Göteborg och Coldplay med mina underbara bästavänner. Konsert, mys och god mat, allt förutsättningar för en fantastisk helg!

Utanför Royal Arena i Köpenhamn med härliga Marita och Jenny, för att kolla på världens bästa band!!! Aerosmith, en mäktig grej att checka av från bucket list✔️

Molly och mamma i Barcelona under vår härliga vecka där.

Solig försommardag med Ebba i Göteborg. Det saknar jag!

Skål på dig, bästis!

Lycklig efter att ha fått slutgiltiga antagningsbeskedet till skolan!

Frukost innan första dagen i skolan, och jag hade i princip bara ett bord och en säng i lägenheten under de första veckorna, haha.

I helgen hade jag möjligheten att åka hem till Kalmar en liten sväng. Känns alltid som att tiden inte räcker till när man bara är hemma över helgen, men lite har jag hunnit med att göra iallafall och det var superhärligt att komma hem!

Hemresan började på bästa tänkbara sätt. Dumpade nämligen min bokade plats på planet och fick komma fram till flight deck istället och åka med piloterna i cockpit. Både kapten och styrman var så himla trevliga och hjälpsamma, så det var riktigt roligt. Om bara 1,5 år kan det ju faktiskt vara jag som sitter där istället, känns lite overkligt ibland...

Fick återförenas med bästis en stund på söndagen. Även Ebba hann jag med att träffa, inga bilder från det dock.

Julbak och julfilmer har vi också hunnit med hemma! Tvingade familjen att ställa upp på det trots att det är tidigt eftersom jag inte kommer hem mer innan jul haha. Så MYSIGT❤️

Tidigt igår morse lämnade jag Kalmar och landade i ett snöigt Stockholm. Fick nöja mig med en vanlig plats då planet var mindre och inte hade något jumpseat. Men utsikten därifrån var inte heller att klaga på!

Just nu är jag hemma och mellanlandar efter ett flygpass imorse. Tog en paus i metereologiplugget men nu ska jag börja läsa igen innan eftermiddagens lektion i HPL:)

I brist på andra bilder får det bli dessa, från en solig promenad i början av oktober. Vilket är mer än en månad sen, sjukt hur fort tiden går. Det finns så många fina skogar och naturområden precis där jag bor, så det är alltid skönt att komma ut och röra på sig.

Vi kör på i skolan med massor av teori, prov och flygningar. Men snart slipper vi alla hemuppgifter vi har i veckorna och kan fokusera helt på lektioner och att plugga inför CAA-proven som vi har i slutet av december.

I skrivandestund har jag myst ner mig i sängen igen efter ännu en tidig morgon. Skulle ha flugit vid 08 så jag var uppe runt 06, men ställde in passet pga dåligt väder. Snart ska jag plugga lite och därefter planera en navigation jag ska flyga i eftermiddag. Det är väldigt tveksamt om den blir av med vädret just nu, men planera den måste man ju göra ändå. Ikväll väntar roligheter dock, då vi ska ha klassfest. Det är nog första festen för mig sen typ.. vår inspark haha. Så det ska bli superkul!

4 bilder från mina flygpass i veckan. Har flugit på ganska mycket, bara solopass sen förra fredagen. Man lär sig mer och mer för varje flygning och jag blir säkrare och säkrare i planet. Så det är riktigt roligt att flyga nu! Och finns det något bättre än denna utsikt?! Kan knappt förstå att jag ska jobba med detta så småningom. Ibland känns det för bra för att vara sant:)

Denna helgen har varit händelserik och väldigt rolig! I fredags eftermiddag flög jag mitt första solo, alltså tre starter och landningar utan instruktör. Vilket var superkul!! Därefter åkte jag till Stockholm där farmor och farfar bor och hälsade på dem där även min syster var. På lördagen åkte vi tillbaka till Västerås igen då jag har haft flyglektion lördag och söndag också. Vi hann med en tur till Björnö i söndags som är ett jättefint naturområde, dit vi tog med lite fika och njöt av utsikten. Lämnade Molly på Arlanda igår kväll och sov därefter i Stockholm. Nu är jag på väg tillbaka till skolan igen för en teorilektion. Tiden går så fort just nu..!

Verkar äntligen ha blivit frisk från min förkylning som jag haft i ca 6 veckor... iallafall kändes det så på träningen idag. Bästa träningen hittills på säsongen, kroppen var pigg och huvudet på rätt ställe. Älskar verkligen att åka skridskor så mycket, finns inget bättre!!

Den senaste tiden har det känts lite motigt att ta sig till ishallen och jag har varit trött och seg på träningarna. Dels har det nog berott på att jag inte varit helt frisk men tror att flytten spelar in också. Brukar få min dipp efter ungefär 2 månader när jag flyttar till ett nytt ställe långt hemifrån då allt känns trögt och man bara vill umgås med familj och vänner som man känner sen innan. Det speglas tyvärr lite i konståkningen också, men nu börjar det nog ordna upp sig lite. Har egentligen ingenting alls att klaga över, men det är alltid mycket nya intryck när man flyttar iväg någonstans och det brukar ta ett tag att smälta allt och vänja sig vid sin nya vardag. Men annars går det väldigt bra i skolan, behöver flyga ett pass till innan instruktörerna får släppa mig solo för nu har vi klarat det teoretiska soloprovet också. Dock behöver jag öva mer på mina sättningar (alltså precis när man sätter ner planet på marken i landningarna) så vi får se när jag får flyga själv. Hoppas jag får till känslan snart för allt annat känns bra!

Nu ska jag sova efter en lång dag, imorgon är vi lediga så då blir det en heldags plugg innan Johanna kommer hit och hälsar på över helgen. Så mysigt!

Veckorna verkligen springer förbi just nu, sinnes vad fort det går. Helgen som var spenderade jag i Åtvidaberg med mamma och morfar. I lördags var vi på Linköpings flygvapenmuseum och passade bland annat på att flyga i deras Gripen-simulator när vi hade kollat på utställningarna. Under söndagen tog mamma och jag en långpromenad innan vi alla åt lunch ihop följt av hemresa så småningom. Verkligen en mysig och välbehövlig helg! Fick vila ut ordentligt och att umgås med familjen är alltid härligt.

Flygmässigt sedan sist då... har flugit fler pass och har ca 5 lektioner kvar till första solot, två av dem har jag inplanerade i veckan. Ska flyga trafikvarvet på annan flygplats samt göra min första navigationsflygning. Det ska bli spännande att se hur det går. Men man utvecklas verkligen på varje flygpass så att snart gå solo känns inte alltför skrämmande. Det ska bli roligt!

I teorin är nu PPL-fasen klar med godkända resultat i varje ämne, otroligt skönt. Vi har börjat med ATPL:en, alltså den "riktiga" teorin som måste vara avklarad och godkänd innan man får sitt CPL. ATPL håller egentligen på under hela utbildningen och tempot är helt annat än i PPL-fasen, så bara att vänja sig. Ska fortsätta läsa just nu, är ganska trött ikväll men med lite kaffe, te och något kvällsmål att äta ska det nog gå bra!

I söndags för 2 veckor sen följde jag med min faster och hennes familj ut till deras båt i Nynäshamn. Vi åt lunch på båten, lekte på lekplatsen med Ivan, åt glass i hamnen och tog en kort tur med båten. En mysig dag!

...Har jag hunnit med 3 flygpass. Stall och spinnträning (vilket var sååå kul!!), min första check (alltså som ett "prov" där läraren kollar av att man kan allt vi borde ha lärt oss hittills) och första lektionen i trafikvarvet. Vilket är att man övar starter, landningar, checklistor osv hela lektionen och bara flyger runt banan. Direkt efter landning fäller man in flapsen, drar på igen och startar och gör likadant i ungefär 10 varv. Väldigt lärorikt och mycket att göra, haha.

Vi har också haft 2 teoriprov, air law och navigation. Navigationen har jag haft svårast för hittills så det var grymt skönt att klara av det provet med ett bra resultat! Nästa vecka har vi prov i metereologi och principles of flight, efter det är det bara com kvar och sen är vi klara med PPL-fasen. Tiden går ruskigt fort! Är dessutom ungefär halvvägs till första solot flygmässigt. Helt sjukt...

Den här helgen är jag i Stockholm hos farmor och farfar och kopplar av. Igår åt vi middag här med min faster och hennes familj, och idag var jag inne och fikade med dem innan de åkte ut till sin båt. Har inget speciellt planerat för resten av dagen utom plugg, vilket känns jättehärligt. Åker tillbaka till skolan på måndag igen, skönt med en hel helg här.

Såhär fint var det ovanför molnen igår när jag hade flyglektion. Just nu under första fasen av utbildningen flyger vi bara VFR, alltså visuella flygregler. Vi ska egentligen kunna flyga "utan instrument" och får därför inte flyga i dåligt väder eller moln. Så att gå upp ovanför molnen gör man inte sen under soloflygningar pga risken att fastna där, men med instruktör med gick det ju finfint! Klart man tackar ja när han frågade om jag ville gå upp "on top" som det kallas. Övade på stigande och sjunkande svängar igår så det passade bra att svänga upp genom en lucka bland molnen. Vi var uppe på över 8000 fot vilket är rätt högt med de här små planen, och wow vilken utsikt det var. Tänk att detta är min vardag nu, och att jag ska jobba med det så småningom. Magiskt!!

Imorgon om vädret är med mig har jag två flyglektioner inplanerade. Stall och spinnträning! Stall kallas även för överstegring och detta sker, enkelt förklarat, vid för högt nosläge i kombination med för låg fart. Då tappar planet sin lyftkraft och "viker sig" åt sidan så att det faller nedåt.
Spinn är vad ungefär vad det låter som, man faller rakt ner med nosen först samtidigt som planet snurrar runt. Syftet med lektionerna är att lära oss hur man kommer ur dessa lägen. Som jag har längtat haha!! Det ska faktiskt bli sjukt kul. Älskar adrenalinkickar och det lär man få en del av under morgondagen haha. Men det ska också bli intressant att få prova hur man går ur sådana onormala lägen och "räddar upp" situationen. Hoppas bara på vädret som sagt!