Hej, jag vet att jag inte har skrivit på två hela veckor men min dator blev stulen i San Francisco. Sedan dess har jag varit i Washington DC. och New York. Jag har besökt en kyrka i New York. Så som jag redan sagt är jag väldigt intresserad av religion så jag tänkte berätta lite grand om hur religion funkar här i USA.

I New York var jag och besökte en protenstantisk kyrka. Här i Sverige är vi ju också protenstanter så det kändes inte så konstigt att vara på gudstjänsten. Men här i USA känns det som folk är mer seriösa med att gå i kyrkan och att be och vara en god kristen. Här i Sverige är det mer att man blir döpt även om ens föräldrar inte är väldigt kristna. Här i USA är alla så seriösa med sin religion antingen är man kristen och tror på kristendomen eller så är man ateist och tror inte alls på gud. Ordet protestant användes först om lutheranerna som protesterade mot den romersk-katolska kyrkans anspråk om att vara den rättmätiga kyrkan. Nuförtiden används benämningen mer bland reformerta kristna än evangelisk-lutherskt kristna.

USA har ingen egentlig statsreligion även om den största delen av befolkningen är kristna (den största grenen är protestantism). Den näst största delen av befolkningen är folk som inte uttryckt någon religion. USA har alltid varit en blandning av en massa olika religioner. Det började redan innan kolonisationen av Amerika började med alla olika indianstammar som fanns i Amerika. Sedan när europeérna kom till Amerika för att få frihet att utöva sin religion kom det en massa människor av olika religioner. USA har en massa av unika religioner eller frikyrkor, några exempel är Jehovas Vittnen, Mormonism, Baptistkyrkor, Metodistkyrkor och Scientologi.

Här kommer några bilder jag har tagit medans jag reste runt i USA och Kanada.

Så jag har nu kommit till USA och San Francisco. Jag var framme i här vid 15.00 igår och gick runt i staden till vandrarhemmet där jag stannar tills jag beger mig vidare till mitt nästa stopp på resan. Jag kommer behöva göra den här resan kortare än vad jag förväntade mig så jag kommer tyvärr inte kunna resa till lika många ställen som planerat men jag kommer iallafall åka till Washington D.C och New York men jag vet inte hur resan kommer gå efter det.

Men nu tänker jag inte prata mer om resten av min resa, jag menar jag är ju ändå här i San Francisco så jag kanske ska berätta för er om denna fantastiska stad.

San Fran. är den näst mest tätbefolkade i USA och det bor ca. 8,4 miljoner människor här. Stadens speciella uppbyggnad kommer ifrån då staden var skakad av en massa jordbävningar. Allt ifrån viktorianska till moderna hus samlas här. En stor turistattraktion är Golden Gate bron. Golden Gate bron är världens mest självmordstätaste plats. Sedan invigningen 1937 har ca. 1600 människor hoppat ifrån bron i självmordssyfte. Jag mer om ursäkt för denna hemska fakta.

San Franciscos klimat är ganska annorlunda än hur det är här i Sverige. Även på vintern blir det nästan aldrig under 0 grader. Medeltemperaturen på sommaren är någonstans runt 22 garader.

Imorgon ska jag besöka Alcatraz och sedan ska jag skriva lite mer om San Francisco men just nu värker mina fingrar.

Vi ses imorgon//Ida🇺🇸

Så jag lägger upp detta samma dag som mitt inlägg om Amazonas. Så jag befinner mig just nu i Colombias huvudstad Bogotá. Innan spanjorerna kom hit bodde muiscanfolket på bogotáslätten. När staden grundades av spanjorerna hette den Santa Fé men eftersom det fanns andra städer med namnet Santa Fé i Amerika kallades lade man ofta till "de bogotá" efter slätten. Efter ett uppror mot den spanska kolonialmakten 1810 blev Santa Fé huvudstad i Colombia. Stadens namn ändrades sedan till Bogotá. Bogotá ligger i Anderna och fyra floder rinner igenom staden innan dem alla sluter upp i Bogotáfloden.

Imorgon ska jag flyga till San Francisco.

Ses i San Fran.//Ida👍

Hejsan, Amazonas var verkligen fantastiskt. Jag vet inte om jag ska vara glad eller ledsen att jag kom under de tre-fem månaderna som är Amazonas torrsäsong, även fast det har regnat lite grand under de senaste dagarna så är det inte nära hur mycket det regnar under regnsäsong, från vad lokalbefolkningen säger. Jag lyckades dock ta mina bilder när det var relativt fint väder. Jag har gått på skogsvandringar, pratat med lokalbefolkningarna och tagit reda på vad de som bor här tycker om avskogningen av regnskogen och också vad de tror är anledningen till att Amazonas har blivit så drastiskt avskogat. under de senaste åren. Så jag läste ett reportage om sojaodling i Sydamerika. De flesta trodde inte att plats för sojaodlingar var en stor anledning till avskogning av Amazonas. De flesta människorna jag pratade med trodde att avskogningen var till för att man skulle ge plats till fattiga människor att bygga hus på. Sojaodlingen är inte bra för oss människor varken sett i ett biologiskt eller kulturellt perspektiv. Jag menar det skulle vara en sådan tragedi om en av världens mest unika ekosystem skulle bli förstört. Jag skulle verkligen vilja komma tillbaka hit och varje gång forskare kommer till Amazonas upptäcker de nya arter. Jag är rätt säker på att det finns andra foder man kan odla till djuren som inte förstör en så stor del av vårat kulturarv, och att företagen som hugger ner skogen för att odla soja tar bort hem till alla indianer som bor, lever och bygger hela sina liv runt skogen. Jag tycker verkligen det finns bättre alternativ istället för soja.

Ledsen för mitt långa inlägg men jag har starka åsikter om det här//Ida😡

Detta kommer bli ett väldigt kort inlägg eftersom jag inte har så mycket att berätta om idag. Jag åkte ifrån Buenos Aires imorse kl. 06.00 och klockan är nu 12.00. Jag kommer vara framme vid ca. 21.00 ikväll. Jag vet att jag sa att jag ska åka tåg mesta delen av resan och det ska jag också men jag ska åka flygplan ifrån Asuncións flygplats till Manaus. Jag kommer antagligen inte orka skriva under mina fyra dagar i Amazonas för jag ska göra en massa spännande saker så jag tror inte jag kommet orka skriva förrens jag har åkt vidare till Bogota.

Hejdå//Ida💙

Så jag vet att jag berättade om så mycket mer än kyrkan igår, men eftersom det blev ett så långt inlägg med en massa fakta så jag bestämde att berätta om resten av min dag idag istället eftersom vi inte hade så mycket planerat för idag. Paul och Valentina var tvungna att jobba idag så jag höll mig ganska nära till var de bor. Men jag tänkte att jag skulle visa er en bild ifrån gårdagen och berätta vad vi gjorde efter vi var i kyrkan. Innan kyrkan åt vi lunch på ett litet café. Jag åt empanadas som är ungefär som piroger. Sen gick vi till ett område i centrala Buenos Aires som heter Puerto Madero som har jättecoola bostadhus, kontorshus och restauranger. Så vi gick omkring där i några timmar och sedan gick vi tillbaka till deras hus. Imorgon tar jag tåget till Asunción så vi ses på tåget.

Bye//Ida👌

Hejsan igen. Catedral Metropolitana de Buenos Aires var verkligen vacker. Argentinas statsreligion ät kristendomen och de flesta är kristna katoliker. 2014 var 74% av Argentinas befolkning katoliker och 8% av befolkningen var protestanter. Mina vänner Valentina och Paul är katoliker. Katedralen har blivit ombyggd flera gånger sedan den första kyrkan byggdes på torget Plaza de Mayo.

Den katolska kyrkan är väldigt annorlunda än den svenska protestantiska kyrkan. Katolska kyrkan har i skillnad från andra kristna inriktningar fem egna bud som kompleterar de tio budorden alla kristna inriktningar riktar sig efter.

Katolska kyrkans fem budord är:

1. Du skall bevista mässan på söndagar och helgdagar. 2. Du skall bekänna alla dina synder åtminstone en gång om året. 3. Du skall ödmjukt ta emot din Skapare åtminstone under påsktiden. 4. Du skall hålla de påbjudna helgdagarna (högtider som vördar Herrens mysterier, jungfru Maria och helgonen). 5. Du skall hålla den påbjudna fastan och abstinensen.

En annan sak speciell med katolska kyrka är biktningen. Det är när du erkänner dina synder för prästen anonymt. Katolska kyrkans regler säger inte att du inte får vara född homosexuell men du får inte leva ut ditt liv med någon av samma kön.

Ledsen för det långa inlägget (men religion fascinerar mig verkligen)//Ida🙏

Jag var tvungen att gå upp 05.30 så att jag skulle vara vaken tills jag var framme i Buenos Aires. Men nu är jag framme här i Buenos Aires, Argentinas huvudstad med ca 2,9 miljoner invånare. Just nu är klockan 10 för jag tog en liten tupplur när jag kom till mina vänner och på eftermiddagen ska de ta med mig på en rundvandring runt Buenos Aires. Vi ska bland annat besöka Catedral Metropolitana de Buenos Aires. Runt tolv ska vi ut på stan och äta lite och sedan ska de ta med mig till katedralen. Jag åt också lite frukost när jag kom hit.

Ses efter rundturen//Ida👌

Jag har nu åkt tåg i sex timmar vilket betyder att jag har runt 12 timmar kvar tills jag är framme i Buenos Aires. Klockan är just nu 18.00 så jag kommer behöva sova här på tåget. Medans jag har suttit här har jag passat på att läsa om sydamerika. Pågrund av hur många fattiga familjer och gatubarn det finns i sydamerika är fotboll en väldigt populär sport, eftersom det inte krävs mycket utrustning för att spela allt du egentligen behöver är en boll och något att använda som mål. Jag tycker det är bra att barnen som har det dåligt också kan ha något att glädjas åt. En annan intressant fakta är att nästan alla sydamerikanska länder har spanska som officiellt språk förutom Brasilien. Brasilien är sydamerikas största stat och Argentina den näst största.

Här på tåget säljer dem jättegod mat. Tågets lunchvagn har en massa olika sorters mat. Till lunch åt jag osttortillas och till kvällsmat ska jag äta paella. Jag läste också en av mina favoritböcker och det visade dig att dottern till kvinnan bredvid håller på att läsa den också fast på spanska så kvinnan frågade om den verkligen var barnvänlig eftersom hon tyckte den såg väldigt våldsam ut på omslaget, men jag sa att den var helt ofarlig.

Ses imorgon//Ida😉

Det hände inget mer intressant på bussen så jag konverserade lite mer med Gloria och kollade på en film som heter The Normal Heart. Jag har gått runt i Trelew i en timme i väntan på mitt tåg. Trelew är ganska välbefolkat. Enligt en broshyr jag läste bor det runt 100 000 människor här. Jag trodde att Trelew var en liten stad men det är relativt välbefolkat här. Dem har museum här också men jag gick inte in på något. Just nu sitter jag på tågstationen och väntar på mitt tåg som kommer snart. Hoppas det inte kommer somna någon på mig på tåget.