Det här inlägget kan jag nog göra hur långt som helst med massa bilder, men det får nog bli flera delar. Detta kan nog vara det häftigaste jag har varit med om i hela mitt liv, utan att överdriva. Alla måste besöka muren nån gång i sitt livet för den känslan man få i kroppen när man står där uppe är så jävla cool (förlåt att jag svär)

Vi köpte en guidad tur på hotellet för 280 kr då ingick: transport till och från hotellet, biljett för att komma upp på muren och lunch. Resan tog oss 1 timme ungefär och när vi kom fram fick man välja om man ville gå upp för berget eller om man ville köpa biljett för att ta linbanan, vi tog självklart banan för vi hade bara 3 timmar för att gå på själva muren.

Både jag och Frida hade pälsar på oss rätt bra då det va 6-8 minus ute, men ju längre och längre vi gick var det mindre och mindre kläder på kroppen. Måste säga att det var riktigt tufft att sa sig fram, gick väldigt mycket uppåt och en del ställen var det hinderbana för att ta sig fram. Men som sagt det kommer komma flera delar om detta så har ni några frågor så fråga på så kan jag få med svaren i nästa inlägg!

Efter 2 veckor i Kina börjar smaklökarna tröttna på kinamat, allt smakar likadant just ju och jag längtar så mycket efter sallader och ostar... För att få lite annat så gick vi till en italiensk restaurang, vem gillar inte italienskt liksom! Jag tog utan att tveka risotto, älskar risotto som det är riktigt mycket ost på, det ska nästa vara som trådar av ost när man lyfter gaffeln från tallriken! Och för första gången sen vi kom hit fick vi oss ett glas vin...

Efter middagen gick vi upp på taket för att avsluta kvällen med ett par drinkar och en magisk utsikt!

Man är ingen riktig turist om man inte tar en hop on hop off buss, eller vad säger ni? Det va iaf det vi gjorde idag och eftersom att vädret var så perfekt sitter man ju såklart på däck så man får lite sol på näsan! Vi kom tillslut till ett jätte mysigt område med lite gamla hus där vi bestämde oss för att gå av.

I en utav gatuhörnen hittade vi Te Garden, en sån gullig och väldoftande butik! Vi är ju i ett land som älskar te (även mer än mig) så man måste ju passa på att köpa med sig lite hem, jag köpte en liten plåtbox som innehöll 4 olika tesorter.

Vi kunde inte fått en bättre första dag! Trots en jobbig natt blev allting så mycket bättre när vi kom ut för att äta frukost och vi såg att solen sken! Det gjorde verkligen allt.
Vi köpte oss en macka på Subway och kaffe från Starbucks och satte oss framför The Bund. Inget annat än perfekt.

Nu är vi äntligen framme! Tågresan gick jättebra, nu börjar vi bli rutinerade på det här med tåg! Tar du snabbtåget (som går i 300km/h) går tar det drygt 6 timmar utan stopp från Xi'an till Shanghai, kan jag verkligen rekommendera. En biljett kostar drygt 900 kr p/p och tågen är verkligen superfina, det går inte att jämföra med SJ! På dessa tåg går det runt värdinnor med matvagnar precis som det gör på flygplan och även städare som tar hand om toaletterna och skurar golven!

Efter incheckningen på hotellet, den historien kommer jag ta i ett annan inlägg gick vi genast ut, letade upp närmaste Starbucks köpte oss kaffe och gick vidare till The Bund, så himla fin utsikt! Jag blev nästa förälskad.

Idag är det resdag och det innebär att vi åker vidare till Shanghai. Det är verkligen så efterlängtat, dels för att få lite miljöombyte men det ska också vara varmare så nu kanske vi kan slippa alla tjocka kläder...

Bloggandet har inte fungerat som jag hade hoppats på pga wifi men jag hoppas att det ska bli bättre när vi kommer till Shanghai och får ett annat hotell!

Hej där ute! Såg att mina två senaste inlägg faktiskt kom upp så jag tänkte ge mig på ett till!
Idag har vi varit i den förbjudna staden, så enormt! Att få vara här i Kina och faktiskt få möjligheten att besöka alla stora sevärdheter är jag så tacksam för.
Jag kan varmt rekommendera ett besök hit, men ta på er träningsskorna får det är en bra runda ni får gå om ni vill se hela staden!

Nu har vi varit i Kina i 3 dagar och ni kanske undrar vart jag har tagit vägen med tanke på att det inte har kommit några inlägg, det är så att vårat internet är sjukt segt och Google,  fb och instagram är blockerade här i Kina av någon anledning... så håll ut, snart hoppas jag att det kommer ett inlägg!

Nu står vi äntligen här! Allt är klart för att påbörja våran resa, det är så mycket känslor i kroppen. Att säga hejdå är något jag tycker är väldigt jobbigt och när det var dag att säga hejdå till pappa och E gjorde så ont, tårarna kom direkt och jag kunde inte sluta gråta...

Men trots tårar så var vi ju faktiskt på väg på våran resa mot Kina.
Göteborg, Landvetter - Stockholm, Arlanda - Beijing Airport. En sån resa, som längst har jag flugit 6 timmar så att sitta still så länge var oerhört jobbigt! Det som var den största överraskningen var helt klart den goda maten, ugnsbakad lax med potatis och sojabönor, frukosten bestod utav smörgås, yoghurt, fruktsallad och kaffe. Ett stort minus var kylan som var på planet, nog för att det brukar vara lite kyligt men nu satt man mad jacka och filt!

Dan efter nyår, vi hade stor fest för mamma igår och idag ska allt inför resan kollas en sista gång. Det känns så konstigt att det är sista dagen hemma.