tog oss 7 km längs med ån där man kunde skymta ett hål i bergsväggen. Galet mycket båtar som där var så krigade vi oss in i grottans öppning och wow vilken grotta! Så fort man hade kommit in en bit så kändes det inte alls lika trångt längre utan man kunde verkligen njuta av denna magnifika grotta. Utan att alla krockade med alla. Efter en timmes båttur inuti grottan så släppte de av oss så vi kunde gå en liten runda själva. Detta var perfekt för att komma lite närmare och kunna se båtkaoset på håll innan vi begav oss hemåt. Under eftermiddagen så bara tog vi det lugnt och gjorde oss mentalt redo för vår 17 timmars busstur upp till Sapa!
Men vi längtar tills vi kommer fram för då ska vi nämligen möta upp Axel och Donika som vi känner hemifrån😃

EoE

Vilken dag! Idag har vi besökt Paradise cave och Dark cave. Vid halv nio så kom bussen och hämtade upp oss för att ta oss till vår första destination, Botanic garden. Här hade de så att man kunde kolla på vilka djur som man hade kunnat stöta på här i nationalparken Phong Nha-Ke Bang. De vi fick se var apor, ett piggsvin och en pytonorm. Därefter gick vi vidare för att se ett av de mindre vattenfallen här i parken.

Sen begav vi oss vidare till vår första grotta, Paradise cave. Vartifrån den har fått sitt namn är för att grottan håller jämn temperatur året om, 21-22grader, vilket har bidragit att människor har kunnat både skydda sig från värme och kyla. Vilket har gjort den till ett paradis. Grottan är Asiens längsta och sträcker sig 31 kilometer. Dock gick vi endast någon kilometer innan vi var tvungna att vända. Det var verkligen så häftigt hur en grotta kan vara så magisk och stor!!

Sedan åkte vi vidare till Dark cave. Här var det mer äventyr som gällde, vilket passade oss som handen i handsken! Det började med att vi åkte zipline 400meter över vattnet för att ta oss till grottans öppning. Därefter så simmade vi en liten bit för att komma närmare öppningen innan vi vi gick in. Här var det verkligen kolsvart tillskillnad från paradise cave som var så upplyst. Men som tur var så hade vi hjälmar med lysen så det var inga problem. Vår guide tog oss längre in i grottan tills vi kom till ett mud bath. Lite småleriga som vi redan var så hoppade vi i och flöt rundor. Så fort man hade rest fötterna och börjat flyta så var det svårt att resa sig upp igen på grund av densiteten. Mysigt vet jag inte om man kan säga att det var men kul var det!!! Efter mud bathet så var vi rejält leriga vilket inte gjorde det lättare när vi försökte ta oss fram i backar som gick både upp och ned. Speciellt inte när @de hällde ännu mer vatten i nedförsbackarna för att de tyckte att vi skulle åka rutschkana ner😂 Men det var väl en charm i sig. För att sedan ta oss tillbaka så delade vi på en kajak och paddlade oss tillbaka. Väl framme så kunde man sedan "leka" i vattenparken och självklart gjorde vi det!! En av sakerna man kunde göra var att hålla fast i en pinne som de hade satt fast på en zip-line, detta var absolut favoriten!! Men man fick hålla hårt för att inte trilla ner direkt, dock var det en äldre kvinna som inte riktigt orkade hålla kvar och flög i vattnet direkt och oj vad vi skrattade!!

Hoppas ni har haft en lika rolig dag som vi har!!

EoE

Idag så vaknade än en gång upp tidigt för att ta bussen till vår nästa destination, Phong Nha Ke bang. Här ska vi imorgon bege oss ut på en guidad tur för att besöka de kända grottorna paradise cave och dark cave. Detta ser vi verkligen fram emot!

Det blev en lite konstig dag idag, upp tidigt, ta buss, åka buss, komma fram och sen inte riktigt ha något planerat. Samtidigt som det är skönt så är det lite stressande också. Tiden här i Vietnam börjar rinna iväg och vi har inte så många dagar kvar och vi vill se så mycket som möjligt. Men schemat de senaste dagarna har varit rätt hektiskt så det betydde en promenad i staden och en powernap på eftermiddagen. Skönt!
Landskapet här är verkligen magiskt och vi trivs som fisken i vattnet. När man har spenderat mycket tid i storstaden så finns det verkligen ingenting bättre än att komma ut i naturen och få uppleva tystnad. Städer som Saigon och Nha Trang sover aldrig och man tröttnar tillslut. Här däremot blir det tyst och oj vad vi uppskattar det.

Ikväll blir det vietnamesisk middag för att ladda upp inför imorgon. Hotellets sängar är mjuka, tillskillnad från den frigolitbit vi sov på igår. Ha det fint!

EoE

Ko mitt på motorvägen, inte helt ovanligt. ;)

Här är bron som är gränsen mellan nord och Sydvietnam.

En kille från vår buss var lite trött och råkade somna på busschaufförens axel(de är främlingar😂)

Idag har vi besökt Bach Ma National Park som är ett naturreservat här i Vietnam. Under den franska kolonialtiden beskrevs detta som ett semestermål under sommaren där du kunde uppleva den fina naturen och inte dö av värmeslag. Berget är 1455m högt och är täckt av tjock djungel. Vi började dagen med att köra upp nästan hela vägen till toppen för att sedan vandra den sista kilometern. Vägarna här uppe är inte gjorda av asfalt utan betong och känns inte särskilt säkra. Både jag och Emma var livrädda när chauffören körde som en racerbil upp för berget. Emma hade väldigt, väldigt ont i magen och har antagligen aldrig känt en värre känsla. Sömnig från morgonen halvsov jag påväg upp.
På toppen förväntade vi oss blå himmel och hade blivit lovade att vi kunde se ända till Hue. Väl uppe såg vi ingenting, det var molnigt.
Vi såg i alla fall en stor klocka.
Chauffören körde oss sedan en bit ner på vägen för att släppa av oss halvvägs. Nu var tanken att vi skulle gå 7km och guiden frågade om vi ville ha cykelhjälmar. Både jag och Emma tittade på varandra frågande och förstod inte alls vad han menade. Han berättade för oss att den första biten av vandringen var väldigt avancerad och för vår egen säkerhet kunde vi behöva hjälm. Jag hoppade alternativet men Emma tog en i fall att något skulle hända.
Stigen var tuff och vi klättrade ner för passager med rötter och stenar, det var hur kul som helst! Vi stannade till och åt lunch vid ett vattenfall och badade i sjön. Det var iskallt i vattnet!
Vi gick sen vidare till toppen av ett 300m högt vattenfall! Det var mäktigt att stå där uppe och se ner.
1,5km till och vi var framme vid bussen, den körde oss hem och vi totalt dog i sängen. Det var så roligt hela dagen idag och man kände inte av tröttheten. Lite Pho till kvällsmat och lite film nu så ska vi nog sova gott. Imorgon bär det av till Phong Nha och vi ska ta bussen redan 7 imorgon bitti... det ska bli mindre kul. Hoppas ni har det bra,

EoE

När vi väl kom upp på toppen var det denna utsikt som bjöds på.. lite besvikna..

Imorse vaknade vi upp tidigt för att ta morgonbussen till Hue, den gamla huvudstaden här i Vietnam. Vi kom fram vid lunch och slängde in våra väskor på hotellet där vi samtidigt såg till att boka morgondagens utflykt... ;) Därefter så begav vi oss ut på en tur genom staden där vi utforskade bland annat marknaden och det kända citadellet. På något sätt har vi lyckats hamna på nästan varje marknad i varje ny stad vi besöker och det är så kul att se och jämföra deras olikheter.
Efter många försök att hitta ingången till citadellet så kom vi tillslut in. Verkligen så vackert och något som sticker ut. Nu ikväll så har vi testat Bun Bo Hue, en traditionell rätt här från Hue. Man skulle nog kunna förklara den som en version av Pho, men denna var ännu godare!

Imorgon ska vi ut på äventyr, men det får ni höra mer om då! Ha en bra dag

EoE

Så mäktiga moln! Ser nästan ut som en fågel spm flyger på sista bilden.

Detta kan ha varit en av de bästa dagarna på resan! Matlagningskurs med den fantastiska Van måste nog stå på varje människas "Bucket List".

08.20 hämtade bussen upp oss och där i sitter Alex med sina tre barn. Vi börjar direkt prata och när Sue hoppar in på nästa stopp tar samtalet fart direkt. Randy och Sofie hoppar in som sista par och gruppen är fullbordad. Vi hade antagligen den bästa grupp du kan tänka dig, alla var så tillmötesgående och öppna. De var absolut en faktor i varför dagen blev så bra.
Bussen stannar i Hoi Ans fantastiska matmarknad och vi blir tilldelade varsin rishatt. Van, som är vår lärare, tar oss genom stånd med ris, kryddor, fisk, kött och allt annat som ingår i det vietnamesiska köket. De sex grundingredienserna i vietnamesisk matlagning är ingefära, chili, gurkmeja, vitlök, schalottenlök och citrongräs så de köpte vi.
Innan kursen startade så fick alla bestämma sig vad vi ville laga, jag valde Pho (nudelsoppa) och Emma pannkakor. Allt vietnamesiskt såklart.
Väl hemma i köket med alla varor började vi förbereda. Det som var bra med klassen var att man tog en rätt i taget och alla fick hjälpas åt med den rätten. Så även fast du valt någonting annat fick du vara med, laga och smaka alla rätter.
Vi lagade och smakade vårrullar, grillad fisk i bananlöv, grillat fläsk med jordnötssås, papayasallad med både räkor och kött, fisksoppa, vietnamesiska pannkakor och Pho! Emma var grym på att vända pannkakan i luften och imponerade stort på Van. Pannkakorna är gjorda på rismjöl och ägg som du sedan steker med räkor och fläsk. Allt rullas in rispapper och äts sedan med sallad. Jag stod för Phon där en buljong först kokades från grunden som tog 3h, för att sedan hällas över nudlar, böngroddar och tunn strimlad ryggbiff. Var det gott? JA!!!
Hela denna dagen har varit så full av intryck, fylld av skratt och minnen för livet. Vi är så glada att vi gjorde detta och vi kan inte tacka Van tillräckligt för allt vi gjorde idag.
Nu ska vi, tro det eller ej, ut och äta något innan vi ska gå och lägga oss. Imorgon går bussen till Hue och det ska bli väldigt spännande!
Hoppas ni har det bra där hemma,

EoE

Sista dagen i Nha Trang bjöd på "mud spa" där vi badade i lera, sköljde av oss leran för att sedan bada i varmare vatten. Vietnameserna anser att detta är det ända sättet att bli ordentligt ren på. Huden blev lite lenare faktiskt och det var väldigt skönt att ligga i leran!
Efter en Pho och lite kaffe begav vi oss tillbaka in till stan för att ta bussen till Hoi An. 19:00 avgick den och tanken var att den skulle vara framme 06:00 dagen därpå. Sleeping bus är verkligen hur skönt som helst och jag lyckades skrapa ihop 5h sömn, Emma hade det lite svårare och fick bara 2h. Busschauffören körde som en dåre och Emma var livrädd hela vägen...
05:00 skriker busschauffören att vi är framme och sömndruckna hoppar vi av bussen. Väl framme på boendet ger vi ägaren en chock när vi knackar på 05.20... och genast börjar hon fixa och springer runt i hela huset. Vi frågade om vi kunde lämna väskorna och det var självklart okej. 2h senare var rummet klart och vi kunde checka in 07.30... jag tror vi aldrig checkat in så tidigt någonsin på något hotel.
Vi hyrde varsin cykel och cyklade ner till Hoi Ans Ancient Town som är Unesco listad som ett världsarv. Här såg vi en känd bro i japansk stil från 1590 och gick runt i den gamla staden. Vilken skillnad från det turistiga Nha Trang och som vi trivs här! Detta är helt underbart och så mysigt. När klockan slog 1 bestämde vi oss för att åka hem för en powernap, bara 5 minuter på lilla visaren... halv 5 vaknade vi och bara skrattade. Nattbussar tar hårdare på dig än vad du tror.
Nu ikväll har vi ätit och bara gått runt, väldigt skönt. Imorgon ska vi gå en cooking class och det ska bli så jäkla roligt!!! Det skriver vi om imorgon.