Förr hade jag ofta ångest men nu för tiden nästintill aldrig. Vad kan detta bero på? Förut stressade ångest och nervositet upp mig medan jag idag ser det som en bra övningssituation för att lugna ner mig själv igen. En stor anledning att min ångest har minskat markant har varit för att jag inte är rädd för ångesten längre. Istället för att skjuta den ifrån mig välkomnar jag den med värme vilket gör att den försvinner fortare än någonsin. Ångest är inte farligt utan en naturlig reaktion som finns i kroppen för att vägleda oss om något känns obehagligt, fel eller för mycket.


Något annat som har gjort att min ångest har minskat med åren är att jag har infört många nya vanor som får mig att må bra. Dessa tänkte jag nu dela med mig av till er som inspiration. För wow vad dessa rutiner gör mig lugn och fokuserad. Nedan följer en lista över mina guldkorn som får mig att må bra. Välj ut dem som inspirerar dig av och varför inte testa att applicera dem i ditt eget liv redan idag?


Mina toppstrategier

Arbeta i min Peppdagbok. Peppdagboken en mental träningsbok som jag själv är författare till. Är du intresserad av en egen bok eller vill läsa mer om den rekommenderar jag dig att klicka dig in här

Planera upp kommande vecka i min planeringsbok innan jag tar helg. Detta gör att jag kan släppa skolan helt på helger och på så sätt få tid för återhämtning. För mig är det viktigt att ha det nerskrivet på papper och inte i mobilen.

Städa rummet. Möblera om, sätta upp inspirerande texter eller varför inte fylla rummet med bilder tillsammans med människor som gör dig lycklig?

Fråga dig själv hur du mår. Tänk efter och svara dig själv på frågan innan du går vidare med att reda ut varför du mår som du mår och hur du kan agera för att må bättre.

Hör av dig till människor som inspirerar dig och som du är tacksam över att ha i ditt liv. Du kommer bli glad över att få en annan människa på bättre humör. Låter det inte som en perfekt kombination?!

Skratta mer! Allt blir så mycket roligare då.

Gå en promenad och lyssna på din favoritmusik. Detta ger mig extremt mycket energi kan jag lova er.


Jag lägger ner väldigt mycket tid på inredning i mitt rum som ska motivera och driva mig framåt. Tänkte därför dela med mig av lite bilder från mitt rum för att ni lättare ska kunna förstå vad jag faktiskt menar. Jag spenderar mycket tid i mitt rum och desto mer jag kan påverka mig själv till att må bättre desto bättre. Det är vardagens små detaljer som i det stora hela angör prestationsnivå och drivet inifrån, så varför inte prioritera det mer?

Hoppas ni får en underbar lördagskväll. KRAM på er!

Likes

Comments

Det finns en händelse som har präglat hela min uppväxt. Även fast den under många år bröt ner mig totalt kan jag nu säga att den har gjort mig starkare. Det har tagit många år och tankarna finns fortfarande i mitt huvud men inte alls på samma sätt som innan. Jag skriver detta inlägg för att upplysa andra som har varit med om samma sak eller kommer att känna igen sig i min berättelse. Detta är ett allvarligt problem som jag, tyvärr, vet förekommer fortfarande. Ett inlägg som detta skulle jag ha behövt läsa redan när jag var nio år.


Jag hade precis börjat skolan och var spänd på vad alla mina skolår skulle innebära. Nya lärdomar och erfarenheter, minst sagt. Något jag inte var beredd på var att nästintill direkt möta en ordentlig käftsmäll som skulle komma att påverka hela min uppväxt. När jag var nio år var jag hos skolsköterskan på min första hälsokontroll. Det innebar vägning, mätning och en koll av att allt var okej. Jag mådde bra fram till att denna kontroll var över, för efter kontrollen väntade år av ångest, kroppshat och utseendefixering. Jag har alltid varit kraftigt byggd vilket har inneburit en vikt straxt över medelvikten vilket jag tidigt fick höra som något negativt utan någon som helst hänsyn min kroppsmuskulatur eller generella hälsa. På min fritid red jag samtidigt som jag tränade gymnastik flera gånger i veckan. Jag mådde bra, åt ordentligt och var en glad och positiv tjej. Men detta var inget skolsköterskan tog hänsyn till. Hon föreslog direkt att jag skulle tänka på att äta mindre och gå ner i vikt för att passa in i den viktkurvan hon hade på skärmen framför sig. Min vikt och kroppsbyggnad innebar ingen fara men jag skulle ändå eftersträva det kroppsideal som matchade medelvikten, det var det skolsköterskan ansåg som viktigast. Det hon sa till mig tog jag till mig till punkt och pricka som den ordningsamma nioåriga tjej jag var. Jag bestämde mig för att äta mindre och varje dag kämpa för en längre siffra på vågen. Detta gjorde min hälsa sämre än den var innan, det kan jag lova.


Denna händelse har påverkat min uppväxt extremt mycket redan från dag ett. Så fort jag kom ut ur rummet började jag gråta och år av hård kritik och hat mot mig själv och min kropp tog sin början. När jag gick därifrån hade min hälsa försämrats något enormt. Jag kände mig svag och värdelös redan som nioåring. Hon fick mig att hata på min kropp, skapade känslor av att jag inte dög som jag var och att alla människor skulle vara stöpta efter samma mall. Så länge ens vikt inte innebär fara bör den inte ens kommenteras.


När jag tänker tillbaka på detta blir jag extremt provocerad av samhällets ideal och normer gällande att alla människor ska se likadana ut och följa medelmåttet utan någon som helst hänsyn till andra aspekter, exempelvis muskelbyggnad eller kroppsform. Jag vet att det finns ungdomar som har varit med om precis samma sak som mig. På andra skolor, i andra åldrar med andra skolsköterskor. Jag vet inte, men en av dem kanske olyckligtvis är du som läser detta just nu. Någon som inte förtjänar de ord du en gång fick höra som bröt ner dig totalt.


Alla människor är olika och det är något vi ska vara stolta över. En välmående hälsa och en frisk kropp är viktigare än siffran på vågen. Hetsa därför inte över vad vågen visar. En dag för några år sedan blev jag så trött på hur jag ständigt kämpade för samhällets normer över hur en tonårstjej skulle se ut. Jag bestämde mig därför för att kasta vågen och att aldrig mer ställa mig på den igen. Den gav mig bara ångest och negativa tankar om mig själv. Istället gav jag all min koncentration på att fokusera på leva en hälsosam livsstil utan vågen vid min sida. Att börja älska mig själv på riktigt och strunta i samhällets orealistiska normer. Sedan dagen jag tog det beslutet har jag aldrig känt mig så fri och välmående som nu.

På vänster sida ser ni Emma 15 år. Hon är inte nöjd över sig själv och strävar dagligen efter en perfektion som inte ens existerar. Till höger sida ser ni Emma 19 år. Hon äter det hon känner för, är glad och påminner sig själv varje dag över hur viktigt det är att vara stolt och älska sig själv. Hon mår så mycket bättre än tjejen till vänster.


Det är inte många som har vetat om denna berättelse för jag har skämts över det något otroligt. Bara det är i sig helt fruktansvärt. Att detta inlägg publiceras ser jag som en vinst för att stå upp för alla människors lika värde utan kroppsideal och hets. Så vad blir dina kommande to do's? Mina förslag är att: kasta vågen, krama om dig själv ordentligt och ge dig själv tre komplimanger. Alla är vi människor olika. Var stolt över dig själv, precis för den fantastiska person du är. Låt aldrig någonsin någon annan trycka ner dig. Du är bra, precis som du är. ♥

Bild lånad av IAMPROUD, följ dem på Instagram @iamproud.se för mer kroppspositivet av grymma tjejer ♥

Likes

Comments

Hej på er!


Hoppas läget är bra med er! Jag är precis hemkommen från en riktigt lyckad hoppträning med min favorit- Sweeper! Mitt psyke har spökat ordentligt de senaste veckorna på hoppträningarna. Jag har inte litat på mig själv, varit osäker i min ridning och varit stressad vilket självfallet har speglat av sig på prestationen. Men nu känner jag att jag är på väg tillbaka på rätt bana, superskönt! Svackor är till för att skapa nya lärdomar och sedan ta sig ur helt enkelt, de finns där av en anledning, trots att det skapar en otrolig frustration hos mig.


Känner ni igen er i situationen av att tänka för mycket? Det är ett problem som har stjälpt mig många gånger. Istället för att bara köra på och strunta i alla tankar och rädslor fastnar jag ofta i grubbel. Jag har tränat bort det till största del, men ibland kommer det tillbaka, exempelvis när jag har mer tid för att tänka på exempelvis lov. Det kan gälla på en hoppträning, inför en prestation eller gällande framtiden. Under påsklovet har jag haft mycket tid till att tänka igenom saker och ting. Det är på gott och ont. Positivt i den mån att det leder till nya mål och planer, men negativt på så sätt att jag fastnar i jobbiga tankebanor och grubblerier jag får det svårare att komma ur. Detta påverkar mitt humör väldigt mycket vilket har gjort att hela lovet har känts som en känslomässig berg- och dalbana. Att kämpa med att sluta grubbla och ta sig ur negativa tankemönster är något jag har kämpat flera år med. Tänkte därför dela med mig av mina topp tre bästa tips för att komma på andra tankar och må bättre, hoppas tipsen kan hjälpa er med samma problem!


☆ Ladda ner gratisappen PeppApp på Appstore! Kort och gott: har ni inte testat denna måste ni göra det, genast! Får mig alltid på bättre humör.

☆ Ring en vän och prata ut om dina tankar. Genom att berätta hur man känner för någon annan brukar göra att tankarna försvinner snabbare.

☆ Få tankarna på andra spår genom att hitta på något roligt. Genom att sysselsätta hjärnan på annat sätt minskar tiden för grubbel och ångest. Håll hjärnan sysselsatt helt enkelt.

Min finaste tjej! Vad skulle jag göra utan henne?! ❤

Likes

Comments

Att göra något man vill jämfört med något man måste.

Det är en stor skillnad mellan att göra något man vill och något man måste. Något man vill göra är inte lika ansträngande då det sker av egen vilja medan det ibland finns saker i livet som inte är lika roliga att göra: och då blir måsten.

Bara av att höra ett "måste" minskar intresset då ordet tyder på att det i princip är något man tvingas att göra. Att göra om sitt "jag måste" till "jag vill" skapar automatiskt en större motivation bara av att säga det. Idag vill jag åka till stallet och dressyrträna, gå en promenad och ha en riktigt rolig kväll tillsammans med mina närmsta vänner. Vad vill du?

Likes

Comments

Ni vet de där dagarna ångesten kommer krypande, humöret snabbt väder från glatt till ledsamt och känslorna känns utom kontroll? När man känner sig ensam fast man egentligen inte är det, lätt stressar upp sig och tankarna flyger iväg på annat. En sån dag har det varit för mig idag. Tankarna är splittrade och humöret har liknat en berg- och dalbana i 100 km/h. Dagar som dessa behövs för att man ska kunna komma tillbaka, starkare än innan. Det är okej att vara ledsen, okej att vara glad och allt där emellan. När allt känns lite jobbigare är det viktigt att ta hand om sig själv. Tänkte därför dela med mig av fem tips jag brukar använda mig av när jag inte känner mig på topp.


♥ Gör saker som får dig glad. Gå en promenad, lyssna på din favoritmusik eller varför inte ringa en god vän?

♥ Skriv ner det som tynger ner dig i punktform på ett papper. Gå sedan vidare med att skriva lösningsförslag alternativt tillvägagångssätt till varje punkt. Detta gör att du får perspektiv på det hela och med egna ögon kan se vad det är som påverkar ditt humör mer än vanligt.

♥ Lyssna på en podcast. Är du exempelvis olyckligt kär kan det hjälpa att lyssna på andra som har gått igenom samma sak. Du kommer på så sätt känna dig mindre ensam.

♥ Ta hand om dig själv extra mycket. Kanske genom att ta en extra lång dusch, smörja in dig med din favoritlotion eller sätta på dig myskläderna.

♥ Påminn dig själv om att morgondagen kommer att bli bättre. Allt löser sig tillslut, hur jobbigt det än kan kännas just nu i stunden.


Sådär ja! Hoppas tipsen kan hjälpa fler och att ni har haft en bra dag! Avrundar inlägget med ett ordentligt peppande citat en dag som denna. Ta hand om er! Kramis

Likes

Comments

Halloj!


Klockan är kvart över fyra och jag är precis hemkommen från stallet. Vi har släppt in alla hästar, gett dem mat och vatten. Vilket härligt väder det är ute idag! Man behöver ju knappt ha jacka på sig, underbart verkligen. Ska tillbaka till stallet senare ikväll för att rida en sväng i skogen. I förmiddags mötte jag Frida i stan och vi tog en fika tillsammans. Jättekul och inspirerande att ses, glad över att ha en så fin vän som henne. Åkte sedan vidare hemåt, åt lunch och sen vidare mot stallet. Har nu hunnit duscha, rensa i garderoben och tänkte ägna en stund åt bloggen nu. På tal om garderobsrensning: har ni tänkt på hur mycket vi påverkas av de kläder vi har på oss? Att en tröja vi väljer att bära men inte känner oss helt bekväma i påverkar vårt humör och självförtroende negativt under dagen medan vår favorittröja ger oss en helt annan självsäkerhet och utstrålning. Intressant tycker jag. Brukar därför rensa ut garderoben med jämna mellanrum för att de kläder jag känner mig mindre bekväm i ska bort. Detaljer som dessa påverkar mer än man egentligen kan tro. Så har du tid över kan du alltid rensa garderoben, haha!


Igår var jag ute på en helt underbar promenad, älskar att vara ute och gå i skogen. Fler promenader som dessa ska jag planera in under kommande veckan.

Likes

Comments

Hejsan!!


Fredag förmiddag, snart påsklov och jag är full av energi. Måste börja med att tacka för all fin respons jag har fått på mitt inlägg om alkohol. Det värmer så extremt mycket att inlägget var uppskattat och har gett en så positiv feedback, ni är underbara! Nu är vi ett rätt stort gäng här, kul! Välkomna hit! Det får mig att vilja bli ännu bättre och leverera ännu fler inlägg med kvalité till er.


Har er morgon varit bra? Min började med sovmorgon och nu sitter jag i skolan och väntar på dagens lektion innan det är dags för påsklov. Det kommer verkligen bli välbehövligt känner jag. Har inte speciellt mycket planerat under lovet. Kanske blir en Stockholmstripp och en tur till badhuset för att motionssimma, det återstår att se. Åka och simma är något jag har tänkt att jag vill göra väldigt länge nu men aldrig hittat någon passande tid. Annars väntar mycket födelsedagsfirande och stallvistelser, låter som ett lov helt i min smak! Nu ska jag skriva det sista på en svenskuppgift som ska in idag. Efter den blir det en helt pluggfri vecka, det motiverar mig till att jobba in i det sista nu.


Ha en fantastisk dag alla fina! Glöm inte bort att berömma er själva för era prestationer, det är viktigt. Var snäll mot er själva, det förtjänar ni! Stor kram från mig.

Likes

Comments

Mars var för mig en helt otroligt rolig och lärorik månad. Tänkte därför göra en summering av mars i text och bilder- let's go!

Mars inleddes med firande av mammas födelsedag och förberedelser inför den regionala uf-mässan. En stor dröm gick i uppfyllelse: att få presentera min affärsidé på en scen inför 700 personer. Det var riktigt mäktigt! Wow, vilken dag det var!

Jag och mitt älskade Peppdagboken UF slutade på en delad tredjeplats som bästa UF-företaget i hela Östergötland. I min monter hade jag en stor Peppdagbok med en av bokens rubriker där mässans besökare själva fick komma och fylla i , något som var riktigt uppskattat och bidrog till många leenden och tacksamhetsfunderingar under dagen. Avslutade den hektiska veckan med en riktig mysfika tillsammans med min fina och inspirerande vän Frida!

Mars fortsatte att rulla på efter massvis med förberedelser inför mässan. Veckan efteråt var jag helt slut och tom på energi. Därför gick mycket tid till att umgås med nära och kära, spendera tid i stallet och genom promenader i det fina vårvädret.

Månaden fortsatte med uppladdning för Englandbesöket tillsammans med skolan i entreprenörsprojektet Business Buddies. Jag flygplansdebuterade och lyckades övervinna en stor rädsla genom detta, kändes riktigt bra efteråt.

Totalt älskar dessa rosa träd! De fanns i närheten av vårat hotell i Milton Keynes. Dagen jag var tvungen att stanna kvar på hotellet på grund av feber passade jag på att stanna till vid dessa fina blommor på min väg mot mataffären. Älskar rosa!

Avrundade månaden med att träffa saknade Staffan! Han fick testa på att rida Sweeper och vara med en vanlig dag i stallet, haha! Var även med och hjälpte till på hans föreläsningar i Norrköping. Så himla roligt hade vi! Längtar till jag själv kan komma ut och börja föreläsa på riktigt!


Detta var en kort sammanfattning av hur mars såg ut för min del. Mycket roligheter och utmaningar, jag är redo för att ta mig an vad april har att erbjuda. Först ut är en nittonårsdag om mindre än en vecka. Funderar på att göra ett inlägg med mina tankar om hur mitt liv ändrades när jag fyllde 18. Mycket av att jag bestämde mig för att ändra inställning till saker och ting på en helt ny nivå. Håll utkik efter det inlägget inom den kommande veckan, utlovar en extremt öppen och känslosam historia! :)

Likes

Comments

Hej på er!!


Hur har er morgon varit? Min har varit toppen! Vaknade med ett leende på läpparna redo att ta mig igenom denna torsdag. Endast två dagar kvar till påsklov! En riktigt kraftfull rutin jag har infört för att starta min morgon på allra bästa sätt är att le så stort jag kan direkt när alarmet ringer. Det spelar ingen roll om leendet är äkta eller inte. Le bara! På så sätt luras hjärnan att den ska vara gladare och du kommer på så sätt må lite bättre om det känns tungt att gå upp. Detta verktyg fungerar fantastiskt bra för mig, testa du också! Under förmiddagen har vi haft nationella prov i svenska där uppgiften var att skriva en vetenskaplig text utifrån ett specifikt område. Hade en bra känsla och blev klar en timme tidigare så nu finns det tid för bloggande och mejlande fram till innan lunch, perfekt! Eftermiddagen kommer att bestå av plugg innan det ikväll är dags för dressyrträning. Något jag ser fram emot riktigt mycket! Igår vad jag och Sweeper ute på en promenad och kolla dessa bilder! Så galet fint väder!! Det hade regnat under hela dagen men framåt kvällen lyste äntligen solen fram. Efter regn kommer solsken- ett talesätt som alltid fungerar! Ha en grym dag så hörs vi snart igen!

Likes

Comments