Goddagens goddagens. Igår var det min näst sista lediga dag innan hemgång, så jag hade tänkt jobba på solbrännan nu in i det sista haha och steka på stranden så fort jag får tillfälle. TYVÄRR så var det suuupergrått moligt regnigt väder igår.. Cyklade ner till stranden i hopp om att det skulle spricka upp, vilket det dessvärre inte gjorde... Sprang några längder på stranden för att sysselsätta mig själv, grymt bra träning känner jag idag alltså haha wow vilken träningsvärk ;D Efter ett tag mötte jag upp Mira, en finsk kollega som jobbar i Miniland, vi käkade lunch på Salt and Pepper. Hon åt gravad lax och jag toast skagen, sååå gott haha, från att äta thaimat varje dag i två månaders tid liksom. Men så det var supertrevligt, vi gick och unnade oss en massage efter lunchen också. På kvällen mötte jag upp henne och några till och spelade biljard och bara umgicks och hade det trevligt, för att säga hejdå till både Mira som åker hem idag och Sofie min handledare som åker hem imorgon. Vi passade även på att välkomna de två nya tjejerna som kom igår som ska jobba i miniland och fitness under sommarsäsongen.

Idag började jag klockan 13.00 då jag och Sofie gör så att vi kör halva dagen var, så jag passade på att lägga mig på stranden imorse tillsammans med Tilda, en kollega i Miniland och fitness, innan jag började jobbet. Jag och Sofie käkade lunch tillsammans också för att prata lite om hur det har gått under dessa två månader, och hon sa att hon var jättenöjd med mig och att jag varit superduktig, samt gav mig lite tips på vad jag skulle tänka extra på osv, så det var trevligt och kul att höra :)

Nu sitter jag i lobbyn, har precis gått en poolwalk, det är väääldigt lugnt med Cases nu så har verkligen haft tid till att prata och hänga med gästerna lite extra mycket idag, supermysigt!

kram kram

Halloooj

Hade 3 härliga dagar på Phi Phi, vi bara njot så mycket hela semestern, kollade på krabbor som springer for fulla muggar på stranden, kräftor i skal som i grupper av hundratals tar sig ner till vattnet mot kvällen, jag och Wille forsokte även ta oss igenom djungeln till Viewpionten som skulle ligga ca 30 minuter från vår strand.. Men vi gav upp efter kanske 5 minter och 100 myggbett. Vi hade inte riktigt kläder eller skor for det, annars tror jag faktiskt vi hade klarat det! Igår skulle vi fara till freedom beach men vi alla var lite trotta och vädret var inte jättebra, så jag och Wille besokte Big Buddha samt Chalong templet. Var ritkigt fint alltihopa och den stora Buddhan är verkligen så mäktig! Sen tog vi bara lugnt resten av dagen, gick runt och shoppade lite, fixade lite med min studentklänning som jag håller på att sy upp osv. Idag är jag tillbaka på jobbet! Känns bra faktiskt, har lite panik over att det bara är 3!!!!! dagar kvar att jobba for mig då jag är ledig på sondag. Det är helt sjukt. Får ofta frågan om det ska bli skont att komma hem, om jag har hemlängtan osv men har faktiskt inte haft någon hemlängtan alls (forutom när jag var sjuk i 2 dagar), men tror det har underlättat jääätteeeemycket att familjen kom hit. For nu längtade jag bara till att dom kom hit och inte att jag kom hem. Sedan var det nog superbra att de som såhär i slutet for annars hade jag nog velat fara med dom hem när dom åkte. Sen är det klart att jag kommer tycka det är skont att komma hem, men vet också att jag kommer sakna detta sekunden jag sätter min fot i Sverige.

Jennifer

Nu är livet hääärligt. Jobbade ju in några dagar för att vara ledig lite extra när familjen va här. Så Lena har varit så snäll att jag fått varit ledig 4 dagar i rad så vi tog chansen att fara till Phi Phi. Vi tog färjan igår tidigt på morgonen till Ton Sai, och därifrån tog vi en long tail boat runt på alla de vanliga turiststränderna och så. Wow det va verkligen SÅ fint! Sen mitt i allt gick motorn sönder och en annan båt fick hämta oss haha.. nu är vi på Tohko beach där vi också bor. Här finns verkligen bara massa bungalows och en restaurang som tillhör bungalowsen. Detta är verkligen en upplevelse, vi bor i bungalows med endast fläkt, med myggnät och som har el från 6-6. Men det är verkligen så härligt, lugnt och skönt här! Behövde nog komma iväg och vila lite bara. Idag ska vi ligga på stranden här hela dagen och imorgon bitti ska vi tillbaka till Ton sai för att kolla runt lite mer där och sen åka tillbaka till Phuket!

Hej på er! Dagarna rullar på här och imorgon är det bara en vecka kvar tills vi åker hem.. Läskigt hur fort tiden har gått..
Idag har det varit en lugn dag på praktiken, började runt 9.30, ringde lite välkomstsamtal till de som kom igår och följde upp lite case! Igår var det nämligen den sista ankomsten för säsongen, för de som reser med Thomas Cook alltså, så nu är det bara massa avgångar och easy check in som gäller dagarna fram över.
Men söndagar är alltid lugna eftersom att vi aldrig har varken någon arrival eller departure, vilket är ganska skönt ibland för då kan man fokusera på de Case man har och att mingla med gästerna så mycket som möjligt!
Idag har jag faktiskt haft tid till att gått runt hotellet och filmat lite till en skoluppgift vi har fått, som ska handla om den praktikplats man är på. Sen efter jag slutade gick jag och tränade på hotellets gym, sen hämtade jag mat, cykla hem, och nu ligger jag i sängen och kollar på serie :D
Jennifer är ju knappt hemma nu förtiden när hennes kille o familj är här så blir en hel del egentid haha.. Men det kan vara ganska skönt det med faktiskt, efter en lång hektisk dag med massa folk runt om kring sig :)
Bye bye

I tisdags kom äntligen familjen (eller halva i alla fall haha). Så har haft ganska fullt upp sen dess, dom har kört mig helt slut, har inte gjort såhär mycket på länge. Annars så tar man det bara lugnt efter jobbet osv, nu har det varit full rulle hela tiden. Mamma och pappa bor i Patong så har varit där ganska mycket. I onsdags sov jag och William (pojkvännen) på deras hotell också för att vi skulle fara ganska tidigt dagen efter. Så igår hyrde vi moppar och den åkte vi till Leam Sing, det är såå fint där. Men tyvärr började den regna när vi va där haha.. igår blev det en lugn kväll, vi gick och åt på vårt hål i väggen hak som vi äter på varje dag, precis som vi gjorde för 11 år sen när vi va här. Det är så gott och billigt! Sen gick vi in en stund på Big C som är en matvaruaffär. Efter det åkte vi hem för jag var så trött, och nu ska jag snart åka iväg och jobba.

(Är så dålig på att ta bilder men lägger upp fler när jag fått skickade av mamma haha)
Jennifer

Hej hej! Just nu ligger jag i sängen och tänkte sova snart. Dagen idag har varit bra men lååång.. Fick jobba över ungefär två timmar för hade en arrival på eftermiddagen vilket alltid tar lite tid då folk har önskemål på vilket rum de vill ha och kanske är missnöjda med rummet de fick etc, så det tar alltid sin lilla tid tills alla har kommit i ordning liksom. Sen hade jag lite case som jag skulle följa upp. Höll på i ungefär en timme och försökte hjälpa en gäst med flera olika saker tills allt var okej och de var nöjda. Vilket de tillslut var och väldigt tacksamma för min hjälp och mitt engagemang. Finns inget bättre än gäster som verkligen uppskattar ens hjälp och ger bra feedback och komplimanger :)
Det är så himla kul nu när man har kommit in i arbetsrollen på riktigt och knappt känner sig som en praktikant längre haha. Så skönt att känna att man har koll på allting så att man kan hjälpa till på riktigt och verkligen lösa alla problem som uppstår! Att man kan ge gästen ett förtroende och att man känner sig trygg i de ansvar som man faktiskt bär på. Den bästa känslan är att känna att man klarar av att lösa saker och fixa saker helt själv så man slipper vara beroende av någon annan hela tiden som man var i början. Är faktiskt över förväntan väldigt stolt över mig själv som har lärt mig så mycket och kommit in i arbetsrollen så pass bra. Så nice att dra på sig jobbuniformen och vips känner man sig som världens tuffaste tjej med värsta självförtroendet och pondusen som klarar av allt i hela världen haha! Den här praktiken har verkligen fått mig att våga ta för mig så mycket mer och ta initiativ som jag inte vågade på samma sättning förut. Har bevisat för mig själv att jag klarar av så mycket mer än jag trodde, att hantera stress och svåra situationer, handskas med olika människor och uppgifter. Sååå japp det känns väldigt bra faktiskt ;)

Imorgon ska jag vara i miniland, börjar kl 9.00, ska faktiskt testa på att vara med på ett Core pass på morgonen tillsammans med Fitness tjejerna som även jobbar i miniland. Så det ska bli kul! Sen väntar vattenpolo och annat skoj :D

Juste!! Börja följ Sunwingkamalabeach på Instagram! Jag har fått tillgång till det instagram kontot, så har varit runt på hotellet och fotat lite som jag har laddat upp för att marknadsföra Sunwing :D Sjukt bra bilder om ni frågar mig ;)

Gooodnight
Izabella

Bild:
på en blomma som växer på hotellet
på jättegöölliga bebis bananer som växer på bananträd på hotellet
på ett fint brev från en gullig liten gäst
på mig och världens bästa, hjälpsammaste, godhjärtade genomsnälla kollega Enzo som också praktiserar på hotellet

Hej på er! Igår och idag har jag varit ledig tillsammans med Lilli och Bella, så vi åkte till Phi Phi och sov över där tills idag. Så himla fiiiiint ställe med en skön och slapp stämning, alla går runt i flip-flops och stora backpacker-ryggsäckar ,alla hänger och snackar med alla och berättar vart dom har varit på för ställen och tipsar på nya ställen man kan backpacka vidare till osv. Verkar sjukt kul att resa runt sådär! Det är något jag också SKA göra har jag bestämt nu :D

På ön finns det, förutom strand, massa coola barer, restauranger och butiker som man kan strosa runt och kika på. Jag var där med min pojkvän när han var här i början av praktiken, men det blir ju lite olika typ av "resa" när man åker med pojkvän respektive med vänner! Så även fast jag åkte till samma ställe så upplevde jag det på helt olika sätt båda gångerna :D

Igår när vi kom dit käkade vi en jättegod lunch, sen checkade vi in på vårt korridorrum/hostel/pensionat haha vet inte riktigt vad det var. Men det blev billigt och bra ;D plus att det låg typ två min från stranden! (Tummen upp)
Vidare mot eftermiddagen bestämde vi oss för att åka runt ön för att se lite andra stränder. Den mysiga longtail båtturen vände snabbt till en mardröm haha... Vi hann se två fina stränder, tills det helt plötsligt blev mörkgrått på himlen och alldeles blåsigt och regnigt, så båten flög åt alla håll!! Så svårt att förutspå vädret på öar, det blåser så mycket så vädret ändras typ hela tiden... ( Thailands korta regn skyfall som kommer på en sekund, från att ha varit supersoligt och fint, som endast varar i några minuter, och sen blir det soligt igen ) Hade vi vetat att det skulle bli såhär hade vi aldrig gett oss ut på havet... När vi satt i den bräckliga träbåten slungades vi av vågorna, seriöst 5 meter upp i luften, sen med en smäll flög vi ner på vattnet igen. Stora vågor med vatten kom in i båten så vi blev dyngsura och båten var nära att tippa på sidan flera gånger. Alltså det låter inte så farligt när man berättar det nu i efterhand och låter som att jag överdriver men det gör jag inte haha! Ne usch... Vi fick verkligen panik dödsångest, haha åh så obehagligt... När vi klev av båten var vi helt traumatiserade typ :'D

Den där turen ute på vattnet fick verkligen mig att börja tänka på alla de stackars flyktingarna som ger sig ut på havet med sina barn, i båtar i värre skick än den båten vi satt i, i hopp om ett bättre liv än de krig och elände som råder i deras hem. Att de riskerar att drunkna i de stora svarta vågorna hellre än att stanna hemma. Så fruktansvärt. Blir helt illa till mods och spyfärdig av tanken... Stackars modiga, starka människor.
Man måste verkligen uppskatta det liv man har, vilket jag måste försöka tänka på varje dag!! Jag har verkligen uppskattat den här praktiken utomlands jättemycket och de här två dagarna i paradiset, inte ens de tråkiga vädret igår kunde stoppa mig från att njuta till max :)

På eftermiddagen gick vi till ett ställe som låg på ett loft, som visade film på en stor filmduk och sen spelade dom skön musik resten av kvällen, värsta mysiga stämningen med ljusslingor och kuddar. :):)
Idag har vädret varit bättre så vi har legat på stranden hela morgonen och solat och badat i det klarblåa vattnet! Jag och Lilli köpte cyklop också haha, så vi snorklade lite vid stranden, tyväääärr såg vi inte så mycket kul med tanke på att vi va typ 10 meter ut från strandkanten xD men vi tänkte åka och snorkla en annan dag så våra nya cyklop kommer till användning :D

Nu sitter vi på färjan till Phuket som tar ungefär 2 timmar, sen åker tjejerna hem till Kata och jag till Kamala... Tråkigt :(
Imorgon är det jobb och jag är TAGGAAAD, har fått massa nya krafter och energi nu, så nu kör vi hårt på praktiken de sista två veckorna innan hemgång!

Hoppas allt är bra där hemma, adiooos
Izabella

kt Sawadekaaaaa

Ber så hemskt mycket om dålig uppdatering, men vi har verkligen haft fullt upp senaste tiden! Kollegorna borjar åka hem nu och man vill forsoka hitta på så mycket som mojligt med dom.

Nu har det blivit så galet varmt här, vid 10 på morgonen kan det vara 35 grader i skuggan, men de senaste dagarna har vi faktiskt haft regn.. och jag cyklade i TJOCKTROJA??? idag till jobbet.. hmm. Men det är fortfarande varmt såhär på dagen, alltid over 30 grader. Är faktiskt väldigt trott idag trots att jag var ledig igår, fick en oväntad och inte så välkommen hyresgäst igår. En geckoodla hade tagit sig in, "den äter upp alla kryp så det gor väl ingenting". Ja dom äter upp all kryp men dom låter forjävligt??? Vaknade säkert 4-5 gånger inatt av den jäveln.. men men. Får hoppas den är borta när jag kommer hem annars vet jag inte vad jag gor haha. Men är faktiskt väldigt glad idag trots att jag är trott och så. For imorgon kommer mamma, pappa och pojkvännen hit! Och det ska bli så så kul! Lääääängtar!