View tracker

Jooo men ett tag sedan man uppdaterade här så välkommen till lite tillbakablickar på förra veckan.

Förra veckan höll jag igång med 5 träningspass. Två gympass, två ridpass och ett buggpass. Och jag fick mina livs första ridsår! Stackars låren/ljumskarna blev skinnflådda efter torsdagens galopp men guuud vad jag galopperade. Jag fick mitt lilla hjärta Missy och henne känner jag mig fruktansvärt trygg med. Även om hon är svår att sakta ned eller galopperar när jag ber henne trava ibland så gör tillit till hästen väldigt mycket. Är det inte fantastiskt ändå?

Jag håller med T när hon poängterar vikten av att rida flera hästar. Än så länge har jag "bara" ridit två hästar, Neggie och Missy, men jag håller med fullt ut om att de ger mig så olika saker. Medan Missy ger mig trygghet och mod (och träningsvärk) så ger Neggie mig möjlighet att jobba med mer "fin-lir". Missy som är lite.. stelare?.. Kan vara svår för mig som nybörjare att jobba med för det blir mycket av tiden som läggs på att försöka få henne dit jag vill och släppa efter. Medans jag med Neggie har möjlighet att arbeta på att förfina de där hjälperna som jag mest kämpar med att få fram till Missy (missförstå mig inte, jag kämpar jäkligt hårt med att göra rätt på Neggie med! haha, det sker itne automatiskt!). Det är i och för sig bara min upplevelse men jag uppskattar att rida båda två, även om Missy har en liten extra plats i mitt hjärta på grund av sitt empatiska sätt. Neggie utmanar mig!

En annan sak som givetvis försvårar för mig är just min nervösitet inför att hästarna ska hitta på något, som hänger med sedan förra året. Den tröskeln har jag lyckats komma över med Missy och mitt mål är att jag ska komma över den med alla hästar. Jag sätter stor tillit till indelningssystemet på ridskolan och har full tilltro att jag får testa hästar i takt med att mina kunskaper ökar och så småningom så hoppas jag även att nervositeten släpper också.

Förövrigt, hur otippat är det inte att jag tyckte det var fruktansvärt roligt att rida cavaletti i fredags? Jag som skaka av att bara se en bom innan? FETT!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Okej, ungdomar och träning. Ett hett ämna om ni frågar mig.

Vi överöses med information om hur dagens barn blir mer och mer stillasittandes och hur vi måste uppmuntra den naturliga motionen hos barn istället för TV och dataspel. Jag tycker det är bra, speciellt när jag ser flickorna på ridskolan som har så kul samtidigt som de gör ganska tunga sysslor (att trava runt, runt är ingen lätt match för den otränade) och i bekantas stall gäller det att kunna bära vatten och mocka boxar. Men så kommer det till de stunderna där man undrar vad föräldrarna egentligen tänker.

Jag tog mig till gymmet idag. Körde mitt träningspass och fick bevittna hur en mamma hade med sig sitt barn till gymmet. Jag reagerade för när barn kommer utan vuxna så får de inte ens gå in på gymmet om de inte har åldern inne så det är inte så ofta barn vistas där. Jag har inget emot att där är barn på gymmet i sig så länge jag kan sköta min träning och föräldrarna har uppsikt men i detta läget kände jag ändå att jag blev fundersam.

För hur normalt känns det när en tyyyp (?) åttaåring sitter och lyfter vikter på maskiner? (Inte strukturerat men vid flera tillfällen och mer än bara ett försök att lyfta). Jag är inte speciellt lärd inom detta men är det inte så att unga barn ska undvika att träna med vikter om det inte är i väldigt speciella fall? Det kan leda till problem när barnen växer om jag minns rätt, om man inte är väldigt noga med tekniken och vikterna. I detta fallet använde barnet flera maskiner när modern gjorde sitt eget träningsprogram så överreflexiv som jag är så började man ju tänka på om detta verkligen var en övervakad träning och om det var något som barnet skulle utföra.

Vad tycker ni? När ska barn få lov att använda gym-maskiner med vikter, även om det är på lägsta vikten? Ska de få lov att göra det? Ska träningspersonal förutsätta att föräldrarna vet vad som är bäst för deras barn eller ska de ta en aktiv roll i diskussionen när det finns en åldersgräns på gymmet? Hur ska man som enskild bete sig när man ser ett barn på ett gym? Diskutera!

Likes

Comments

View tracker

​I förmiddags när jag skulle fixa brunch slog det mig vad fördelen är med att leva aktivare och utesluta godis och kakor till stor del. Man får inte det ständiga dåliga samvetet så fort man äter något som man vill ha. Jag har ätit en hel del onyttiga saker - vitt bröd har varit cravings ett tag nu. Ibland har jag sådana perioder där rostat bröd bara är bäst. Skillnaden är att nu när jag rör mig så även om måttbandet har stått still ett tag så upplever jag mig själv som "tightare". Rent mentalt så blir jag inte arg på mig själv för den där mandelskorpan till teet och den där extra portionen mat för jag vet att jag lever aktivare än jag gjort innan och försöker hålla i gång.

Bara en sådan sak som att jag igår, trots inställd ridlektion tog mig till simhallen och simmade i 30 minuter talar för hur mentaliteten sakta men säkert börjar förändras. Nu är tanken när januari är över att jag ska fortsätta hålla mig ifrån godis men att jag ska kunna börja baka någon gång i månaden igen. Jag älskar ju att baka när jag väl orkar och det har varit ganska jobbigt att avstå från det i och med att jag ska undvika att äta kakor. Det blir en utmaning i sig att hitta en balans nu där man inte trycker i sig alla dagar utan kan hålla sig till den där lilla fikan. Sen är det ju faktiskt så att jag fyller år om två veckor och då SKA jag ha tårta MED choklad!!!! Haha!

Likes

Comments

Vilken är min favoritdag på en träningsperiod? VILODAGEN!!!

Idag är egentligen sim-dagen men efter dubbelarbete igår så kände jag att kroppen förtjänade lite vila. Måndagen bestod av gym och igår likaså. Dessutom gjorde jag lite hederligt kroppsarbete och mockade och bar vatten på ridskolan när baseluskerna slog till. Är det något som känns bättre än att hjälpa till med något undrar jag ibland? Kom ihåg det folk, skapa era egna positiva moments i vardagen. Spring och hämta den där kaffekoppen till en kollega som behöver det. Töm den där diskmaskinen. Ge den där extra komplimangen. Vi gör det alldeles för lite!

Vad gör en latmask på sin vilodag då? Planterar rumpan i fåtöljen och ser på gamla The Nanny avsnitt (MISS FIIIINE!!!) och spelar dataspel. Oooooch letar efter en bil för jag går ju i köptankar! Mmmmm skönt att kunna skaffa en "redig" första-bil!

Hoppas, hoppas, hoppas att baseluskerna börjar avta till morgondagens ridlektion. Tror jag drar med mig gym-bagen eller badkläderna till jobbet utifall att så jag inte missar en träningsdag! :) (Det gjorde nästan ont i hjärtat att planera bort vila ;) )



Likes

Comments

Gårdagen blev fylld med roligheter i Flyinge! Hästar för hela slanten med ridklubben så detta inlägg kommer vara ägnat mest till foton för att visa hur fantastisk hästsporten är och även att vara med i en klubb så klart (y)

Likes

Comments

​Ridlektion nummer ett i veckan klar! Denna lektion fick Missy vila fossingarna och jag fick testa fina Neggie... en fartfylld kille som fick ha lite extra linor som stöd för att han inte skulle spring ifrån mig. Liiite läskigt men hur stolt är inte jag som ändå prövade på att galoppera med honom? Snäll kille men lite snabb för min smak än så länge men det är verkligen kul att känna på en känslig häst som böjer hit och dit lite enklare.

Så jag vad innebär detta för mig? Detta innebär att mina magmuskler har JOBBAT! Mina armar har jobbat, min rygg har jobbat, mina ben har jobbat. Imorgon ska jag upp på gossen igen och det lär jag behöva för att mjukna upp igen! Haha! Dessutom är det ju en ny upplevelse att jobba med en annan häst, kontakten är annorlunda och signalerna får vara annorlunda.

Förövrigt hänger Madde med på ridlektion imorgon vilket är awesome. Har ni tur så kan jag tigga till mig lite bilder av henne! Ciao!

Likes

Comments

​Ett kort inlägg såhär innan läggdags. Tredje träningspasset denna veckan gjort men det blev bara en kortis. 20 minuter simmande och sedan hem. Alldeles lagom för att jag inte skulle bli uttråkad och ändå kände jag att det gav något, i alla fall tyckte mina magmuskler det vilket jag finner väldigt udda för har aldrig haft spända magmuskler efter simning förr.. what?

NU är det bara de två bästa träningspassen i veckan kvar! Häst och Häst! Torsdag och fredag!!! Eventuellt ska jag få lära mig att åka lite skidor på lördag men det är ju för skojs skull (alla som tittar på då för inte fan för mitt skoj). Haha, jag är farträdd och tycker inte om att tappa kontrollen.. Och jag håller mig till knappliftarna för jag är dessutom höjdrädd!! Ciao!

Likes

Comments

Att besluta sig för att träna är ett heltidsjobb. Jag sitter redan dagen innan jag ska träna och övertalar mig själv att träna nästa dag. Igår och dagen för det satt jag och skulle packa min idrottsväska, jag hade bestämt mig för ett tidigt träningspass båda gånger och därmed ska kontorskläder till jobb packas, smink ska ned, hårborste, tvål etc. Träningskläderna är enkla att dra på sig och sedan bara köra. Dock tar det emot.

Tröskel nummer 1: Övertala mig själv att packa väskan och därmed bestämma mig att imorgon ska jag träna
Tröskel nummer 2: Kliva upp ur sängen och därmed erkänna att man ger upp en timmes extra sömn för att kunna träna INNAN jobb.

När jag väl är över dessa två trösklar med lite snooooze på morgonen så går allt fint. Att komma till gymmet som är helt öde eller bara en person där är perfekt. Jag har inget emot att vara många men där är något terapeutiskt med att vara helt själv och bara mala ned musklerna när andra ligger och sover i sina sängar. Tysthet.

Förövrigt blev de två morgonpassen 8 övningar, 7 övningar som var 3 x 12 och 1 som var 3 x 15. Jag har tyckt ett tag nu att benböjen varit enkla och därför har jag provat två olika alternativ. 1. Skivstång med 10 kg extra vikt på axlarna. 2. Balansbräda/boll att genomföra benböjen på. Vilket föredrar ni? Jag har beslutat mig för att köra på balansbrädan efter ett samtal med kollegorna om att de stärker vristerna. Jag har haft vrister som blivit trötta på ridningen och det har känts som om jag ska tappa balansen. Detta ska åtgärdas!!

Det ska omnämnas att i lördags mätte jag mig. 16 dagar in på nya löftet har jag minskat 2 cm om magen och 2 cm om midjan. Midjan började på 78-79 cm och tanken är att jag ska ned till 70-71 där jag var innan jag började pendla uppåt. Resultat!

 ps. Här kommer de klassiska träningsbilderna, glöm inte stretcha!

Likes

Comments

Ja men då är det väl bäst att jag uppdaterar lite! Tiden springer iväg fort mellan inläggen. En väninna fick påminna mig om att den finns, haha!

Då var examensmiddagar och fester över. Denna veckan gick inte exakt efter kost och träningschemat på grund av det men jag tryckte ändå in två gympass, en promenad i snön och dagens ridpass. Så, eftersom detta är en träningsblogg och jag inte har så mycket att gnälla över just nu så får jag ta upp en sak som jag tycker är underskattad - naturlig träning.

Idag efter ridpasset (som förövrigt kicka mitt ass - eller i alla fall mina armar när man ska lära sig att få en häst i form, men åååhh så fint när den där hästen håller kvar i form och jag slipper jobba så hårt) stannade jag kvar på ridskolan ett tag. Jag gick och njöt och passade på att hjälpa till att mocka en box. Den sortens träning är helt underskattat, man lyfter, puttar tung kärra och flyttar runt på ströet. Förutom att det är rent fantastisk terapi så arbetar kroppen dessutom. Det är detsamma med städning och trädgårdsarbete. Kroppen får arbeta och man tänker inte på att man tränar. Det måste ju ändå vara en av de bästa träningsformerna? Istället för gym-maskiner som hela tider återupprepar samma mönster.

Rent kostmässigt så har det ju blivit vissa fall-through i dieten på examensmiddagen med klassen. Men jag drack isvatten hela kvällen så drack inte en droppe alkohol eller läsk men åt en dessert till tre-rättersmiddagen. Igår när jag bjöd på middag bytade jag från bea-sås till peppar-sås och istället för alla desserter jag älskar blev det semla. Det gäller att göra personliga vinster i kosten. För min del valde jag en smalare sås och en dessert som man inte kunde ta flera gånger av och därmed var det mer kontrollerat. Fortfarande ingen läsk, inget godis och jag har inte bakat eller köpt kakor. Det är en vinst för mig. Dock har jag sååådant sockersug efter en kopp varm choklad eller ett glas juice. Jag måste överväga om jag ska tillåta mig själv att dricka fruktsocker. Hmm.

Jag bifogar idag lite bilder från min förmiddag. Det blir dock inte träningsbilder så som en träningsblogg till utan det blir njutningsbara ting. Hästarna i hagen när det är 10 minusgrader och en närbild på Missy, min vän från ridskolan som lär mig så väl tillsammans med Torun! Ciao!

Likes

Comments

​Tisdag kväll och två dagar i rad av gymmet med träning av alla muskelgrupper. Igår blev bara en lätt uppvärmning med fem minuter crosstrainer och sedan hårt på övningarna. Axlar, bröst, lat, sneda magmuskler, tre olika övningar för magmuskler, benböj, biceps, triceps och vader. Totalt uppgjort i 10-11 övningar som är 3 x 12. Idag blev ungefär detsamma fast med 10 minuter crosstrainer och 2 minuter på springbandet för att få upp pulsen. Sedan samma schema som igår fast utan de sneda magmusklerna och vaderna samt att jag bara gjorde två övningar för magen.

Förhoppningsvis kommer gymmet att stärka mig i ridningen, därav flera olika magövningar som jag känner tar på olika vis. Två av dem är tagna från yoga for beginners och bränner som sööören. Har dessutom lagt till 10 kg vikter vid benböj så nu bränner det i benen igen när man gör sista setet!

Kosten på dagarna har varit soppa och frukt för att sedan äta något lite matigare efter träningen på kvällen. Idag blev det dock fest! Jag äter som sagt inte så mycket på jobb så efter en apelsin och gulaschsoppa på jobb så smällde jag loss med massa rostat bröd med kall mjölk att dricka. Snuskigt gott när man vet att musklerna har fått jobba så man behöver inte ha allt för dåligt samvete för det vita brödet. Förövrigt ligger där inget vitt bröd i skafferiet just nu så den fällan kan jag undvika ett tag. Ha!

Musklerna var möra i morse och fick sig en omgång till idag. Imorgon blir mest troligen vilodag om jag vill kunna röra mig på examen, men samtidigt är jag fruktansvärt sugen på att simma en runda. (Även om jag vet att enda anledningen till att jag är sugen är "bara för att", när jag väl har simmar två rundor och 18 återstår kommer jag att vilja gå till bastun!) Decisions, decisions! Nu kallar sängen - Ciao!

Likes

Comments