Imorgon flyger vi hem till Sverige!! Vi lyfter 07:30 imorgon och är framme i Göteborg klockan 12 dagen efter.
Vi har inte gjort någonting speciellt de senaste dagarna. Men vi har varit på stranden och badat och åkt moppe till ett spa för lite massage och så har vi faktiskt även varit på ett köpcenter med västerländska butiker.

Vi är kvar i Ubud men åker tillbaka söderut idag så att vi är närmare flygplatsen. Den 20e flyger vi nämligen tillbaka till Sverige.
Igår åkte vi förbi ett risfält där vi åt mat med en otroligt fin utsikt.
Vi har även varit på ett kaffeplantage där de gör Luwak kaffe, världens dyraste kaffe. Vi fick se djuren som äter kaffebären, för att sedan bajsa ut dem. Sedan visade vår guide processen från utbasjade bönor till färdigt kaffe. Vi drack kaffet som var väldigt gott, och så fick vi även provsaka de andra te och kaffesorter de gjorde på plantaget.

Nu har vi flyttat oss ytterligare lite norrut och hamnat i Ubud. Vi bor på ett väldigt mysigt homestay hos ett par. De är jättetrevliga, serverar en superfrukost, och har sju stycken två veckor gamla hundvalpar.
Igår tog vi moppen till Ubud Monkey Forest. Det kryllar av vilda apor där, och eftersom de är så vana med alla människor som är där tvekar de inte en sekund på att sätta sig på ens axel för att mumsa i sig en banan.
Efter att vi hade gosat klart med våra nya apvänner åkte vi vidare till Ubuds marknad. Marknaden sträcker sig längst en hel gata och det är fullt med folk. Per har blivit en expert på att pruta nu. Han lyckades igår gå ner från 700k till 180k Rupiah på en Buddha staty vi ville ha. Jag däremot tycker det är plågsamt att till och med höra på när Per prutar. Om jag ser något jag vill ha visar jag Per och går sedan så långt bort som möjligt för att slippa bevittna denna osvenska köpmetod.

Nu har jag nästan återhämtat mig helt från min sjukdom och vi har äntligen kunnat hitta på lite saker.
Igår tog vi oss en tur med moppen till templet Tanah Lot. Det var väldigt många turister där men det gjorde inte så mycket för det var väldigt fint att se på ändå. Per gick över till templet för någon slags mini cermoni. Medan jag väntade kom fem olika personer fram och undrade vart jag kom ifrån och ville ta bild med mig. Jag blev jätte förvånad först, men alla var väldigt trevliga så det var bara roligt.
Vi gillar Bali väldigt mycket. Jämfört med Thailand (som varit ett turistmål mycket längre än Bali) är allting här lite mer uppstädat och finare. Risfälten finns på många ställen och hinduismen märks tydligt överallt vi går. Här används rökelser på varje tänkbara ställe. Man känner doften av dem överallt; vid poolen, på restaurangen, när vi kör moppe, och till och med på matbutiken!!!
Idag unnade vi oss en spadag på Murano Spa som ligger i Seminyak. Det var väldigt avslappnande och nu känner jag mig renare än vad jag gjort på länge.

Vi har tagit oss till Bali!
Jag har den senaste veckan varit sjuk med magkramper och annat. Därför har jag varit sängliggandes och missade tyvärr största delen av Singapore. Per har fått större problem med sina knän igen, vilket gjorde att även han stannade på rummet i storstaden. Men nu mår jag bättre och det är lättare för Per att hitta på saker här på Bali som inte sliter på hans knän.
Idag har vi hyrt en moppe och kört runt lite. trafiken är galen, men alla kör väldigt sakta och är noga med att inte krocka in i andra. Det är alltså inte så farligt som man kanske kan tro, bara man är uppmärksam.
Vi tog oss hur som helst till en strand som ligger ganska nära vårt hotell och tog det lugnt där ett tag.

Det är andra dagen i Singapore och vi tycker jättemycket om staden/ landet båda två! Skillnaden mellan Thailand och Singapore är helt enorm. Här är allting väldigt rent, prydligt och modernt. Bara man går in i en matbutik märker man att Singapore är ett väldigt mycket mer modernt och rikt land. Alla är väldigt trevliga och det är spännande med alla de olika kulturer och religioner som finns här. Vi bor väldigt nära Little India, men bara två tunnelbanestationer bort ligger Chinatown. Vi har skaffat tredagars kort för kollektivtrafik och det är väldigt smidigt och tydligt hur man kan ta sig över hela landet (det är kul att man kan skriva att man kan ta sig med en tunnelbana över ett helt land).
Igår var vi på Raffles Hotel och drack den kända drinken Singapore Sling. Det var på just på det här hotellets bar (The Long Bar)som den uppfanns av Ngiam 1915 för att kvinnorna också skulle kunna få dricka alkohol. Det var bara accepterat att männen drack alkohol på den tiden, och eftersom Singapore Sling är rosa och feminin och ser ut som läsk kunde nu även kvinnorna dricka.
Drinken var god(och dyr!!! 200kr, men det var värt det) och The Long Bar var ett väldigt häftigt ställe. Vid varje bord serverades oskalade jordnötter som man skalade och slängde på golvet. Så golvet var helt täckt av jordnötsskal som knastrade under fötterna.
Idag åkte jag till Gardens by the Bay. Det är ett helt fantastiskt ställe som är som en enorm trädgård med massvis av olika växter. Det fanns två konservatorium och jag var inne i det ena, Cloud Forest. Allting var så häftigt och vackert. Det var svårt att ta bilder som visar exakt hur fint det var, men jag försökte så gott jag kunde!

Sista dagen i Phuket och Thailand var en av de bästa dagarna vi haft på resan hittills! Vi hyrde moppe och åkte genom en nationalpark mot en strand. På vägen såg vi både en stor varan och en orm. På Naithon beach köpte vi olika frukter och badade i de enorma surfvågorna. På vägen tillbaka till vårt hotell stannade vi till vid ett tempel och en stor marknad. Det fanns hur mycket spännande mat som helst att testa, vilket vi såklart gjorde.
Nu har vi precis kommit fram till Singapore och stannar här i fem nätter.

Idag har vi haft för oss lite olika saker. Vi har återvänt till mat marknaden för att äta lunch. Per har testat på fiskspa. Han tyckte det var väldigt kittligt och lyckades inte hålla ner foten mer än 15 sekunder åt gången. Det var väldigt underhållande att titta på.
Senare på kvällen kom vi tillbaka till marknaden för kvällsmat. Vi köpte även med efterätt, pannkaka med nutella och banan. Det var det godaste vi ätit på länge. Nu har vi sett på Star Wars och är mätta och belåtna. Imorgon åker vi norrut för att byta till ett hotell som ligger närmare flygplatsen.

Framme i Phuket! Och vi lyckades få tag i ett riktigt billigt och faktiskt väldigt bra hotell, endast 40 kronor per natt. Vi bor i Patong, vilket är ett ganska stort och välbefolkat område. Det ligger butiker och restauranger längst med alla gator, och varje butik och restaurang har en försäljare som ropar på oss att vi ska gå in i just deras butik. Om vi ska vara helt ärliga tycker vi inte om det för fem öre. Men vi ska stanna på Phuket till den 29e för då flyger till Singapore.
Men allt är ju självklart inte dåligt här. Igår var vi på bio och såg den nya filmen Now you see me 2. Vi har även hittat en marknad som ligger nära vårt hotell men massvis med mat och även kläder. Jag köpte glass som dom gör direkt på beställning, riktigt gott och häftigt.

Per fyller år!! Idag firar vi Per hela dagen genom att (som vi egentligen alltid gör) slappa och ta det lugnt. Imorse fick väckte jag honom med en tårtbit och te. I present fick han konsertbiljetter till Kent när dom kommer till Karlstad i vinter.
Imorgon drar vi till Phuket!