Frukost på en rastplats invid en spegelblank fjord. Soluppgång.

Idag blev det mycket körning. Det enda stoppet vi gjorde var i Hólmavik där vi besökte The Museum of Sorcery and Witchcraft. Riktigt spännande och intill låg en liten butik där jag hittade handstickade tumvantar. Ägaren pratade knagglig engelska. Så pass knagglig att Jossan tog till google translate...

Framme i Akureyri hittade vi en vacker campingplats endast 1.5 (host 5.5 km) från centrum. Snötäckta berg och fjorden intill. Vi blev båda helt förälskade i Akureyri! Här hade jag kunnat bo. Vi åt god middag nere i hamnen på restaurang Bautin. Till och med jag tyckte om fisken Jossan beställt in och det säger något ;)

//Emmy

Dagens mål var vattenfallet Dynjandi. För att ta oss dit var vi tvungna att köra på vägar där det både sluttade brant uppåt och neråt på sidan. Och inga räcken, för det är Island i ett nötskal har vi upptäckt. Det var värt det. Dynjandi var hittills det mest magnifika vattenfall jag har sett och det slår Gullfoss med hästlängder!

Nästa stopp blev Isafjördúr där vi hoppades hitta god mat och sovplats. Vi hittade mat men ingen öppen camping i närheten. Istället fortsatte vi till Súdavik där vi hittade en öde grusplan... Det blev en lyckad dag i alla fall i Westfjordarna.

// Emmy

In to the glacier stod på schemat idag. På F roads och i en slags snövessla bar det av upp på glaciären Langjökull. Snövesslan har tidigare tillhört Nato. Sen var det verkligen in i glaciären vi skulle. Det var riktigt häftigt och de hade till och med ett kapell inne i tunneln. Väl tillbaka i campern blev nästa stopp den lilla hamnstaden Stykkisholmur. Efter god mat nere i hamnen fick vi till sist tag på en öde campinplats tio minuter därifrån med endast får som sällskap.

//Emmy

Thinvallavatn, Thingvellir och vackra vattenfall. Vi såg extra mycket av sjön Thingvallavatn tack vare att jag läser skyltar lite slarvigt... Det var min och Jossans första dag på vår roadtrip. Från flygplatsen till en lite by vid namn Húsafell. Där hade vi turen att hitta en campingplats, som egentligen skulle stängt för säsongen dagen innan. Här kommer lite bilder, nu när jag äntligen tagit mig tiden att gå igenom kameran ;)

//Emmy

Idag blev det en tur över med färjan från Skarfabakki till Videy Island. Underbart väder, fina vandringsleder, god matsäck och intressanta ruiner. Vad mer kan jag begära? Jag gick runt hela ön och besteg duktigt alla höjder. Fin utsikt över Mount Esja och Snaefellsnes.

//Emmy

Tack fina Josefine Tuvesson, för att du följde med och fotograferade oss! Du lyckades fånga glädjen som både vi och hästarna kände ute på stubben! Som Sandra sa, något att titta tillbaka på i vinter när sommaren känns långt långt borta. Och för mig finns det inget bättre än att dundra fram i galopp över en stubbåker. Att känna hur hästen lägger i en ännu högre växel när man hejar på den med rösten.

Delad glädje är dubbel glädje och här vet jag inte vem som hade roligast, häst eller ryttare. Särskilt när Jonta fick komma ut en sväng efter de här små pållarna! Där kan vi snacka om att explodera fram över åkern i pur glädje. Och ändå så lyhörd och fin, svårt att tro att den damen är arton år... ;)

Men Finna var också otroligt fin! Det är kul att hon har blivit så stark i tölten och med lite draghjälp kommer hon igång ordentligt i galoppen också. Det vill säga när tävlingsinstinkten sätter igång! Hör hon någon komma närmare bakifrån så lägger hon i en ännu högre växel (när jag trodde hon redan gick för fullt).

Jag är också stolt över mig själv, som utmanade min gamla rädsla - att tappa kontrollen om hästen skulle dra iväg. Och att ta galopp där ute på Jonta, som kändes lite som en explosiv bomb var inget självklart beslut. Men jag är otroligt glad att jag vågade (även om det krävdes några volter ibland för att stanna/minska tempot).

Här kommer det lite fina foton på Finna och Fighter <3

//Emmy :)

Fotograf: Josefine Tuvesson

Jag sitter på tåget upp till förträffen i Stockholm. På fredagmorgon landar jag i Keflavik redo för nästa äventyr. Det är äntligen dags. Dags för scoutlägret Mootet med 5627 scouter från 95 olika länder. Jag har med mig kameran och det här kommer bli ett minne för livet! Vi ses om sexton dagar igen.

Det var ett tag sen jag bloggade nu. Ibland bara flyter allting på med jobb, stallet och kompisar. Tiden räcker inte alltid till. Men jag hade en fantastisk helg i Göteborg tillsammans med Jonna för två helger sen. Den där perfekta pausen i vardagen med lite storstadspuls (även om vi båda enades om att det var skönt att se öppna fält igen, när vi var hemma).

Jonna sprang Göteborgsvarvet, vilket inte jag gjorde. Jag var däremot en duktig hejaklack. Som visserligen gick vilse och missade målgången ;) Vi hade i alla fall en fantastisk helg, med utgång på kvällen med goda drinkar och skumma människor. Här kommer lite bilder från Göteborg.

//Emmy :)

Nästan i alla fall. Flygbiljetten är bokad och i slutet av Augusti bär det av till Eldhestar igen! :) Och innan dess ska jag dit en vända i slutet av Juli, för att delta i scoutlägret Mootet. 😊

Det var ett tag sen jag bloggade nu. Allting har bara flutit på med jobb och jag har inte heller ridit så mycket. Ridskolan känns inte så kul längre nu när Toy inte är där och därför har det inte blivit så mycket lektionsridning där på sistone. Men nu händer det grejor i vårvädret!

Jag har fått rida Jossans fina Fabbe några gånger. En så otroligt känslig och lyhörd häst. Jag har också ridit ett par gånger på en söt Islänning vid namn Fina. Ägaren som har fyra hästar ville ha lite ridsällskap och än så länge känns det riktigt bra! En islänning på tio år, en 18 årig Frieser/Nordsvensk korsning, en lite yngre Frieserkorsning och en högdräktig shettis. En underbar blandning av hästar! Det kändes lite som när Fjolka och Tusjka var unga och vi galopperade fram i naturen! :)