Denna helgen har det blivit påskmat x2 för oss. I fredags var vi hemma hos Eriks föräldrar och åt god mat. I lördags var vi hemma hos mina föräldrar för påskfirande, massa god mat och trevligt sällskap båda dagarna!

Första safari turen gick till Tarangire Nationalpark, som är den sjätte största nationalparken i Tanzania. Genom parken rinner Tarangirefloden som är den enda vattenkällan i området för djuren under torkperioderna. Parken har en av de största koncentrationerna av elefanter i hela världen, det finns flera hundra elefanter här, vilket vi även fick bekräftat! Under vår tur i parken fick vi syn på en lejonhona som var på jakt efter mat till sin lejonunge. Hon hade lämnat ungen i ett träd och begett sig ut på jakt efter en liten dikdik. Vi stannade precis bredvid lejonhonan när hon låg på span, men vi hann aldrig se själva jakten då dikdiken fick syn på lejonet och gav sig ifrån ett gällt läte för att varna omgivningen för fara.

På span..

En impala flock på vandring

Vår resa började tidigt på måndagsmorgonen den 26 februari. Vi ställde klockan på 00.30 för att göra oss klara att ta bilen mot Köpenhamns flygplats. Vi var framme i god tid och kunde i lugn och ro checka in vårt bagage. Hela resan till Zanzibar klaffade med alla tider vilket kändes väldigt skönt då resan var väldigt lång och det hade varit mindre kul med massa förseningar.

Vi hade en mellanlandning i Amsterdam där vi strosade runt innan det var dags att flyga vidare mot Tanzania. Vi landade på Kilimanjaros flygplats klockan 21:00, vi hade då rest i 15 timmar och var mer än redo att gå till sängs för att orka med de kommande fullspäckade safari dagarna.

Efter en god natts sömn mötte vår egen safari guide upp hos utanför hotellet., han skulle ta oss runt Tanzanias nationalparker på 6 dagar. Tanzania lever i stort sätt bara på turismen. Landet har många lockande sevärdheter så som Kilimanjaro, Serengeti nationalpark, Nongorogo nationalpark och Zanzibar.

Vi begav oss iväg mot vårt första boende Highview Hotel, det tog oss hela förmiddagen att komma dit. Vägarna i Tanzania skiljer sig stor del från de vägarna vi har i Sverige. De är lite krokigare och buckligare och skumpigare.. Det går även folk, kor och höns lite hur som helst på vägarna.

Väl framme på hotellet checkade vi in och kastade oss i poolen. Nu kände vi att semestern hade börjat!

Morgonen spenderade jag i soffan tillsammans med en bok. Efter lunch åkte jag till rökeriet för att träffa min vän Ida. Var längesen vi sågs och det var superkul att ses igen! Efter maten körde vi till gymmet och körde ett grymt benpass fokuserat på baken.

Gamla bilder på mig & Ida, från en utekväll med rocktema och sen en bild från vår resa till Turkiet.

Imorse bjöd jag hit mina systrar för frukost, väldigt mysigt! Jag bjöd på kalljästa frallor med fullkornsdinkel och hirsflingor tillsammans med grönsaker och pålägg. Jag hade även gjort en smoothiebowl med smak av jordgubbar och rabarber.

Recept kalljästa frallor
​1/4 paket jäst
​3 dl vatten
​1 tsk salt
​5 dl fullkornsdinkel
​1 dl hirsflingor

Gör såhär: Lös jäsen tillsammans med det kalla vattnet. Blanda i salt och mjöl. Knåda degen i ca 5 min, ställ sedan in degen i kylen över natten. Dagen efter kan du ta upp smeten lätt med två skedar och forma bullarna. Grädda på 250 grader i ca 10 min.

Smoothiebowl: Kvarg med smak av rabarber och jordgubbar, frysta jordgubbar och mango + 1 banan. Toppa med goda tillbehör.

Efter ett lite längre uppehåll hittade jag tillbaka till bloggen igen. Har massvis med fantastiska upplevelser och bilder från Tanzania och Zanzibar att dela med mig av, vilket kommer att komma ut efter hand.

Här kommer lite bilder ifrån min sambo Eriks födelsedagskalas.

Mumsig smörgåstårta

En sockerbomb: SNICKERSTÅRTA

Fina födelsedagsblommor

Min vision var att blogga under hela resan, vilket inte riktigt blev som jag tänkt. Nätet i Tanzania var inte på topp och det var nästintill omöjligt att ladda upp någon bild. På Zanzibar har jag ingen direkt ursäkt mer än att jag hade det för bra! Det var för skönt att ligga på stranden så jag orkade helt enkelt inte ta mig upp för att knåpa ihop något på det halvsega nätet. Vi låg på stranden hela dagarna och njöt!

Sent igår kväll kom jag hem från Tanzania. Resan har varit fantastisk! Och jag kommer att skriva allt om den de kommande dagarna. Idag är jag väldigt trött efter 30 timmar på resande fot. Håll utkik på bloggen så kommer det snart att komma ut inlägg från resan.

Dagarna går och vi ser bara mer och mer djur för varje dag, safari i Tanzania leverar! Däremot är internet inte alls bra.. Hoppas nätet är bättre på Zanzibar och kommer förhoppningsvis kunna lägga ut massvis med bilder från resan då!

• 241 Readers

Nu sitter vi och väntar i Amsterdam, alldeles strax ska vi gå ombord planet som ska ta oss till Kilimanjaro.

För några dagar sen firade vi in semestern med ett härligt gympass och därefter sushi, vilket var mumma! Är vanligtvis inte så förtjust i sushi, men någon gång ibland tycker jag att det är gott.

Under vistelsen i Sydafrika blev jag väldigt fascinerad av just flodhästarna. De sägs vara ett av de farligaste djuren i savannen, det är just flodhästarna som dödar flest människor, vilket beror på att de plöjer allt i sin väg.

Vi såg vid flertalet gånger flodhästarna i floden, de låg vanligtvis med huvudet under vattenytan och tittade upp lite då och då. Vilket var kul att se då de poppade upp och ner med huvudena hela tiden.

Det gäller att passa sig för här vill man inte hamna i gapet..