Mammaträning har ökat explosionsartat i popularitet de senaste åren. Hälsotidningarna ger tips och trix. På sociala medier poserar fitnessmammor med sexpack och bebis på armen. Men var går egentligen gränsen mellan hets och hälsa?

Kom igen nu tjejer!

Skratten, gråten och konversationerna kan höras på mils avstånd.

För ögat ser träningspasset inte alls speciellt ut, men bakom ligger bäckenbottenövningar, gemenskap och jollrande bebisar.

På botten av Hemlingbybacken i Gävle står det tio, femton barnvagnar och ungefär lika många kvinnor i en ring. De rör sig långsamt och verkar glada. Klockan är strax efter halv 10, skidliftarna står stilla och öde i väntan på vintern. Det är bara september och i luften känns det att hösten är på väg.

– Hur mår vi idag? ropar tränaren Maria mitt i stretchningen.

– Bra! svarar mammorna glatt tillbaka.

– Har ni sovit någonting i natt?

– Nej! kvittrar de som svar.

– Byt sida! ropar Maria.

Osynkroniserat byter mammorna ben och fortsätter där de avslutade sina diverse konversationer.

Barnvagnarna rullar fram och tillbaka i gruset i takt med att mammorna sjunker djupare ner i stretchen. En av bebisarna gråter, en annan jollrar.

Maria kommer kort därefter med en ny övning som hon enkelt demonstrerar.

– Vi tar ett steg fram, lägg över tyngden på högerbenet och känn efter!

När deltagarna fått in rytmen börjar konversationerna återigen.

– Det är nog det värsta blåmärket jag har sett någonsin! säger en mamma chockat.

En annan fortsätter skvallra om sin granne.


Maria Apel har jobbat som personlig tränare i över ett decennium och tränat mammor i 10 år. Från utsidan ser hennes mammaträningspass ut som generell träning som alla andra gör. Det som skiljer den åt är att övningarna är sammansatta utifrån ett helhetstänk där mycket fokus ligger på funktion, rörelsemönster och uppbyggnad efter graviditet. Hon har själv en historia med ryggsmärta och frågade sig i 16 års tid varför hon hade ont. Det kom senare att bli hennes drivkraft och nisch i arbetet som personlig tränare.

– Jag vill se till att så många mammor som möjligt kan njuta av bebistiden istället för att gå runt och ha ont.


Maria tar fram stegen, en gul sak i plast som hon lägger ut längs med grusgången.

– Vi ska trigga igång bäckenbotten!

Hon trippar höger, vänster, höger, vänster. Två steg i varje ruta. Mammorna observerar och formar ett led.

Tofsarna flänger i luften när de hoppar från ruta till ruta.

– Det är som zumbadans det här! utbrister någon längre bak i ledet.

– Nu kör vi vänster fot först!

Vänster, höger, vänster, höger, börjar mammorna koncentrerat.

På sidan står Maria och gungar en av bebisarna medan mamman väntar på sin tur i ledet.

– Jag måste gå tidigare idag. säger en av mammorna.

– Jag blir förbannad på mig själv, träningen är lågprioriterad! fortsätter hon frustrerat.


I en annan del av Gävle sitter samtidigt den nyblivna mamman Lisa Persson hemma med sin dotter Alva. Tummen rullar av sig självt över skärmen, hon skrollar igenom bild efter bild. Hon stannar vid en där en mamma med platt mage poserar med sin bebis på armen.

Med en suck lägger hon ner telefonen och tar en kolakaka från fatet framför henne. I bakhuvudet tänker hon på mamman på bilden. Varje dag cirkulerar tankarna runt och runt kring träning.

– Jag vill börja träna. Drömvikten. Oj vad hon har gått ner i vikt! Hur kan hon vara så snygg i kroppen? Det är bara massa gnäll. Åh! Extrapris på vingummin! Jag har fött barn så jag förtjänar faktiskt det! ”Så blir du av med gravidkilona!” Ja, juste. Man kanske skulle komma igång med träningen? Jag börjar imorgon!

Hon tar sista tuggan av kakan och tittar på Alva som sover djupt.

– Du måste komma igång med träningen, det är viktigt! säger hennes mamma som sitter i fåtöljen på andra sidan soffbordet.

– Nej, jag vill inte träna! svarar Lisa bestämt.

Hon medger för sig själv att det är barnsligt att vara tvärt emot, men samtidigt vill hon inte låta mammans träningshets komma in i hennes liv igen, för Alvas skull.


Hon kommer ihåg hur det var under tonårstidens. Hur hon stod bredvid mamma framför spegeln i hallen. Mamma poserade, spände musklerna, vred och vände sig och tog sig på magen.

– Gud vad tjock jag är! utbrast hon.

Det högpubertala humöret gjorde Lisa osäker på hur hon skulle reagera. Hon kollade på sin egen spegelbild, hon var större än mamma.

– Undrar vad mamma tycker om det? tänkte hon tyst.

Idag, när Lisa är 25 år och har en dotter själv, ser hon tydligare mammans beteenden och hur de smittar av sig på hennes småsystrar som, även dem, står och tar sig på magen framför spegeln.

– Vad gör du? frågade Lisa förskräckt när hon kom på sin lillasyster en vecka tidigare.

– Vadå? Mamma brukar ju göra så! svarade lillasystern oförstående.

Innan graviditeten tränade Lisa styrketräning på gym fem till sex gånger i veckan och sprang varje dag, ibland flera gånger per dag med målet att gå ner i vikt men blev tvungen att sluta med den intensiva träningen på grund av ett sköldkörtelproblem. Nu väljer hon att, för sig själv och Alva, inte bli en del av träningshetsen som hon ser runt om sig.

– Det är bra att träna och jag vill börja med det, men det är inget jag vill stressa mig in i. Jag vill inte fokusera på utseendet utan först och främst på hälsan! säger hon med ett leende.


Vid Hemlingbybacken är mammorna 45 minuter in i träningspasset och det har precis börjat duggregna.

– Nu ska vi gå bort till backen! Vi ska ta med oss gummiband och bebisar! Allt annat kan vi lämna! ropar Maria.

Mammor, barn, barnvagnar och gummiband vallfärdar mot backen lite längre bort. En av mammorna passar på att byta blöja på sin bebis. De delas snabbt in i två grupper.

Hälften använder banden till att göra bålrotationer medan resten lunkar upp och ner för den lilla backen. Maria springer runt bland mammorna och peppar, instruerar, tipsar och skrattar. Hon rullar och vaggar de vagnar med missnöjda bebisar i samtidigt som hon håller koll på klockan.

– Håll i lite till tjejer! Heja, heja bebisar! ropar hon.

I Marias helhetstänk är både det fysiska och mentala inkluderat. Gemenskap och kommunikation mellan mammorna är minst lika viktigt som träningsövningarna de gör tillsammans. Om man mår bra så får man endorfinpåslag, man sover bättre och får jämnare stressnivåer.

– En lycklig människa har en bättre funktion på kroppen!

Mammorna ler genuina leenden och ger hundra procent vid varje övning. Blöjpriser, sömnbrist eller kroppshets finns inte på kartan. Här flödar gemenskapen och omfamnar gruppen som en varm filt.

– 30 sekunder kvar! ropar Maria.

Den ena gruppen springer upp för backen en sista gång medan den andra kör de sista övningarna med gummibanden.

Mammorna flåsar, dricker vatten, pratar och skrattar.

– Bra jobbat allihop! säger Maria stolt.

Textruta: PT-Marias träningstips till nyblivna mammor! Hitta någon yrkesperson eller tränare som kan kolla på helheten för att hitta just ditt rörelsemönster och vilka övningar som passar dig. Alla mammor har olika behov och ändamål! Maria rekommenderar till exempel 3D-screening.

PT-Marias träningstips till nyblivna mammor!
Hitta någon yrkesperson eller tränare som kan kolla på helheten för att hitta just ditt rörelsemönster och vilka övningar som passar dig. Alla mammor har olika behov och ändamål! Maria rekommenderar till exempel 3D-screening.

Reportaget skrevs som en slutuppgift i Journalistik på Högskolan i Gävle av mig, Emma Jakobson.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments