Header
JULIA ENQVIST

Lite är bättre än inget - Istället för att dra i gång och träna 1h 5gånger i veckan på direkten så kan små stunder räcka. Som t.ex. 30min promenad eller lite sitt ups eller varför inte lite benböj några gånger i veckan. Det gör ändå att du är lite aktiv och håller i gång kroppen.

Träna det du tycker om - Tycker du inte träningen är rolig kommer du förr eller senare lägga av. Testa runt bland olika träningsformer för att hitta din favorit och kör den ett tag för att sedan utöka dina träningsformer

Promenader - Vår allas favoritgren i träningsvärlden. Den kan utföras av nästan alla och man kan anpassa hastighet och distans bästa man själv vill. Det bästa av allt är att man kan ta promenader året om oavsett årstid och sen dessutom om man har hund så är detta super bra motion för hunden! Sen som ett litet plus i kanten så tränar du din kondition.

Delmål och Mål - Sätt upp delmål för dig själv, små mål som är lätta att nå. och gör det roligare med träning om man har några Veckovis eller månadsvis så att du blir peppad av dina egna resultat. Det viktigaste är ändå att man jämför med sig själv och inte med alla andra, liksom alla startar med helt olika förutsättningar och även olika mål. Fota dig själv eller skriv upp i en dagbok hur kroppen mår om du ändrar kosten och så vidare. För att sedan kunna nå ditt stora mål.

Musik - Hur viktigt är det inte att ha peppande musik när man tränar?! Liksom att ha bra musik i öronen kan göra stor skillnad på träningspasset. Det finns ju allt ifrån hård rock till house och jag tror alla kan hitta sin egna favorit stil när man ska träna. Men de jag rekommenderar är att man gör en spellista som man alltid använder på gymmet eftersom man då man kommer in i en rutin och kroppen förstår att det ät tränings dags. ett tips är att gå in på spotify och använda sig en utav deras träningslistor om man inte vill göra en engen!

Träningskläderna - Det underlättar ju alltid träningen när man känner sig snygg och bekväm, eller hur?! Känner man sig snygg får man lite extra självförtroende och presterar då gärna bättre. Vare sig man föredrar starka neonfärger eller med nedtonat med neutrala färger så är det viktiga att man känner sig bekväm i det man har på sig!


Träna tillsammans - i början så kan träning vara mer peppande och underlättande om man tränar med en kompis eftersom man då puschar på varandra och det blir roligare att träna! Så hitta en kompis, mamma, pojkvän/flickvän att träna med

Börja följa bloggar och instagram konton - Följ konton som är inriktade på träning och hälsa. Följ många olika typer av konton, även om du kanske mest är intresserad av en specifik träningsform är det alltid positivt att hämta inspiration på många olika håll. Sen är det viktigt att komma ihåg att alla har varit nybörjare än gång! några favorit konton är: Fixa formen , mimmikapells , imrececen

Kosten - Kosten är A och O inom träningen, det är viktigt med en varierad kost och hälsosamt tänkande kring maten när man tränar. Att äta regelbundet är viktigt för att hålla blodsockernivån jämn så man inte blir sådär super trött. sen sär är det viktigt med vad vi stoppar i oss med Alla har vi en svaghet för sötsaker och visst ska man få äta det med men man kanske kan minska ner sockret till en eller ett par dagar i veckan istället för varje dag. Sen så finns det sjukt mycket dieter just nu som "borde" följa men jag tycker det är bättre om man tänker på sin kost själv och tänker till själv och avgör vad som är "bra eller dåligt" för en. Men att minska på sockret är en bra ide.


Tålamod - Viktigaste av allt är att man måste ha tålamod eftersom det kommer ta tid! Rom byggdes inte på en natt och samma sak gäller med dina mål eller resultat som du har. oavsett om det är att bli hälsosammare, gå ner i vikt eller bygga muskler så kommer de ta tid!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Hej på er!

Är fortfarande ovan med de här att komma ihåg att skriva om mitt liv och uppdatera osv men tror de kommer som rutin efter några dagar. Men tänkte skriva lite kort om vad som händ idag då, kan väll börja med att nämna att jag gör ungefär samma saker varje dag. Så just nu så kanske de inte kommer att vara så mycket variation på bloggen men det bror på att jag måste ta hand om våran "lilla" bebis här hemma eftersom de är bara jag som är ledig och därför så får ta ansvaret när mamma inte är hemma. Vilket jag inte har något emot men de blir så att jag blir ganska så begränsad vilket suger lite men de är värt de när man får gosa med en hund om dagarna.

Men som sagt då så har jag tagit hand om Dante men jag har även gymmat, och körde då ett benpass vilket gick skit dåligt. Tror mycket handlar om att jag tappar orken att träna när jag går upp 06:15 varje dag och bara slöar och aldrig riktigt kommer igång med dagen. Vilket är synd för jag ääääälskar verkligen att träna kvällar då de är då jag tränar som bäst och får ut så mycket av passet som möjligt, så de är lite surt att gymmet inte går som de ska just nu. Men förutom de så träffade jag några vänner, Emma och Maya och vi chilla mest pratade och åt glass och hade mysigt. I morgon så ska vi ses igen vilket ska bli kul eftersom vi inte riktigt hinner träffa varandra så ofta nu mera eftersom saker kommer i mellan osv men när vi väll kan ses och är med varandra har vi kul vilket är huvudsaken. Så det är något att se fram emot sen annars så lär de nog inte hända så mycket förutom att jag tänker ta en vilodag ifrån gymmet eftersom de senaste 3-4 passen har fokuset varit på något annat och jag har inte riktigt känt att de har varit några bra pass alls, så en vilodag för att vila upp kroppen och huvudet får bli lösningen på problemet!

// Julia

Likes

Comments

Hej!
Nu så har jag också skaffat mig en blogg och ska nu då också dela med mig av mitt liv och min vardag. Vilket ska bli kul eftersom jag har bloggat förut och har tyckt om de men inte har haft tiden till de, men nu när de är sommar så har jag tiden.
Jag får väll börja med att presentera mig, jag heter då Julia Enqvist och är 15 år gammal (men fyller 16 lite senare i år) jag bor i Norrköping med min mamma och lillebror. Jag har även en liten hund som heter Dante och som är av rasen Cocker spaniel, han lär ni få och se och läsa mycket om! I höst så kommer jag börja gymnasiet  och gå linjen Barn och fritid.

Något mer jag kan nämna är att jag spenderar en hel del på gymmet eftersom träning är en stor passion i mitt liv. Jag har nog tränat inprincip hela mitt liv, jag har ridit som liten men när jag fyllde 5 så började jag med konståkning och de håller jag på med än idag! Sedan så gymmar jag även för att jag tycker de är kul att träna och må bra och vara stark.

Men detta tror jag räcker som en start för denna bloggen! Men jag hoppas ni tycker att detta ska bli intressant att läsa om min vardag.

// Julia

Likes

Comments