latest news

Postad i: UNCATEGORIZED

Här nedan kommer massa bilder från sommaren 2017.

En spegelselfie från Rhodos.

När jag spanade in mopparna på Hamngatan.

När vi kollade på solnedgången innan flyget hem från Rhodos.

Midsommarafton på Lindås.

När det här var våra frukost.

När vi var vid bergslussar.

När vi var vid Kolmården och åkte samma attraktion 5 gånger på raket.

När vi såg en hel del djur.

Det där var den bästa träbanan jag åkt, och delfinshowen var asgrym!

Våran hälsosamma hotellfrukost i Linköping.

När vi åt en sommarlunch i gamla Linköping.

Läste bok på studsmattan.

När vi fikade på baksidan av Lindas med farmor och farfar.

Vi hade utsikt över Djurgården från vårat hotellrum.

Vi var på Grönan en dag. Men sen blev vädret så som det ser ut på bilden och ösregn. Fast det var på kvällen som tur var.

Dom här e goda.

Den godaste och snyggaste glassen jag ätit.

Minitårtan som jag fick till frukost på min födelsedag.

Den här sommaren har varit asgrym och nu är jag taggad på en ny termin. Jag känner på mig att de två sista terminerna i grundskolan kommer bli dem bästa.

//Emma <3

Postad i: FOOD

Nu på sommarn har det blivit en hel del smoothiebowl för mig. Det är ju bara såå gott! Den här veckan har jag ätit det till lunch flera gånger. Varje gång jag hittar något jag verkligen gillar så vill jag äta det tills jag tröttnar på det. Här kommer ett enkelt recept som jag brukar använda.

1 portion:
1,5 dl vaniljyoghurt
1dl frysta hallon
1 dl frysta blåbär
3 dadlar, urkärnade

Sedan lägger man bara i allt i mixern i samma ordning som listan och mixar. Jag tycker det är godast med valnötter, jordgubbar och banan på.

<3 Emma

Postad i: TRAVEL

17 juni
Som vanligt spenderade vi förmiddagen vid poolen. Jag som är så himla känslig mot solen har börjat ta faktor 50+ på solkräm varannan timme för att säkerställa att jag inte bränner mig. Jag blev inte röd, istället fick jag soleksem. Först var det bara som små stickningar i huden men framåt kvällen blev det mycket mycket värre.

Sedan hade vi picknick under en palm. Mamma gick och köpte toast och så hade vi med oss vattenmelon och lite annat snacks. Efter det gick vi tillbaka till poolen och fortsatte sola och bada.

På kvällen åkte vi till Rhodos stad igen. Vi åt på en liten restaurang inne i gamla stan. Sedan strosade vi runt på gatorna och kollade på prylar, men vi köpte inget.

Innan vi klev på bussen tillbaka till hotellet gick vi till en glasskiosk vid hamnen och åt glass.

Postad i: TRAVEL

16 juni
Innan frukost hade vi bestämt oss för att spela tennis. Egentligen var det väl bara jag som ville:) men dom andra tyckte det var jättekul när vi väl kom igång. Det var väldigt varmt att spela, men det var värt det.

När vi hade spenderat hela förmiddagen vid poolen gick vi ner till en liten kiosk vid stranden och åt toast. Utöver skinka och ost så var det tomater och lök i. Dem var supergoda. Pappa och Ingrid tog en konstig hamburgare. Det var som en vanlig  hamburgare men den såg ut som en macka.

På eftermiddag/kväll åkte vi in till Rhodos stad för middag. Vi blev trötta på hotellresturangen. Innan vi gick in i gamla stan, som vi tänkte äta i, gick vi på hamnpromenaden. Det var jättemysigt bortsett från alla dom där som skulle tjata på en att köpa deras båtturer. Man blev ganska snabbt trött på att bara kom fram till en med ett fastklistrat leende och frågade var man kom från. Om man gick därifrån utan att ha köpt något blev dom sura på en och ropade efter en. Det var skitjobbigt. Till slut gick vi därifrån och började gå mot gamla stan. Vi åt på en restaurang precis vid ingången. Väl innanför muren fanns det jättemånga marknadsstånd. Jag har nog aldrig sett så många märkeskopior på samma gång. Det roliga var ju när dom sa att dom var äkta och man sa emot:) Men hur som helst var det väldigt mysigt att gå omkring på de där kullerstensgatorna.

15 juni
Det var redan stekhett ute när vi vaknade och det första vi skulle göra var att gå och köpa frukost vid närmsta mataffär. Sedan satte vi oss på balkongen och åt frallor med nutella och juice. Efter det badade vi och solade hela förmiddagen vid poolen.

Framåt lunchtid gick vi till JOS och köpte frozen yoghurt. Jag tog jordgubbar, chokladsås och oreobitar på min. Det fick bli våran lunch för dagen då vi inte brukar vara särskilt hungriga när det är varmt. Men det var ialla fall svalkande med en kall glass.

Efter glassen bestämde vi oss för att gå ner till havet och bada. Sanden var så där varm att man hoppade runt som en galning för att inte bränna sig. Det var ganska bra vatten att snorkla i också. Man kunde hitta lite allt möjligt där, pennor, skor m.m. men det var inte så där mycket att det kändes som en soptipp. Det fanns en del korallrev också. Det var kallt i vattnet, men det var skönt eftersom det var stekhett ute.

Framåt kvällen gick vi ner till Restaurangen Costas vid havet och åt middag. Jag tog min favoritpizza med parmaskinka och tomater. Det enda som fattades var mozzarellan, men den var god ändå.

Efter middagen gick vi runt och spanade in lite olika aktiviteter som fanns på hotellområdet, bl.a. massa olika sportplaner.
Vi avslutade dagen med lite snacks på balkongen innan vi gick och la oss.

I helgen var jag på Bornholm för att fira min mormor som fyllde 70. Vi bodde på en liten camping i Rönne. Stugorna var små, bruna och ganska kalla. Så när vi kom dit kände jag bara, "Hur ska jag kunna bo här i tre dagar?" Men sen senare på kvällen gick vi upp på det här berget ovan och kollade på solnedgången. Det var en ganska mäktig utsikt därifrån. Så då kändes allt lite bättre.

Jag älskar såna kvällar när man är vid havet och hör ljudet från vågorna samtidigt som man ser solen gå ner.

Vi promenerade runt ett tag i Rönne också. Överallt fanns det små söta stenhus. Ni vet sådana där riktigt gammeldags danska hus. På vissa ställen hängde det ut sådana där blombuskar från innergårdarna. Fast det kändes lite konstigt att gå omkring bland alla dessa hus och nästan inte möta på en enda människa. Det kändes så öde när man inte heller såg något hus där någon verkade vara hemma.

Dagen efter åkte vi på en roadtrip runt ön och besökte lite olika städer/byar. Vanligtvis brukar jag tycka det är ganska tråkigt att åka bil, men den här gången fanns det så mycket att titta på utanför bilfönstret samtidigt som vi hade på bra hög musik i bilen. Det kändes verkligen som om man var långt ute på landet (vilket vi verkligen var) när vi passerade åker efter åker och små hus efter småhus. Det var så skönt att bara åka runt och spontant stanna i vilken ort man helst ville. Vi stannade också på en strand där vi promenerade lite. Där fanns perfekta träd att klättra i, så det gjorde vi en del.

På kvällen åt vi middag i Svaneke på Pannkakshuset. Jag åt en pannkaka med skinka, ost och sallad. Det var jättemysigt och på bordet bredvid vårat satt en gubbe och spelade dragspel.

Efter middagen gick vi runt i Svarneke och turistande lite samtidigt som vi fick veta var mormors släktingar bott. Sedan gick vi till kyrkan och kollade på deras gravar. Senare på kvällen satte vi oss nere vid hamnen och käka glass. Men vi fick lägga oss ganska tidigt eftersom båten gick tidigt på morgonen dagen efter.

Igår fikade vi med farmor på det här mysiga men lite udda café. Dahls Bageributik på Frölunda Torg. God varm choklad hade dom som vi smakade på. Innan det var vi och kollade på Ingrids badminton. Samtidigt fick jag visa farmor hur man använder en mejl.

Nu har jag äntligen lyckats fylla i alla fem alternativ på praktikplatsen.se. Det känns bra att ha det som reserv om jag inte hittar en bättre prao. Det var inte direkt några drömplatser man kunde få tag på där. Men jag antar att dom är bättre än dem man får tilldelade av skolan om man inte hittar någon egen.

Äntligen har jag fått åka skidor igen. Det är det jag gillar mest med vinterhalvåret. Eftersom mamma och Ella är på Kanarieöarna tänkte vi andra att vi också kunde göra något extra kul den här helgen. Vi bestämde oss för att åka till Isaberg som ligger i Småland. Det tog nästan två timmar att åka hit, men det var det värt. Direkt när vi kom fram gick vi till restaurangen för att käka lunch. Jag och pappa tog en pastarätt och Ingrid åt en hamburgare. Sedan gick vi till bilen igen och tog på oss pjäxorna och allt annat. I de första åken kände jag mig lite ringrostig men efter ett tag så började det lossna allt eftersom med svängarna och så. Ingrid har fått nya skidor så för henne kändes det nog ännu mer ovant. Som tur var kändes det inte så kallt heller. Nu i efterhand när man har åkt slalom i några timmar känns det riktigt skönt i benen. När vi kommer hem ska vi sätta oss i soffan, mysa och kolla på tv. Byye!:)

(Jag är inte sur på bilderna, jag hade bara snö i nacken.😊)

Hej på er! Har ni ätit risgrynsplättar någon gång? Det är sååå gott! Dem som jag och syrran gjorde idag kanske inte blev dem snyggaste men det blir alltid lika gott. Jag kan länka receptet här. Att ha banan till är ett hett tips!

Vi har varit på Ikea hela dan för att kolla på madrass till syrran och spegel till mig. Nu är vi trötta (som alltid efter Ikea:)) och ska hem och ha fredagsmys i tv-soffan.

Det gråa huset på andra bilden kallas inom familjekretsen för Lindås. Det är ett riktigt mysigt hus. Ibland brukar vi fira midsommar här med kusinerna då det ligger så lantligt. Till huset tillhör en mark/skog där farfar sysslar med skogsbruk och vildsvin. Idag gick jag, pappa och farfar ett varv runt skogen för att kolla lite hur det såg ut, eller ja, farfar (och lite pappa) visste ju redan typ allt, men det var kul för mig som aldrig varit utanför hustomten typ. Efter det åkte vi hem till farmor och käkade. På vägen hem släppte pappa av mig hos E. Vi skulle kolla på Sherlock (4:e säsongen) som hade premiär i Sverige idag. Det var ett bra slut på dagen att sitta i soffan framför tv:n och käka toast.