Vi har det så bra, det är så fint och härligt här. Vi är verkligen på semester på semestern om man säger så. De första tre nätterna skämde Darias familj bort oss och checkade in oss alla på ett superfint hotell med sköna sängar och en ordentlig dusch!! Efter det valde vi att återgå till vårt backpackerliv så vi hittade ett mysigt litet boende som vi verkligen trivs på och det är nära Darias familj också. Vi ligger på stranden hela dagarna, äter god middag varje kväll och bara unnar oss, så vi har inte så mycket att klaga på här. Igår var vi på en tour hela dagen där man besökte olika stränder och laguner här runtomkring. Platserna vi besökte var magiska och touren i sig var hur bra som helst. Vi fick en underbar lunch serverad mitt på stranden också vilket var väldigt lyxigt. Men det är såhär våra dagar ser ut just nu, om två dagar åker vi vidare till vårt sista stopp i Filippinerna så vi uppdaterar mer när vi är där!

Vi befinner oss just nu i El nido, på palawan tillsammans med Darias mamma och systrar och har det lugnt och skönt. Dock blev fyra av fem matförgiftade häromkvällen så det var inte det roligaste, men som tur var så gick det över efter en dag i alla fall. Men här tar vi det mest lugnt, vi solar, äter god mat och umgås med Darias familj medan de är här!
Men innan vi kom hit så var vi först på boracay, som vi älskade! Vi bodde på ett helt underbart hostel, där alla var som en liten familj tillsammans. Personalen var helt fantastiskt och sköna att hänga med. Hostlet låg bara 1 minut från stranden där vi hängde på dagarna och precis jämte hostlet låg vårt lilla guldkorn till matställe som vi åt på varje dag hehe. Men det bästa med allt var att de hade pastakväll på hostlet med gratis pasta och happy hour varje onsdag och söndag, och vi hann med två under vår vistelse där, sjukt roligt! Vi träffade även många härliga människor där, som var lite sorgligt att lämna. Men det kommer bli återträff i Sverige sen, helt klart! Veckan på boracay får helt enkelt 10/10 av oss!
Efter den veckan så blev vi dock sjuka.. Vi stannade 3 nätter i puerto princesa innan vi åkte vidare till El nido. Där låg vi bara bokstavligt talat i sängen hela dagarna och sov, vi hade dock det bästa boendet vi kunde tänka oss där, då han som ägde stället var helt underbar som bjöd oss på mat och fixade med mediciner och grejer till oss! På tal om det så kan vi berätta att människorna här på Filippinerna är de mest vänliga och underbara människorna vi har träffat, det finns inte många som vill något illa eller liknande här, det är så roligt att träffa på så många fina människor!

Några bilder från de senaste dagarna här på ön.
Vi har spenderat dagarna på vår moped och olika stränder i stort sett, lyxigt va? Vi har haft 6 underbara dagar här, vi har haft bra väder, träffat nya vänner, lärt oss köra moped, ätit god mat, kollat på solnedgången och äntligen blivit någorlunda bruna igen. Idag är det dags att åka vidare till landet som vi har längtat efter mest på hela resan, Filippinerna!! Vi har en lång resa framför oss, det kommer ta oss ca 24h från att vi lämnar hostelt här till att vi har kommit fram till vårt boende i Filippinerna. Men det kommer det förhoppningsvis vara värt! Vi ska besöka tre olika öar på Filippinerna, vi börjar på Boracay, sedan Palawan där Darias mamma och systrar kommer möta upp oss och sen avslutar vi två på Cebu.

Det blev inga stränder idag då vi alla brände oss en del igår. Men vi åkte på andra äventyr istället tillsammans med 5 andra. Vårt första stopp var ett fängelse som amerikanerna använde under kriget här i Vietnam. Det var ganska tufft att se men också svårt att ta in att detta verkligen har hänt och att folk blev behandlade så under kriget. Vi stannade inte där särskilt länge då vi alla höll på att svettas ihjäl. Vi åkte sedan vidare till ett vattenfall som tyvärr var helt torrt på grund av värmen men vi hade roligt ändå och fick se en del på vägen. En sak som är rolig att tillägga är att det kunde gå en hel flock med kossor mitt i vägen eller en springandes höna. På hemvägen stannade vi till på någon lokalrestaurang där vi beställde in massa smårätter som vi delade på. Väldigt gott och spännande!

Vi har nu äntligen kommit fram till en ö som bjuder på solsken. Vi är som sagt på Phu Quoc som ligger i södra Vietnam, här bor vi på ett jättestort och fint hostel som vi trivs bra på. Idag hyrde vi moped för första gången då det verkar vara det smidigaste sättet att ta sig runt på då stränderna ligger lite utspridda här på ön. Men det var inga problem alls, allting gick jättebra och vi lyckades ta oss fram till Bai Sao beach som ligger 40min från vårt hostel. Stranden var helt magisk som ni kan se på bilderna, så här kommer vi säkert att trivas i några dagar till. Vi har dessutom lärt känna tre svenska tjejer som vi har umgåtts med nu ikväll och vi ska också åka till två andra stränder ihop imorgon med våra mopeder.

Hej från Vietnam och Ho Chi Minh!!
Vi kom hit i tisdags och det första vi reagerade på när vi kom hit var trafiken! Herregud vilken röra, det går inte ens att förklara hur mycket trafik det är och hur kaotiskt det är. Man måste verkligen bara chansa och gå rakt igenom vägen för att kunna ta sig över, det är liksom ingen som stannar. När vi hade lämnat av våra väskor på hotellet så gick vi direkt till en stor marknad och kollade runt, sen gick vi hem och sov en stund innan vi gick till en backpackergata och åt en god middag. Annars har det varit lugnt i Ho Chi Minh då Emelie inte har mått så bra. Men igår hade vi bokat en tour genom staden samt till krigsmuseet och Chu chi tunnlarna. Detta var en givande och lärorik dag då vi fick se och veta mycket om kriget i Vietnam. Vi hade tyvärr otur med vädret igen då det började spöregna när vi kom fram till tunnlarna vilket gjorde att vi fick stressa oss igenom allt. Men vi tog oss igenom en tunnel som var 20m lång vilket räckte för oss då det var så varmt, trångt och mörkt där nere. Men detta var en upplevelse som vi alltid kommer att minnas.
Nu sitter vi på flygplatsen för att åka till Phu Quoc som är en ö här i Vietnam!

Då var vi färdiga med vårt besök i Singapore. Igår på kvällen åkte vi till Little India för vi har hört att det ska vara god mat och mysiga marknader där. Så det var något vi såg framemot men fick istället en chock när vi hoppade ur taxin och insåg att vi var de enda två tjejerna bland hundratals indiska män.
Vi såg inga kvinnor någonstans och förstod då att det var något som inte stämde och att det nog var smartast att ta en taxi tillbaka till hostlet igen. När vi kom tillbaka fick vi veta av tjejen som jobbar här att söndagarna tydligen är "männens dag" skulle man väl kunna säga, indiska kvinnor ska tydligen inte gå ut efter klockan 20.00 på söndagar utan det är då männen är lediga och går ut och träffar sina vänner.

Idag har vi bara tagit det lugnt, vi åkte till en stor trädgård/park och gick runt lite. Vädret är så konstigt här förresten, det går från molnigt, till spöregn, sedan till soligt och sedan molnigt igen. Och så är det så otroligt varmt och fuktigt hela tiden. Men vi åkte sedan till Marina Bay igen för att se det i dagsljus och få njuta lite till. Sen åkte vi tillbaka till vårt hostel för att vila upp oss och lägga oss tidigt för taxin hämtar oss 05.00 imorgon bitti!

Då var vi framme i Singapore som är land 5 av 8 på vår resa! Eftersom att vi bara är här i tre dagar så försöker vi vara väldigt effektiva och ta vara på tiden. Här bor vi förresten på ett hostel för andra gången på vår resa och det känns verkligen jättebra. Alla vi bor med är trevliga och allting är fräscht också. Vi har redan hunnit se en hel del här i Singapore, bland annat Marina Bay Sands, Gardens by the Bay och Sentosa Island. Än så länge tycker vi om Singapore, det finns mycket fint att se här. Men vi är lite besvikna på "renligheten" här, eftersom att det sägs vara "det renaste landet" så hade vi ganska höga förväntningar på hur det skulle se ut på gatorna osv men vi kan härmed berätta att det bara måste vara ett rykte eller en myt, för vi har inte märkt av någon särskild renlighet här! Men vi har det bra ändå och ser fram emot att se mer utav Singapore.

De senaste dagarna har varit lugna, eftersom det regnar i princip hela tiden här. Men dock har vi fortfarande inte varit helt pigga så det har varit skönt på ett sätt, så att vi inte har haft ångest för att vi ligger inne i sängen en del. Daria har varit väldigt dålig så det fick bli ett besök på sjukhuset i onsdags. Och det visade sig att det var flera infektioner i magen, så nu äts det mediciner för fullt i ett par dagar. Igårkväll åkte vi in till petronas twin towers för att titta på de magiska tornen på kvällen, och det var otroligt fint att se! Idag, fredag var det redan lite bättre med magen så vi hoppas på det bästa! Idag tänkte vi sätta oss i klcc park och ha en liten picknick men såklart tittar regnet fram även idag.. Men Kuala Lumpur är en fantastiskt fin stad som vi har haft några bra dagar i trots sjukdomar och regn! Imorgon åker vi vidare igen mot nya äventyr!

Nu är vi på vårt sista stopp i Malaysia och det är i huvudstaden, Kuala Lumpur! Vi åkte hit tidigare än planerat då vi kände att vi inte hade mer att se på ön Penang, vi åkte till stranden en dag men det var molnigt och duggade så vi gick på massage istället och bestämde oss sedan för att lämna ön. Vi tog en buss ner hit som tog ca 5h men allt gick jättebra. Här i Kuala Lumpur har vi ett fint boende med en väldigt fin utsikt över KL-tower. Vi har hunnit med att besöka några fina och intressanta platser, bland annat Batu Caves, som är kalkstensgrottor som har ett hinduiskt tempel men det som vi tyckte var häftigast att se var självklart den 42 meter höga statyn och att ta sig upp för de 272 trappstegen. Men bortsett från det går man för det mesta i stora köpcentrum här och eftersom att det regnar hela dagarna håller vi oss helst inomhus. Vi har också gått på bio vilket var väldigt roligt. Nu har vi 3 dagar kvar här innan vi åker vidare till Vietnam!