View tracker

Det finns två olika typer av kolhydrater, snabba och långsamma. Man ska försöka undvika de snabba kolhydraterna och istället äta mer av de långsamma.

De snabba kolhydraterna finns i t.ex. godis läsk och vitt bröd. När man äter en godisbit så blir blodsockret högt och man blir snabbt pigg. Man får som en sockerkick. Men lika snabbt som man blir pigg blir man trött. Det är därför de kallas snabba kolhydrater.

De långsamma kolhydraterna finns i t.ex. potatis, pasta, ris och mörkt bröd. Dessa livsmedel håller man sig pigg på längre. När man bara äter långsamma kolhydrater får man en jämn blodsocker nivå.

När man äter snabba kolhydrater blir man pigg men sedan när man blir trött kort efter man har ätit den där godisbiten så fyller man på med kanske en vit macka med marmelad på och efter det så blir man trött igen och igen. Man fastnar i en ond cirkel.

Om man istället äter en fullkorns macka och sedan fyller på en nyttig väl lagad lunch så hamnar man inte i cirkeln med snabba kolhydrater.

Kolhydrater är energi. Kroppen är som en bil, den går inte utan bränsle. Kolhydrater är som människans bränsle och vi måste ha energi annars orkar vi inte. Man måste anpassa mängden kolhydrater för hur mycket man rör på sig. Om man äter mer kolhydrater än vad man gör av med så lagras det och man går upp i vikt. Men man får inte heller äta för lite, eftersom kroppen är beroende av energi så börjar kroppen bryta ner musklerna om den inte får tillräckligt med energi.

Min klient Isabell tränar flera gånger och gör av med mycket energi det betyder att hon måste äta mycket kolhydrater så inte kroppen börjar bryta av hennes muskler. När hon äter så ska halva tallriken bestå av kolhydrater. T.ex. potatis ris eller pasta. Om hon äter en halv tallrik med kolhydrater så får hon i sig rätt mängd kolhydrater.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

I de kommande inläggen så kommer jag skriva om min klient. Hon är elit simmare och tränar hårt flera dagar i veckan. Hon har svårt att hitta en balans mellan kosten och hennas träning. Jag kommer skriva om hur hon ska äta, vad hon ska äta och varför hon ska äta så och jag hoppas att jag hjälper någon med samma problem som henne.

Likes

Comments

View tracker

Är du som jag och inte kan komma på något roligt och gott att äta till frukost? Jag får oftast en dålig start på dagen med att bli arg på att jag inte kan komma på något att äta till frukost. Om du känner igen dig så har jag ett tips på en bra och god frukost och om du gillar glass är det bara bättre.

Gör en stor satts med ditt favoritrecept på smoothie. Häll det sedan i en behållare med lock. Ställ sedan in behållaren i frysen och låt stå över natten. Dagen efter kan du äta en nyttig glass som frukost. För att lyxa till det lite kan du tillsätta topping. Det kan vara vad du vill. T.ex. granola eller dina favorit bär.

Tänk på att det ska vara en nyttig smoothie. Om du vill få i dig protein på morgonen kan du tillsätta ett eller två ägg i smoothie receptet om du inte redan har det. Det ger ingen extra smak, det bara tillsätter protein.

Likes

Comments

J​ag heter då Emma Keller och är 14 år gammal. Min födelsedag är den 14 januari. Jag bor utanför den lilla orten Silverdalen. Djur är ett stort intresse för mig och jag har själv djur. Jag har getter, katter och höns. På fritiden är jag mycket med mina vänner eller med min familj. Jag bor med min mamma och pappa. Jag har också en bror som har flyttat till Vimmerby. 

Jag hoppas nu att ni har fått en liten bild om hur jag är som person.

Likes

Comments

Hej! detta är mitt första inlägg. Den här bloggen kommer jag skriva om lite blandat. Vi har en uppgift i skolan att vi ska skriva blogg inlägg.

Hoppas att ni kommer att gilla det!

Likes

Comments