Sååå nu tar jag mig lite tid till ännu en sammanfattande uppdatering. Här är lite bilder från Kajakturen som skulle varit bland delfiner, men pga. hårda vindar tvingades den turen ställas in och vi fick istället åka till en flod med kristallklart vatten och paddla och snorkla. Dock fanns det inte särskilt mycket liv att kolla på i vattnet, men naturen runt omkring var väldigt fin.

Under vår vistelse i Byron Bay gjorde vi även en dagstur till Nimbin, en stad full av hippies i stort sett. En rolig utflykt att göra, men det blev ett antal timmar på en skruttig buss utan ac i 35 graders värme. Jag blev ju även sjuk i Byron så blev ett antal timmar i sängen och jag fick inte möjlighet att testa på Byrons uteliv.

Sedan bar det av vidare mot Surfers Paradise. Här hade vi en jätterolig utekväll, spenderade en del timmar på stranden, åkte till ett gigantiskt köpcentrum som heter Pacific Fair och åkte upp i Q1-byggnaden för att kolla på utsikten. Man fick en väldigt turistig känsla i Surfers, men tack vare alla härliga människor vi träffade på (mycket svenskar) så hade jag några helt fantastiska dagar.

Anlände sedan till Brisbane, där vi till en början låg utslagda på rummet på hostlet efter den sista festkvällen i Surfers Paradise. Återhämtade oss sedan på kvällen för att möta upp ett par bekanta för en restaurangmiddag och några drinkar. Hann därför inte se särkilt mycket av staden, men av det lilla vi upplevde fick jag ett ganska så gott intryck. Jag vet dock inte om det finns så mycket att underhålla sig med om man stannar en längre tid.

Hej! Jag skyller den bristande uppdateringen på dåligt wi-fi och lathet. Så tänkte köra en liten sammanfattning här nu.

För tillfället befinner jag mig i Byron Bay, men dessförinnan har vi även hunnit med 3 dagar på Arrawarra beach, även kallat Spot X, för att lära oss surfa. Stället vi bodde på låg väldigt avskilt, precis nere vid en låååång strand. Morgnarna började med en 2h surflektion, och sedan hade man resten av dagen till att göra vad man ville. Skönt att all mat ingick, men samtidigt lite tråkigt med tanke på att man var väldigt låst till själva campet. 3 dagar var nog precis lagom där, för att inte känna sig för begränsad. Surfingen då? Svårt, men otroligt roligt! Är väldigt glad att jag har fått testa på det och kommer kanske hyra någon surfbräda senare under resan för att fånga lite vågor.

04.10 i tisdags lämnade vi Spot X och nästan 5h senare klev vi av bussen i Byron Bay. Efter en lunch och en dusch begav jag och Olivia oss ut för att utforska den lilla staden. Satte oss på ett jättemysigt café, kollade in stranden och shoppade för mer än våra plånböcker tillät. Sedan gick vi tillbaka och hämtade Karin för att gå ut och äta(!!!). Kändes så lyxigt med en restaurangmiddag, istället för de simpla måltider som det annars blivit. Har nog aldrig ätit en så god hamburgare.

Idag kom dock bakslaget. Jag har blivit sjuk... Började redan igår kväll känna lite i halsen, och imorse kändes det som att vakna upp i en dimma. Halsen gjorde ondare, täppta bihålor och ett huvud som både värker och snurrar. Har därför till min stora besvikelse spenderat i stort sett hela dagen i en hård hostelsäng. Nu håller jag båda mina tummar och tår för att jag mår bättre imorgon då det är dags för utflykt. Kajakpaddling bland delfiner låter inte helt fel va?

Igår gjorde vi ett måste i Sydney, Coogee to Bondi Costal Walk! Tar emellan 1,5-2h och man får uppleva helt fantastiska vyer och se lite mindre stränder på vägen. Dock rekommenderar jag inte att göra den i 35 graders hetta i gassande sol. Vi var tvungna att stanna och ta en paus i skuggan när vi kom till Bronte beach och jag upptäckte då att jag hade värmeblåsor på kroppen. Dessutom fick jag migrän senare på kvällen och vaknade upp imorse med benhinneinflammation... Ångar det ändå inte en sekund! När vi kom fram till Bondi, sprang vi direkt ner i vattnet och svalkade oss. Kan ha varit det skönaste doppet jag någonsin tagit.

Efter en lugnare dag idag har vi återhämtat oss inför morgondagen, nämligen Australia day! Vi planerar att hänga med folk vi lärt känna på hostlet och gå på någon stort streetparty när man går mellan massa barer, ska bli så kul!

Manly beach & solnedgång fångad från hostlets takterass.

De senaste dagarna har varit väldigt lugna, ganska skönt att ha två hela veckor här i Sydney så man slipper känna stress över att hinna med allt. Dock börjar jag längta såååååsååå mycket till resan uppför östkusten som börjar på fredag.

För ett par dagar sedan åkte jag och Karin över till Manly med färjan för att testa på stranden där. Jag älskade den! Den var nog lika lång som Bondi, men smalare/inte lika djup. Dock var strömmarna i vattnet väldigt starka när vi var där, så det var bara tillåtet att bada på ett litet område i den ena änden av stranden. På resterande yta fick bara surfare hålla till.

Igår besökte vi även ett poolområde i en park som ligger bara någon minuts gångavstånd från hostlet vi bor på. Det var skönt att ha nära hem igen efter att ha legat några timmar i solen. Inträdet kostade dessutom ungefär lika mycket som det gör att ta sig fram och tillbaka till stranden med buss och tåg.

Olivia och Karin har båda lyckats dra på sig förkylningar, så de har bara tagit det lugnt på hostlet idag. Jag var sugen på att ta mig ut, så det fick bli en promenad bort till Westfield för att strosa runt i butiker. Blev inga inköp förutom på väg tillbaka när jag passade på att gå förbi Coles (matbutik) och handla middagsmat.

Ikväll blir en tidig kväll för att imorgon pallra oss upp tidigt och ta oss till Coogee beach och sedan gå därifrån till Bondi beach längst kusten där det ska finnas en jättefin typ "strandpromenad".

TTYL

Snapshots från de senaste dagarna - SYDNEY

Operahuset/Hyde park/En typisk egenlagad hostellunch/Shoppinggatan Pittstreet/Blommor i Market city

En vecka har nu gått sedan vi tog våra första steg på Australisk mark. Dagarna går så snabbt, samtidigt som det känns som en evighet sedan vi kom hit. Idag är första dagen med dåligt väder, "bara" 22 grader i luften och molnigt, det kom till och med lite regn imorse och även morgondagen ser ut att mestadels bestå av regn. Blir nog ett par shoppingdagar, haha.

Imorse bokade vi även hela vår resa uppför östkusten! Är så himla taggad på att få se och uppleva alla vackra platser man har hört så mycket om. Vi förlängde vår vistelse i Sydney med en natt då vi annars skulle börja resa på Australia day. Riktigt kul att få spendera vår sista natt här på en av de bästa festdagarna på hela året!

Gårdagens planer blev inte som vi hade tänkt oss. Efter att ha fixat nödvändigheter som simkort och bankkonto var vi så trötta av jetlag att vi däckade i 4h och vaknade vid 20 på kvällen. Vi bestämde oss nästan direkt för att även strunta i party för att inte ännu en dag skulle spenderas i sängarna. Idag tog vi istället bussen till Bondi i hopp om att slippa gå runt som spöken i fortsättningen. Vi orkade dock inte stanna jättelänge då solen var så stark och vi efter bara ett par timmar började inta en rödare nyans... Brännan får komma successivt så vi slipper gå runt som tomater och Bondi ska vi definitivt besöka flertalet gånger under våra veckor i Sydney,

Nu är vi här!!! I tisdags 21.30 svensk tid lyfte vi från Arlanda och torsdag 12.30 lokal tid var vi ÄNTLIGEN på Australiensisk mark efter ca 30h på resande fot. En mellanlandning i Doha, Qatar och sedan även några timmar på flygplatsen i Singapore innan vi fick sätta oss på det sista planet med destination Sydney. Vi tog oss sedan till Hostlet vi bor på med tåg då vi bor precis vid centralstationen och sedan blev det en MYCKET efterlängtad dusch. Efter det en kortare promenad till Hyde park där vi satte oss ner på en bänk och bara försökte ta in att vi faktiskt var framme. Kvällen avslutades med grillkväll uppe på hostlets terass där vi minglade runt med andra backpackers. Idag har vi tagit tag i viktiga grejer som att fixa ett australiensiskt nummer och Olivia och Karin som ska jobba under sin vistelse här har öppnat upp bankkonton. I eftermiddag funderar vi på att kanske ta oss till beachen och ikväll blir det party!

Frukost på flygplatsen i Doha under första mellanlandningen.

När vi mellanlandade i Singapore var vi tvungna att hämta ut våra väskor gå igenom säkerhetskontrollen och checka in dom till sista flygningen så vi passade på att kliva ut och känna på den kvava luften.

Fina Hyde Park och utsikten från terassen där vi antagligen kommer hänga en del under de 2 veckorna vi ska bo här.

Har varken klippt av håret eller gjort läpparna, vilket dagens två selfies får en att tro...

En produktiv torsdag som spenderades med min mor och äldsta bror. Lite nödvändig shopping inför resan stod på schemat, typ adapter, GoPro-väska, grenuttag och en liten högtalare. Hade även planerat att gå till en Tele2-butik och fixa mitt abonnemang så jag slipper ha ett så dyrt medan jag är borta, men den i Kista där vi var hade inte öppnat än efter ett rånförsök i tisdags så det blir att fixa det imorgon istället. Nu ikväll är planerna att sätta på en film, men innan dess ska jag göra ett försök att packa ihop de grejer jag ska ha med mig när jag åker som finns här i lägenheten. Imorgon ska jag nämligen hem till mitt riktiga hem och påbörja packningen, kommer bli SÅ svårt att bara packa med det nödvändigaste...

Nytt år, nya möjligheter. Den värsta klyschan av dem alla kanske.

Nej den huvudsakliga anledningen till att jag har bestämt mig för att ta upp bloggen igen är inte det faktum att ett nytt år har inletts, utan främst att jag på tisdag nästa vecka beger mig ut på äventyr. Australien är destinationen och jag känner att jag på något sätt vill dokumentera den här resan, hur den nu än kommer att gå. För i nuläget är inte planerna så mycket mer än att landa i Sydney och spendera de 2 första veckorna där, för att sedan bege sig norrut längs landets östkust. Med mig har jag två fina vänner, men huruvida länge vi kommer hänga ihop är inte heller helt säkert då vi reser dit med lite olika förutsättningar. För min del är det en enda lång semester. Mitt visum tillåter mig inte att jobba, och max 3 månader är hur länge jag får stanna i landet. 3 månader känns också som en lagom tid för mig att vara borta.

Och nu till varför jag känner så. Min kära pojkvän sedan drygt 1,5 år tillbaka köpte nämligen en lägenhet här i Stockholm i somras och sedan han flyttade in i slutet på september har jag i stort sett bott hos honom. Officiellt har jag inte bytt adress, men jag tillbringar den mesta av min tid där, såklart. Detta innebar att vi gick från att bo nästan 50 mil ifrån varandra i ett distansförhållande, till att ja, bli sambos. I och med detta har jag så mycket att komma hem till och på 3 månader hinner jag nog uppleva det jag önskar.

Till sist måste jag erkänna att det har kliat i fingrarna mer och mer på senaste tiden. Här om natten när jag inte kunde sova låg jag och skrev en text i mina anteckningar på mobilen bara för att jag verkligen behövde skriva av mig. Tankarna har gått fram och tillbaka, men nu har jag tagit beslutet att göra ett försök igen. Jag saknar ju den här bloggen.

Jag har under de senaste månaderna varit nere i en typ av dipp. Anledningarna till det tror jag är flera, men främst är det nog mitt behov av att vara självständig och ha integritet. Jag är en introvert person, alltså att jag samlar energi hos mig själv, inte hos andra. Jag behöver tid för mig själv ibland när jag bara får vara jag utan att någon annan kan tränga sig på. Detta innebär inte att jag tycker sociala sammanhang är jobbiga eller har svårt att umgås med människor, tvärtom. Men emellanåt behöver jag tid för mig själv. Jag vill alltså inget hellre än att flytta hemifrån. Men jag vill också resa, och i och med detta måste jag bo hemma just nu, för att båda drömmarna ska få bli verklighet.

Min dipp har yttrat sig i att jag alltid när jag kommer hem från jobbet, direkt stängt in mig på mitt rum. Det har inte funnits någon ork eller lust att röra sig i resten av huset av anledningen att dessa ytor delas med fyra andra personer. Och missförstå mig inte nu, det är inte min familj det är fel på, det är mig. Jag lever just nu för mina fredagar. Dagen på veckan jag är ledig när resten av familjen inte är det och jag äntligen får hela huset för mig själv och kan slappna av, samla kraft. Men en dag i veckan räcker inte.

Nu går vi mot sommar och ljusare tider och jag har märkt på mig själv att jag sakta men säkert har börjat ta mig upp igen. Jag tvingar mig själv att ta tag i saker när jag kommer hem och det blir bara lättare och lättare. Idag har jag både tränat och övningskört efter jobbet, något jag på flera månader inte orkat med efter en lång dag. Det håller på att vända nu, jag känner det.