Efter fyra nätter i Melbourne kom vi på kvällen en onsdag fram till Sydney och gick till vårt nya hostel. Detta ställe va mindre trevligt än det första. Rummet luktade äckligt och kändes väldigt fuktigt. Vi hade i alla fall någonstans att sova. Här sov vi 5 nätter.

Vad gjorde vi då för något när vi var i Sydney? Nu i efterhand känns det som att vi i princip inte gjorde någonting. Vi gick och tittade på operahuset och Sydney harbour bridge. En dag tog vi ett tåg till Katoomba där vi kollade på de så kallade "Blue mountains". Vädret där va dock inte så bra, det började spöregna och åska några minuter efter vi kom dit så vi satt inne i stort sätt hela dagen innan vi tog tåget hem igen, men någon bild hann vi i alla fall ta.

Vi besökte även Bondi beach och Manly beach där vi låg och solade samt badade i det rätt så kalla vattnet. Sista dagen i Sydney tog vi tåget igen, denna gång till en stad som heter Cronulla, där bodde Eriks låtsasmormors väninna som vi bestämde oss för att träffa. Hon visade oss runt där och bjöd på mat. På natten tog vi nattbussen till Byron bay, stället som skulle komma att bli en av favoritplatserna på hela resan.

Operahuset och Sydney Harbour bridge

Blue mountains, Bondi beach och Manly beach

Besöket i Cronulla

Den 4e mars åkte vi från Arlanda till Melbourne, med en mellanlandning i Qatar. Den första flygturen till Qatar tog 6 h och den andra turen, (Qatar- Melbourne) tog 13 h. Den 13 h långa resan var riktigt lång och jobbig men vi överlevde och mitt i natten, Australiensk tid landade vi. Vi hade tidigare hört talas om hur svårt och hur många kontroller det skulle vara när man skulle komma in i landet, men det märkte vi inte alls av. Vi gick rakt igenom flygplatsen och tog bussen in till stan. Vi vandrade sedan med våra tunga ryggsäckar genom stan och kom fram till vårt hostel, greenhouse backpackers. Vi bodde i ett litet rum med våningssäng med delat badrum och kök. Hostelet var ok men väldigt lyhört.

Den första dagen i Melbourne gick vi mest runt och kollade. Vi åkte spårvagn till St kilda beach och gick längs vattnet i timmar. Dagen till ära hade vi glömt att ta på oss solkräm och vi blev riktigt brända då vi gick runt ute i solen hela dagen. Till lunch lagade vi den goda maten på bilden, nudlar med kalkonskivor, riktigt gott haha.

Dag nummer två hade vi bokat en heldagstur längs Great ocean road. Vi åkte i en minibuss med kanske 15 andra personer. På turen träffade vi två jättehärliga svenska tjejer, Ida och Christina som hade varit ute och rest i ca 4 månader, jättetrevligt! Dagen bestod av många skratt, sjukt häftiga naturupplevelser, vilda koalor och kängurus samt goda hamburgare. En tur på Great ocean road är verkligen något jag rekommenderar,Speciellt twelve apostels.

Dag nummer 3 hade vi bokat en tur till pingvin paraden på Philip Island. Även denna var en heldagstur. På vägen till Philip Island stannade vi på flera ställen, bland annat på en gård med kängurus och Churchill Island. Pingvinparaden var jättecool, man fick se pingviner komma upp från vattnet och gå till sina hem uppe på land.

Den sista dagen i Melbourne gick vi och skaffade oss månadskort till mobilen så att vi kunde surfa och smsa/ringa till varandra om vi tappade bort varandra. Vi besökte även Eureka skydeck, där vi åkte upp till 88e våningen och kollade ut över Melbourne samt postade brev hem till Sverige eftersom att där uppe fanns Australiens högst belägna postoffice. På kvällen åkte vi till flygplatsen för att åka vidare till Sydney.

Melbourne ansåg vi inte var något speciellt, utflykterna var kanonbra, men staden var inget speciellt.

​Hej! Det var länge sedan jag bloggade här nu, nästan exakt ett år sedan faktiskt. Under de få inlägg som jag gjorde då, så minns jag att jag skrev något om att ni kommer få följa med mig planera min jorden runt resa. Det fick ni inte göra, eftersom att jag glömde bort bloggandet innan vi hann börja med det. Men nu ett år senare så har jag varit iväg på världens bästa resa, i 3,5 månad. Som inspiration för andra så tänkte jag nu, 4 månader efter jag kommit hem till Sverige, lägga upp lite inlägg om vart jag varit och vad jag gjort på de olika ställena, med massor av bilder.

Jag åkte iväg tillsammans med pojkvän Erik, den 4e Mars 2016. Resan kom att bli det bästa jag gjort i mitt liv. Att åka iväg såhär är något jag verkligen rekommenderar, jag skulle gärna göra om det!

Var beredda på inlägg med massa härliga bilder!

Kärlek från Emma

Hej igen!

Nu är det måndag igen, vilket betyder jobb för min del. Jag börjar 13.45 idag så hann med en liten sovmorgon först, sedan har jag även hunnit med att städa rummet och skickat in en jobbansökan. Just nu sitter jag och sminkar mig och ska snart packa ihop för att ta tåget om 40 min. Denna vecka jobbar jag mån- fre och jobbar dessutom rätt långa pass, vilket gör att det känns extra långt till helg. För att veckan inte ska kännas lika lång och tråkig så ska jag se till att försöka hitta på något i helgen som man kan längta till. Funderar på om jag och pojkvännen kanske ska gå och äta på Pinchos samt se någon film på bio, eller om vi kanske ska ta en tripp till exempelvis Norrköping och gå och kolla lite samt äta något gott, det vore mysigt! Har ni några förslag på vad man skulle kunna göra i helgen?

Hoppas ni får en bra måndag, pussar och kramar.

​En bild från i somras med min fina pojkvän

​I fredags efter jobbet åkte jag hem, men det dröjde inte länge innan jag åkte tillbaka in till stan igen. Jag och mamma var nämligen så sugna på sushi från det nya stället här i Linköping, Sushi Yama så jag bestämde mig för att ta bilen och åka in och köpa det till oss. När jag ändå var i stan så passade jag på att köpa en nya mössa. Jag brukar inte vara ett jättefan av mössor, men denna var så himla söt så jag var bara tvungen att köpa den. Älskar att bära denna färg på hösten/vintern. Mössan köpte jag på JC för 179 kr och den kommer definitivt bli en favorit i min höstgarderob.

Tänkte börja med att tipsa om ett jättemysigt och fint ställe på västkusten som jag skulle rekommendera alla att åka till en fin sommardag. Detta underbara ställe heter Marstrand och ligger en stund utanför Göteborg. Jag var där för första gången nu i somras och älskade det direkt. Denna plats ligger precis vid havet. Här kan man bada, gå och kolla i små mysiga affärer, besöka öns fästning, ta en fika och gå vandringslederna runt ön. Dagen jag var där var det först mulet men sedan kom solen fram och det blev en kanondag. Om ni väljer att åka till Marstrand någon gång så rekommendera jag er verkligen att ta en fika på "Bergs konditori", där vi åt otroligt goda bullar efter att vi hade gått vandringsleden (på ungefär 5 km) runt ön. Att gå runt ön är även ett måste om man åker hit, för det är så otroligt vackert. Fina bad och fina klippor, vi hade även turen att få sen en segeltävling, vilket var en rolig upplevelse.

Här kommer lite bilder från dagen.

Mitt namn är Emma Vadeby och jag är en tjej på nitton år från Linköping som tog studenten nu i våras. Just nu jobbar jag som timvikarie på ÖoB, samt söker mer jobb för att samla ihop pengar till en jorden runt resa. Ett av mina stora intressen är att resa och därför kommer många inlägg handla om tidigare resor, där jag berättar, visar bilder och tipsar, samt planer inför min jorden runt resa. Utöver resor tycker jag om att äta godsaker, umgås med min pojkvän och mina vänner, träna (ibland) och såklart shoppa.

Idag är det söndag - vilket betyder dagen då man inte gör så mycket. Mina enda planer för dagen är att åka en sväng till mormor och morfar, ta en promenad i det fina höstvädret samt plugga lite till högskoleprovet som är om endast två veckor. Imorgon blir det jobb igen, vilket känns kul, samtidigt som det känns jobbigt eftersom jag är så trött.

Hoppas ni anser att min blogg låter intressant. Välkomna hit