Fredag / Lördag / Söndag

Här kommer jag med ännu en klyshig sommarrubrik...

...men det är okej, för jag har haft så härliga dagar i sol & värme den här veckan. Har varit tyst här i några dagar nu. Både för att jag njutit av dagarna och faktiskt varit hyffsat offline. Lite instagram & snapchat bara annars har jag låtit datorn & telefonen vila. Skönt faktiskt.

Men vad har hänt de senaste dagarna då? Jo för min del har det blivit massor av bad i Vättern. När Vättern väl är badbar då finns det inga andra alternativ i min värld, haha. I fredags när syrran var hemma så åkte vi upp till Djäknesundet. Riktigt fint med turkosgrönt vatten (se bild ett). Knappt man tror det är en svensk sjö man badar i. Tror jag hade njutit mer av dagen här om det inte vore för alla idioter som skulle spela hög musik. Vet inte om det är jag som är lillgammal men tycker det är fruktansvärt respektlöst att spela hög musik när det är massor av folk omkring. Speciellt i ett naturreservat där folk söker sig för att det ska vara lugnt och skönt.... Kan förstå att man spelar musik om man är på Tylösand eller något men inte där bland barnfamiljer & pensionärer....SUCK. På kvällen satt jag & Anton ute på våran balkong med ljusslingorna på & varsitt glas fram tills midnatt och (ironiskt nog) lyssnade på musik. Jättemysigt!

Igår, alltså lördag, var det ungefär samma visa igen men vi åkte till Vättersvallen istället. Där var det lugnt & skönt. Passade tant Emma tjugofyra år bättre, haha. På kvällen blev jag & Anton sugna på att åka till Hjo & äta lite. Vi hade kollat menyn på "Känsla" innan & såg att dom hade sötpotatispommes(!!!). Sagt & gjort så åkte vi en sväng till Hjo. Fick ett riktigt bra bord på uteserveringen & maten var SÅ god. Måste dit minst en gång till i sommar & äta. Efter maten gick vi en liten promenad i hamnen & drömde om hus som vi brukar göra i Hjo. Efter promenaden for vi hem igen och hamnade även den här kvällen på balkongen.

Och idag har vi gjort precis samma sak, haha. Vi blev dock avbrutna av en regnskur vid fyra när vi badade så vi packade ihop och drog hem då. Synd, för vattnet var riktigt skönt idag! Ikväll blir det grill & ångest.....Ångest för jag ska jobba i veckan...blä. Jag hade önskat att få semester den här veckan också men så många ville ha just nu i Juli, så de flesta fick dela & flytta på en del av sina veckor. Lite drygt. Finns säkert flera som tycker det är skönt att dela upp semestern men jag vill hellre ha all min semester på en gång. Men det känns ändå ganska skönt att om fem dagar så har jag semester igen! Dock utan Anton eftersom han börjar plugga igen. Så det är lite tråkigt.

För att avsluta lite mer positiv hoppas jag alla har haft några fina sommardagar i solen eller skuggan!

Kram & Hej!

Vättersvallen

Vilket paradis Vättersvallen är.

Och vi hittade en liten strandbit som vi hade helt för oss själva. Känner mig ganska lyckligt lottad att jag har så pass nära till Vättern. Jag skrev igår att bada i Djäknesundet är sommar för mig, men jag får nog ändra mig och säga att bada i Vättern är sommar för mig. Och idag var det en riktigt fin sommardag vid Vätterns strand. Nu är jag hemma & ska snart ska jag grilla lite gott. Syrran kommer (äntligen!) hem ikväll dessutom. Känns inte som jag sett henne på ett halvår typ. Imorgon blir det nog ungefär samma visa som de senaste dagarna, sol & bad. Förresten, någon som lyssnat på senaste avsnittet av Creepypodden ("Till sjöss")? Jag blev superparanoid igår när jag och Anton hoppade från klippor att det skulle komma en gigantisk fisk och krossa mig till döds, haha! Får försöka glömma det poddavsnittet tror jag....

Tjugonde juli

För tre år sedan blev det vi.

Och det är självklart en anledning till att fira. Förstår inte att tiden kan gå så snabbt. Att vi redan har varit tillsammans i tre år, Anton & jag. Tre underbara år! Vi firade genom ett roadtrip till andra sidan Vättern. Vadstena rättare sagt. Vilken vacker stad det är. Vi strosade omkring i värmen, åt på en riktigt mysig uteservering i en trädgård & bara hade det fint. Vi besökte även en riktigt bra antikaffär som hade massor av fina möbler. Önskar att jag hade mer plats hemma (och större bil), hittade massor av fint! Efter Vadstena åkte vi tillbaka till "vår" sida av Vättern igen och stannade till vid Djäknesundet. Hade inga större förhoppningar om att vattnet skulle vara varmt men det var det (!!!) Så vi spenderade den tidiga kvällen med att hoppa från klippor & sola. Att kunna bada i djäknesundet, det är sommar för mig! Nu ikväll har vi beställt mat & druckit varsin mojito. Vill inte låta för cheesy.... men jag känner mig så glad för att jag har en sån fin kille i mitt liv. Tror han är rätt glad för att han har mig också, haha.

Torsö + Vänern

Den här dagen har spenderats på en solig klippa på Torsö.

Äntligen får man känna lite härlig sommarvärme! Inte för att det har varit särskilt kallt men jag är extra nöjd när termometern sträcker sig upp till 27 grader & solen gassar på. Hoppas det håller i sig!

Har inte så mycket mer på hjärtat idag. Dagen har varit solig & härlig!

Kram

måndag...

Inviger mitt nya soffbord idag med den här goa frukosten!

Det är en kabeltrumma som jag (med lite hjälp av mamma) slipat & målat. Är riktigt nöjd! Tycker extra mycket om att man kan se träådringen igenom färgen. När jag är klar med min frukost bär det av mot Karlsborg för en liten kanottur. Vi paddlade igår också men det blåste en del så det blev inte en särskilt lång stund. Idag är tanken att det ska bli en lite längre bit och att vi ska bada lite. Ska bjuda på blåbärskladdkaka idag också som jag gjorde igår! Hittade den på "Jennys matblogg" och tyckte den såg urgod ut. Hoppas den blev det!

...Hjo

Hej från en trött Emma.

Känner att jag inte är jättekreativ när det kommer till att skriva en bra text idag. Men tänkte i alla fall skriva att jag har haft två goa dagar på "Hamnfesten" i Hjo. Igårkväll mötte jag & Anton upp med Malin & Patrik i hamnen och vi gick raka vägen till Stampens kvarns foodtruck. Åt en fruktansvärt god pulled pork burgare med pink lemonade. Måste åka & käka deras lunch någon dag för deras mat verkar vara fantastisk.

Resten av kvällen spenderades med en hel del folk, en del dricka & en del musik. Åh just det, har en saturnus på armen nu. Malin övertygade mig att vi skulle ta en selfie med Maja Francis och hon gav oss fejktatueringar, hihi. Hursomhelst så blev det en sån där skön & mysig sommarkväll i Hjo även den kvällen.

Idag känns dock en sådan sommarkväll långt borta när solen lyser med sin frånvaro utanför fönstret. Tur att en kan hålla sig upptagen med att FÖRSÖKA spela Pokémon Go som halva världens befolkning när det är tråkigt väder, haha. Stor betoning på försöka eftersom jag inte ens kunnat registrera mig än pga överbelastning på servrarna. Ganska sjukt att det blivit så stort egentligen. Får se hur det går med Pokémonjagandet. Nu ska jag samla kraft för att orka städa lite, kram & hej.

Älskade balkong...

Gårdagen var riktigt mys!

Började dagen med att packa upp & städa runt lite, inte så kul men nödvändigt. Åkte sedan ut i skogen en sväng med pappa för att leta efter skogens guld (kantareller alltså) och vi lyckades hitta en hel del faktiskt! Så det kommer smaka riktigt gott med en kantarellmacka någon dag snart, mmm. Efter skogsturen så satte jag mig på balkongen med ett glas rosé & avokadomackor i kvällssolen. Har pimpat den ytterligare med solcellsljusslingor & stora "solcellsbollar" som ska hänga i taket när jag fått tag i fiskelina. Tycker balkongen blev ännu mysigare & fin nu!

När roséet var uppdruckit bar det av till Hamnfesten i Hjo! Det brukar vara riktigt skön stämning och så var det även i år. Fick några vackra bilder på himlen över Vättern, nästan äckligt vackert. Sluta vara så drömmigt Hjo.

Spar lite på dom bilderna dock eftersom vi ska dit ikväll igen. Sommarkvällar i Hjo är bäst, så är det.

...Roadtrip

Sommar & roadtrips, dom hör ihop.

Det är nästan lite tradition för mig att bila söderut om sommaren. Den här gången hade vi inget planerat innan utan det blev lite spontant att vi bokade i lördags, dagen innan vi åkte. Jag vill dela med mig av vad vi gjorde men för att det inte ska bli för långdraget och rörigt tar jag det lite i någon slags punktform.

Söndag: Dag ett och det regnade i princip hela vägen ner till Karlskrona. Ett namn som jag förövrigt har väldigt svårt att komma ihåg och blandar ihop med Karlsborg av någon anledning haha. När vi kom fram till ett grått Karlskrona checkade vi in på Scandic för en natt och begav oss sedan ut på byn. Vi hamnade på marinmuseét. Det var väldigt intressant och vi var därinne säkert i två timmar. Senare inpå kvällen åt vi kvällsmat på torget och gick sedan ut på en liten halvö/stenbumling och drack rosé med solnedgången som utsikt.

Måndag: Sol! Vi checkade ut från hotellet och åkte ut till Hasslö där vi låg & solade större delen av dagen. När klockan närmade sig fyra åkte vi iväg igen med Helsingborg som destination. På vägen dit stannade vi till i Karlshamn och åt kvällsmat i form av en riiiiiktigt god pizza! Väl framme i Helsingborg checkade vi in på Elite Mollberg för två nätter. Det hotellet var så pampigt! Kollade lite i efterhand nu och det ska tydligen vara ett av Sveriges äldsta hotell. Frukosten var förövrigt kanon, kommer sakna den. När vi checkat in så gick vi en tur på stan. Besökte något borgliknande som låg vid hotellet med riktigt vacker utsikt över staden. Såg även söta små harar & en regnbåge.

Tisdag: Den här dagen vandrade vi ner mot färjeterminalen och tog färjan till Helsingör. Dagen spenderades med att kolla på alla fina hus, gå in i diverse affärer & kyrkor och så avslutades det med att vi köpte lite dricka med oss hem. Städerna i Danmark är så mysiga och fina. Vore kul att åka runt i Danmark någon sommar. Men det får bli ett annat år! När vi åkte över till Helsingborg igen så gick vi en sväng till på stan. Hade ganska ont i fötterna vid det här laget kan jag intyga... När vi var klara med stan så svidade vi om lite och gick ut och åt riktigt god mat! Jag åt souvlaki (älskar grekisk mat) & drack en mojito till efterrätt. Mmmm....

Onsdag: Njöt av hotellfrukosten en sista gång innan vi checkade ut från hotellet och lämnade Helsingborg med siktet inställt på Vejbystrand. Vädret var soligt och fint, dock blåste det väldigt mycket när vi kom fram till havet. Vi hittade dock en sanddyna att gömma oss bakom så det blev några timmar där innan det var dags att åka hem. Men en kan inte åka hem ifrån västkusten utan göra ett obligatoriskt stopp vid Ullared, vilket vi också gjorde....och kom ut med ett och annat....även fast jag hade bestämt innan att jag inte skulle köpa mycket saker. Till mitt försvar gjorde jag inte det heller men det plockar på ganska snabbt. Strax innan stängning satte vi kurs hemåt och hemfärden spenderades med diverse billekar & Quizkampen. Här hemma var det iskallt och grått, som det tydligen vart hela tiden när vi var borta. Skönt, haha!

Det blev visst ganska långdraget ändå, oops. Men så såg min roadtrip ut med sambo, mamma & pappa. Vi hann med massor av skoj på väldigt kort tid. Det är det som är lite kul med roadtrips! Det passar mig väldigt bra som kan vara ganska rastlös ibland & tycker om att upptäcka saker.

Tack & Hej.

Lördag...

Äntligen har jag semester!

Och första dagen i frihet spenderades på en strand vid min favoritsjö Vättern. Var faktiskt så pass modig att jag doppade mig i det inte så sköna 14 gradiga vattnet, haha! Större delen av dagen spenderades där plus att jag & mamma åkte en liten sväng på slöjdmässan i Hjo. Fick inte med mig något hem men fastande för ett gammalt fönster med spegelglas i. Hade jag bott i ett fint litet torp på landet hade jag slått till direkt. Nu ikväll har vi suttit och letat hotell, imorgon bär det nämligen av på lite semester runtom i södra Sverige! Även fast det påstås att vädret ska vara kasst (fast en vet aldrig med vädergudarna) tror jag det kommer bli skönt ändå! Nu ska jag snabbpacka ner lite saker & imorgon bitti bär det av söderut!

Onsdag

Vilken sinnesfrid jag känner ikväll.

Att ta sig tiden att läsa en bok och mysa ner sig bland massor av täcken. Det mår jag bra av. Hela veckan har varit lite i obalans. Var så stressad i måndags att när jag kom hem från jobbet tog jag en treo och låg i soffan helt utslagen resten av kvällen. Puh! Sedan har jag varit arg på grund av alla sexuella övergrepp & våldtäkter en hört om på diverse festivaler på sistone. Är väl egentligen alltid arg över att det är som det är men nu har jag varit extra förbannad. Vi borde deportera alla jävla våldtäktsmän till Uranus....

Nog om vår skeva värld. Nu ska jag ta en dusch och sedan läsa vidare i min bok.