Här kommer del två av min resa runt i USA!

Vår tredje destination var Los Angeles. För att ta oss dit så reste vi med bil efter kusten, Highway 1. Om en verkligen vill se något vackert så är det den vägen en ska åka, vi stannade på flera platser efter vägen för att njuta av den fantastiska utsikten och miljön. En ska också kunna se valar/späckhuggare i havet efter denna kust, dock så var de inte "säsong" för de just när vi åkte, men utsikten och alla vilda sjölejon vägde upp.

Väl framme i LA så checkade vi in på vårt hotell i Venic Beach. I LA så besökte vi Universal Studios där vi tillbringade en hel dag men berg och dalbanor, simulatorer och guideturer, en helt magisk dag. Sedan var vi ju bara tvungen att gå till Santa Monica som inte låg så långt ifrån vårt hotell, Santa Monica fick bestå av lite shopping, promenad på piren och efter beachen. En annan dag gick vi efter Walk of Fame, precis när vi var där så höll de på att rigga upp för premieren av den senaste säsongen av Game of Thrones, det var extremt mycket folk efter gatorna desto närmre kvällen det blev. Vi tog också två guideturer runt LA varav en var en hop on hop of-buss och en lite med privatbusstur där chauffören var guide som visade kändishus. Dock så visade han också upp det vi redan hade sett med hop on hop of-bussen, så det var synd att vi inte bara tog den "privata"-turen. Men men, det var verkligen roligt att bara se hela LA och vilken otroligt stor och magisk stad det är. Sedan var ju Hollywood-skylten ett måste!

Bästa vän!

Efter LA så gav vi oss av mot Grand Canyon (!!). Vi körde efter Route 66, även det ett måste! Öknen som vi passerade var så mäktig, det var partier där sand och sten var svarta och andra partier var "sandfärg", har inte sett något liknande tidigare och har totalt glömt bort att googla, eller någon av er kanske vet vad det kallas eller hur det bildats. Väl framme i Grand Canyon så skyndade vi oss till nationalparken för att bevittna solnedgången vid Grand Canyon, det går bara att beskriva med ett ord, MAGISKT!! Dagen efter tillbringade vi hela dagen i nationalparken för att bara titta på fantastisk sten, det går inte att för klara med ord hur fantastiskt det var, det var helt overkligt och något en bara måste bevittna om en åker till USA!

Det här var del två av min resa, på lördag kommer del tre så om du vill läsa mer om min resa så fortsätt håll utkik!

-E

Min USA resa tillbringades med mina tre medresenärer Jennie, Jossan och Josse, där vi tillsammans tillbringade 5 veckor (!!!). Vi började en biltur och lite inrikesflyg innan vi fortsatte med den låånga flygturen från Arlanda till Oakland, San Fransisco. Snacka om att känna sig vilse när vi landat och kommit ut från flygplatsen. Men vi tog oss till biluthyrningen, dock efter mycket besvär då vi hyrt bil från fel flygplats och fick åka i en trång taxi med 4 stora ryggsäckar. Sedan väntade en ca 4 timmars bilfärd till Quincy, vi kom fram rätt sent på kvällen då vi hade besvär med biluthyrningen. Men inget kunde stoppa vårt glada humör, för när vi väl var framme så fick Matilda sig en riktig överraskning då hon verkligen inte hade någon aning om att vi skulle komma på besök. Matilda bor och studerar på collage i Quincy. Samt för er som inte vet så är Quincy en väldigt liten stad med en fantastisk natur, en stad för den som gillar friluftslivet. Så våra dagar som spenderades i Quincy så var vi på några hiking turer, kollade på en softball-match, kollade in Matildas collage och studentområdet samt var på en bonfire, dock blev den en flopp men vad gör det då vi hade en grym helg med sköna människor!

Efter helgen i Quincy så fortsatte vår resa tillbaka till San Fransisco där vi skulle spendera några dagar. Vi kom fram på eftermiddagen och efter vi checkat in på vårt hotell/hostel så gick vi iväg på en liten sightseeing, vi promenerade mest efter pirerna och framåt kvällen gick vi för att se Golden Gate i mörkret. Dock en besvikelse då vi trott det skulle vara mer belysning på bron, men med trevligt sällskap och trevliga amerikanare så blir det inget annat än bra! Dagen därpå så besökte vi Alcatraz, det är verkligen ett måste när man besöker SF för wow vilken intressant historia! När vi kom tillbaka till fastlandet så hyrde vi cyklar och gav oss iväg mot Golden Gate, jättemysigt och jätteroligt att cykla över den väldigt långa bron (inte så roligt i stunden då SFs alla branta backar tog kol på en). Det vi gjorde mer under vår vistelse var att shoppa lite grann och kikade på andra sevärdheter som det otroligt vackra San Fransisco bjöd på.

Håll utkik efter fler delar från min USA resa som kommer upp på bloggen inom kort. Jag var där i fem veckor så jag har sjukt mycket att dela med mig av och massor av bilder att visa! Hoppas ni tycker det är intressant

-E

Jag måste börja med att ge en stor ursäkt för min extremt dåliga uppdatering! Jag har verkligen inte tänkt på bloggen förrän ett par dagar sedan, det här ska de bli ändring på, för nu är jag fylld med idéer och inspiration som jag hoppas jag kan dela med mig till er!
De kommande dagarna kommer lite uppdatering om min fantastiska resa till USA! Den kommer i flera delar så inläggen inte blir som en roman, haha.
Så håll utkik!

-E

Ett pass i mörkret vs ett pass i solsken. Vilken stor skillnad! Trafiken var lugn vid båda tillfällena, men solen ger så mycket glädje och energi i hela kroppen, vilket resulterar i ett mycket bättre pass. När jag sprang i mörkret på kvällen så var det bara negativa tankar i huvudet. "Jag orkar inte" "Vad jobbigt det är" "Vad långt det är kvar" och så vidare. Men i solen så var det bara positivt och det är så mycket lättare att få ut ett bra pass med positiva tankar. Har fortfarande inte lärt mig styra dessa negativa tankar, så jag är väldigt glad för alla tips jag kan få!

Måndag, första dagen på den nya veckan, den fick inledas med ett benpasset på gymmet. Så skönt att verkligen få köra ur varenda liten molekyl av energi i benen. Svetten täckte hela kroppen och blodsmak i munnen, härligt va?
Orkade tyvärr inte stå och flexa i någon spegel då jag knappt orkade stretcha, haha. Efter passet bjöd mammsen på en god lunch på Café Westerlunds där det vankades salladsbuffé! Mums!
Resten av dagen fick tillbringas med besök hos bekanta och lite nagel- och hårfix på farmor. Under kvällen hade jag tänk att bara ta hand om mig själv med lite manikyr och ansiktsmask. Men då jag tvättat ansiktet och ska applicera ansiktsmasken jag fick hem från Lyko förra veckan så var den alldeles klumpig och hade torkat. Det var fem påsar med ansiktsmasker och alla fem var lika hemskt torkade. En kompis beställde samma mask fast några veckor tidigare, och de hade varit hur bra som helst. Så typiskt min otur. Så det blev ingenting av något, lägger istället märke till min träningsvärk som sakta smyger sig på.

Sugen på något gott men ändå enkelt och smidigt, då är det här något! Ugnsstekta kycklingfiléer med potatis, morötter och rödbetor.

Kyckling
Ett hett tips för att få en saftig och god kyckling, marinera den i grillolja och goda kryddor som du tycker om. Jag brukar använda svartpeppar, en kryddblandning och paprikapulver. Lägg kycklingen i en grillpåse och sedan in i ugnen på omkring 175 grader i ca 40-50 minuter, jag brukar använda frysta kycklingfiléer och då tar det lite längre tid.

Sweet chili - sås
Såsen är väldigt enkel och god, blanda bara lite créme fraisch, sweet chili, en gnutta pressad citron, salt och svartpeppar.

Tillbehör - potatis, morötter, rödbetor
Under tiden så låter du potatis, morötter och rödbetor koka. Jag brukar koka potatis och morötter tillsammans och rödbetorna separat, för att behålla potatisens färg och smak. Sedan är det bara att vänta på att hela måltiden ska bli klar.
Om du vill göra som jag gjort på bilden så kan du steka potatisen och morötterna efter de är kokta, för att ge en fin stekyta och få den där krispiga känslan.

Lycka till och smaklig måltid!

Började min fredag med att spendera en god frukost med utsikt över soluppgången i horisonten. Är så glad att jag bor där jag gör, så otroligt vacker miljö! Dagen spenderades på resande fot, åkte nämligen upp till Umeå för att tillbringa helgen hos Marcus. Vi promenerade hem till honom från stationen, efter vi kommit hem och jag packat upp så gick vi till affären och handlade inför middagen. Det fick bli stekta kycklingfiléer, ugnsstekta potatisar och rödbetor. Kvällen tillbringades bara i soffan med lite film.

Under lördagen så gick vi bara omkring och myste på stan, kikade in rean och jag letade efter någon topp som jag skulle kunna ha på kryssningen nästa vecka. Men dock så hittade jag ingen som jag kände att jag skulle vilja ha, måste leta igenom min garderob hemma och hoppas att jag har något som passar mina nya byxor. Då jag inte hittade någon topp så hittade jag istället väskan som jag letat efter så länge! Verkligen jättenöjd! Och en god middag på det, denna gång ugnsstekt fläskfilé med fyllning och lindad i bacon, till det så serverades råstekt potatis och kokta morötter. Jag skämmer verkligen bort Marcus med god mat när jag kommer på besök, men jag älskar ju att stå i köket och laga mat också!

Nu är det söndag och dax för hemfärd, sitter redan på tåget, och ikväll väntar fotbollsträning med bästa laget!

Idag är det måndag och första dagen på veckan. Det innebär lite planering för den kommande veckan och träningsupplägget. Idag ser dagen ut som sådan, började dagen med ett bröst och axelpass på gymmet, sedan jobb i 4 timmar och därefter ner på gymmet igen för en PW innan det var teorilektion för skoterkortet.

Bröst och axelpass;
Flyes - 10*4
Axelpress - 10*4
Bänkpress m. hantlar - 10*4
Hantellyft åt sidan - 10*4
Cable Cros-overs - 10*4
Krysshopp med viktskivor - 25*2

För mig funkar det bästa att göra varannan bröst och varannan axelövning. Muskel får lite aktiv vila och är relativt fräsch till nästa omgång av muskelgrupp. Detta är ett snabbpass då jag inte har så mycket tid på morgonen innan jobbet. Bara att ställa frågor eller ge feedback på mitt upplägg.

Dagen har rullat på som vanligt, inget annat speciellt som hänt. I kväll väntar bara lite tv-tittande och kanske en film.

Varannan måndag så väger och mäter jag mig, för att kunna följa mina resultat av träningen och kost, samt hur jag ska göra för att fortsätta utvecklas mot mitt mål. Min fundering lyder då om det skulle vara intressant att läsa om, ifall jag skulle lägga upp ett inlägg varannan vecka om hur mina resultat ser ut. Det skulle ju också vara bra för mig själv att kunna följa med både kommentarer hur mina två veckor har gått. Är dock inte så seriöst än att jag antecknar kommentarer om mina resultat, har det mesta i huvudet, men det skulle vara intressant att kunna följa upp allt på längre sikt. Ska spinna vidare på mina funderingar ett litet tag till, känns lite naket att dela med mig av resultaten då jag aldrig gjort något liknande tidigare.

Igår drog jag mig iväg på ett spinningpass kl 7 på morgonen. Wow så svettigt! Helt sjukt! Var väldigt trött eftersom jag knappt hade sovit under natten, men hade ju lovat Jennie att följa med. Positivt med träningskompis!! 45 minuter av intervaller, var jobbigare än jag väntat mig. Fast jag ska nog ner och spinna nästa fredag också om inte något dyker upp. Det är bara så otroligt skönt att träna tidigt på morgonen och sedan ha hela dagen framför sig!