En kort uppdatering om vad vi gjort här i Kuala Lumpur senaste dagarna. Vi har shoppat 3 hela dagar på gallerior med 400+ butiker och allihopa har hittat mer än vad vi kan bära skulle man kunna säga.. 🛍🎁Förutom det har vi även besökt Batu Caves som är ett stort tempelområde inuti enorma grottor (väldigt häftigt)⛩🏛 Avslutningsvis så har vi även testat på klättring idag i hela 4h med experthjälp av Per. Imorgon är sista dagen här i Kuala Lumpur och vi planerar att åka upp i ett utsiktstorn på kvällen som är 400m och som ska ge en väldigt fin utsikt över KL på kvällen 🌃🗻

Igår landade vi i Kuala Lumpur, vi är väldigt nöjda med vårat hotell som vi blev tipsade av från Johans syster. Vi gjorde i princip ingenting då vi var trötta efter resan den dagen.

Idag så började vi med att åka till IKEA här i kuala lumpur, resan dit tog vääldigt lång tid då bussen vi skulle åka med inte rullade så vi fick vänta i nästan 1h på en ny.. Dagen blev i alla fall bättre när vi fick äta köttbullar och potatismos på IKEA. Efter det åkte vi tillbaka till rummet en snabbis och sedan for vi iväg igen, men denna gång till Twin Towers, som verkligen var något av det coolaste man har åskådat.

Lite mer om Taman negara, vilket står för nationalpark. Där tillbringade vi två nätter så ett relativt snabbt stopp. Vi han med två stycken vandringar. En var till canopy walk som är hängbroar högt upp mellan trädtopparna.

Den andra vandringen var det bara jag och Johan som gjorde då Kim mådde dåligt och låg kvar på rummet. Hursomhelst så gick vi upp till en jättefin utsiktsplats. Resan dit var hur jobbig som helst med obeskrivligt många trappsteg, men båda tyckte i alla fall att det värt den långa stigningen.

Tillbaka till Kuala lumpur. Imorgon ska vi shoppa en hel del, hoppas att ryggsäcken är stor nog :)

//Per

Vi har nu tagit oss från Perhentian Islands på Malaysias östkust till Cameron Highlands som ligger 35 mil inåt och lite nedåt i landet (Se kartbild) vi hade riktigt härliga dagar på Perhentian med mycket sol bad och dykande som samtliga gillade. Hur som helst så tog vi en buss från fastlandet nära öarna för att komma till Cameron Highlands, vilket tog 6h. Cameron Highlands är Malaysias te och Jordgubbsställe, med teodlingar så långt ögat kan nå och varannan skylt står det något om jordgubbar eller te på. Det var en skön känsla att komma hit då klimatet är helt annat och jag personligen blivit lite trött på värmen på senare tid. Men här så är det cirka 25 grader på dagarna (perfekt temp) och neråt 16 på kvällarna (gissa om vi fryser och har tjocktröja samt långbyxor på kvällen?☃❄️😬) Bortsett från det så är det även kul att ha det otroligt vackra böljande telandskapet runtomkring sig med en frisk grön färg 🌿, istället för torka och tropiska växter 🌴🔥 Idag, på vår första riktiga dag här då vi anlände igår så har vi varit på en halvdagstur med guide. Vi åkte upp på det högsta berget i området (2000m) besökte en mossig skog, jordgubbsodlingar🍓, kollade på vackra teodlingar samt besökte tefabriken och drack deras te såklart ☕️. Vi blir nu här i 3 nätter till och har helt öppet i programmet så vi får se vad för kul som vi hittar på här näst../ Kim

Idag åkte vi ut på en kort snorklingtur på 3 timmar här i Perhentian Islands. Vi besökte Shark point, Fish point och Turtle point. Höjdpunkten var helt klart Turtle point då vi tyvärr inte fick se någon haj på Shark point fast turister skrek Shark överallt. Vi fick dock se sköldpaddor och stora sånna. Riktigt mäktigt att simma bredvid dessa stora fascinerande djur som säkert är uppemot hundra år gamla. Resten av dagen spenderades på stranden där vi även hittade ett nytt boende. Detta ställe är billigare än vårt nuvarande och dessutom med seaview och balkong! Detta lyckas man bara med under lågsäsong när priserna mer än halveras, så imorgon flyttar vi in./ Johan

Igår anlände vi till paradiset. När vi kom fram började vi leta boenden direkt, vi blev hänvisade till stället där vi nu bor av en kille som vi mötte på stranden. Det är ett mysigt litet komplex en bit upp från stranden, alldeles perfekt för oss tre.

Jag har pratat i några dagar nu om att jag ville klippa mig, så igår tog det fart och Johan klippte mig med Kims rakapparat. Jag hade i förväg inställningen att allt hår kunde ryka om det blev fel. Men lyckligtvis så blev det inte så.

Idag ska vi bada och sola hela dagen, något som vi inte har gjort på ett tag nu.

/Per

Igår flög vi över till den östra sidan av Malaysia för att ta oss ut till Perhentian Islands. Vi kunde dock inte komma hela vägen fram då båtarna hade slutat gå för dagen när vi anlände till piren. Så då fick vi istället tillbringa en natt här i Kuala Besut för att istället ta färjan idag. Om 45 minuter åker vi ut till paradiset.

Igår bestämde vi oss för att vara lite galna och äventyrliga, så vi drog ut på vandring i nationalparken här i Penang. Vi visste nog inte riktigt vad vi hade gett oss in på för det var nå sjukt jobbigt. Men efter 2,5 h i djungeln sjöblöta av svett och på ostadiga ben fyllda med mjölksyra nådde vi målet som var en fyr i slutet av nationalparken. Var ändå själva vandringen som var höjdpunkten, med vilda apor som satt och såg ner på oss och den vackra stillsamma naturen. Väldigt skönt att gå i den tidlösa djungeln när vi bor i högljudda och fartfyllda Georgetown. Var även kul att göra nåt nytt och lite galet.

Nu har vi begett oss från ön Langkawi till det Malaysiska fastlandet och till Penang. Penang och staden Georgetown är staden som har allt men som främst är känt för sin mat, arkitektur och kultur. Anledningen är att det är de alla olika kulterna som finns och blandas i staden, den indiska, muslimska, kinesiska och den malaysiska. Resultatet av detta är helt fantastisk billig och bra mat och en fantastiskt stad. I området där vi bor i Georgetown är det bara hus som är flera hundra år gamla och massor av stånd med mat precis vid vägen.Vi har nog aldrig smaka så smakrik och god mat där vi sitter på våra plaststolar och äter vår rätt för runt 10 kr med bilvägen 2 m bakom våra ryggar. Det som är så speciellt med staden är att bara 10 min gång bort från vårt område så är det en toppmodern stad med skyskrapor och massa shoppingcenter. Denna stad är verkligen något speciellt och värd att besöka.

Idag åker dem här tre grabbarna till Malaysia. Det betyder också att vi har varit ute och rest i en månad. Vi är alla väldigt nöjda med vad Thailand har erbjudit och hoppas att Malaysia levererar lika bra.

Dagen började med att jag (Kim) och Per gick upp vid 6:30 för att kolla på soluppgången. Det var otroligt fint att se då himlen var helt klar och solen steg upp över bergen längre bort mot horisonten. 🌄 Vi hade sedan en vanlig stranddag, då vi faktiskt låg på stranden från 1 till 6... Vi begav oss sedan hem för lite fix innan vi skulle ut och äta samt ta några drinkar. Middagen åt vi på ett otroligt gott tacoställe som vi fått tips om att gå till av ett par Gävletjejer som är på ön. Lär säga att det var grymt gott och påminde om hemma en heldel 🌯🌮 Sedan gick vi ner på stranden för drinkar och lite kvalitetstid med tjejerna som vi reser med för tillfället🍻🍹🌏 Kvällen slutade med bad vid 04 och sedan hemgång. 🌙