View tracker

Märker verkligen hur mycket matvanorna har ändrats sen jag startade kursen, och det känns så himla bra! Då har jag ändå bara genomfört 1 vecka utav 5. Tänkte att jag senare skulle skriva ett inlägg om min kroppsförändring då det är många som frågar om den. Lunchen idag då som alltid för mig är det största målet på dagen eftersom att det är längst tid mellan frukosten-lunchen & lunchen-middagen så det är viktigt att få i sig allt kroppen behöver. Mina största mål och dom med mest kolhydrater är alltid frukost och lunch eftersom det är målen innan träningspassen, och det blir inga bra pass utan rätt mängd kolhydrater!
På tallriken idag är allt med! Broccoli, fullkornsris, kikärtor, röda linser, salladsmix och lax.


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

I detta inlägget tänkte jag ge lite snabbtänk för hur man vet vad som är vad dvs. protein, kolhydrater, fett, vitaminer & Mineraler. Det var ett tag sedan jag drog ett viktigt fakta inlägg nu, det som jag vill ge mest till er från mitt bloggande, kunskap om träning, mat och hälsa. Har för övrigt precis avslutat kvällens kost lektion, det var fruktansvärt mycket information och fort gick det också! så det är tur att dom klipper dagens webinar så att man kan titta på den som film i efterhand, kommer behövas inför slutprovet på 100frågor.

Protein - det enklaste är att tänka att allt på något sett innan ska ha "haft ett liv", jag vet det låter lite äckligt men så är det. Då menar jag fisk, kyckling, ägg, all form av kött. Det som innan har varit ett liv är det som innehåller mest protein per portion, det finns även protein i bönor, linser, frön, mjölk och även små små små delar i den övriga kosten eftersom att protein är en byggsten och såklart behöver ju det byggas med byggstenar (väldigt små så det räknas inte som proteinkällor)

Kolhydrater - Kroppens energi, det finns så många olika matformer idag och kolhydrater finns inprincip i allt förutom proteinmål som inte är omgjorda eller tillsatta t.ex så har köttbullar tyvärr ofta kolhydrater i sig, medans en kyckling som inte ändrats inte innehåller några kolhydrater. Kolhydrater man kan tänka då är allt som inte är protein och allt som inte är olja & fett. Dom bästa kolhydraterna enligt mig för en träningslivsstil är dom som kan odlas och "uppfinnas" direkt och naturlig t.ex potatis och ris som plockas och inprincip är klart direkt. Pasta & bröd för den delen är ju "uppgjort" det är tillbakat från en massa andra substanser, ta det med en nypa salt då det finns olika sorter av detta, mest ett enkelt tankesett allt detta!

Fett - den delen jag tror dom flesta har koll på. Allt med en smörig, blank, oljig konsitens, men vi hittar även bra fetter i avokado nötter och linser så dra inte allt över en kant. Dom fettkällor som jag rekommenderar för hjärtat och kolesterolvärdet är linfrön (hela, krossade, kallpressad olja), avokado, kokos(flingor eller kokos smör), fisk, nötter m.m.

Glöm inte att ALLT detta måste intas varje dag och det jag fick lära mig idag är att alla också jobbar med varandra t.ex om inte kroppen får sitt protein så kan inte kolhydraterna komma ut i kroppen eftersom det behövs enzymer och enzymer är rent av protein. så alla ni som säger "jag behöver inget protein för jag har inga muskler att förlora" ja utan ert protein så förlorar ni inprincip värdet i eran kost.

Ska definitivt gå in mer på varje del och även ta vitaminerna och mineralerna men nu är det så att jag har varit igång i full rulle sedan 06.30 idag så jag är otroligt trött och det är givetvis gym imon innan skolan också så viktigt att jag kommer i säng nu så att jag har lite mer energi imon än vad jag haft idag. Glöm inte kommentera om ni vill veta något särskilt. För nu finns det extra mycket underlag iomed kost kursen jag nu går 2ggr/vecka.

Pöss

Likes

Comments

View tracker

Rubriker är så himla tråkiga vill jag bara påpeka! Hade inte så mycket energi imorse vilket som är fullt förståeligt eftersom jag somnade kl 2 inatt och klockan stog på 8... Sedan träning på bara vätska och protein är inte det roligaste. Men nu är det gjort och en härlig lunch har gått ner i magen, allt förutom tomaten är mat som jag lagat för sig och förberett innan. Så det var bara att ta fram ur kyl och frys, snabb men stor lunch. Den hälsosamma snabbmaten ;)
Kikärtor, kyckling, spenat, morötter, palsternacka, fullkornsris och tomat. En sån bred lunch var det lääängesedan jag åt! Är det någon gång på dagen man ska äta stora mål så är det framförallt lunchen, det är den energin som kroppen ska leva på resten av dagen vilket som gör att kolhydraterna du äter då kommer mycket lättare till nytta jämfört med om man skulle inta det senare vid 7, då många inte förbrukar så mycket energi och istället lagras det på kroppen. Viktigt att planera sina måltider efter sina egna mål.




Likes

Comments

Tränar idag första gången sedan förra onsdagen då jag har varit sjuk, så lite stel och svag känner man sig allt! Istället för ett hårt rygg pass så blir det istället en Pw på 6km så är till och från gymmet, så stannar jag 30 min och kör övningar med kroppsvikten. Vill INTE bli sämre utan friskare. Hemma väntar större frulle! Åt bara gurka och lite tonfisk nu innan för att hålla uppe proteinsyntesen.


Likes

Comments

Glömde faktiskt av tiden idag och höll nästan på att missa första lektionen, så fick skjuta fram min kvällsmat vilket som gjorde att jag är extremt sötsugen av hunger just nu... Fått lite frågor om kursen hur jag ska hinna med skolan eftersom det är en väldigt intensiv kurs. Den är på distans varje måndag och onsdag kl 8 på kvällen och sänds live via internet vilket som är ganska skönt enligt mig, plus på detta är givetvis om man skulle missa en lektion så finns den alltid klippt och återskapad på login sidan under hela kursen, extra bra eftersom att jag läser den på engelska och det var ändå nästan 3 år sedan jag läste kurser på engelska så vissa ord kan man behöva kolla upp och ta igen en lektion men det flöt på jätte bra idag och hade inga problem med att förstå alla begrepp m.m. Så det är väldigt skönt att mycket ändå sitter kvar, ett utav alla ämnen jag läst enbart på engelska är just biologi så alla termer och komplicerad ord kan jag vissa sedan innan vilket som gör det lite lättare att hänga med. Så nu vet ni lite hur det funkar! Kommer berätta mer under kursens gång samt även om ni ställer frågor.

Idag gick vi igenom mycket om kursupplägget, uppgifter, case och slut tentan för att få certifikat/diplom vilket som är på 100 frågor(!!!??) kan ni tänka er då att teori provet för körkort är 60-65 (minns ej) frågor. Jo intensivt blir det... Men det är väldigt intressant så man hänger med bra! Förutom upplägget så hann vi gå igenom sjukdomar från fel kost så som diabetes 1& 2 och hjärt-& kärl sjukdomar, översiktligt om näringsbrister och framförallt den vanligaste som är järnbrist, hur man motverkar bristen och hur kroppen agerar om man har Järnbrist. På onsdag blir det kolhydrater, protein, vitaminer och mineraler, ser verkligen fram emot det då det hjälper mig mycket för att skapa rätt måltider ännu bättre än nu. Nu får det räcka för ikväll för är väldigt hungrig nu!!

Kvällens mål är såklart ingefära och citron te, baby spenat, kikärtor, ett glas mjölk och 2 ägg som jag slukade i mig innan bilden togs... Godnatt på er imon ska jag gymma igen efter min förkylning, fortsätter enligt schemat och kör rygg.


Likes

Comments

Idag blev det en vitamin & mineral rik fruokst eftersom jag har varit så krasslig sedan i onsdag, behövs för immunförsvaret! Avokado, spenat, Ingefära och ctiron te och sedan en liten grötliknande som ni säkert undrar vad det är.... det är överkokta röda linser som innehåller protein från växtriket och massa B-vitamin m.m. En annorlunda frukost med lite allt möjligt... Brukar vara så dålig på att få i mig vitaminer och mineraler via kosten eftersom jag oftast har lite tid och har aldrig gått på ett nerskrivet kostschema vilket som gör att man bara äter det man vet via hjärnan är nödvändigt för stunden, har alltså inte blivit något varierat utan mest lax, kyckling, ägg, gröt, fullkornsris och den vanliga salladen. Det kommer man inte så jätte långt på! Men nu tack vare kursen jag startar på måndag så ska det bli ändring! En av examinationerna är att kunna ändra sig själv så mycket som möjligt på 4-5 veckor enbart via kosten utifrån det vi lär oss, spännande!😉


Likes

Comments

Ett mål under 2014 var att ta någon form utav kurs inom mitt intresse för kost och träning, det hände mycket under året och tyvärr var det ett av dom målen som fick skjutas fram så nu är det första jag gör under 2015 att ta tag i målen jag inte uppnådde under 2014. När jag lyssnade på Peter "Pansar" Blahá & Fredrik Paulún så stärktes mitt intresse ännu mer, jag har så himla mycket mer att lära och varför inte passa på när man brinner för detta mer än man någonsin gjort?

Så nu på måndag startar jag en 4 veckors kurs i nutrition, träningen är min starkaste sida och även om jag kan mycket om kosten så behöver jag verkligen lära mig mera för att kunna skapa riktiga kostscheman till mig själv så att jag når det målet jag vill. I kursen kommer jag lära mig om proteiner, kolhydrater, vitaminer & Mineraler, fetter, viktminskning, att lägga kostscheman för olika människor efter olika mängder kalori intag, typ 2 diabetes, alkohol, socker, snabbmat, olika dieter, att äta för energi, kosttillskott & mycket mer. Så det kommer garanterat att bli 4 intensiva veckor som kommer höja mig enormt, ser verkligen fram emot det!!

Självklart kommer jag att dela med mig utav ännu fler tips här utifrån allt jag lär mig, kommer även kunna lägga upp kostscheman till kunder via företaget som jag sagt kommer att lanseras snart. Ser verkligen fram emot detta året!!

2013 was practice, 2014 was warm up, 2015 IS GAME TIME!

Likes

Comments

står och lagar mat inför dagen och några frammåt, eftersom frukosten får vänta tills jag är klar i köket så kokar jag Te. Ett väldigt bra och populärt är detta jag gör nu. Vatten, ingefära (färsk eller krydda) och några skivor citron. Ingefära är en rot som påverkar positivt på förbränningen och citron dämpar suget blandat med varmt som får kroppen att känna sig mättad. Jätte bra att ta innan man ska ut och morgonpromenera eller innan man ska lägga sig.

Likes

Comments

Höll idag min andra företags presentation eftersom att jag gick vidare från onsdagen tävling, hade panik imorse eftersom att talet låg på över 6 minuter?! Vi får max 4 minuter precis så tillslut fick jag ner det till 3.49, sjukt mycket som ska med under dom få minutrarna. Men det gick över förväntan och jag blev super nöjd med all feedback. Vi får se om det tar mig till Stockholm, det är bara 2  företag som får gå vidare så det är hårt konkurrens!!


Unnar mig en härlig lunch nu medans jag väntar på resten samt juryns resultat. Som jag sagt tidigare så kommer det snart lansering av personlig träning och coachning utav mig med riktigt bra priser, mycket billigt om jag får säga det själv! Kommer även att hålla 2 tävlingar mycket snart där bland annat det kommer ligga i vinsten. Ser fram emot ett rolig framtid men grymt mycket jobb!

Ikväll blir det formodligen ett kortare axelpass och sedan slappa på soffan, Ha en trevlig fredag alla fina människor!

Likes

Comments

Var så upptagen igår och fruktansvärt trött när jag kom hem, men igår körde jag ett konditions pass där fokus var på benen.
Jag löpte totalt 30 minuter på bandet sen blev det "hopp squats", ben lyft sidan och övningen nedan som jag tänkte introdusera för er. Riktigt bra om man vill tighta till fladdret ;)


Stå i position och använd all kraft och sedan dra benen ut åt sidan samtidigt som du hoppar frammåt, sedan tryck till och hoppa bakåt igen och landa i start position. Upprepa med högt tempo och använd stödet i magen! kör 3 ggr så mycket jag orkar på varje, runt 20-30st. Fick rejäl träningsverk efter detta! Fokus på hela benen, kör hårt! :)

Likes

Comments