Igår gick vi upp halv fyra på morgonen i Vietnam för att packa det sista innan taxin gick till flygplatsen. Allt gick smidigt på flygplatsen men vi blev ungefär en timme sena så lyfte vid åtta på morgonen, alltså 2 på natten svensk tid. Resan tog ungefär 12 timmar och jag kunde inte sova någonting vilket gjorde att resan kändes ännu längre än vad den redan var. När vi landade på Arlanda och planet skulle stanna så körde planets högra vinge rakt in i landbryggan, vi blev sittandes på planet i 40 minuter innan vi kunde kliva av. Jag som hade bråttom till tåget fick stressa genom passkontrollen och skynda att få bagaget innan jag skulle ta mig till Arlanda express. Kom fram till Stockholms central i rätt tid och lunchade lite snabbt innan jag skulle ta direkttåget klockan 15.55 som gick mot Göteborg. Tåget stannade på många ställen på grund av att det var elfel i Hallsberg, var hemma halv två på natten istället för 19.00. Var en hemsk resa och när man redan rest länge nog vill man inte sitta på ett tåg i 9 timmar. Nu är jag i alla fall hemma och det är så obeskrivligt skönt. Hoppade över skolan idag för att hinna sova ikapp, packa upp, handla, städa och laga matlådor. Blir en tidig kväll för min del, förlåt för tråkigt inlägg men är så fruktansvärt trött och arg efter gårdagen, speciellt på SJ som alltid har en tendens att "lyckas"....

Relaterad bild

Idag har vi haft en underbar dag med födelsedagsfirande för pappa som fyller 50 år och Ulla som fyller 60 år. Startade morgonen med gemensam frukost sen har vi chillat på stranden och poolen hela dagen. På eftermiddagen var jag, mamma och pappa på en timmes massage, var jättehärligt. Senare på kvällen samlades alla på rummet, drack champagne, åt tårta och hade presentöppning. På kvällen hade vi bokat bord på en av hotellets restaurang och efter det tände vi två rislyktor på stranden. Nu väntas sängen, godnatt!!

Vi har varit borta på fastlandet två intensiva dagar i Ho Chi Minh staden (Saigon). Det var en stad med 8,5 miljoner invånare, kaos i trafiken, miljontals olika dofter och ett högt tempo. Det har varit kul att ha sett staden men är inget ställe jag längtar efter att åka tillbaka till. Två i sällskapet blev dåliga och en hamnade på sjukhus, men allt har gått bra och de mår bättre nu. Det blev en del shopping på marknaden och på köpcentrumet, men det gällde att försöka pruta och hålla valutaskillnaden i tanken. En miljon dong är ca 400 svenska kronor. Så det känns konstigt att gå runt med flera miljoner i plånboken haha. Vi gick runt i staden och såg de mest populära sevärdheterna som Independence palace, Opera huset, NotreDame katedralen, postkontoret, Ho Chi Minh palatset och Central park. Här kommer några bilder...

Idag har vi haft en halvdag med sevärdheter på ön. Vi var först på ett bevarat fängelse från Vietnamkriget. Var verklighetstroget och man fick en bättre känsla av hur det varit tack vare dockor som de ställt ut. Därefter åkte vi till Sao beach, var en kritvit sandstrand men inte speciellt bred så var inte mycket yta att gå på. Efter det åkte vi till ett Buddhatempel, kul att ha sett men inget ställe jag åker tillbaka till. Resten av eftermiddagen hängde vi på stranden och tog det lugnt för att senare gå till gymet. Snart väntas middag och lite drinkar i poolbaren.

Här är ingången till fängelset.

Massa taggtråd runt området och människor som blev torterade i solen, fasta i trånga ytor med taggtrådsstängsel runt sig.

Torterade på olika sätt. Riktigt otäckt!! Att detta varit på riktigt.

Köket där de lagade mat och smidde planer för rymningen.

En tunnel några få fångar lyckades smita ur och handavtryck.

Nere i tunneln och hålet de kröp upp ur.

Sao beach och en söt liten vovve.

Bilder från templet och utsikten från berget, var lite mulet så svårt att se.

Restaurangen igår var väldigt mysig, god mat och underhållningsmusik med live akustisk musik. Majoriteten av låtarna var svenska som man kunde texten till, så det var roligt! Idag har resten av familjen varit på golfbanan medan jag varit på stranden med mormor och gänget. Var tur att vi bor nära hotellrummet då jag varit dålig i magen hela dagen så sprungit på toaletten hur många gånger som helst. Är ändå glad att det kommer den vägen än att jag spyr. Just nu sitter vi och tar en kopp kaffe och spelar kort innan det blir middag!