Hola amigos!

Idag var det dags för ett litet äventyr tyckte vi. Vi gick därför, direkt efter frukosten, och hyrde oss en moppe. Ingen av oss har ju direkt någon erfarenhet (ingen alls faktiskt) av att köra moppe så det var dags nu tyckte vi. Då Kajsa lämnade körkortet i Värnamo utsågs Elin ”moppe” Lundvall till dagens chaufför. Målet för dagen var vattenfallet Seven Wells. Efter att ha kört 2 varv runt samma kvarter utan att ha lyckats hitta ut på stora vägen stannade vi och frågade en kvinna om råd. Hon avrådde oss dock att åka till vattenfallet då det var ”to far, way to far”. Det svaret tyckte vi dock inte om utan bestämde oss för att motbevisa henne.

Efter ett antal fel vägval och många stopp för att fråga om vägen så tror ni inte att vi hittade fram ändå, såklart!

Den största prövningen kom dock efter vi parkerat moppen, köpt oss en välförtjänt glass och börjat vandra upp mot vattenfallet. Då, från ingenstans, kom han fram, den lilla aprackaren. Oblyg och tjurskallig som han var sprang han rakt mot oss och ville åt våra glassar. Det hela slutade dock med att apan vann och flydde brottsplatsen en glass rikare.

Efter apincidenten klarade vi dock av att ta oss ändå upp till vattenfallet utan avbrott och fint var det må vi säga! Vi njöt lite av utsikten och tog oss såklart också ett dopp nedanför fallet!

Efter titten på vattenfallet guidade Kajsa ”kartan” Norén hem oss exemplariskt och vi hittade hem till hotellet med både liven och moppen i behåll!

Efter det hade vi en lugn eftermiddag. Vi åt lite mat, läste lite bok och åt lite mera mat. Precis som det ska vara!

(Internet här är inte det bästa så det går inte att ladda över bilderna från kameran. Om ni har tur får ni dock se dom sen när teknikprylarna vill samarbeta lite bättre)

Hallå världen!

Idag har vi hållit oss inomhus eller i skuggan hela dagen pga me, myself and I (Elin). Jag gjorde ett riktigt nybörjarmisstag igår och vaknade upp med världens rödaste och brändaste ansikte, ajajaj.

Vi gjorde dock såklart det bästa av dagen ändå! Efter en lång frulle på hotellet gick vi på jakt efter ett apotek för att köpa någonting mot brännan. När vi väl hade letat rätt på ett fick vi höra att dom inte öppnade förren kl 14 så vi hade några timmar att slå ihjäl innan dess. Vi gick då till akvariet här på Langkawi. Vi tittade på fiskar, hajar, pingviner, sälar och alla möjliga djur. Det fanns till och med apor (det är dock lite oklart vad dom hade att göra i akvariet?). Det var coolt att dom hade fiskar och hajar där som man kände igen från dykningarna och det var faktiskt ett par rackare som vi morsade på som vi hade sett innan (i havet dårå).

Vi hade ett par bra timmar på akvariet och lyckades till och med tacka nej och akta oss för alla indier som ville ta kort och selfies med oss (vad är det som är så sjukt speciellt med blont hår???)

Efter akvariet fick jag tag på min kortisonsalva och vi lyxade även till det med en glass och en timmes bokläsning i skuggan. Nu ska vi göra oss reda för middag, ses!

//Kajsa & Elin

En ny dag och ännu en ny flygplats. I morse lämnade vi storstadslivet i Kuala Lumpur bakom oss och tog sikte på Langkawi. Vi åkte direkt till vårt nya boende och gjorde oss hemmastadda i vårt lilla rum. Vi börjar bli bra på det här med att packa upp och packa ihop nu!

Efter lite stödvila och ombyte så hoppade vi i flipfloppsen och intog huvudgatan här på Langkawi. Nu skulle det upptäckas!

Till vår glädje upptäckte vi att det var en väldigt bra blandning på stånd, affärer, butiker och restauranger. Det finns lite allt möjligt här! Vi prickade även in solnedgången på stranden perfekt!

Restauranger fanns det väldigt (väldigt) gott om och vi konstaterade snabbt att vi lär nog vara här ett bra tag för att hinna jobba oss igenom allt vi vill äta! Till kvällens middag lyckades vi till slut välja en indisk restaurang vilket blev ett lyckat val, supergott!

Nu håller vi tummarna för att få en fin dag i morgon så vi kan köra en stranddag!
Godnatt

//Kajsa & Elin

Vilken dag och vilken stad! Vi har haft en riktigt toppendag idag! Vi åt frukost i sängen på hotellet (torra 7-eleven mackor och vatten) innan vi begav oss ut för att upptäcka lite av Kuala Lumpur. Vi letade oss fram till KLCC park och det var en väldigt fin park måste vi säga! Vi köpte även med oss lite färdkost som vi åt på vägen då frukosten inte riktigt mättade. Vi gick en sväng i parken och sen även en sväng i ännu ett gigantiskt varuhus som låg precis vid parken och Petronas Twin Towers. Det var så fruktansvärt varmt och kvavt ute idag så det var skönt att gå inomhus där ac:n var i full gång!

Lunch köpte vi med oss som vi sedan åt ute i parken. Sushi har blivit vår nya favorit! Resten av eftermiddagen spenderades på hotellrummet då det från ingenstans helt plötsligt började spöregna, åska och blixtra under ett par timmar. När regnet hade givit med sig vågade vi oss ut till en jättemysig restaurang nära där vi bor för att äta middag (och dricka drinkar!) och sen gick vi och tittade på de upplysta, superfina Twin Towers!

Nu håller jag nästan på att somna sittandes så det får räcka för idag. Ha det!

//Kajsa & Elin

Klockan 04.00 var det upp och hoppa för att bege sig till flygplatsen och MALAYSIA! Vi var förvånansvärt pigga och taggade för ett nytt land! Allt gick smidigt med incheckning och bagagelämning FÖRUTOM att dom hade ur luften ur vår älskade lilla vän Kalle. Vi köpte Kalle på Phi Phi och han har hängt med på våra äventyr ända sedan dess. Så det var med tårar i ögonen vi lämnade honom på flygplatsen i Phuket. För er som undrar är då Kalle en liten boll och inget annat! Vi kom med planet och blev till och med även insläppta i Malaysia, tur för oss! Väl där hoppade vi på ett tåg som skulle ta oss till området vi bodde i vilket det även gjorde. Efter lite utfrågningar på gatan hittade vi till slut fram till det som ska vara vårt hem i två nätter framöver.

Efter att vi hade packat in oss i rummet gick vi till Starbucks och åt lunch. Alla verkar vara helt fascinerade av att vi är blonda européer för så fort vi går ut från hotellrummet har man allas blickar på sig. Det är som att dom aldrig har sett turister förr. Efter lunchen hade vi kollat in ett shoppingcenter som vi var sugna på att besöka. Det blev en till tur med tåget och väl framme på shoppingcentret blev vi båda lite chockade. För det första var det 12 våningar fulla med butiker och restauranger, vi har nog aldrig sett något så stort någongång haha. För det andra var det så sjukt billigt så vi blev typ sugna på att köpa allt vi såg.

Vi gick runt och kollade i butikerna, tog en fika, kollade lite mer och avslutade med sushi-middag. Vi fick med oss några påsar var hem med riktiga kap! Dock kan vi inte köpa så mycket då våra ryggsäckar redan är proppade. Kajsa var liiiite bättre på att hålla i pengarna än den andra i ressällskapet men någon gång måste man ju lyxa också!

Efter en väldigt lyckad res- och shoppingdag tog vi tåget hem (det kostar alltså 3kr att åka ett par stationer med tåget) och nu ska vi nog snart ta kväller! Dock går det inte att ställa om fläkten så vi bor i ett frysrum ungefär, så vi får se hur mycket sömn det blir!

Vi gillar Kuala Lumpur väldigt mycket av det vi sett hittills. Alla här är väldigt trevliga och det känns mer som vår typ av stan än om man jämför med Bangkok. Så detta kommer nog bli toppen!

//Kajsa & Elin

I morse åt vi sista frukosten på vårt nuvarande hotell vid Kata Beach. Vi lämnar Kata, Phuket och även Thailand i morgon vid 04.40 så någon hotellfrulle hinns inte med då.

Efter frukosten körde vi en spontanare och letade upp en frisör/massage/allt möjligt salong och klippte håret. Jag (Elin) klippte av mitt risiga hår till axellångt och Kajsa klippte en lite längre lugg. Men måste våga för att vinna vänner!

Efter det gick vi till stranden och hängde där hela dagen. Vi avslutad med ca 1h surf i solnedgången, UNDERBART!

Nu sitter vi på hotellets restaurang och väntar på mat. Väskorna är packade och klara och i morgon bär det av till Malaysia!

//Kajsa & Elin

Här kommer lite fler härliga bilder från vår moppeutflykt med Kays och VJ idag!

//Kajsa & Elin

Och så var det onsdag igen! När vi gick upp vid klockan 8 i morse var himlen helt grå och tråkig. Men efter en lång frukost och en nära döden upplevelse i restaurangen (en brödrost exploderade typ) så försvann molnen och solen tittade fram! Perfekt tänkte vi och packade badkläderna och gick mot playan. Vi solade och badade och hade det sådär bra som man bara kan ha det utomlands!

Runt kl 13.30 så kom Kays och gjorde oss sällskap. Det är killen vi träffade på Phi Phi. Han var av en slump här i Phuket på ett MMA-träningscamp men han tog ledigt en dag från träningen för att hänga med oss, gullen! Vi solade, badade, lyssnade på musik, lekte lekar och hade det asbra! Vi gick sen och åt godaste Pad Thaien och satt och snackade om allt och ingenting. Det är väldigt bra för oss att hänga med honom då vi verkligen får träna upp vår knackiga engelska rejält haha.

Efter lunchen mötte vi upp Kays kusin som också är i Phuket för träningscampet. Kays introducerade oss som ”Here they are, the worlds most hilarious girls in the world. They are fucking amazing”. En ganska rättvis beskrivning skulle vi nog allt påstå. Vi håller definitivt med honom!

Dom hade en varsin moped så vi hoppade upp bakom varsin grabb och tog en tur till the view point här i Phuket. Utsikten var underbar!!

Vi körde sedan ner till stranden igen och kom som tur var helskinnade ner efter en hisnande tur. Väl nere på stranden så slog vi oss ner i sanden och tittade på solnedgången. Underbart!

Grabbarna tog sedan sina moppar och drog mot campet och vi avslutade kvällen med kyckling och vårrullar på marknaden och godaste glassen på hotellet!

//Kajsa & Elin

Hello! Här kommer lite gott och blandat i bildväg från de senaste 2 dagarna. Vi lämnade igår Krabi för en andra sväng till Phuket. Vi ska flyga härifrån till Malaysia på fredag så det fick helt enkelt bli en tripp till hit och vi klagar inte, vi gillar Phuket och Kata där vi befinner oss! De två senaste dagarna har bestått av solning, bad, massage (såklart!), mat, sena taxichaufförer och båtåkning, FINT!

//Kajsa & Elin

Igår kväll var vi på night market i Krabi town och det blev en riktig toppenkväll! Vi blev upphämtade av en minibuss vid vårt hotell vid 18 och efter en ca 30 minuters mardrömsfärd (vet inte hur många gånger vi höll på att krocka) var vi framme. Väl där var det dock värt resan dit! Det fanns massor med stånd med allt man kan tänka sig inom mat, kläder och grejer. Som dom matälskare vi är drogs vi mest till maten och vi var i himlen! Vi gick runt och testade mat på olika stånd, gick och kikade på grejer och strosade runt! Maten var absolut den bästa vi smakat på hela resan, 10/10!