Vi anlände som sagt till Koh lipe på julafton och när vi checkat in på vårt boende och gjort oss i ordning inför kvällen så blev jag otroligt överraskad av ett gäng som stod utanför vår dörr och sjöng julsånger osv😹 vi hörde ininfrån att det var nån som var där utanför och när de började sjunga AIKs hejaramsa fick jag lov att gå ut och se vad som stod på och vem som egentligen var där och då möttes jag av 7 skelleftebor som stod precis vid vårt ”hus”. Till en början blev jag så chockad och jag fattade INGENTING, men sedan såg jag min lillasysters bästa kompis Kajsa och då klickade det! Min mamma hade alltså skickat med en julklapp till mig med Kajsa och hennes familj då de skulle fira jul här på samma ö som oss. Vilken överraskning säger jag bara! Och så glad jag blev.

Planen var ju även att vi skulle komma till ön den 23 och det hade ju Kajsas familj fått information om från mamma. Men så blev det ju inte då vår transportsituation förändrades och tog längre tid än väntat. Sen bytte vi även boende när vi kom till ön så gud vilket krångel det blev för familjen när de skulle försöka hitta vart vi befann oss för att kunna lämna av julklappen. Men de lyckades att hitta oss tillslut och så tacksam jag är! Det var så kul att träffa dem och så snälla de var som verkligen la ner tid och energi på att ge mig den där julklappen.

Och jag kunde inte ha fått en bättre julklapp heller!

Hejj på er!
Jag måste bli bättre på att uppdatera bloggen efter varje ny destination, för annars måste jag skriva så långt varje gång. Ja ja... Sist jag skrev sa jag att vi skulle resa den Vietnam till Singapore med flyg. Den dagen började inte så bra. Mimmi (en av mina resekompisar) fick ”magsjuka”/”matförgiftning” under natten och hela resdagen. Stackarn. Sedan höll vi även på missa flyget pga lite problem vid incheckning av bagage. Men vi tog oss till Singapore ändå!

Vi var i Singapore i tre dygn och vi hann med att besöka Universal, se många turistattraktioner som t.ex gardens by the bay, Marina Bay Sands och lejonfontänen. Jag måste bara säga att Singapore är helt fantastikt!! Vill verkligen åka dit igen.

Efter det tog vi en buss till Kuala Lumpur och spenderade två dagar där. Vi gjorde egentligen inget speciellt där förutom att klippa håret, fixa ögonfransförlängning, äta julbord på Ikea och dricka drinkar från takbarer. Levde lite lyxliv helt enkelt.

Planen var sedan att ta buss eller flyg upp till Kuala Kedah, en hamnstad i Malaysia, för att sedan ta färja till langkawi och sedan en till färja till Koh lipe i Thailand. Men eftersom det var jul så var alla bussar fullbokade och flygpriserna var helt skrattretande höga så vi hade inget annat val än att boka en uber som fick köra oss i 8h upp i landet. På grund av detta så blev vår planering lite rubbad och vi försenades med flera timmar. Planen var att vara framme på Koh lipe den 23 december men taxiresan tog tid och då missade vi den sista båten till ön den 23e. Vi tog in på ett lite halvskabbigt motel nära hamnen för att sedan ta första båten kl 7 på julafton. Tror ni inte det hann bli fullsatt på första båten innan vi hann köpa biljetter? Jo visst. Vi fick därför lov att ta nästa båt kl 8 vilket gjorde att vi missade vår andra båt den langkawi till Koh lipe som gick 08.45. (Båtresan till langkawi tog ca 1 h, så vi missade vår andra båt precis). Nästa båt till Koh lipe skulle gå kl 14, så då fick vi lov att vänta tills dess. Då gick vi och köpte varm choklad på starbucks och åt pepparkakor som vi köpte på Ikea i Kuala Lumpur. Det var ändå ganska mysigt hihi.

Vi tog oss vidare till Koh lipe vid 14 och var framme vid 16 ungefär (15;00 thailändsk tid).

Vi checkade in på vårt hitills finaste boende och sedan vi kom hit för två dagar sedan så har vi bara slappat, solat, badat och ätit gooood mat. Älskar livet här och älskar Koh lipe. Världens mysigaste lilla ö.

Imorgon ska vi upp vid 8 i vanlig ordning, käka frukost, ta en promenad runt ön, sola och bada, ta en massage och sedan gå ut och käka och kanske ta en öl eller två. Så ser alltså våra dagar ut här och det äger!

Vi har verkligen rest så intensivt de senaste veckorna. Vi har haft ca 2-3 dygn på varje ställe och nu ska vi stanna här en vecka ungefär! Det känns såååå skönt att bara kunna slappa och stanna på ett och samma ställe ett tag.

Vi hörs mer sen.
XX

Ååååå så irriterande!! Hade precis skrivit klart en summering av min senaste vecka här i vietnam men sedan skulle jag lägga in en bild och då la hela bloggappen ned och hela inlägget försvann.

Vi har iallafall varit i vietnam i ca 10-11 dagar nu och just nu befinner vi oss i Mui Ne i södra vietnam! Här är det varmt och soligt och imorgon åker vi tillbaka till Ho Chi Minh City som vi var i innan vi kom hit till Mui Ne. Därifrån ska vi ta ett flyg till Singapore på måndag morgon! Ser fram emot det så mycket!!

Här har ni lite bilder från senaste!
Kram

Halong Bay, Cat Bá, Vietnam! Vi åkte båt under en hel dag och såg väldigt vacker natur. Vi stannade även för att paddla kajak och bada!

Hoi An! Så mysig stad!! Vill verkligen åka tillbaka dit i framtiden. Hör strosade vi mest runt i gamla stan, åt gott och shoppade lite!

Vi tog ett flyg efter Hoi An ned till Ho Chi Minh City även kallad Saigon. Här bodde vi i två nätter och besökte war remnant museum och Cu Chi tunnels under vår vistelse där!

Sedan reste vi till Mui Ne som ligger ute vid kusten här nere i södra vietnam! Riktigt mysigt här faktiskt! Det är många familjer och mycket hotell så det känns som en riktigt resort! I morse steg vi iallafall upp vid 04 för att se soluppgången. Vi åkte ut till white sand dunes och det var så vackert! Vi var tillbaka vid 09 tiden så då lyxade vi till det med riktigt hotellfrukost-buffé på ett av grannhotellen i närheten! Så gott 😍

Vi hörs mer sen!
Kram

Hej hopp!

Igår kom vi äntligen fram till Hanoi efter 24h bussresa från Luang Prabang. Detta var vår andra 24h-resa med buss och jag tycker det gick bra denna gången också. Skönt!

Väl framme i Hanoi checkade vi in på ett hostel och gick sedan ut och åt senare på kvällen. Efter maten valde vi att gå på helkroppsmassage. Så skönt efter att åkt buss så länge som vi gjort. När vi kom hem somnade jag direkt.

I morse steg vi upp med tuppen och gick och tränade. Tur har man som reser med två hurtiga tjejer som peppade mig till lite gym. Och så fick det bli. Sen åt vi frulle och har bara legat på rummet och tagit det lugnt efter det.

Ikväll ska vi gå ut på stan och kika runt! Kanske se bio eller nåt annat mysigt! Vi tar det som det kommer.

Vi hörs!

Hej mina trogna läsare!
Förlåt för fruktansvärt dålig uppdatering här. Sedan vi kom till Kambodja har internetet inte varit på topp alla gånger. Sist jag skrev var vi i Siem Reap. Efter det tog vi en nattbuss på måndagen ner till kusten och Sihanoukville, för att sedan ta en båt kl 09 på morgonen därpå och åka ut till Koh Rong. Ä L S K A D E Koh Rong så mycket!!

Där blev det sol och bad i 4 dygn och vi bodde i en bungalow vid stranden. Det var verkligen helt fantastiskt där, trots att jag fick matförgiftning-ish efter en dag på ön. Var dålig i kistan i över en vecka, men sånt får man räkna med på en sån här resa!

Vi tog båten tillbaka till fastlandet på fredagkvällen och spenderade en natt i Sihanoukville. Tidigt på lördagmorgon påbörjade vi en bussresa till Phnom Penh. Där var vi i ca två dygn och hann med att besöka s-21 fängelset och killing Fields.

Efter två dagar i Phnom Penh åkte vi buss i 25h som tog oss över gränsen till Laos och deras huvudstad Vientiane. Det var inte något speciellt vi ville se eller göra i Vientiane, utan vi planerade att åka vidare direkt till Vang Vieng på morgonen, men när vi skulle ta ut pengar i Vientiane blev Mimmis kort uppslukat av en atm. Så vi fick spendera en dag i Vientiane och sova över där för att Mimmi skulle få tillbaka sitt kort dagen därpå.(vilket hon fick, så det var ju värt ”besväret”). I Vientiane gick vi på nattmarknad, åt massa god mat och bara strosade runt i staden.

Dagen efter tog vi som sagt en buss till Vang Vieng. Gillade den staden riktigt mycket faktiskt. Väldigt mysigt och helt fantastisk natur. Första dagen i Vang Vieng cyklade vi runt på deras landsbygd ut till bergen för att bada i en blå lagun. Blev även att se en grotta och bada lite där. Dagen efter åkte vi på aktivitetsdag. Det började med att vi skulle ”cave tuba” (läs cave tubing). Vi satte oss alltså i gummiringar och åkte runt i iskallt vatten i en grotta. Jag tyckte det var långtråkigt och kallt, men det var ändå en upplevelse. Vi fick iallafall en god lunch direkt efter. Sedan åkte vi vidare för att paddla kajak och åka zipline. Det var helt fantastiskt, så dagen blev riktigt bra i slutändan!!

Och nu är vi i en stad som heter Luang Prabang. Vi åkte från Vang Vieng i morse/förmiddags och var framme här vid 16. När vi kom hit tog vi det bara lugnt vid poolen och njöt av eftermiddagssolen. Sedan gick vi på marknad och åt middag, och nu ligger jag i sängen och skriver detta.

Sådär nu har ni en liten kort sammanfattning om vart jag har varit de senaste 10-12 dagarna!

Här kommer även lite bilder från det ovan!

På återseende

Hej!!! Nu är vi i staden Siem Reap i Kambodja. Vi har bott här 3 nätter och idag ska vi vidare till ön Koh Rong. Känns fantastiskt att äntligen få lite sol och bad (!!)

Här ovan ser ni lite bilder från när vi besökte Angkor Wat igår.

Sista dagen i Bangkok spenderades på en floating market några mil utanför Bangkok city. Det var en mysig liten utflykt och ett bra avslut på denna Bangkokvistelse! Eller ja vi tänkte avsluta dagen med att besöka gyllene buddhas tempel (wat pho) men till vår besvikelse så var hela templet avspärrat när vi kom dit, så då fick det blir en onödigt lång promenad genom halva staden... en fin solnedgång fick vi då se.

Imorgonbitti åker vi vidare till Siem Reap i Kambodja. Vi blir upphämtade kl 08 och förväntas att vara framme sent på eftermiddagen. Jag gissar på att det kommer bli en lång dag imorgon då i princip hela kommer spenderas i en minibuss.

Uppdateringen kommer nog inte hålla måttet nu när vi åker vidare. Jag vet inte riktigt hur det kommer se ut med internettillgång och så, men jag uppdaterar så ofta jag kan/kommer ihåg!

På återseende!!

Solnedgången utanför tempelområdet

Hej!!

Igår fyllde Melissa 21 år så vi firade hennes födelsedag igårkväll med sushi till middag och utgång. Först gick vi till en takbar och den utsikten (!!!) var helt fantastisk. Ja ni ser ju bilderna här ovanför. Sen åkte vi till Khao San Road lite senare på kvällen.

Idag vaknade vi ganska sent, men vi hade inte så många planer för dagen så det gjorde inte så mycket. Jag tror vi behövde sömnen då vi inte riktigt återställt oss från flygresan. Vi drog hur som helst till chinatown idag och strosade där hela eftermiddagen. Sedan tog vi takeaway från en restaurang strax utanför vårt hostel. Sen har vi bara suttit uppe på taket på vårt hostel och pratat. Nu är klockan rätt mycket så jag bör egentligen sova nu.. vi ska nämligen upp kl 06 imorgon då det kommer en buss och hämtar upp och ska skjutsa oss till ”floating market”. Googla gärna :p

Nu ska jag försöka somna!
Godnatt

Hej hej! Nu har vi ÄNTLIGEN fått vårt rum. Vi bor på ett hostel inne i Bangkok, men vi fick inte checka in förrän kl 14, och vi landade med planet klockan 07.30. I väntan på att få checka in så har vi mest bara strosat runt på Bangkoks gator i 31-gradig värme.

Nu ligger alla helt slutkörda på sina våningssängar och försöker vila upp oss. Vi har nämligen varit vakna i mer än 24 timmar nu. Helst av allt hade jag velat gå och lägga mig redan nu, men vi ska försöka hålla oss vakna ett tag till och sedan göra en tidig kväll.

Mer än så har egentligen inte hänt.
Kan skriva mer sen!

Jag sitter utanför Arlanda på en hållsplats i väntan på en buss som ska ta mig till hotellet som jag ska övernatta på i natt. Det är ingen snö hör nere i Stockholm. Gräsmattorna är fortfarande gröna, men det är kallt. Bara 5 grader. Det ska bli så skönt att inte behöva känna denna kyliga torra luft på ett par månader, för imorgon då bär det av mot Bangkok, Thailand.

De senaste dagarna har varit väldigt upp och ner känslomässigt. Processen att ta farväl till sina kära är rätt jobbig alltså. Men nu när jag väl är här så känns det faktiskt lite bättre, trots att jag kommer sakna alla där hemma något otroligt.

Sedan jag landade här nere i Stockholm har jag bara hunnit med att äta och strosa runt på skycity.

När jag kommer till hotellet ska jag lämna av mina väskor och vila ett tag. Påfrestningen inför förberedelserna och alla avsked till denna resa har gett mig huvudvärk, så det ska bli skönt att lägga sig och vila ett tag och bara glo på tv:n ett tag.

Senare i eftermiddag ska jag faktiskt träffa min faster och hennes man över en middag. Det var riktigt länge sedan jag träffade dem, så det ska bli riktigt roligt att få ses igen.