Nu var det ett tag sen vi skrev här, sorry för det, men ibland är livet så jäkla härligt så en glömmer bort bloggen lite. Vad har hänt sedan sist då? Kattis har dykt på Gili Air, vilket var bland det bästa hon gjort på resan! Det är perfekt dykning vid Giliöarna om du vill se mycket sköldpaddor. Under Kattis 2 dyk vid Hans Reef och Turtle heaven såg hon hela 8 stycken! Häftigt. Pga trasigt goproskal har vi tyvärr inga bilder att visa. Skulle ni vilja se sköldisbilder får ni helt enkelt googla denna gång.

Efter 10 lata, men fantastiska dagar på Gili Air (ja, vi hade det lite svårt med att komma därifrån) drog vi vidare till Gili Trawangan. Där var vi i 4 nätter. Denna ö var inget speciellt. Ganska överhypat enligt oss. Då var Gili Air mycket mysigare och mer personligt. Jämför man de båda öarna så har Gili T inte alls lika fin strand och inte alls lika klart vatten, om du inte simmar ut en bit. Det var även fullt av koraller på botten vilket gjorde att det inte var så najs att bada, aj! Dock var det bra snorkling. Vi både snorklade och paddleboardade(?) och såg sköldpaddor båda gångerna.

Det var ett tag sedan vi såg en riktigt fin solnedgång så denna kväll fick 5/5 toast.

Då 3 månader av resande faktiskt tar endel på krafterna har vi inte haft så mycket ork till att göra mer än att hänga på stranden från morgon till kväll. Men vi tycker att det är helt okej. Vi har flängt runt och haft oss så länge nu så att bara lata oss i slutet av resan har bara känts rätt.

Kram från oss

Vakna, äta frulle, dra till stranden, bada, äta lunch, sola lite mer, duscha, äta middag, film, sova.

Då våra dagar mest ser ut såhär så har vi inte jättemycket att berätta idag, men lite bilder ska ni allt få.

Vi har ätit himlans gott de senaste dagarna. Ett av våra favvohak är ett ställe vi blev tipsade om innan vi kom hit, Pachamama. De har massor av vegetariskt/vegansk mat som är supergod. Vår favorit på detta ställe är deras fried eggplant burrito, men även burgaren här ovan är supergod. Hit borde ni gå om ni någon gång åker till Gili Air!

Igår tog vi det lite lugnt med solandet och traskade runt på ön, kollade i lite butiker och käkade gott. Efter maten var vi dock sugna på att hoppa i plurret då det var så sjukt varmt. Vi hittade en strand med ännu klarare vatten än dagarna innan så vi slog oss ner i eftermiddagssolen och njöt av tillvaron till fullo kan jag lova!

Visst är det mysiga gator!?

Denna sköna dag fick avslutas med varsin bärs och kortspel på uteplatsen.

• 415 Readers

Vad vi gillar Gili Air!

Vi har varit här i några dagar nu och vi har bara njutit av strand, sol, det fina vattnet och strandbio! Eller som hotellägaren sa "You´re a bit lazy". För att beskriva nivån på vår så kallade lathet så har det tom känts ansträngande att snorkla och paddleboarda.. haha. Men det är det en ska vara här, lat, då det inte finns mycket annat att göra. Vi har kommit fram till ett mantra som passar oss ypperligt just nu, "Njut ba njut!"

Första kvällen satte vi oss på stranden för att titta på solnedgången

Detta är huvudgatan. Så mysigt.

Det finns inga motorfordon på Gili Air så orkar du inte gå kan du antingen åka häst och vagn eller hyra cykel.

Här hängde vi en hel dag. Himlans härligt!

Coconut shake

Vi hade nog en aning skönare påskväder än er där hemma. Vi var lagom nöjda med 30 grader istället för snö😉

• 436 Readers

Igår tog vi oss en tur till Monkey Forest här i Ubud. Då det är så varmt här traskade vi iväg på eftermiddagen vilket var ett mycket bra val då det inte var lika varmt och ljuset var fantastiskt!

Kattis fick en ny vän.

Det fanns så många söta apbebisar.

• 480 Readers

Hej igen!

Nu har vi lämnat Malaysia och befinner oss på Bali. Vi startade med 3 nätter i Seminyak men vi vet väl inte riktigt om vi gillade det stället. Det fanns jättemycket mysiga caféer och restauranger, men mer än det var det inte. Stranden var inget att hänga i granen och stället i sig kändes en aning stressigt.

Café Organic blev ett favvoställe för frulle i Seminyak.

Då det inte fanns särskilt mycket att göra i Seminyak drog vi på en dagstur ner till Uluwatu för att spana in några stränder och Uluwatu temple.

Lunchutsikten vid Blue Point Beach. Ser ni alla svarta prickar i havet? Yes, det är surfare.

Då vi sett så många tempel på resan så tyckte vi inte att detta var något alldeles extra, men det var en fantastisk utsikt och det sägs att solnedgångarna här ska vara bra. Tyvärr hade vi ingen tur med vädret denna dag så det blev ingen vidare solnedgång.

Ubud, där vi är nu, gillar vi desto bättre. Det är redan ett av våra favoritställen på resan! Det är gator fyllda med mysiga restauranger, butiker och familjetempel, och bakom gatuhörnen väntar gröna risfält. Precis som man föreställer sig Bali. Vi bor på ett jättemysigt homestay med en pool precis utanför dörren och personalen är så trevlig.

Här i Ubud har vi hunnit med att dega vid poolen, göra lite utflykter och yoga för Kattis del. Titta hur mysigt vi bor...

Utflyktsdag 1 innehöll flera roliga saker. Vi hyrde en chaufför för en hel dag tillsammans med två amerikanska tjejer från boendet. Vi åkte till Tegenungan Waterfalls, risfält och Gia Gajah Temple.

Det var stört strömt i vattnet så det var lite svårt att bada, men pga värmen var vi tvungna att hoppa i. (Självklart för att ta lite bilder också)

Vid templet fanns även en helt magisk trädgård. Ekmansdalen hemma har de lite att jobba på om vi säger så.

Efter templet var det dags för risfälten, och oj vad vackert det var!

💚

Nedanför är bilder från en fladdermusgrotta där det bor cirkus 2 miljoner fladdermöss och uppskattningsvis 5 millar kackerlackor.

Ser ni fladdermössen?

Tjolahopp!

Vår sista dag på Borneo tog vi oss ut till Bako National Park för ytterligare en naturdag. Vi är ju på Borneo hallå?
Det går att göra både dagsturer och övernattning i parken. Vi valde en dagstur vilket var lagom.

Det första som händer är att vi stöter på en orm och ni som känner Felicia förstår ju vad som sker här. Efter lite om och men så tog vi en annan stig som ledde ut till en jättemysig, öde strand. Här stannade vi ganska länge för picknick och fotande.

Tillbaka vid utgångspunkten och enda vägen till nästa fina ställe var förbi ormplatsen.. Det är så töntig grej egentligen men ni med fobi förstår hur jobbigt detta var, men vi gick förbi!! Och såhär stolt var jag över mig själv:

Denna stig var ganska häftig då det först var regnskog men sedan förvandlades till något torrskogsliknande på toppen.

Det var så jäklans varmt denna dag.

Titta vilken fin utsikt vi möttes av!

Vad Kattis gör här är ytterst oklart.

Av alla Ryssar i Nha Trang, Vietnam lärde vi oss att såhär suger en in solen på bästa sätt!

Katarina njuter av naturen

I nationalparken finns bla, näsapor, macaqueapor, olika sorters fåglar och vilda grisar. Denna filur strosade runt vid caféområdet.

Next up på resan är ett mellanstopp i KL i några dagar och på torsdag drar vi till Bali!

Kramar från oss😘

Vi har nu spenderat nästan en vecka i den östra malaysiska provinsen Sabah på Borneo. Jag (Kattis) har verkligen sett fram emot att åka hit med all regnskog, det fantastiska marinliv och alla spännande djur. Till exempel är Borneo tillsammans med Sumatra det enda stället i världen där det fortfarande finns vilda orangutanger!

Vi började med ett par sega dagar i Kota Kinablu, provinsens huvudstad som ligger i den nordöstra delen av ön. Den ursprungliga planen var att försöka ta sig iväg och klättra uppför berget, Mt Kinabalu, men då detta visade sig svårt att göra spontant då en måste få ett godkänt klättringssertifikat och plats på det enda hotellet på berget bestämde vi oss istället för att åka vidare.

Det närmaste vi kom Mount Kinabalu, och ja i soluppgången! Berget är det högsta i sydostasien på 4xxx m och på en bra dag ska en kunna se över havet till Fillipinerna.

Vi hoppade på ett tidigt morgonflyg och flög söderut mot staden Sandakan och åkte ut till Orangutang Rehabiliteringscentrumet i Sepilok ca 30 min från stan för att spendera förmiddagen där. På centret rehabiliteras apor som till följd av skövlingen av regnskog blivit föräldralösa, i det vilda lever ungen med sin mamma i upp till sex år. De tar även hand om andra djur i behov av rehabilitering. Djuren släpps så småningom ut i det vilda igen när de anses vara redo. Vi var där i ett par (regniga) timmar och såg när både ungarna och senare de äldre orangutangerna fick mat. Så otroligt fina och charmiga djur! En får rätt ont i hjärtat när en tänker på att det bara finns knappt 60 000 kvar i det vilda.

Från Sepilok blev vi sedan upphämtade och åkte två timmar genom oavbrutna palmoljeodlingar mot Kinabatangfloden där vi bokat in oss för två nätter på ett Eco camp med djungeltrekk och spaning efter apor och fåglar från floden. Det var verkligen en speciell känsla att åka genom ett land där och veta att det bara några decennier tidigare stått uråldrig skog, medan det nu bredde ut sig plantage åt alla riktningar så långt en kan se bortåt horisonten.

Det här var verkligen en helt fantastisk upplevelse, att vara ute i regnskogen utan elektricitet och koppling till omvärlden. Vi åkte med ett företag som heter Kopel och som till störst del drivs av samhället som ligger en bit uppströms. Målet är att ge en inblick till regnskogens djur och natur med ett så litet biologiskt fotavtryck som möjligt. Campet var även det första av sitt slag när det öppnades för drygt 20 år sedan och en förebild för andra eco-turismplatser runt om på ön. Förutom att ta del av water cruises, djungeltrekks och night walks får en som besökare även möjlighet att delta i något av projekten som Kopel driver: antingen plantering av ny regnskog längs med floden där det tidigare stått oljeplantage, eller hjälpa till att rensa alger från insjöarna där flodens fisk växer. Campet har plats för totalt 20 besökare åt gången och varje grupp tilldelas sin egna lokala guide från byn.

Under dessa dagar gjorde vi totalt tre turer på floden och såg massor med apor och fåglar, mest näsapor och Hornbillfåglar men också en och annan örn, var ute på tre djungeltrekker på jakt efter att få se vild orangutanger dock utan någon vidare framgång, samt gick på en nightwalk för att se olika mörkerlevande djur.

Såhär bodde vi med madrass på golvet och högljudda nattgrannar i form av syrsor som inte tystnade hur många gånger vi än ringde och klagade till hyresvärlden.

"Home sweet home"

Vi såg som sagt en hel massa djur, främst från floden. Vi hade hoppats på att få se orangutanger och pygméelefanter ute i det fria, men då detta inte är något zoo finns inga garantier och elefantsäsongen hade inte infunnit sig än och orangutangerna hade vi bara otur med. Här kommer dock ett urval av våra span!

När vi gick upp i gryningen var det dimma över hela insjön som campet ligger vid, så vackert! En klarar liksom inte av att ta så mycket bilder när en är på ett sånt här ställe, en vill bara supa in allt som finns runt omkring en utan en lins emellan. Allt är vid liv känns det som. Det låter hela tiden, ljudet är helt fantastiskt och omöjligt att beskriva. För att inte tala om grönskan! Det är som att någon har lagt på ett grönt filter över ens ögon.

Detta är min pride and yoy, en slow loris och en western tasir (spökdjur) från nattvandringen!!!

Här planterar jag och Fillsan ny regnskog, hela 15 träd! Är numera miljöhjältar.

Sista morgonen gav vi oss av på flodenvid 6 på morgonen i ett sista försök att få syn på antingen orangutanger eller gibbonapor. Trots att vi varken såg de ena eller andra var detta ändå den absolut finaste turen med soluppgången och dimman som gled nedför kullarna.

Efter en "sen" frukost bestånde av ris, ägg och friterad banan strövade vi sedan runt i det lilla samhället Batu Kuti där huvudkontoret ligger.

Vi kan väl avsluta med att säga att detta är något som ingen av oss någonsin kommer att glömma!

Här kommer lite gott o blandat i bildform från våra senaste dagar. De dagar vi egentligen inte gjort så mycket annat än bara tagit det lugnt, strosat runt i närområdet, ätit gott och tränat.