Hello amigos,
Jag har hamnat i hippieturisternas mecka - Byron Bay. Här strövar folk runt barfota exakt överallt och dreadlocksen är på varannan skalle. Surfbrädan under armen är en vanligare accessoar än armband och du behöver inte gå längre än 20 meter valfri riktning för att hitta en acaibowl. Jag hade bestämt mig för att se någonting annat i det här landet än bara operahusets stad och därför bokade jag en plats på Greyhounds nattbuss från Sydney som kom hit vid lunchtid efter 12 obekväma timmar. Det är smärtsamt att vara lång i trånga transportmedel (note to self: se till att tjäna tillräckligt mycket i framtiden för att alltid ha råd med ett business alternativ).

Jag var hel vimmelkantig av sömnbrist och ÄCKLIGT hög luftfuktighet och värme när vi klev av bussen. Det allra första jag gjorde när jag checkat in var att nästan springa in till duschen och ställa mig under den kalla strålen och samtidigt borsta tänderna. Kände mig lite mer mänsklig igen efter detta.

Jag har nästan fyra dagar här och jag tänkte baaara chilla järnet. Jag behöver en semester efter semestern innan nästa semester, förstår ni. På min höjd ska jag nog ta nån surflektion och en promenad bort till Australiens mest östra punkt men annars ska schemat se ut nåt i stil med detta: sova i sängen, sova på stranden, dricka smoothie, sova på stranden, sova i sängen.

Jag hoppas att vädret kan hålla sig lite i alla fall, prognosen lovar regn, regn, regn. Än så länge har det varit fel, idag fick jag till och med lite färg efter att ha däckat på stranden i fyra timmar. Heja heja.

Förresten träffade jag lite delar från Sydneyfamiljen igår!! Tog en sen frukost med Saskia och Jenni i Darling Harbour och där satt vi sen i ungefär tre och en halv timma och när vi gick därifrån hade vi fortfarande inte pratat igenom ens hälften av allt som hänt under tiden vi varit ifrån varandra. Älskar skvaller :) sen följde jag med dem hem och träffade Marvin och Carina och lite nyinflyttade människor. Sen tog jag mig tillbaka mot Forestville i ösregnet för att packa ihop det sista. Mys.

Återkommer med mer uppdateringar om mitt hektiska liv inom kort. Adjökens.

Haaaay
Har hela tiden sagt "jag kommer tillbaka hem den 19e" och sen rättar jag mig och säger "eller ja, till Sydney alltså". Men det kändes ju lite som att komma hem igen när jag landade åter på australiensisk mark.

Det blev en seg resdag med orolig sömn och väckarklockan ställd på 03:55. Jag tog en uber till Christchurch flygplats och därifrån ett plan 06:30 till Auckland för att sedan spendera hela dagen på flygplatsen (börjar nästan bli van vid det här laget) eftersom att nästa flyg till Sydney gick 19:25. Lite för lång mellanlandning i kombination med min obsession på hudvårdspodden resulterade i en hel del strosande bland alla lyxiga skönhetsprodukter och två kanske lite för dyra köp för en backpacker ehehe... well well. Känner Kakans klapp på min axel i alla fall.

Klockan nio landade vi i ett molnigt och klibbigt Sydney där mina extraföräldrar kom och hämtade mig på flygplatsen. Usch vad jag är bortskämd... väl tillbaka i Forestville blev jag nästan gråtfärdig vid åsynen av en stor säng i ett eget rum. Somnade ganska bums.

Nu har jag hur som helst laddat över alla bilder från systemkameran så här följer lite inlägg med bilder i bättre kvalitet från lite här och där. Har väl inte varit superlativ med att använda den men det lilla är väldigt mycket bättre än ingenting alls!

Kram! Nu ska jag med ångest klicka mig in på antagning.se och försöka styra mitt liv i en vettig riktning. Hörs on the other side of panikångestattacken :)

Yes rubriken ljuger ej, igår gick jag av Kiwibussen för sista gången. Mer om det senare, måste bara gå igenom de senaste dagarna först!

Den sista dagen i Queenstown blev en riktigt nice en. Jag mötte upp Sara i "loungen" på hostelet på morgonen för att dra en liten morgonhajk tillsammans. "Eh det är 6 grader ute" sa hon när hon såg mig i bara min tunna tjocktröja. Ett snabbt ombyte senare var vi på väg mot Queenstown Hill, ett litet berg ovanför staden. Strrråååålande solsken och frisk luft - det kändes som en svensk vårdag and we liked it. Någon timma senare var vi och våra skakiga vader uppe på toppen och där tog vi lite bilder i den stora drömfångaren och solade ett tag innan det bara var att traska neråt igen.

När vi båda var nyduschad och något uppvärmda igen gick vi tillbaka in mot stan för att äta lunch. Sara hade ännu inte testat Ferg än så det blev inte svårt att välja ställe. Vi avnjöt våra burgare i solen vid vattnet - TIO AV TIO <333 sen somnade vi båda av matkoma och allmän resetrötthet på gräsmattan strax intill oss i några timmar. Kanske den lyxigaste sortens trötthet när man är utmattad av resande? Life.

Sen gick vi runt i souveniraffärer och undrade varför hälften av alla nattkrämer och ansiktsmasker hade rubriken "placenta" och bilder på får. Fick ej någon förklaring på detta men det blev inget inköp på den fronten heller.

Efter middag på hostelet gick jag in mot Karin och Josefines hostel för att "göra Queenstown". Vi gick till lite olika trevliga ställen och spelade mitt nya spel Spot It (Ebba you know what I'm talking about!!!!) som är världens bästa spel. Gick hem med snabba steg framåt tvåtiden i kylan och jag hade rosiga kinder när jag kom in i värmen igen. Fick hemmavibbar.

Nästa dag åkte vi mot Lake Tekapo, en bit norrut från Queenstown. Alltså jag kommer sakna att åka på alla dessa fantastiska vägar överallt, det är verkligen som att ha en tavla utanför bussfönstret varje dag. Vilket jäkla land detta är!! Vi åkte upp i bergen och förbi skrikblåa glaciärsjöar och stannade vid en med utsikt över snötäckta Mount Cook (NZ högsta berg) i bakgrunden. Magi. Sen körde vi in i Tekapo som ligger i ett så kallat Dark Sky Reserve. Detta innebär att människorna som bor här har gått med på att skaffa speciella lampor som inte släpper ifrån sig så mycket ljus upp mot himlen och alla gatulampor är riktade neråt och är lågenergi. Detta gör att man får en extremt stjärnklar himmel här och det är också anledningen till att det finns ett väldigt stort observatorium här.

När vi kom fram gick vi ner till stranden för att sola och vi badade till och med i det iskalla glaciärvattnet! Cred till oss. Sen åt vi middag i trädgården och tittade på film medan vi väntade på att himlen skulle bli svart och stjärnorna skulle våga sig fram. Vid solnedgången färgades vattnet och bergen helt rosa, så vackert! Vid tiotiden gick vi ner till vattnet och bara gapade. Jag har aldrig sett så mycket stjärnor i hela mitt liv. Det fanns typ inte ett ställe på himlen där det inte lyste en stjärna och Vintergatan syntes hur tydligt som helst. Det var bland det finaste jag sett. Jag fotade lite med systemkameran, men det får laddas upp här vid annat tillfälle.

Igår satte vi oss på bussen tidigt för att ta oss mot min slutdestination - Christchurch. Det var pretty much raka vägen och jag checkade in på YHA vid två-tiden. Var megahungrig så jag gick och slängde i mig lite mat direkt och sen gick jag på en liten promenad i staden som de senaste åren varit väldigt drabbad av jordbävningar och därför är typ en enda stor byggplats. Tydligen läggs det 100 miljoner dollar i VECKAN på att återbygga staden som framförallt 2011 blev extremt förstörd av ett starkt skalv rakt under Christchurch. Det är en tragedi på många sätt, inte minst för de som miste sitt liv men också för att det verkar ha varit en väldigt fin och mysig stad.

På kvällen mötte jag upp Karin och Josefine för att äta pizza tillsammans. Vi hittade ett ställe med vedeldad stenugn och där satt vi ute på deras bänk ganska långt inpå kvällen, konstigt att ha kommit tillbaka till sommartemperaturer igen efter att ha frusit konstant i många dagar innan. Men skönt ju. Vi kramades hejdå med löften om att ses igen i Sverige. Alla dessa hejdån :(

Sitter i skrivande stund med en uppdrucken kopp kaffe på ett mysigt litet café som jag har för mig själv mitt inne i stan. Vet inte riktigt vad jag ska göra av dagen, det finns inte så mycket att hitta på här. Får väl titta lite i affärer och sen dra mig tillbaka för att laga lunch och packa ihop mig. Mitt flyg till Auckland går 06:30 imorn så det blir tidig sänggång ikväll...

Ingen mer buss alltså. Eller ja, jag ska ta en ny buss redan på tisdag haha men det är ju inte en grön Kiwibuss. Det har varit ett intensivt äventyr att vara en kiwiidiot på både gott och ont men jag är väldigt glad över att jag har gjort det, jag har sett och gjort så himla mycket häftigt och vackert och mitt sociala liv har varit som speeddejting i en månads tid, kanske lite för mycket ruljans med andra ord haha men också väldigt kul. Tack lilla gröna bussen för att jag fick åka med, jag har haft ännu en av mitt livs resor, Nya Zealand har stulit en bit av mitt hjärta.

Idag är det för övrigt exakt en månad kvar tills jag åker hem till Sverige igen?????? Kommer knappt ihåg hur det ser ut ;) men innan det väntar trots allt lite mer äventyr...

PUSS
KIA ORA

Hello fellow 23 readers!! Hang in there
Jag sitter i skrivande stund i en soffa på härliga YHA (créme de la créme ur hostelkjedjorna) i ännu härligare Queenstown! Hit kom jag i måndags efter att kvällen innan ha ätit återföreningsmiddag i Wanaka med Sara!! Kändes verkligen som att träffa en gammalvän från förr i tiden, så trevligt så! Och SÅ gott med riktig mat.

Vägen från Wanaka till Queenstown blev pretty much raka vägen då regnet för ca första gången denna resan hälsade på. Jag blev avsläppt vid hostelet vid ett-tiden och när jag checkade in i mitt rum träffar jag inga mindre än Annie och Maddie!!! HUUUUR sjukt? Vi bestämde att fira detta sammanträffande med lite vin senare.

Jag mötte upp Karin för att gå runt lite i stan men eftersom det var så himla kallt och regnigt förklarade hon att det finns en regel som säger att när det regnar får man fika. Sagt och gjort, några minuter senare satt vi med varsin kopp kaffe och brownie. Värt.

På kvällen gick jag till en pub med mina kära britter och snackade lite skit över ett par billiga öl och glas vin för att sedan bestämma att eftersom vi alla skulle upp tidigt nästa dag satsa på en berömd Ferg burger istället för påfyllning. Annie och Maddie hade redan varit där tre gånger innan och kände väl till de olika vegetariska alternativen. Det fick bli en Bun Laden för mig, den gjorde mig inttttte besviken. Enorm var den dessutom.

Nästa morgon var det dags för evighetsdagen då vi skulle besöka Milford Sound. Jag blev upplockad runt åtta och kramade Annie och Maddie hejdå för sista gången :( och sen satte jag mig på bussen. Och där satt jag sen i ca 5 timmar innan vi kom fram till hamnen där båten som skulle ta oss ut i fjorden väntade. En och en halv timme cruise och titta på fina berg och fint vatten och fina vattenfall och söta sälar och sen satte vi oss återigen på bussen för 5 timmar tillbaka. En väldigt lång dag med andra ord. Det var en maffig resa dit dock och Milford var jättefint men det kändes lite väl långt för det vi fick.

Idag har jag skypat lite med päronen och med farfar (!) mys. Sen började jag dagen med att vandra upp till bergstoppen dit gondolen åker. Väldigt fin utsikt och jättefint väder idag igen! Satt där uppe och tittade på de höga berg som vågat sig fram och lapade sol en stund innan jag tog mig ner igen. Belönade mig med en ENORM glass från Patagonia när jag kom ner och sen gick jag tillbaka till hostelet för att duscha och sedan ge mig ut på "stan" igen. Tittade i lite affärer och stod typ en halvtimma vid hudvårdsavdelningen på Apoteket (har blivit förstörd av mitt poddlyssnande) och planerade vad jag ska införskaffa på flygplatsen och i Bangkok. Inte alls intresserad av att köpa kläder längre...

För en stund sen åt jag god lunch/middag bestående av wok på zuccini, morot, sötpotatis, champinjoner och massa vitlök tillsammans med sallad, morotshummus, broccoli och curry-cous cous!!!!!! Det satt bra det. Nu vet jag inte alls vad jag ska göra av resten av dagen då alla mina vänner är på Milford-resan idag. Ska nog bara chilla här på hostelet tror jag.

5 nätter kvar av NZ nu. Unreeeeaaaal. Fast det känns å andra sidan som om jag varit här i ett år med tanke på alla platser jag varit på och allt vi gjort. Sänder en varning till moster och Mike att det kommer vara en Johanna i värre form än när jag kom från Sverige som kommer hem från NZ på söndag... känner på mig att jag kommer sova djupare än Törnrosa :)

PS. Kanske borde motivera bilden på mina äckliga anklar och fötter. Det är sandflugornas work of art.

Hej hallå från mitt mysiga (icke Base) hostel!! Det var med nöd och näppe jag fick vara kvar här tre nätter som jag från början planerat. Smått panikslagen fick jag reda på när vi kom hit i förrgår att Base-hostelet som Kiwi bokar åt oss inte hade plats för förlängda bokningar utan bara kunde erbjuda en natt. Jahapp, det var bara att springa runt på alla hostel i närheten och fråga men nej, svaret var "sorry" överallt. För första gången på länge tappade jag modet, kände hur tårarna brände bakom ögonlocken av trötthet och stress. Bussarna såhär års är hur bokade som helst och att kunna boka in sig på en buss nästa morgon är ju inte supertroligt. Det började luta mot att betala 1500kr/natt på hotell och det kändes inte så kul. Ringde hur som helst Kiwikontoret och sattes upp på standby för bussen nästa morgon (detta innebär att om någon som bokat plats på bussen inte kommer får man en plats). Senare på kvällen går jag tillbaka till ett hostel som tidigare hade gett mig ett kanske och praise the lord - de hade ett rum åt mig!! Så nästa morgon var det bara till att stiga upp tidigt och ringa Kiwi igen för att försäkra mig om att jag hade plats på bussen på söndagen som jag från början ville ta. "Yep, no problems Joana" blev svaret från andra änden och jag kunde äntligen pusta ut. Sånt här är inte lätt när man lider av kontrollbehov haha.

Wanaka är hur som helst SÅ vackert! Samhället ligger precis vid sjön med höga, kala berg runt omkring. Så skönt att få lite tyst ensamtid här (låter konstigt med tanke på att jag reser själv, men det är så himla utmattande att varje dag vara socialt på tårna med nya människor). Bara jag och ren bergsluft, perfekt. Igår gick jag upp på ett litet berg med utsikt över sjön. Satt en bra stund i solen där på toppen och åt lite yoghurt och lyssnade på Kakan Hermanssons podd om hudvård som jag de senaste dagarna blivit besatt av. På eftermiddagen gick jag runt i affärerna som i vissa fall luktade svagt av valla (detta är en skiddestination på vintern) och en våg av längtan efter snö och skidor vällde över mig. Köpte jättelyxig middag i form av färska grönsaker, ägg och VARMRÖKT LAX!!! Hallå! Dog vad gott det var. Fotade äggen gjorde jag också pga de hade så fina olika färger. I solnedgången gick jag ner till den steniga stranden och läste lite i min bok och fick ta av mig tjocktröjan för jag glömmer alltid bort hur varm solen är trots att skuggan ofta är så kall. Traskade tillbaka till hostelet och tittade på 12 years a slave som jag laddat ner på Netflix och somnade med en vemodig känsla i magen. Usch vilken hemsk men bra film.

Idag har jag inte gjort så mycket. Gick upp tidigt och åt gröt och knäckebröd med smör på till frukost och sen gick jag promenaden längs med vattnet bort till det där trädet som är så känt och sen lite längre bort där jag var helt själv i min egna lilla vik och där la jag mig ner med någon podd i öronen och så somnade jag där i någon timma eller så innan jag med sömndruckna ögon gick tillbaka mot hostelet för att göra lite lunch. Har inte så mycket planer för resten av dagen. Kanske går jag någon promenad senare, men just nu tänkte jag bara hänga lite här i soffan. Skönt att bara vara still ibland.

Imorgon bär det av mot Queenstown! Tjohej!